Dodatkowe oswietlenie

Wszystko przepisach, zmianach, aktualizacjach.
Awatar użytkownika
Pyxis
A+B+C+D
Posty: 2314
Rejestracja: 21 wrz 2016, 22:29
Lokalizacja: Strzegom (dolnośląskie)
Kontakt:

Re: Dodatkowe oswietlenie

Post autor: Pyxis »

No tak, ale opcja poprawy widocznosci w dzien w tym wypadku odpada.


( . Y . )
Parafrazujac: Trafiaja sie szaleni motocyklisci, ale nie ma starych szalonych motocyklistow.
Bialy dziobaty DL 650 AL2

Tags:

Awatar użytkownika
JARON
A+B+C+D
Posty: 2116
Rejestracja: 04 paź 2016, 14:51
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Re: Dodatkowe oswietlenie

Post autor: JARON »

Myślę że nie ma takich dziennych światełek, które by świeciły mocniej niż oryginalne światła mijania. A jeżeli będą słabiej świecić to po co je instalować? No chyba ,że zamiar jest taki żeby tylko ich używać zamiast mijania. Ale to wtedy też mija się z celem lepszej widoczności dla innych użytkowników drogi.


Ogar205>CZ175>MZ250Jaskółka z koszem>Junak M10>MZ ETZ250>IntruderVL800>IntruderC1500>Vstrom1000 2016>BENELLI IMPERIALE 400
Wszyscy mamy dwa życia. To drugie zaczyna się w chwili,gdy zdamy sobie sprawę,że mamy tylko jedno.

Awatar użytkownika
Pyxis
A+B+C+D
Posty: 2314
Rejestracja: 21 wrz 2016, 22:29
Lokalizacja: Strzegom (dolnośląskie)
Kontakt:

Re: Dodatkowe oswietlenie

Post autor: Pyxis »

Bardziej chodzi o wiekszy rozstaw tych dodatkowych siatel (to pomaga ocenic prawilowo odleglosc) i maja byc uzywane lacznie z mijania.
Widzialem wielu motocyklistow ze swiatlami typu spot i wcale nie swiecily slabiej niz mijania. :-)


( . Y . )
Parafrazujac: Trafiaja sie szaleni motocyklisci, ale nie ma starych szalonych motocyklistow.
Bialy dziobaty DL 650 AL2

Online
Awatar użytkownika
gorghu
A+B+C+D+E
Posty: 3024
Rejestracja: 04 paź 2016, 18:10
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re: Dodatkowe oswietlenie

Post autor: gorghu »

Ty Pyxis. Bo ja już się trochę pogubiłem. Mówimy o światłach dziennych typu 2 krótkie paski ledowe jak w autach (albo czymś podobnym) czy o halogenach ledowych?
Bo napisałeś:
Widzialem wielu motocyklistow ze swiatlami typu spot
A to na pewno widziałeś dodatkowe halogeny.


Grzesiek
DL 650 AK8 Black Mat -->> Super Tenere 1200

Awatar użytkownika
Pyxis
A+B+C+D
Posty: 2314
Rejestracja: 21 wrz 2016, 22:29
Lokalizacja: Strzegom (dolnośląskie)
Kontakt:

Re: Dodatkowe oswietlenie

Post autor: Pyxis »

Chcial bym zalozyc JAKIEKOLWIEK dodatkowe oswietlenie do uzywania w dzien razem ze swiatlami mijania, ktore nie bedzie naruszac przepisow KD. :-)


( . Y . )
Parafrazujac: Trafiaja sie szaleni motocyklisci, ale nie ma starych szalonych motocyklistow.
Bialy dziobaty DL 650 AL2

Online
Awatar użytkownika
gorghu
A+B+C+D+E
Posty: 3024
Rejestracja: 04 paź 2016, 18:10
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re: Dodatkowe oswietlenie

Post autor: gorghu »

No to o ile się w tej chwili nie mylę to nie ma takich. Bo albo założysz halogeny bez homologacji (jak praktycznie ma chyba większość z nas) ale wtedy łamiesz przepisy. Albo wywalisz kupę kasy na jakieś homologowane, ale i tak koniec końców, nie będzie ci ich można użyć podczas jazdy w dobrych warunkach pogodowych (bo wg. KD halogeny/światła przeciwmgłowe można użyć jedynie w warunkach ograniczonej widoczności). Natomiast zakładanie takich pseudo dziennych (jak te w autach za 30-100 zł) nie ma w ogóle sensu, bo jak JARON już tu zauważył światła mijania będą i tak mocniej świeciły od nich. Zamontowane przy lampach - zginą w światłach mijania. Zamontowane gdzieś na gmolach czy owiewkach - nie będą świecić do przodu tylko na boki, w dół lub w górę przez co staną się mniej widoczne. Więc po co to w ogóle montować.

Ja u siebie zamontowałem halogeny ledowe głównie z myślą o doświetlanie drogi w nocy przy światłach drogowych. Zdarzyło mi się jechać jednak z nimi i w ciągu dnia przy światłach mijania. Póki co nikt mi się do tego na razie nie przyczepił. Ale można by rzecz, że wszystko wręcz opiera się o przychylne oko policjanta który będzie widział jak jedziesz z załączonym takim oświetleniem. Czy cię zatrzyma czy przymknie na to oko :).


Grzesiek
DL 650 AK8 Black Mat -->> Super Tenere 1200

Awatar użytkownika
Pyxis
A+B+C+D
Posty: 2314
Rejestracja: 21 wrz 2016, 22:29
Lokalizacja: Strzegom (dolnośląskie)
Kontakt:

Re: Dodatkowe oswietlenie

Post autor: Pyxis »

Czyli daje sobie z tymi swiatlami na wstrzymanie. Nie chce opierac sie na "dobroci" strozow prawa.


( . Y . )
Parafrazujac: Trafiaja sie szaleni motocyklisci, ale nie ma starych szalonych motocyklistow.
Bialy dziobaty DL 650 AL2

Online
Awatar użytkownika
biblo
A+B+C
Posty: 1233
Rejestracja: 27 wrz 2016, 22:50
Lokalizacja: W-wa

Re: Dodatkowe oswietlenie

Post autor: biblo »

Myślę, że przesadzasz... Jazda z włączonymi dodatkowymi światłami jest tak powszechna, że aż wydaje się normą. W tym roku zrobiłem z takimi lampami prawie 30 tys. km i nie miałem z tego powodu jakichkolwiek problemów. Oczywiście, to się opiera na niepisanych zwyczajach, a nie na podstawach prawnych i w każdej chwili może się ktoś czepić...

Ale zwróć też uwagę na pozytywne aspekty - takie światła bardzo poprawiają postrzeganie, bo wywołują one widok "niestandardowy" - taką choinkę ;) - dzięki czemu jest ona lepiej widoczna i wyróżnia się na tle świateł wielu innych pojazdów. Opisywany na obu forach - również przez Ciebie - wypadek w Krośnie był skutkiem niezauważenia motocyklisty przez starszą panią... Może takie światła by pomogły? Trudno teraz gdybać, ale moim zdaniem lepiej je mieć, niż nie mieć... I warto "zaryzykować" używanie ich niezgodnnie z przepisami PRD.

I druga zaleta - kierowcy puszek jadący przede mną, widząc mnie w swoich wstecznych lusterkach, jakoś bardziej zwracają na mnie uwagę, szczególnie jak jadę w białym kasku :) Podejrzewam, że biorą mnie za policjanta... tym bardziej, że mój Tiger też jest biały ;)


Pozdrawiam,
Jacek

______________________________________________
|Sportster IRON 883™|DL650AK8|Triumph Tiger Explorer XC + Honda Forza 350|

Forum powinno być jak Media Markt...

Awatar użytkownika
Pyxis
A+B+C+D
Posty: 2314
Rejestracja: 21 wrz 2016, 22:29
Lokalizacja: Strzegom (dolnośląskie)
Kontakt:

Re: Dodatkowe oswietlenie

Post autor: Pyxis »

No ja taka policyjna mimikre stosuje. Bialy motung, bialy kask, szelki odblaskowe i czesto "skrzydlowy" podobnie ubrany. :-)

Jak juz zaloze i juz to czy w razie jakiegos (co nie daj Boze) zdarzenia drogowego z poszkodowanego nie stane sie sprawca, bo "oslepilem" kogos swiatlami, ktorych nie mam prawa uzywac na motocyklu?


( . Y . )
Parafrazujac: Trafiaja sie szaleni motocyklisci, ale nie ma starych szalonych motocyklistow.
Bialy dziobaty DL 650 AL2

Online
Awatar użytkownika
biblo
A+B+C
Posty: 1233
Rejestracja: 27 wrz 2016, 22:50
Lokalizacja: W-wa

Re: Dodatkowe oswietlenie

Post autor: biblo »

Pyxis pisze: Jak juz zaloze i juz to czy w razie jakiegos (co nie daj Boze) zdarzenia drogowego z poszkodowanego nie stane sie sprawca, bo "oslepilem" kogos swiatlami, ktorych nie mam prawa uzywac na motocyklu?
To, że sam popełniasz jakiś czyn niezgodny z PRD nie oznacza, że z automatu stajesz się sprawcą... Ale tu wskazana byłaby interpretacja jakiegoś prawnika... Jeszcze dla jasności: ja używam takich dodatkowych świateł tylko w dzień właśnie po to, aby uzyskać efekt "choinki". Po zmroku je wyłączam, aby nikogo nie oślepiać, no chyba, że jest mgła.


Pozdrawiam,
Jacek

______________________________________________
|Sportster IRON 883™|DL650AK8|Triumph Tiger Explorer XC + Honda Forza 350|

Forum powinno być jak Media Markt...

Awatar użytkownika
jakubol
A2
Posty: 116
Rejestracja: 30 wrz 2016, 18:47
Lokalizacja: Świebodzin=lubuskie

Re: Dodatkowe oswietlenie

Post autor: jakubol »

Mam podobnie Biblo tyle, że biały kask i niebieska Suzi.Nawet jak jechałem za kumplem to przez wioski ,to on puszką miał 50 km/h.Czułem się jak środek antyłamaniowy.Powiedz tylko jakie masz halogenki , bo chcę dołożyć.


Najpiękniejsza muzyka ,to ryk silnika...

Awatar użytkownika
Pyxis
A+B+C+D
Posty: 2314
Rejestracja: 21 wrz 2016, 22:29
Lokalizacja: Strzegom (dolnośląskie)
Kontakt:

Re: Dodatkowe oswietlenie

Post autor: Pyxis »

biblo pisze: To, że sam popełniasz jakiś czyn niezgodny z PRD nie oznacza, że z automatu stajesz się sprawcą... Ale tu wskazana byłaby interpretacja jakiegoś prawnika...
No przydala by sie.


( . Y . )
Parafrazujac: Trafiaja sie szaleni motocyklisci, ale nie ma starych szalonych motocyklistow.
Bialy dziobaty DL 650 AL2

Online
Awatar użytkownika
biblo
A+B+C
Posty: 1233
Rejestracja: 27 wrz 2016, 22:50
Lokalizacja: W-wa

Re: Dodatkowe oswietlenie

Post autor: biblo »

Ja mam oryginalne lampy Triumpha, standardowo montowane do wersji Tiger Explorer XC. Moje mają zwykłe żarówki, do nowego modelu montują już LED-y. Niestety cenę mają iście królewską... 1425 zł za cały zestaw ze stelażem i włącznikiem.

Obrazek


Pozdrawiam,
Jacek

______________________________________________
|Sportster IRON 883™|DL650AK8|Triumph Tiger Explorer XC + Honda Forza 350|

Forum powinno być jak Media Markt...

Krzychu
AM
Posty: 3
Rejestracja: 18 paź 2016, 20:01

Re: Dodatkowe oswietlenie

Post autor: Krzychu »

Też uważam, że jazda z dodatkowym oświetleniem w ciągu dnia powoduje, że jesteśmy bardziej widoczni.
W naszej ekipie, na "północy", mamy różne wersje dodatkowych ledów.
Jedno jest pewne motocykl jest bardziej widoczny.

Ja znalazłem z homologacją coś takiego. Trzeba trochę pokombinować by założyć, ale wymiary są dobre, bo
ok. 7 cm średnicy.
Cały czas mnie kuszą, ale cena 599 pln na razie odstrasza ;-)

link do strony producenta: http://einparts.de/pl/produkt/duolight-ver-2-mini/
link do jednego ze sklepów: http://sklephadron.pl/lampy-dzienne-drl ... i-7cm.html
link do youtube:

Jeżeli ktoś się skusi lub będzie miał możliwość zobaczenia jak to świeci, niech zarzuci opinię



Awatar użytkownika
Seba
A
Posty: 425
Rejestracja: 21 wrz 2016, 19:48
Lokalizacja: Opole

Re: Dodatkowe oswietlenie

Post autor: Seba »

Jeżdżąc trochę więcej po nocy dla swojego bezpieczeństwa zainwestuję w takie halogeny http://shop.4xled.com/pl/p/SUPERMINI-1200-1500lm/124 mają CE i RoHS i w nosie mam nieżyciowe przepisy. Do tej pory miałem bagażnik rowerowy z własną wykonaną rejestracją bo przepisy nie pozwalały zamówić trzeciej/teraz już można/ i policjanci sami mówili, mi że przymykają oczy bo przepisy są ciągle z tyłu za potrzebami motoryzacyjnymi. Jeżeli będzie więcej dodatkowego oświetlenia na motocyklach jest szansa, że w KD będzie to zmienione.



Awatar użytkownika
Pyxis
A+B+C+D
Posty: 2314
Rejestracja: 21 wrz 2016, 22:29
Lokalizacja: Strzegom (dolnośląskie)
Kontakt:

Re: Dodatkowe oswietlenie

Post autor: Pyxis »

Tylko ta "ksiazeca" cena... :/
Ostatnio zmieniony 19 paź 2016, 16:12 przez Pyxis, łącznie zmieniany 2 razy.


( . Y . )
Parafrazujac: Trafiaja sie szaleni motocyklisci, ale nie ma starych szalonych motocyklistow.
Bialy dziobaty DL 650 AL2

Awatar użytkownika
Seba
A
Posty: 425
Rejestracja: 21 wrz 2016, 19:48
Lokalizacja: Opole

Re: Dodatkowe oswietlenie

Post autor: Seba »

Cena nie jest mała, ale kupuję oświetlenie na lata, do tego myślę, że jest jakieś wsparcie techniczne w razie jakiejś awarii.



Online
Awatar użytkownika
gorghu
A+B+C+D+E
Posty: 3024
Rejestracja: 04 paź 2016, 18:10
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re: Dodatkowe oswietlenie

Post autor: gorghu »

Seba pisze:mają CE i RoHS i w nosie mam nieżyciowe przepisy.
Sorry, ale jeśli mówiąc o nieżyciowych przepisach masz na myśli te z kodeksu ruchu drogowego i homologacjach, to te dwie dyrektywy nie maja z nimi nic wspólnego.
Celem wprowadzenia dyrektywy RoHS jest zmniejszenie ilości substancji niebezpiecznych przenikających do środowiska z odpadów elektrycznych i elektronicznych. Oznaczenia CE dotyczą zagadnień związanych z bezpieczeństwem użytkowania, ochroną zdrowia i ochroną środowiska, określają zagrożenia, które producent powinien wykryć i wyeliminować. Producent oznaczając swój wyrób znakiem CE deklaruje, że wyrób ten spełnia wymagania wszystkich odnoszących się do niego dyrektyw.
Dla mnie bardziej nieżyciowa jest ta RoHS przez którą mamy taką słabo wytrzymałościowo elektronikę.


Grzesiek
DL 650 AK8 Black Mat -->> Super Tenere 1200

Awatar użytkownika
QraC
A+B+C
Posty: 1812
Rejestracja: 29 wrz 2016, 19:50
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re: Dodatkowe oswietlenie

Post autor: QraC »

Tekst z forum hondy:

1. Przede wszystkim trzeba zdecydować, czy chcemy montować reflektory przeciwmgłowe czy reflektory dalekosiężne. Reflektory przeciwmgłowe do legalnego użytku na naszych drogach powinny posiadać oznaczenie 02B (tradycyjne przeciwmgłowe) lub F3 (nowy typ, o bardziej wydajnej wiązce światła - w praktyce najczęściej dostępny jako LED). Reflektory dalekosiężne to nic innego jak dodatkowe lampy drogowe (długie), które oznacza posiadają homologację R (HR lub WR).
2. Motocykl, o ile nie przekracza 1.3 m, może posiadać jedno lub dwa światła długie. Trzy lampy drogowe - jak jest to często spotykane w cruiserach (lampa centralna plus 2 lightbary) to rozwiązanie nielegalne. Oznacza to, że bez względu na to, czy zamontujemy sobie halogeny z homologacją HR/WR czy też jakiekolwiek lampy bez homologacji - z punktu widzenia prawnego efekt jest taki sam: pojazd nie spełnia wymagań prawnych do poruszania się po drogach publicznych. Inna rzecz, że w praktyce diagności i drogówka nie zawsze sprawdzają szczegóły oznaczenia i poprzestają na ogólnej weryfikacji, czy jest homologacja czy też nie. Stąd wielu udaje się przejść przegląd/kontrolę.
3. Do motocykla bez problemu można zamontować jedno lub dwa reflektory przeciwmgłowe (B lub F3), należy jednak zwrócić uwagę na ich właściwe umieszczenie oraz podłączenie elektryczne. Jeśli jest jedno musi być pośrodku i nie wyżej od reflektora głównego, a jeśli dwa to symetrycznie z obu stron.
4. Reflektorów przeciwmgłowych (B/F3) w żadnym razie nie wolno łączyć z długimi. Powinny być one zainstalowane tak, aby można było je uruchomić, gdy są włączone światła pozycyjne i niezależnie od świateł mijania lub/i drogowych oraz przeciwmgłowego tylnego (o ile występuje). Włączenie świateł powinno być sygnalizowane zieloną lampką - może to być np. włącznik podświetlany na zielono lub dodatkowa dioda kontrolna.
5. Oprócz tych, o których była mowa w poprzednich postach, w sprzedaży są dostępne np.
- halogeny motocyklowe dalekosiężne SW Monotech off-road (bez homologacji) - ich używanie oczywiście nielegalne na drogach publicznych;
- halogeny przeciwmgielne (szeroki kąt świecenia) SW Monotech z homologacją B (mniejsze, tańsze, zwykłe soczewkowe) oraz F3 (większe, droższe, LED) - jak najbardziej legalne;
- halogeny GIVI - mam informację, że mają homologację WR, a więc są dalekosiężne i ich montaż będzie niezgodny z przepisami, bo będziemy mieć 3 długie (być może są jeszcze modele F3 - jak tak, to wtedy będzie OK);
- halogeny przeciwmgłowe Honda (nie wiem, czy to B czy F3) - legalne, ale drogie;
- halogeny soczewkowe zwykłe (02B) Hella Micro lub ich chińska podróbka - korzystna cena, efekt jakiś dają, ale pobór prądu spory (110W);
- okrągłe halogeny LED polskiej firmy WESEM z homologacją F3 - plusem jest niska cena i mały pobór prądu, ale z uwagi na niemałą średnicę (84 mm, mniej niż SW MONOTECH LED, które mają 4 cale) bez dodatkowych kombinacji (zaczepy, obudowy) mogą nie prezentować się ładnie na motocyklu.


Dla halogenów GIVI s320:

Spośród wielu wymienionych oznaczeń najistotniejsze jest wspomniane F3, które mówi nam, co to za typ reflektora. A więc jednak przeciwmgłowy i to najnowszego typu, w przeciwieństwie do S310, który jest drogowy. zatem wycofuję moją poprzednią sugestię i zwracam honor GIVI. Jak kogoś interesuje sposób czytania oznaczeń homologacyjnych, polecam lekturę poniższego wątku:

Jeszcze tytułem ciekawostki odnośnie tego, czym różnią się przeciwmgłowe F3 od starego typu halogenów:

"Pierwotne przednie światło przeciwmgłowe, od chwili powstania określane jako klasa „B”, zostało zmodernizowane tak, by uwzględniało układ współrzędnych kątowych, przy czym zmieniono wartości w odpowiedniej tabeli fotometrycznej. W tej klasie dozwolone są wyłącznie źródła światła określone w regulaminie nr 37.
Klasę „F3” zaprojektowano w celu zwiększenia wydajności fotometrycznej. W szczególności zwiększona została szerokość promienia oraz minimalne wartości natężenia światła poniżej linii H-H (pkt 6.4.3), przy czym wprowadzono sterowanie maksymalnym natężeniem na pierwszym planie. Powyżej linii H-H natężenie światła rozproszonego zmniejszono w celu poprawy widoczności. Ponadto światła w tej klasie mogą być wyposażone w adaptacyjną regulację promienia, gdzie wydajność zmienia się w zależności od widoczności na drodze.
Wprowadzenie klasy „F3” wiąże się z wymogami, które ulegają zmianie w celu upodobnienia do wymagań stawianych światłom głównym:
a) wartości fotometryczne określa się jako wartości natężenia światła przy zastosowaniu układu współrzędnych kątowych;
b) źródła światła można wybrać zgodnie z przepisami regulaminu nr 37 (żarówki) i regulaminu nr 99 (gazowo-wyładowcze źródła światła). Możliwe jest również stosowanie modułów z diodami elektroluminescencyjnymi (LED) oraz układów oświetlenia rozdzielonego; (...)"

Tylko ta cena Givi.....


Źródło: http://hoonda.pl/viewtopic.php?f=21&t=2333&start=40


Kawasaki ER5 -->> Suzuki GSF 600 Bandit -->>Suzuki V-Strom 650 XT -->> Suzuki V-Strom 1000 -->> BMW R1250GS Adventure


Ride Through Life

Awatar użytkownika
Seba
A
Posty: 425
Rejestracja: 21 wrz 2016, 19:48
Lokalizacja: Opole

Re: Dodatkowe oswietlenie

Post autor: Seba »

gorghu wiem co oznacza CE i RoHs halogeny takie są dopuszczone do obrotu w UE, inną sprawą jest jak je będziemy użytkować. I tu napotykamy problem, jechać lepiej oświetlonym pojazdem czy męczyć się z tym co się ma. Mały DL ma reflektory symetryczne , więc trzeba je dość nisko ustawić bo lewym oślepiamy, długie znowu świecą wysoko. Większość turystyków co widzę ma zamontowane dodatkowe oświetlenie. Młody stażem jestem motocyklistą, ale słabo się widzę jechać bocznymi drogami dłuższy okres czasu z tym oświetleniem co mam.



ODPOWIEDZ

Wróć do „Prawo, przepisy, kodeks”