Kontrola i regulacja luzów zaworowych DL650

Wszystko co jest związane z mechaniką motocykla
Awatar użytkownika
Centrino
Administrator
Posty: 5025
Rejestracja: 30 wrz 2016, 17:55
Lokalizacja: DLU

Re: Kontrola i regulacja luzów zaworowych DL650

Post autor: Centrino »

To skoro tak teoretycznie rozważacie, to zadam Wam pytanie konkursowe (ale nagród nie ma, co najwyżej pochwała moderatora ;) )
Czy luzy zaworowe ulegają powiększeniu czy zmniejszaniu wraz z przebiegiem i dlaczego??


JAWA 350TS -> BMW F650 -> DL650 AK8 -> DL1050XT

Części, akcesoria motocyklowe https://dlmoto.pl/

Tags:

Remol71
A+B
Posty: 831
Rejestracja: 04 paź 2016, 15:24

Re: Kontrola i regulacja luzów zaworowych DL650

Post autor: Remol71 »

Odpowiedziałem kilka postów wcześniej. Zawór wchodzi w gniazdo. Luzy maleją.



Awatar użytkownika
novy
A+B
Posty: 606
Rejestracja: 04 paź 2016, 12:34
Lokalizacja: Busko

Re: Kontrola i regulacja luzów zaworowych DL650

Post autor: novy »

Luzy się kasują aż do podparcia.Potem silnik robi kuku :)


DL650 K5 Blue

Awatar użytkownika
radzio1975
A1
Posty: 23
Rejestracja: 04 paź 2016, 12:38
Lokalizacja: Lublin

Re: Kontrola i regulacja luzów zaworowych DL650

Post autor: radzio1975 »

a co z zanieczyszczeniami, nagarem ?
czy to właśnie nie sprawia, że się nie domykają jak nówki, do tego zużycie układu zawór/szklanka/krzywka
Zaznaczam, że to moje gdybanie i sprzeczne opinie od mechaników i netu + "konkurs" Centrino mobilizujący do wymiany doświadczeń.
Z racji rozbieżnych zdań pewnie ustawię się w połowie zakresu i sam przy kolejnym pomiarze potwierdzę którąś z tez.


MZ250 > ETZ150 > CB500N > DL650 AK9 Obrazek

Remol71
A+B
Posty: 831
Rejestracja: 04 paź 2016, 15:24

Re: Kontrola i regulacja luzów zaworowych DL650

Post autor: Remol71 »

radzio1975 pisze:....sprzeczne opinie od mechaników i netu....
No widzisz. Dzięki temu wyeliminujesz tych, którzy nie mają pojęcia o tym, co robią. Co do netu to Lem miał rację.



Awatar użytkownika
Centrino
Administrator
Posty: 5025
Rejestracja: 30 wrz 2016, 17:55
Lokalizacja: DLU

Re: Kontrola i regulacja luzów zaworowych DL650

Post autor: Centrino »

Skoro brak dalszych propozycji dotyczących "zacieśniania" lub "luzowania" się zaworów to odpowiem na pytanie:
Otóż obie odpowiedzi są poprawne. Można przyjąć, że w zależności od konstrukcji silnika zawory w jednych ulegają zacieśnianiu a w innych luzy zaworowe "powiększają się".
Z grubsza można powiedzieć, że zawory gdzie luzy regulowane są tak ja w DL`u płytkami, które są pod szklankami to luzy będą ulegały kasacji. Czyli luz zaworowy będzie się zmniejszał. W silnikach gdzie wałek uderza bezpośrednio w zawór lub tak jak np. w polonezie za pomocą popychaczy luz zaworowy będzie się zwiększał.


JAWA 350TS -> BMW F650 -> DL650 AK8 -> DL1050XT

Części, akcesoria motocyklowe https://dlmoto.pl/

Awatar użytkownika
novy
A+B
Posty: 606
Rejestracja: 04 paź 2016, 12:34
Lokalizacja: Busko

Re: Kontrola i regulacja luzów zaworowych DL650

Post autor: novy »

Aaaaa to pytanie było ogólne ? Myślałem że chodzi tylko o "nasz" silnik . Zbyt pobieżnie czytam :D


DL650 K5 Blue

Awatar użytkownika
radzio1975
A1
Posty: 23
Rejestracja: 04 paź 2016, 12:38
Lokalizacja: Lublin

Re: Kontrola i regulacja luzów zaworowych DL650

Post autor: radzio1975 »

Centrino pisze: 3. Regulacja luzów zaworowych
Najpierw bierzemy się za ustawienie wału w pozycji GMP (czyli górny martwy punkt).
Ustawiamy więc wał w pozycji F
@Centrino, może warto Twój zapis uszczegółowić jak to jest w serwisówce, że po zrobieniu pierwszego (przód) cylindra robimy obrót o 360 stopni i wtedy uzyskujemy układ znaków dla cylindra drugiego (tył). Oczywiście to ponownie znak F.


MZ250 > ETZ150 > CB500N > DL650 AK9 Obrazek

Awatar użytkownika
Centrino
Administrator
Posty: 5025
Rejestracja: 30 wrz 2016, 17:55
Lokalizacja: DLU

Re: Kontrola i regulacja luzów zaworowych DL650

Post autor: Centrino »

Faktycznie można by było o tym napisać aczkolwiek jest rysunek z pozycjami wałków jak powinny być ustawione. Ale faktycznie dla ułatwienia uzupełnię (tylko nie dziś) o Twoje uwagi.


JAWA 350TS -> BMW F650 -> DL650 AK8 -> DL1050XT

Części, akcesoria motocyklowe https://dlmoto.pl/

motokras
A2
Posty: 168
Rejestracja: 10 sty 2017, 09:18
Lokalizacja: Białystok

Re: Kontrola i regulacja luzów zaworowych DL650

Post autor: motokras »

kalinago pisze:Oczywiście tak ale to gdybanie i dobre rady.
Postąpił prawidłowo, czy nie ?.
Podczas przeglądu wszelkie informacje są u nas odnotowywane na zleceniu. jeżeli luzy zaworowe mieściły się w limicie to zostaniesz poinformowany o tym. zostaną Ci również przekazane nasze sugestie. a co z tym zrobisz to już tylko zależy od Ciebie. nie każdy ma chęć przyjechac w przyszłym sezonie na weryfikację.



Awatar użytkownika
Centrino
Administrator
Posty: 5025
Rejestracja: 30 wrz 2016, 17:55
Lokalizacja: DLU

Re: Kontrola i regulacja luzów zaworowych DL650

Post autor: Centrino »

Wydaje mi się, że producent podaje granice zakresu luzów zaworowych jakie silnik powinien mieć w momencie sprawdzania. Później podaje co jaki przebieg luzy te powinny być sprawdzane i ewentualnie regulowane.
Zapewne bierze pod uwagę, że jeżeli luz zaworowy podczas sprawdzania mieści się np w dolnej granicy ale się mieści to jest OK. Ewentualne wyjście podczas dalszego przebiegu poza zakres podany w serwisówce powinien być skorygowany przy następnym sprawdzaniu luzów.
Mechanik sprawdzając luzy zaworowe nie musi wiedzieć czy silnik ma tendencję do zacieśniania czy, wręcz przeciwnie, do powiększania się tych luzów, każdy silnik może reagować inaczej więc jeżeli sprawdza i widzi, że są przy granicznej wartości to tak naprawdę w 100% nie jest w stanie powiedzieć, czy te luzy się zwiększą czy zmniejszą do następnego przeglądu.


JAWA 350TS -> BMW F650 -> DL650 AK8 -> DL1050XT

Części, akcesoria motocyklowe https://dlmoto.pl/

Awatar użytkownika
kalinago
A2
Posty: 124
Rejestracja: 21 lis 2016, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Kontrola i regulacja luzów zaworowych DL650

Post autor: kalinago »

Centrino pisze:Zapewne bierze pod uwagę, że jeżeli luz zaworowy podczas sprawdzania mieści się np w dolnej granicy ale się mieści to jest OK. Ewentualne wyjście podczas dalszego przebiegu poza zakres podany w serwisówce powinien być skorygowany przy następnym sprawdzaniu luzów.
To do mnie przemawia.
Też jestem takiego zdania.



luti
A1
Posty: 30
Rejestracja: 27 wrz 2016, 09:10

Re: Kontrola i regulacja luzów zaworowych DL650

Post autor: luti »

Potwierdzam.Czynność do ogarnięcia dla naprawdę przeciętnie uzdolnionego manualnie "garażowca" :).
Dla mnie najbardziej stresującym momentem był montaż/demontaż osłony łańcucha rozrządu :D (wpadnięcie śrubki do bloku silnika).
Co zaś napinacza: Z pozoru dostęp utrudniony,
20170714_130544.jpg
ale tylko z pozoru. Po demontażu tylnego koła i ew zdemontowaniu osłony bodajże silniczka abs, dostęp nie jest najgorszy.
20170714_130558.jpg
Ad samej regulacji: U mnie wyszła przy drugiej inspekcji przy przebiegu 61500km. Poniżej normy w zasadzie jeden zawór wydechowy na tylnym cylindrze (0,18).
Co do kontrowersji To uważać trzeba na siłę z jaką dokręcamy śruby. Dobrze mieć klucz dynamometryczny . Ponad to ostrożnie z silikonem przy montażu pokrywy klawiatury.



Awatar użytkownika
kisman
A1
Posty: 22
Rejestracja: 20 lut 2018, 00:49

Re: Kontrola i regulacja luzów zaworowych DL650

Post autor: kisman »

Mam jedno dodatkowe pytanie do całej operacji. Co z uszczelkami pokryw zaworów, po zdjęciu nadają się do ponownego założenia czy trzeba zamawiać nowe ?


Obrazek

Awatar użytkownika
Centrino
Administrator
Posty: 5025
Rejestracja: 30 wrz 2016, 17:55
Lokalizacja: DLU

Re: Kontrola i regulacja luzów zaworowych DL650

Post autor: Centrino »

@kisman - w 99,9% przypadków nadaje się do ponownego montażu. Jednak pozostaje 0.1% bo ktoś np skleił ją mocnym silikonem i się uszkodziła przy demontażu.
Jednak wykonana jest z dobrej, grubej i mocnej gumy i demontaż jej nie uszkadza.
Ocena: 5.88235%


JAWA 350TS -> BMW F650 -> DL650 AK8 -> DL1050XT

Części, akcesoria motocyklowe https://dlmoto.pl/

Awatar użytkownika
novy
A+B
Posty: 606
Rejestracja: 04 paź 2016, 12:34
Lokalizacja: Busko

Re: Kontrola i regulacja luzów zaworowych DL650

Post autor: novy »

Ja tam składałem bez silikonu i nic się nie leje ani nie poci. Tak samo fabrycznie było założone bez silikonu.
Ocena: 5.88235%


DL650 K5 Blue

Awatar użytkownika
kisman
A1
Posty: 22
Rejestracja: 20 lut 2018, 00:49

Re: Kontrola i regulacja luzów zaworowych DL650

Post autor: kisman »

@Centrino, @novy dzięki za odpowiedź :) W moim przypadku będzie to pierwsze zdjęcie pokrywy po serwisie więc nie powinno tam być silikonu :)


Obrazek

Graffy
A2
Posty: 221
Rejestracja: 06 gru 2018, 09:33
Lokalizacja: Poznań (okolice)

Re: Kontrola i regulacja luzów zaworowych DL650

Post autor: Graffy »

Zabrałem się za sprawdzenie luzów po zakupie moto.
Okazało się, że wymagana regulacja więc rozebrałem i pomierzyłem płytki zaworowe.
Ile "kurek" poleciało przy tylnym napinaczu to moje :)
Zapomniałem o średnicy płytek ale jutro to sprawdzę dokładnie.
W necie znalazłem 7,48mm ale występują też 7,50mm.
Druga sprawa to grubości, w serwisówce przy doborze płytek są krotności co 0,05
Większość jakie znalazłem do zakupu są co 0,05 ale u mnie (fabrycznie?) występują co 0,02
W sklepie Larrson są przypisane do DL650 z jeszcze inną (0,025) -> Płytka zaworowa ProX 7,5 [1,525 / 1,55 / 1.575 mm ... itd.]

Obecnie u mnie przedstawia się to tak:
FRONT
IN
0,10 / 175
0,08 / 175
OUT
0,20 / 172
0,18 / 172

REAR
IN
0,08 / 182
0,10 / 182
OUT
0,18 / 175
0,20 / 175

Wypada więc zrobić regulację na wszystkich zaworach.
Teraz zastanawiam się czy ekonomicznie wykorzystać obecne płytki ale zwiększyć tylko nieznacznie luzy czy trzymać się połowy zakresu regulacji i zakupić większą ilość nowych płytek?
Czy te z Larrson-a są poprawne ?
Ostatnio zmieniony 30 kwie 2019, 08:28 przez Graffy, łącznie zmieniany 1 raz.
Ocena: 5.88235%


DL650 AK7

Awatar użytkownika
novy
A+B
Posty: 606
Rejestracja: 04 paź 2016, 12:34
Lokalizacja: Busko

Re: Kontrola i regulacja luzów zaworowych DL650

Post autor: novy »

To i ja się "pochwalę" bo ostatnio robiłem kontrolę - przebieg 90k
Front
IN 0,15/0,20
EX 0,25/0,25
Rear
0,20/,020
0,30/0,30
Nie wiem czy kiedykolwiek były robione luzy ale odkąd go kupiłem przy przebiegu 50k to luzy nie wymagają regulacji.


DL650 K5 Blue

Graffy
A2
Posty: 221
Rejestracja: 06 gru 2018, 09:33
Lokalizacja: Poznań (okolice)

Re: Kontrola i regulacja luzów zaworowych DL650

Post autor: Graffy »

Odpowiem sobie sam, zamówiłem te z Larrson-a z opisem 7,5mm i pasują idealnie.
U mnie poprawy wymagała połowa a reszta była na minimum, zdecydowałem się na ustawienie wszystkich w połowie zakresu.
Nie wiem czy zawory były wcześniej regulowane ale wszystko wskazuje na to, że tak.
Tyle, że ktoś wszystkie ustawił na minimum...


DL650 AK7

ODPOWIEDZ

Wróć do „Warsztat mechaniczny”