Co daje zwieszanie tyłka z motocykla?

Wszystko o technice jazdy i jej braku.
damianKr
A2
Posty: 179
Rejestracja: 06 cze 2019, 09:58

Co daje zwieszanie tyłka z motocykla?

Post autor: damianKr »

Cześć,

Może mnie ktoś oświecić o co chodzi z tym zwieszaniem tyłka z motocykla? Ogólnie wiem do czego służy kolano, ale jakie to ma zastosowanie poza torem? Widuję czasami ludzi na sportach (na żywo lub na filmikach) którzy jadą w zakręcie wystawiając kolano i zwieszając tyłek. O ile wystawione kolano jeszcze zrozumie to zwieszonego tyłka nie.

Przykładowo weźmy ten obrazek: Zdjęcie pochodzi z naszej sławnej Patelni Chabówki.
Obrazek

Nie wiem jaka tam była prędkość, ale czy ten facet na żółtym motocyklu naprawdę musiał się tak zwieszać? Zastanawia mnie co by się stało, gdyby facet wjechał w ten zakręt będąc w osi motocykla? Czy naprawdę mógłby wtedy źle ocenić pochylenie motocykla i przyglebić?

Zastanawia mnie tutaj przejazd na filmiku jednego z forumowiczów:
Na filmiku widać, że motocykl jest bardzo nisko w tle słychać nawet tarcie o asfalt, tylko zastanawia mnie czy kierowca również się tak zwieszał z motocykla? Kierowcy przed nim raczej starają się pozostać w osi motocykla. Czy to wynika z prędkości lub rodzaju motocykla?

Mnie uczono żeby jednak starać się pozostać w osi motocykla.


V-Strom 650 XT 2019

Awatar użytkownika
gorghu
A+B+C+D+E
Posty: 3024
Rejestracja: 04 paź 2016, 18:10
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re: Co daje zwieszanie tyłka z motocykla?

Post autor: gorghu »

Chcąc przejeżdżać przez zakręt coraz szybciej musisz coraz więcej pochylać motocykl. Istnieje jednak pewna fizyczna granica tego pochylenia. Granice tą osiągamy szybciej gdy siedzimy prosto w siodle. Przesuwając tyłek wraz z tułowiem i głową w równoległej linii obok motocykla przesuwamy też środek ciężkości do wewnątrz i w dół. Dzięki temu siła odśrodkowa wypychająca cie na zewnątrz jest mniejsza, przez co możesz pokonać zakręt szybciej. Poza tym taka pozycja wymaga mniejszego pochylenia motocykla , co pozwala z kolei na większą prędkość przy jednoczesnym mniejszym pochyle motocykla.
Załączniki
rossi-position-1-line1-300x257.jpg
rossi-position-1-line1-300x257.jpg (20.83 KiB) Przejrzano 7084 razy


Grzesiek
DL 650 AK8 Black Mat -->> Super Tenere 1200

Awatar użytkownika
KSD
A2
Posty: 152
Rejestracja: 11 paź 2016, 18:13
Kontakt:

Re: Co daje zwieszanie tyłka z motocykla?

Post autor: KSD »

Nie jestem żadnym ekspertem w tej dziedzinie ale z tego co mi wiadomo, kwestia przesunięcia "czterech liter" na stronę wewnętrzną, powoduje korzystniejsze rozłożenie masy w złożeniu i stabilniejsze pokonanie zakrętu. Nieco oddalając się od osi, łatwiej też utrzymać się zewnętrznym łokciem o bak i zewnętrzną nogą o motocykl (nie ma tak mocnego "przykurczu" blisko ciała).

Oczywiście pewnie nie ma co przesadzać w tym względzie, bo niektórzy chyba zupełnie niepotrzebnie aż tak się wychylają tyłkiem z motocykla. No chyba, że jest się Marqez'em i wchodzi w zakręt w rekordowym pochyleniu 68 stopni :)

Obrazek



Awatar użytkownika
gorghu
A+B+C+D+E
Posty: 3024
Rejestracja: 04 paź 2016, 18:10
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re: Co daje zwieszanie tyłka z motocykla?

Post autor: gorghu »

Marqez zaprzecza fizyce ;)


Grzesiek
DL 650 AK8 Black Mat -->> Super Tenere 1200

Awatar użytkownika
Struna
A+B+C+D+E+T
Posty: 5206
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:26
Lokalizacja: Skawina/Kraków
Kontakt:

Re: Co daje zwieszanie tyłka z motocykla?

Post autor: Struna »

On miał glebnąć ale postanowił się ciałem podeprzeć i odepchnąć od gleby :)


DL 650 AK7, Honda VTR 1000F, Tekken 125->250, DRZ 400S - http://www.gcstuning.pl

Awatar użytkownika
NIKT
A+B
Posty: 507
Rejestracja: 17 sie 2017, 10:22

Re: Co daje zwieszanie tyłka z motocykla?

Post autor: NIKT »

Mnie zawsze zastanawiali goście na supermociakach Obrazek
Co jak co ale Ci to potrafią w zakrętach popitalac Obrazek
Obrazek


A ten filmik ...

https://youtu.be/Bqo2pB_h6Ak

Boso, ale w ostrogach



Awatar użytkownika
Pyxis
A+B+C+D
Posty: 2314
Rejestracja: 21 wrz 2016, 22:29
Lokalizacja: Strzegom (dolnośląskie)
Kontakt:

Re: Co daje zwieszanie tyłka z motocykla?

Post autor: Pyxis »

Czasami motocyklisci tak mocna chca zejsc na kolanko, ze pozycja wyglada komicznie, a wcale nie jada szybciej niz bez kolanka. Jak masz przytarte slidery, to jestes gosc, chociaz na oponie jest jeszcze 2cm nieruszonego miejsca na krawedzi ;-)
Jazda na sporcie to jedna technika, a na turystyku to druga. Oczywiscie na DLu mozna smialo jezdzic na kolanku, tylko jest pytanko po co?

Jadac w zakrecie dobrze jest przeniesc srodek ciezkosci zestawu motocykl-kierowcado srodka zakretu i umiescic go nisko. Wtedy mozemy przyspieszyc pokonywanie zakretu, albo go zaciesnic (albo jedno i drugie). Kazdy motocykl ma ograniczenia konstrukcyjne ktore nie pozwola go pochylac w niekonczonosc. W koncu albo skonczy sie opona, albo zaczniesz ryc asfalt roznymi jego czesciami. Zwieszajc nieco dupsko pochylasz tez tlow do srodka zakretu. Zawodnicy na sportach sa przyklejeni do boku motocykla i wrecz cofaja kolano, zeby sie moc pochylic, bo sa juz bardzo nisko nad nawierzchnia. Na turystyku masz duzo miejsca i wystarczy mniej spektakularne przesuniecia ciala, ale warto to robic, bo po prostu mozesz byc szybszy.

W motogymkhanie zejscie na kolano na sportach robi sie naprawde rzadko. Raczej dla zabawy, bo czasu to nie poprawia. Za to balans cialem jest konieczny i przeklada sie na dobry wynik.

Nizej moj filmik z toru z kamery z zadupka. Moze za wiele nie widac i ten balans cialem mogl by byc mocniejszy, ale generalnie instruktorzy nie robia mi zjeby ostrej. Druga sprawa jest trez zaangazowanie ridera. Na 6 czy 7 sesji juz sie tak nie gimnastykujesz jak na 1szej ;-)



A tu pozycja bardziej gymkhanowa i porownanie z kolankiem.



A tutaj fotki z torowania. Tez mozna ocenic w jakiejs mierze pozycje motocykla i kierownika:
trening-czyni-mistrza-czyli-jak-nie-byc ... tml#p43572


( . Y . )
Parafrazujac: Trafiaja sie szaleni motocyklisci, ale nie ma starych szalonych motocyklistow.
Bialy dziobaty DL 650 AL2

Awatar użytkownika
Lord
A+B+C+D+E
Posty: 3343
Rejestracja: 27 cze 2018, 11:05
Lokalizacja: Warszawa

Re: Co daje zwieszanie tyłka z motocykla?

Post autor: Lord »

Zgodnie z wiedza jak i praktyka jakie wyniosłem ze szkoły Suzuki juz samo przesunięcie tułowia powoduje łatwiejsze manaewrowanie na zakręcie to jest jego zaciesnienie. Jezlei wjechałeś w zakręt za szybko to wten prosty sposób bez zwalniania możesz zmiescic się w zakręcie. Dodatkowo przesuniecie tyłka powoduje jescze wieksze zacisnięcie. Spróbój kiedys sam sie przekonasz.


DL650A L8

Awatar użytkownika
Struna
A+B+C+D+E+T
Posty: 5206
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:26
Lokalizacja: Skawina/Kraków
Kontakt:

Re: Co daje zwieszanie tyłka z motocykla?

Post autor: Struna »

Ważna uwaga - jak już jesteś w zakręcie to nie zmieniasz ułożenia dupska i nie przesuwasz się bo to proszenie się o dzwona.
Jak już masz zamiar się lepiej ustawiać do pokonywania winkla to pozycję przyjmujesz przed wejściem w niego, aby będąc w zakręcie nie gibać się i nie powodować "zakłóceń" w rozłożeniu masy.


DL 650 AK7, Honda VTR 1000F, Tekken 125->250, DRZ 400S - http://www.gcstuning.pl

Awatar użytkownika
Lord
A+B+C+D+E
Posty: 3343
Rejestracja: 27 cze 2018, 11:05
Lokalizacja: Warszawa

Re: Co daje zwieszanie tyłka z motocykla?

Post autor: Lord »

To mi zabiłes klina bo ja czesto dociskam wychylenie w zakręcie i jescze nie zdazyło mi się zuwazyć aby zmiana srodka cięzkości negatywnie wpłyneła na pokonanie zakretu?

AD. Nie zmieniam połażenia tyłka :)


DL650A L8

Awatar użytkownika
Struna
A+B+C+D+E+T
Posty: 5206
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:26
Lokalizacja: Skawina/Kraków
Kontakt:

Re: Co daje zwieszanie tyłka z motocykla?

Post autor: Struna »

Zmiana wychylenia nie wpływa ( lub bardzo niewiele ) na transfer masy przód/tył i niestabilność - też mi się nieraz zdarza dodatkowo do-wychylić się do wewnętrznej ale nie poprzez zmianę położenia dupska, tylko własnie jak Ty - tułowiem.
Z ustawieniem się na kanapie zostajemy tak jak wjechaliśmy w zakręt - korekcja usadowienia w winklu może być opłakana w skutkach ( szczególnie gdy się po tych winklach pogania mocniej )


DL 650 AK7, Honda VTR 1000F, Tekken 125->250, DRZ 400S - http://www.gcstuning.pl

Awatar użytkownika
Lord
A+B+C+D+E
Posty: 3343
Rejestracja: 27 cze 2018, 11:05
Lokalizacja: Warszawa

Re: Co daje zwieszanie tyłka z motocykla?

Post autor: Lord »

No to mnie uspokoiłes :)


DL650A L8

Awatar użytkownika
morhot
A2
Posty: 235
Rejestracja: 18 lut 2019, 13:12
Lokalizacja: Myślenice

Re: Co daje zwieszanie tyłka z motocykla?

Post autor: morhot »

A to i ja się pomądrzę :-)
Im ciaśniejszy zakręt, tym mocniej musisz pochylić motocykl, żeby zrównoważyć siłę odśrodkową, chcącą go wywrócić na zewnątrz zakrętu.
Im szybciej jedziesz zakręt, tym mocniej musisz pochylić motocykl, żeby j.w.
ale
Im mocniej pochylisz motocykl tym mniejszą masz przyczepność, stabilność i możliwość hamowania (czy nawet zwalniania) w zakręcie.
Do tego dochodzą ograniczenia konstrukcyjne motocykla - a to podnóżki, a to wydech, a to centralna stopka może przytrzeć o asfalt, w skrajnych przypadkach powodując glebę.
więc
Wychylając się do środka zakrętu przenosisz środek ciężkości motocykla, co pozwala MNIEJ POCHYLIĆ motocykl przy tej samej prędkości w danym zakręcie. Pozwala to niwelować wszystkie powyższe "ale" oczywiście w pewnym stopniu.

Poniżej grafika, przepraszam za jakość, ale taką znalazłem. Masz zaznaczony kąt pochylenia motocykla bez przesunięcia środka ciężkości, i drugi (po prawej) kąt "efektywny" czyli ile bardziej musiałby być pochylony motocykl w tym samym zakręcie przy tej samej prędkości, gdyby kierownik nie ruszył d... z siedzenia.

Obrazek

Zawiśnięcie jak małpa i trzymanie się pazurami motocykla, byle tyko sięgnąć kolanem do asfaltu (jak gość na żółtym moto z Twojej fotki) jest bez sensu. Pogarsza wyczucie motocykla i stabilność w zakręcie.
A... moje slidery po ponad 3 miesiącach jazdy na sporcie jeszcze nie spotkały się z asfaltem mimo ostrego winklowania i dość aktywnej pozycji na moto. Chyba dopiero wyjazd na tor pozwoli mi się przełamać do taaaaakich złożeń (bo pozycji cyrkowych nie będę odstawiał, byle slider przytrzeć).


armatura -> sportowy turystyk -> adventure -> sport + adventure -> adventure :-)
Kawasaki -> Triumph -> Suzuki -> Honda + Triumph -> KTM + Husqvarna

Awatar użytkownika
Struna
A+B+C+D+E+T
Posty: 5206
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:26
Lokalizacja: Skawina/Kraków
Kontakt:

Re: Co daje zwieszanie tyłka z motocykla?

Post autor: Struna »

morhot pisze:Zawiśnięcie jak małpa i trzymanie się pazurami motocykla
To pozornie może tak wyglądać, ale na sportach w ten sposób bardzo dobrze się kotwiczysz z motkiem - no ale trzeba się przełamać i trochę poćwiczyć.


DL 650 AK7, Honda VTR 1000F, Tekken 125->250, DRZ 400S - http://www.gcstuning.pl

damianKr
A2
Posty: 179
Rejestracja: 06 cze 2019, 09:58

Re: Co daje zwieszanie tyłka z motocykla?

Post autor: damianKr »

Hej,

Potrzebuję trochę odkopać temat z czeluści forum. Akurat jutro wybieram się do Motoparku krakowskiego, więc będzie okazja coś poćwiczyć.

Racja, wychylanie się w stronę zakrętu faktycznie pomaga. Ogólnie w tym roku odkryłem, że jak się nie siedzi jak kloc na motocyklu to jazda staje się dużo bardziej atrakcyjna ;).

W internecie jest dużo porad jak się ustawić w szybszym zakręcie np. to https://swiatmotocykli.pl/motocykle/poz ... l-sie-sam/
Powiedzcie mi czy te rady aplikują się również do motocykli typu adventure?
Wiem, że podczas wychylenia należy pochylić się tak jakby chiało się "ugryźć lusterko". A co z resztą z pocycji? W artykule polecają żeby jeden pośladek był poza motocyklem i kolano wychylić w stronę zakrętu.
Czy to nie jest tak żeby to miało sens to trzeba cisnąć w zakręcie ponad 100 km/h?


V-Strom 650 XT 2019

Awatar użytkownika
Struna
A+B+C+D+E+T
Posty: 5206
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:26
Lokalizacja: Skawina/Kraków
Kontakt:

Re: Co daje zwieszanie tyłka z motocykla?

Post autor: Struna »

W ADV jak już w ogle ruszysz nieco dupsko w stronę zakrętu to w zupełności wystarczy.
Te motocykle są wysokie, mają sporo wyższy środek ciężkości więc i tak na kolano nie zejdziesz ( chyba że na siłę pod publiczkę )
Ja jak już faktycznie zapierdzielam to oprócz balansu górą ciała lekko dupę przesuwam, ale nie aż tyle, żeby zwisać z moto - to nie motocykle do takich akcji.
Na ścigu ma się całkiem inną pozycję, jest się dużo niżej i blisko asfaltu w złożeniu, więc tam takie rzeczy mają sens, na sztormiaku jak wyżej pisałem - jedynie pod publiczkę.


DL 650 AK7, Honda VTR 1000F, Tekken 125->250, DRZ 400S - http://www.gcstuning.pl

Awatar użytkownika
motif
A+B+C
Posty: 1203
Rejestracja: 05 cze 2019, 14:48
Lokalizacja: Kraków

Re: Co daje zwieszanie tyłka z motocykla?

Post autor: motif »

a byłeś kiedyś na karuzeli? :roll:

fizyka się kłania...siły odśrodkowe dokładnie 8-)



Awatar użytkownika
Struna
A+B+C+D+E+T
Posty: 5206
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:26
Lokalizacja: Skawina/Kraków
Kontakt:

Re: Co daje zwieszanie tyłka z motocykla?

Post autor: Struna »

Wszystko ok, ale pewne rzeczy są średnio wykonalne na moto typu Vstrom


DL 650 AK7, Honda VTR 1000F, Tekken 125->250, DRZ 400S - http://www.gcstuning.pl

Awatar użytkownika
motif
A+B+C
Posty: 1203
Rejestracja: 05 cze 2019, 14:48
Lokalizacja: Kraków

Re: Co daje zwieszanie tyłka z motocykla?

Post autor: motif »

w warunkach drogowych wystarczy łeb wychylić i torso bo prędkości masz stosunkowo niskie.
Zasada KTM (kiss the mirror) jest wystarczająca do każdego zakrętu.
Więc nie masz się co martwić o zwieszanie tyłka :mrgreen:

Obrazek
Ostatnio zmieniony 03 wrz 2020, 14:18 przez motif, łącznie zmieniany 1 raz.



Awatar użytkownika
Struna
A+B+C+D+E+T
Posty: 5206
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:26
Lokalizacja: Skawina/Kraków
Kontakt:

Re: Co daje zwieszanie tyłka z motocykla?

Post autor: Struna »

O tym własnie pisałem, że zwieszanie ( ale takie na prawdę zwieszanie ) to nie na moto typu Vstrom.


DL 650 AK7, Honda VTR 1000F, Tekken 125->250, DRZ 400S - http://www.gcstuning.pl

ODPOWIEDZ

Wróć do „Technika jazdy”