Akumulator. Co wybrać?
Re: Akumulator. Co wybrać?
Odświeżam wątek. Czy do DL650 2018 jest taki sam akumulator jak do starszych wersji? TX12-BS?
I co warto obecnie kupić? Exide, Yuasa? Czy zupełnie coś innego?
I co warto obecnie kupić? Exide, Yuasa? Czy zupełnie coś innego?
DL650A 2018
- Smerfciamajda
- A+B+C+D
- Posty: 2479
- Rejestracja: 30 paź 2019, 14:39
Re: Akumulator. Co wybrać?
Szlag trafił mój aku w trasie.
Kupiłem pierwszy lepszy tani polski.
Lata trzeci sezon.
Najważniejsze to na zimę wyciągnąć/doładowywać raz w miesiącu.
Kupiłem pierwszy lepszy tani polski.
Lata trzeci sezon.
Najważniejsze to na zimę wyciągnąć/doładowywać raz w miesiącu.
- Ocena: 5.88235%
Re: Akumulator. Co wybrać?
O, dobrze, że przypomniałeś. Wszak już mrozy...
Bogusław • Honda Varadero XL125V 2003 -> DL650XT 2021
Zapytałem jak mam lecieć, hej powiedziały wyżej, hej powiedziały śmielej
Zapytałem jak mam lecieć, hej powiedziały wyżej, hej powiedziały śmielej
Online
Re: Akumulator. Co wybrać?
To jakiś fejk, że trzeba wyciągać akumulator na zimę, ja nigdy nie wyciągałem z motocykla ani auta i mają się dobrze. Tyle, że garaż mam ogrzewany, nie wiem czy to ma jakiś związek
Yamaha Virago 535 > DL 650 AL5 > DL 1000 L9 > R1200GS
Online
Re: Akumulator. Co wybrać?
Ano ma - im zimniej tym dla aku gorzej.
DL 650 AK7, Honda VTR 1000F, Tekken 125->250, DRZ 400S - http://www.gcstuning.pl
Re: Akumulator. Co wybrać?
Ja za chwilkę wychodzę z roboty i po drodze wstąpię do garażu. Zabieram Aku do domku, niech trochę nabiera temperatury i jutro wrzucam na Ctek. Myślę, że po ciemności da radę to wyciągnąć, a jak co to telefonem będziem świecić.
Ps Ja mam Yuasa i nie narzekam.
Ps Ja mam Yuasa i nie narzekam.
DL 650 UEL0 @ll Foto-tag: 17
- Smerfciamajda
- A+B+C+D
- Posty: 2479
- Rejestracja: 30 paź 2019, 14:39
Re: Akumulator. Co wybrać?
Dwa aku tak wykończyłem.staszek_s pisze:To jakiś fejk, że trzeba wyciągać akumulator na zimę, ja nigdy nie wyciągałem z motocykla ani auta i mają się dobrze. Tyle, że garaż mam ogrzewany, nie wiem czy to ma jakiś związek
Immobilizer pobiera jakiś szczątkowy prąd a do tego to kilka miesięcy bez ładowania w niskiej temperaturze.
Zejdzie do poziomu zbyt niskiego napięcia, elektrody ulegają zasiarczeniu i już nie naładujesz więcej.
Mając moto w garażu dobrze raz na miesiąc/dwa podładować.
To samo dotyczy wszelkich innych aku, np w interkomach przechowujemy tylko pełne.
Re: Akumulator. Co wybrać?
Fizyki nie da się oszukać. Im zimniej tym gorzej ale zbyt dużo ciepła czy gorąca to jeszcze gorzej dla akumulatora.
Wyciągać trzeba jeśli ktoś trzyma motocykl na dworze czy w nieogrzewanym pomieszczeniu. Jest granica napięcia poniżej której Aku już nie będzie sprawne nawet po naładowaniu.
A jak Aku się rozładuje i elektrolit zamarznie... Koniec Aku.
Nawet instrukcja do dl-a na dłuższy postój nakazuje wyciągnięcie Aku i zmagazynowanie go w.pomoeszczeniu z dodatnią temperaturą, dolanie stabilizatora do paliwa....itd.
Jak ktoś trzyma w pomieszczeniu ogrzewanym to wystarczy odkręcić klemę minusową lub jeśli nie ma łatwego dostępu do Aku wyciągnąć bezpiecznik główny żeby Aku nie trącił prądu.
A już 2-3 tygodnie wystarczą żeby Aku się zasiarczał.
W instrukcji do Moto Guzzi miałem napisane: jeśli motocykl nie będzie jeżdżony 15 dni w celu uniknięcia zasiarczenia Aku naładować.
Dlatego dobrze jest mieć miernik i co jakiś czas sprawdzać napięcie.
Wyciągać trzeba jeśli ktoś trzyma motocykl na dworze czy w nieogrzewanym pomieszczeniu. Jest granica napięcia poniżej której Aku już nie będzie sprawne nawet po naładowaniu.
A jak Aku się rozładuje i elektrolit zamarznie... Koniec Aku.
Nawet instrukcja do dl-a na dłuższy postój nakazuje wyciągnięcie Aku i zmagazynowanie go w.pomoeszczeniu z dodatnią temperaturą, dolanie stabilizatora do paliwa....itd.
Jak ktoś trzyma w pomieszczeniu ogrzewanym to wystarczy odkręcić klemę minusową lub jeśli nie ma łatwego dostępu do Aku wyciągnąć bezpiecznik główny żeby Aku nie trącił prądu.
A już 2-3 tygodnie wystarczą żeby Aku się zasiarczał.
W instrukcji do Moto Guzzi miałem napisane: jeśli motocykl nie będzie jeżdżony 15 dni w celu uniknięcia zasiarczenia Aku naładować.
Dlatego dobrze jest mieć miernik i co jakiś czas sprawdzać napięcie.
- Załączniki
-
- Screenshot_20231124-120154-001.png (291.15 KiB) Przejrzano 650 razy
DL650XAL7
Online
Re: Akumulator. Co wybrać?
To był żarcik z mojej strony. Oczywiście że jak stoi 3-4 miesiące nieodpalany to nawet w ciepłym garażu warto podładować ale wyciągać z moto nie ma sensu.Smerfciamajda pisze: ↑24 lis 2023, 10:44Dwa aku tak wykończyłem.
Immobilizer pobiera jakiś szczątkowy prąd a do tego to kilka miesięcy bez ładowania w niskiej temperaturze.
Yamaha Virago 535 > DL 650 AL5 > DL 1000 L9 > R1200GS
- Smerfciamajda
- A+B+C+D
- Posty: 2479
- Rejestracja: 30 paź 2019, 14:39
Re: Akumulator. Co wybrać?
Ja też należę do tej grupy, co nie wyciąga aku. Garaż jest nie ogrzewany. Jak dłużej nie jeżdżę to podladowuję. Teraz też podładowuję jak jest zimno. Jak zdecyduję, że jest już motocyklowa zima to podłączam inteligentny motocyklowy prostowniczek i tak non stop do przedwiośnia. W ubiegłym sezonie było podobnie
Re: Akumulator. Co wybrać?
W garażu w którym zimuje mój motocykl jest prąd tylko, że garaż jest 60 km ode mnie. Do tego prąd nie mój. Więc ja też wyciągam i od czasu do czasu ładuje.Smerfciamajda pisze:No chyba że nie ma prądu w garażu…
Ja muszę wyciągać.
Wysłane z mojego moto g 5G plus przy użyciu Tapatalka
DL650 AK7
Online
Re: Akumulator. Co wybrać?
Żeby była równowaga, traktorek do koszenia mam w garażu nieogrzewanym, dzisiaj idę wyciągnąć akumulator i przenieść go do ciepłego. Tam go podładuję i będzie sobie czekał w ciepełku na nową trawkę, zawsze to lepiej dla niego
Yamaha Virago 535 > DL 650 AL5 > DL 1000 L9 > R1200GS
Re: Akumulator. Co wybrać?
Koledzy, czy ktoś miał taki przypadek?
W DL 1000 z 2017 mam jeszcze aku z pierwszego montażu. Moto pali od strzała ale woltomierz zaczął mi pokazywać 11.8 V na włączonym zapłonie i 13.8 V przy uruchomionym silniku (odczyt na wyświetlaczu).
Pomiary bezpośrednio na klemach to 12.4 V i 14.3 V.
W poprzednim sezonie fabryczny woltomierz wskazywał 12.5 - 12.6 V oraz 14.4 V.
Aku nie był nadmiernie rozładowany, w zimie doładowywany prostownikiem mikroprocesorowym.
Czy może to świadczyć o kończącym się aku?
W DL 1000 z 2017 mam jeszcze aku z pierwszego montażu. Moto pali od strzała ale woltomierz zaczął mi pokazywać 11.8 V na włączonym zapłonie i 13.8 V przy uruchomionym silniku (odczyt na wyświetlaczu).
Pomiary bezpośrednio na klemach to 12.4 V i 14.3 V.
W poprzednim sezonie fabryczny woltomierz wskazywał 12.5 - 12.6 V oraz 14.4 V.
Aku nie był nadmiernie rozładowany, w zimie doładowywany prostownikiem mikroprocesorowym.
Czy może to świadczyć o kończącym się aku?
Posiadacz:DL 1000 XT 2017, MZ ES 250/2, WSK M06 B3, Komar 2, Ogar 200, Simson SR 50 C, SACHS Vinora.
Re: Akumulator. Co wybrać?
Roczny spadek o 0,1 V na woltometrze wskazuje na słabnącą baterię... woltometru
Czarny DL650XT M0 na Au-felgach
Re: Akumulator. Co wybrać?
Dziękuję za odpowiedź.
Nie byłem świadomy że takowa bateria znajduje się w układzie. Możesz podpowiedzieć gdzie jest umiejscowiona i czy możliwa jest jej wymiana domowym sposobem, czy tylko serwis lub elektronik z odpowiednimi narzędziami?
Domyślam się że jest gdzieś w zegarach.
Czy słabnąca bateria woltometru powoduje tylko jego błędne wskazania czy również ma wpływ na coś innego?
Nie byłem świadomy że takowa bateria znajduje się w układzie. Możesz podpowiedzieć gdzie jest umiejscowiona i czy możliwa jest jej wymiana domowym sposobem, czy tylko serwis lub elektronik z odpowiednimi narzędziami?
Domyślam się że jest gdzieś w zegarach.
Czy słabnąca bateria woltometru powoduje tylko jego błędne wskazania czy również ma wpływ na coś innego?
Posiadacz:DL 1000 XT 2017, MZ ES 250/2, WSK M06 B3, Komar 2, Ogar 200, Simson SR 50 C, SACHS Vinora.
Re: Akumulator. Co wybrać?
Piotr chyba coś żartował, bo w zegarach nie ma żadnej dodatkowej baterii.
Jak rozumiem, to wyświetlacz zaniża o około 0,5 - 0,6 V. Ale co z tym zrobić - nie wiem. Jak masz możliwość tymczasowo podmienić aku, to sprawdź na innym - będziesz przynajmniej wiedział, czy problem z aku, czy w zegarach.
Jak rozumiem, to wyświetlacz zaniża o około 0,5 - 0,6 V. Ale co z tym zrobić - nie wiem. Jak masz możliwość tymczasowo podmienić aku, to sprawdź na innym - będziesz przynajmniej wiedział, czy problem z aku, czy w zegarach.
Bogusław • Honda Varadero XL125V 2003 -> DL650XT 2021
Zapytałem jak mam lecieć, hej powiedziały wyżej, hej powiedziały śmielej
Zapytałem jak mam lecieć, hej powiedziały wyżej, hej powiedziały śmielej
Re: Akumulator. Co wybrać?
Ja zrozumiałem tak, że masz zewnętrzny multimeter elektroniczny, który oczywiście ma baterię. Mój Uni-T UT33C ma blok 9V, który wystarcza na wiele lat, ale miernik i tak jest na scalakach, więc albo działa dobrze, albo wcale (co najwyżej podświetlenie wyświetlacza słabnie).
Tak, to był oczywiście żarcik
Na włączonym zapłonie zawsze będziesz miał dużo mniej, niż na klemach, bo wraz z zapłonem włączasz światło mijania, przednia żarówka ma 55W, tylna pewnie też z 15.
A spadek rok do roku 0,1V to dla mnie błąd statystyczny. Wystarczy mocniej wbić szpic sondy w klemę i już masz lepszy kontakt elektryczny i mniejszy spadek napięcia.
Tak, to był oczywiście żarcik
Na włączonym zapłonie zawsze będziesz miał dużo mniej, niż na klemach, bo wraz z zapłonem włączasz światło mijania, przednia żarówka ma 55W, tylna pewnie też z 15.
A spadek rok do roku 0,1V to dla mnie błąd statystyczny. Wystarczy mocniej wbić szpic sondy w klemę i już masz lepszy kontakt elektryczny i mniejszy spadek napięcia.
Czarny DL650XT M0 na Au-felgach