DL650 robdk K5

Tu przedstawiamy nasze motocykle
robdk
A1
Posty: 63
Rejestracja: 01 lut 2020, 20:03

Re: DL650 robdk K5

Post autor: robdk »

Przewodu jeszcze nie podłączyłem, gdyż dopiero będę robił instalację na przekaźniku załączanym po zapłonie. Plus zasilający będzie bezpośrednio z akumulatora, przez przekaźnik, bezpiecznik do zasilania gniazda zapalniczki i zasilanie wskaźnika wezmę z podłączenia gniazda. Chcę tak, gdyż mam na gnieździe gadżet do pomiaru napięcia ładowania który ma też USB z którego będę zasilał moją nawigację (a dokładniej telefon Nokia Lumia 620). Będę miał całą informację w jednym miejscu.
Nad tym regulatorem jeszcze nie myślałem, bo nie wiem jak będzie na trasie bo sprzęt dla mnie jest dziewiczy, ale mam przy nim wysoką szybę GIVI.

Będę jeszcze montował jeden patent z poprzedniego moto który niektórych może denerwować tj. brzęczyk kierunkowskazów. Brzęczyk zastosowany z sygnalizacji poziomu oleju w skuterach 2T. :) :D


DL650 K5 2005

Awatar użytkownika
Tomek 69
A+B
Posty: 549
Rejestracja: 09 maja 2019, 21:52
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: DL650 robdk K5

Post autor: Tomek 69 »

A masz może jakiś patent żeby światła zapalały się dopiero przy zapłonie a nie po przekręceniu kluczyka?


Romet, Ogar, CZ 175, Suzuki Bandit 400 i obecnie od maja 2018 V-strom Dl 650 k 5 czarny

robdk
A1
Posty: 63
Rejestracja: 01 lut 2020, 20:03

Re: DL650 robdk K5

Post autor: robdk »

Niestety nie mam nic gotowego, ale automaty zapalania świateł dziennych do samochodów były wyzwalane gdy pojawiło się ładowanie. Ale tam jest inny system sterowania ładowaniem...


DL650 K5 2005

Awatar użytkownika
Tomek 69
A+B
Posty: 549
Rejestracja: 09 maja 2019, 21:52
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: DL650 robdk K5

Post autor: Tomek 69 »

No nic pomału się coś wymyśli. Narazie jak widzę na wyświetlaczu który mam zamontowany że jest słaby aku a nie mam czasu by go podładować to wyjmuję bezpiecznik świateł mijania i moto spokojnie odpala. Niestety nieraz się przydarzy po dłuższym postoju lub przez przypadek zostawienia na postojowych. :D


Romet, Ogar, CZ 175, Suzuki Bandit 400 i obecnie od maja 2018 V-strom Dl 650 k 5 czarny

robdk
A1
Posty: 63
Rejestracja: 01 lut 2020, 20:03

Re: DL650 robdk K5

Post autor: robdk »

Aby ułatwić to możesz na tym obwodzie dać sobie wyłącznik ;)


DL650 K5 2005

Awatar użytkownika
Tomek 69
A+B
Posty: 549
Rejestracja: 09 maja 2019, 21:52
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: DL650 robdk K5

Post autor: Tomek 69 »

Tak też trzeba będzie zrobić dzięki :P


Romet, Ogar, CZ 175, Suzuki Bandit 400 i obecnie od maja 2018 V-strom Dl 650 k 5 czarny

Awatar użytkownika
Pawian
A+B
Posty: 796
Rejestracja: 07 sie 2018, 00:53
Lokalizacja: Kraków

Re: DL650 robdk K5

Post autor: Pawian »

Tomek 69 pisze:A masz może jakiś patent żeby światła zapalały się dopiero przy zapłonie a nie po przekręceniu kluczyka?
Tu jest ładny opis jak to zrobić:
https://www.motostforky.pl/2015/05/10/s ... u-silnika/


.


Honda Varadero XL 125 >> V-Strom 650 AL2 Rudy :)

Awatar użytkownika
Tomek 69
A+B
Posty: 549
Rejestracja: 09 maja 2019, 21:52
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: DL650 robdk K5

Post autor: Tomek 69 »

Paweł dzięki za linka :P


Romet, Ogar, CZ 175, Suzuki Bandit 400 i obecnie od maja 2018 V-strom Dl 650 k 5 czarny

Awatar użytkownika
DZEPETTO
A2
Posty: 168
Rejestracja: 15 paź 2018, 19:16
Lokalizacja: Koło / Wielkopolskie

Re: DL650 robdk K5

Post autor: DZEPETTO »

Pawian pisze:
Tomek 69 pisze:A masz może jakiś patent żeby światła zapalały się dopiero przy zapłonie a nie po przekręceniu kluczyka?
Tu jest ładny opis jak to zrobić:
https://www.motostforky.pl/2015/05/10/s ... u-silnika/


.
Teoretycznie proste
No ja z elektryki jedynie umiem żarówkę w kiblu wymienić :mrgreen:
A większość z tych instrukcji jest przynajmniej dla średnio zaawansowanych elektryków
A tak na poważnie.
swoim amatorskim kombinowaniem w poprzednim motocyklu
znalazłem przewód idący do żarówki i wstawiłem wyłącznik na sam przód
Mega amatorskie rozwiązanie i mało profesjonalne
ALe działało. Minus teo był taki że czasem zapominałem ich po prostu zapalić :oops:


Komar 3 --> MZ 250 TS --> SUZUKI GSX600F --> SUZUKI DL1000 V-Strom K7

Awatar użytkownika
Tomek 69
A+B
Posty: 549
Rejestracja: 09 maja 2019, 21:52
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: DL650 robdk K5

Post autor: Tomek 69 »

DZEPETTO spoko poradzę sobie, dzięki za podpowiedzi wszystkie opcje są ok. :P


Romet, Ogar, CZ 175, Suzuki Bandit 400 i obecnie od maja 2018 V-strom Dl 650 k 5 czarny

Awatar użytkownika
Struna
A+B+C+D+E+T
Posty: 5222
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:26
Lokalizacja: Skawina/Kraków
Kontakt:

Re: DL650 robdk K5

Post autor: Struna »

robdk pisze:Niestety nie mam nic gotowego, ale automaty zapalania świateł dziennych do samochodów były wyzwalane gdy pojawiło się ładowanie. Ale tam jest inny system sterowania ładowaniem...
Jaki inny, po prostu wzrasta napięcie w instalacji i wtedy "automat" aktywuje światła.


DL 650 AK7, Honda VTR 1000F, Tekken 125->250, DRZ 400S - http://www.gcstuning.pl

robdk
A1
Posty: 63
Rejestracja: 01 lut 2020, 20:03

Re: DL650 robdk K5

Post autor: robdk »

O tyle inny, że tam się podłączało pod żarówkę ładowania i jak ona gasła to był sygnał, żeby włączyć światła - o tym pisałem. W motocyklach mamy jednak inną sytuację gdyż nie sterujemy napięciem alternatora tylko mamy tzw. stratne regulatory które nadwyżki produkcji alternatora zbijają do napięcia ładowania poprzez układ straty który wydziela ciepło. Dlatego też one muszą być dobrze chłodzone.
Paradoksalnie czym więcej urządzeń na motocyklu tym lepiej dla regulatora napięcia. Alternator jest praktycznie przez cały czas obciążany jednakowo. Oczywiście z odbiornikami nie należy przesadzać ponad moc alternatora.


DL650 K5 2005

Awatar użytkownika
Struna
A+B+C+D+E+T
Posty: 5222
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:26
Lokalizacja: Skawina/Kraków
Kontakt:

Re: DL650 robdk K5

Post autor: Struna »

To jakieś dziwne te "automaty", chyba jakiejś starej daty.
Teraz raczej wszystkie bazują na wzroście napięcia, tego się nie podpina nigdzie dodatkowo, po prostu jak przekroczy graniczne napięcie minimalne to się aktywuje.


DL 650 AK7, Honda VTR 1000F, Tekken 125->250, DRZ 400S - http://www.gcstuning.pl

robdk
A1
Posty: 63
Rejestracja: 01 lut 2020, 20:03

Re: DL650 robdk K5

Post autor: robdk »

No zakładałem jakiś czas temu - no tak z 15lat temu :) :) :) ;) :D :D :D


DL650 K5 2005

Awatar użytkownika
Kusy
A1
Posty: 33
Rejestracja: 28 gru 2019, 23:30

Re: RE: Re: DL650 robdk K5

Post autor: Kusy »

robdk pisze:@Kusy - co do wyświetlacza biegów, to te o których mówisz kosztuje ok 500zł, a ja kupiłem za 100zł - to po pierwsze. Po drugie lubię sobie troszkę pogrzebać bo daje mi to satysfakcję. Po trzecie z zasady nie podpinam się pod złącze diagnostyczne z urządzeniami dodatkowymi, jak sama nazwa mówi to złącze diagnostyczne.
Uważam ponad to, że montaż tego wyświetlacza jest tak prosty, że nawet osoba która nie trzymała lutownicy w ręce spokojnie da radę.
Za zaoszczędzoną kasę zakupiłem inne potrzebne mi rzeczy w tym układ TRE od tego samego producenta za drugie 100zł. Teraz ktoś może napisać, że można to sobie złożyć samemu za 3,50 ale przy założeniu że zakupy robimy przez neta to wtyczki kosztują 20 zł plus koszty przesyłki, części elektroniczne to ok 15 zł z przewodami, termokurczami i elektroniką plus transport to daje nam coś ok 60 zł i patrząc po wykonaniu nie miałbym tak dobrze wykonanego produktu wodoszczelnego a tu w dodatku jest jeszcze przełącznik.

Odnośnie instalacji oświetlenia takie moje uwagi:
Miejsca, gdzie mogą wystąpić problemy to trzy kostki - jedna czarna widoczna powyżej (zrobiłem baypas) tam są dwa przewody plus po stacyjce idzie na starter i wraca do kostki.
Druga kostka to wspomniana żółta do której ten przewód z czarnej idzie do przełącznika świateł a wracają dwa dla krótkich i długich świateł więc mamy 3 punkty gdzie może wystąpić nadpalenie choć jeździmy najdłużej na mijania jako światła dzienne.
Trzecia kostka to ta po lewej stronie czaszy łącząca bezpośrednio światła i licznik z instalacją, do niej idą te dwa z żółtej kostki i jak powyżej najbardziej narażony jest obwód świateł mijania.
U mnie właśnie w tym ostatnim miejscu był kiedyś problem bo widać ślady zwęglenia i wykonany baypas.
Ja dałem za wyświetlacz pod gniazdo 100 zł a nie 500. Nie widzę sensu rozgrzebywania i lutowania, skoro można w tej samej cenie wpiąć wyświetlacz w kostkę i się nim cieszyc.
Po drugie jak mi się zechce zdemontować to ustrojstwo, lub znienić np na inny kolor to zajmie mi to 2, max 3 minuty.
Też lubię grzebać przy motocyklach, rozbieram czasem na części ente, ale tam gdzie można sobie coś ułatwić to sobie ułatwiam.
Ale doceniam każdy patent, który zamierzony cel pozwoli osiągnąć.

Wysłane z mojego LG-H870 przy użyciu Tapatalka


K6, TS250/1, SR 50.

Awatar użytkownika
Tomek 69
A+B
Posty: 549
Rejestracja: 09 maja 2019, 21:52
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: DL650 robdk K5

Post autor: Tomek 69 »

@Kusy : Czy mógłbyś zapodać jakiegoś linka do tego wyświetlacza. :P LWG


Romet, Ogar, CZ 175, Suzuki Bandit 400 i obecnie od maja 2018 V-strom Dl 650 k 5 czarny

robdk
A1
Posty: 63
Rejestracja: 01 lut 2020, 20:03

Re: DL650 robdk K5

Post autor: robdk »

W sumie też jestem ciekawy tego wyświetlacza ;)
No ale do rzeczy.
Otrzymałem paczkę od Majfrendów z ryżandii.... No sporo osób już widziałem z tym towarem... ;) Muszę przyznać, że szła tylko 7 dni... i udało się przed embargiem Lotu ;)
IMG_20200211_201826.jpg
IMG_20200211_201826.jpg (36.34 KiB) Przejrzano 4096 razy
IMG_20200211_201833.jpg
IMG_20200211_201841.jpg
Skończyłem wnerwiający gadżet jakim jest sygnalizacja dźwiękowa włączonych kierunków. Takie samo rozwiązanie miałem w poprzednim motongu i nigdy nie zapominałem wyłączyć kierunki.
System składa się z brzęczyka montowanego w niektórych skuterach 2T do sygnalizacji niskiego poziomu oleju.
IMG_20200211_184941.jpg
Aby go zamontować potrzebne są dwie diody prostownicze, trochę przewodu i wtyczka.
IMG_20200210_183150.jpg
IMG_20200210_183150.jpg (42.46 KiB) Przejrzano 4096 razy
IMG_20200210_183649.jpg
IMG_20200210_183649.jpg (42.79 KiB) Przejrzano 4096 razy
IMG_20200210_184013.jpg
IMG_20200210_184013.jpg (39.44 KiB) Przejrzano 4096 razy
Do brzęczyka podłączamy masę i wspólny koniec diod (kierunek widać na zdjęciach). Od każdej z diod idzie przewód na jedną stronę kierunków.

Instalacja powoli się także robi.
Przekaźnik zasilania po kluczyku. Główne przewody zasilające są to kable solarne 10mm2 zabezpieczone bezpiecznikiem przed przekaźnikiem. Trochę przedobrzone, ale spadku na nich nie będzie co poprawi wskazania voltomierza którego wtykam w gniazdo zapalniczki.
IMG_20200211_201738.jpg
IMG_20200211_201738.jpg (49.83 KiB) Przejrzano 4096 razy
Zasilanie gniazda zapalniczki z odrębnym bezpiecznikiem jest wspólne z zasilaniem halogenów. Instalacja halogenowa jest na przekaźniku już oryginalnie.
IMG_20200211_201802.jpg
IMG_20200211_201750.jpg
Planuję jeszcze jeden przekaźnik który by załączał halogeny tylko przy długich światłach załączany odrębnym włącznikiem aby móc wybrać np. do jazdy dziennej lub nocnej :P :D :)

CDN...


DL650 K5 2005

Awatar użytkownika
Tomek 69
A+B
Posty: 549
Rejestracja: 09 maja 2019, 21:52
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: DL650 robdk K5

Post autor: Tomek 69 »

No to jeszcze trochę roboty zostało a akumulator jaki masz 10ah czy większy ja mam 10 i jak włączę manetki podgrzewane dodatkowe halogeny led, nawi, tel czy kamerkę to moment siada, chcę kupić 12ah jak jest w nowszych 1000,tylko czy alternator nadąży z ładowaniem. LWG :)


Romet, Ogar, CZ 175, Suzuki Bandit 400 i obecnie od maja 2018 V-strom Dl 650 k 5 czarny

robdk
A1
Posty: 63
Rejestracja: 01 lut 2020, 20:03

Re: DL650 robdk K5

Post autor: robdk »

Pojemność akumulatora tutaj nie ma znaczenia. Znaczenie ma bilans energetyczny alternatora. Jak już wcześniej troszkę pisałem o regulatorze napięcia to obciążenie alternatora może być spokojnie zrobione na poziomie 70-80% jego mocy, bo on i tak jest tak obciążony przez regulator. Jeśli ci siada napięcie to znaczy, ze masz już alternator pracujący na granicy swojej mocy. Jeśli jest on dobry, nie po przegrzewany to raczej trzeba zdjąć odbiorniki. Akumulator ma się ładować w trakcie jazdy a nie użyczać prądu do zasilania urządzeń.
Ja bym sprawdził w pierwszej kolejności alternator i jego napięcia na biegu jałowym na każdej fazie, czy któraś nie odbiega znacząco od pozostałych i czy nie ma przebicia na masę.
Ogólnie max moc alternatora to 360W (tak wychodzi z bezpiecznika) - Z tego powinno być max 70-80% na odbiorniki reszta na ładowanie akumulatora.
Jeśli układ nie przekracza podanych mocy to trzeba szukać usterki.


DL650 K5 2005

robdk
A1
Posty: 63
Rejestracja: 01 lut 2020, 20:03

Re: DL650 robdk K5

Post autor: robdk »

Znalazłem coś takiego odnośnie alternatorów w naszych maszynach:

Alternator stator coil resistance
DL models 0.2 to 0.7 ohms
SFV models 0.3 to 1.2 ohms
Nominal output 375 W @ 5000 rpm
Regulated voltage (no load) 14.0 to 15.5 V (DC) @ 5000 rpm
Un-regulated voltage (no load) 60 V (AC) @ 5000 rpm
Current leakage around 2 mA (max)

Co do mocy niewiele się pomyliłem ;)

PS
Na szybko obliczyłem max moc pobieraną w stanie fabrycznym - ok. 200 W.
Licząc 70% obciążenia alternatora z 375W i odejmując max zużycie fabrycznego osprzętu to na dodatki zostaje ok 62,5W.
Licząc, że halogeny to 40W, Grzane manetki to też z 40 W, nawigacja przyładowaniu 2A to 10W i w sumie mamy 100W.
Widać, że bilans jest już przekroczony, ale zakładałem max obciążenie fabrycznego osprzętu na włączonych wszystkich światłach - długie stop z pozycyjnymi, Kierunki wszystkie świecące światłem ciągłym itp. Jak widać w normalnym użytkowaniu współczynnik jednoczesności jest znacznie mniejszy i zapotrzebowanie długotrwałe jest znacznie mniejsze i można założyć, że mamy w rezerwie z 80W, więc mielibyśmy pokrycie dodatkowego zapotrzebowania.
Dlatego ja zawsze mam Voltomierz przed oczami i widzę jakie mam zapotrzebowanie i jak maiłem manetki to widziałem jak mogę je obciążać. Na drugim stopniu napięcie ładowania spadało do 13V.


DL650 K5 2005

ODPOWIEDZ

Wróć do „Nasze Motocykle”