V Zlot "karmazynowy" - Zawoja INFORMACJE v-zlot-karmazynowy-zawoja-20-22-ix-2019-t2570.html Tylko lista rezerwowa

V Zlot "karmazynowy" - Zawoja RING v-zlot-karmazynowy-zawoja-20-22-ix-2019-ring-t2581.html

koło szprycha

Wszystkie tematy związane z ogumieniem i kołami. Testy, opinie, uwagi, ostrzeżenia.
Awatar użytkownika
DINO
A+B
Posty: 514
Rejestracja: 12 lis 2016, 07:19
Lokalizacja: ZK
Otrzymał podziękowań: 4 razy
Kontakt:

koło szprycha

Postautor: DINO » 21 sty 2019, 14:04

tak nieraz czytam i się ludzie excytują, ze mają szprychy w kołach zamiast alu, w czym są lepsze??
DL 650 AK7 moja Piękna Suzi :D
pomoc w okolicach 75-506 (Koszalin)

Chromato
A2
Posty: 168
Rejestracja: 28 sie 2017, 08:26
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Re: koło szprycha

Postautor: Chromato » 21 sty 2019, 15:01

wytrzymałość. nie pokrzywisz/nie połamiesz tak szybko jak alu
DL1000K6 Obrazek

Awatar użytkownika
DINO
A+B
Posty: 514
Rejestracja: 12 lis 2016, 07:19
Lokalizacja: ZK
Otrzymał podziękowań: 4 razy
Kontakt:

Re: koło szprycha

Postautor: DINO » 21 sty 2019, 15:05

tam tez bezdętkowe opony??
DL 650 AK7 moja Piękna Suzi :D
pomoc w okolicach 75-506 (Koszalin)

Chromato
A2
Posty: 168
Rejestracja: 28 sie 2017, 08:26
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Re: koło szprycha

Postautor: Chromato » 21 sty 2019, 15:15

zależy od konstrukcji samej felgi, jeśli szprychy są jakby "w oponie" to dętki są raczej konieczne - np w Africa Twin. np. BMW w GSA rozwiązało montaż szprych inaczej, są wyprowadzone na rant felgi i tam można bezdętkowe. w Super Tenerze jest jeszcze inaczej. jeśli Cię temat interesuje głębiej, tu trochę o konstrukcji felg:https://motogumy.pl/Opony_motocyklowe_detkowe_bezdetkowe.aspx
DL1000K6 Obrazek

Awatar użytkownika
Voyager
A2
Posty: 268
Rejestracja: 13 lis 2018, 11:57
Lokalizacja: Polska południowa
Otrzymał podziękowań: 9 razy

Re: koło szprycha

Postautor: Voyager » 21 sty 2019, 16:09

Czy lepsze, nie wiem, ale jest kilka różnic.
1. Kwestia wyglądu. Nieobojętna dla istotnej części motocyklistów. Może akurat wśród forumowiczów V-Strom to trochę mniej istotne niż na forum np. HD, ale widzę że i tutaj wygląd też ma znaczenie. Moda na retro ma się coraz lepiej. Na dodatek szprychowe koła do uniwersalnego turystyka dodają mu takiego endurowego sznytu.
2. Koła wykonane ze stopu aluminium są znacznie sztywniejsze. Tym samym w przypadku udaru z szybko narastającą siłą (uderzenie) częściej pękają lub się krzywią. Po skrzywieniu lub pęknięciu nie powinno się alusów naprawiać. Zwłaszcza motocyklowych. Koła szprychowe z stalową obręczą są istotnie elastyczniejsze, tłumią i rozpraszają udary, często bez strat i uszkodzeń. Wynika to zarówno z geometrii przeplotu szprych jak i z faktu, że stalowa obręcz jest bez porównania elastyczniejsza niż aluminiowy odlew. A nawet w razie trwałego wygięcia, które jednak nie przekroczyło punktu plastyczności, obręcz stalową czy felgę stalową da się naprawić bez zagrożenia bezpieczeństwa.
3. W kole szprychowym w danym momencie jazdy oś, a wraz z nią masa motocykla, wisi podpięta, zawieszona na szprychach na "górze" obręczy. Szprychy pracują na rozciąganie, a nie na ściskanie. Jest to korzystne z punktu widzenia ewentualnych uderzeń w koło.
4. Koła szprychowe generalnie mają mniejszą masę niż koła wykonane z aluminium. To uproszczenie i nadużycie nazywanie felg aluminiowych "lekkimi". Poza specjalnymi, najdroższymi felgami felgi aluminiowe są cięższe nić odpowiadające im felgi stalowe. Niższa masa koła/felgi to również niższa masa nieresorowana, co w przypadku każdego pojazdu ma duże znaczenie, a w przypadku motocykla szczególnie duże znaczenie.
5. Z punktu widzenia procesu technologicznego koła szprychowe wymagają większego nakładu pracy, zwłaszcza ludzkiej. Tym samym po prostu są droższe w produkcji. Chociaż to może się zmieniać z uwagi na wahania kosztów surowców w relacji stal/aluminium.
6. Teoretycznie mniej kłopotliwe w eksploatacji są koła aluminiowe niż te szprychowe. W praktyce, mimo wertowania tego tematu na różnych forach, nie znalazłem informacji o luzujących się szprychach. Jeżeli już, to tak jak w przypadku Hondy AfricaTwin są to wady materiałowe, a koła są wymieniane. Armatury przejeżdżają 30-40 lat bez rozcentrowania się kół szprychowych. Natomiast jeśli faktycznie do rozcentrowania dojdzie, to może być kłopot ze znalezieniem fachowca. Chociaż w Polsce jest kilku takich i z szprychowym idzie dać sobie rady. W trasie też nieraz łatwiej naprawić koło szprychowe niż puszczające powietrze aluski.
7. Jeździłem w krótkich odstępach czasu na DL650AL8 z alusami i DL650XAL8 ze szprychami. Na dobrym asfalcie zero różnic, natomiast na asfalcie resztkowym, z dużą ilością wysokich i ostrych krawędzi dziur w asfalcie, których nie sposób było ominąć, miałem wrażenie, że łupnięcia po łapach tj. w nadgarstkach, w przypadku kół szprychowych były odczuwalnie, niewiele, ale odczuwalnie, bardziej tępe, nie takie szybkoostre. W przypadku konstrukcji przednich kół szprychowych w naszych DL (dużym i małym) bałem się, że w "rynnie" uformowanej w przednim kole (by się dało założyć bezdętkowe opony) będzie się gromadziło błoto i inny syf. Potwierdzam spostrzeżenia podajże Iżu, że nic takiego się nie dzieje. Mimo tego, że i błotko mi się przytrafi. Oczywiście tylne szprychowe w obu naszych DL też jest bezdętkowe.

Myślę, że z tych przyczyn podróżnicze enduro tj.tzw. adwenczery najczęściej stoją na szprychowych kołach. Oczywiście nie bez znaczenia jest ukojenie zszarpanych nerwów, jakiego doznaje posiadacz DL650XAL czyszcząc każdą szprychę z osobna. Serio, da się to polubić.
Romet Kadet -> Romet Ogar 200 -> Junak 901 -> Honda Varadero 125 -> Suzuki V-Strom 650XAL8

Awatar użytkownika
DziadekH
A
Posty: 332
Rejestracja: 04 cze 2018, 15:46
Lokalizacja: Kraków i okolice
Otrzymał podziękowań: 7 razy

Re: koło szprycha

Postautor: DziadekH » 21 sty 2019, 16:56

Voyager, z tymi kolami to wszystko prawda, ale najbardziej liczy się "rasowy wygląd" moto. ;)

LWG
LWG



DL 650 XT AL5

Awatar użytkownika
Voyager
A2
Posty: 268
Rejestracja: 13 lis 2018, 11:57
Lokalizacja: Polska południowa
Otrzymał podziękowań: 9 razy

Re: koło szprycha

Postautor: Voyager » 21 sty 2019, 17:26

DziadekH
Myślę, że jest dokładnie jak piszesz. Tony słów w moim poście, a w gruncie rzeczy chodzi tylko o lans w stylu advenczera!
Sorki za avatara. To zupełny przypadek. Czasami mnie nosi i muszę się wywilczyć.
Romet Kadet -> Romet Ogar 200 -> Junak 901 -> Honda Varadero 125 -> Suzuki V-Strom 650XAL8

Awatar użytkownika
DziadekH
A
Posty: 332
Rejestracja: 04 cze 2018, 15:46
Lokalizacja: Kraków i okolice
Otrzymał podziękowań: 7 razy

Re: koło szprycha

Postautor: DziadekH » 21 sty 2019, 17:36

Nie przepraszaj za avatara, wilki to zwierzęta stadne, jeszcze jakaś Wadera i będziemy mieć małą watchę.

LWG
LWG



DL 650 XT AL5

nie_ma_wała
A1
Posty: 89
Rejestracja: 01 maja 2018, 15:45
Lokalizacja: Kłobuck
Otrzymał podziękowań: 6 razy

Re: koło szprycha

Postautor: nie_ma_wała » 21 sty 2019, 17:54

Ja kupiłem ze szprychą. I chodziło tylko o wygląd. Ale nie o wygląd kół tylko ogólne zestawienie kolorystyki motocykla. W przypadku wersji XT białe malowanie ma też inny kolor dzioba. Wersja na alu była jakaś taka bezpłciowa w tym malowaniu. Dlatego mam szprychy. Zalet szprych nie odnotowałem. Oprócz tego że trzeba się pomęczyć przy myciu to wad w sumie też nie. I chodzi mi po głowie pomysł taki aby kiedyś kupić obręcze alu.
Obrazek
Obrazek
Ostatnio zmieniony 21 sty 2019, 17:58 przez nie_ma_wała, łącznie zmieniany 1 raz.
DL 650 V-Strom => R1200GS => V-Strom 1000 XT => Tracer 900 GT

Awatar użytkownika
DINO
A+B
Posty: 514
Rejestracja: 12 lis 2016, 07:19
Lokalizacja: ZK
Otrzymał podziękowań: 4 razy
Kontakt:

Re: koło szprycha

Postautor: DINO » 21 sty 2019, 17:55

hmm, fajnie napisane ale chyba dla mnie niekoniecznie przekonywujące :) i osobiście chyba bardziej mi się podoba alu
DL 650 AK7 moja Piękna Suzi :D
pomoc w okolicach 75-506 (Koszalin)

Awatar użytkownika
Voyager
A2
Posty: 268
Rejestracja: 13 lis 2018, 11:57
Lokalizacja: Polska południowa
Otrzymał podziękowań: 9 razy

Re: koło szprycha

Postautor: Voyager » 21 sty 2019, 18:06

I wobec tego podziękujmy SMP za możliwość wyboru. Jak by rozsądek decydował, to na każdym forum motocyklowym ziało by pustkami.
Romet Kadet -> Romet Ogar 200 -> Junak 901 -> Honda Varadero 125 -> Suzuki V-Strom 650XAL8


Wróć do „Koła i opony”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości