Na czarnym owszem, ale w terenie niekoniecznie - to akurat z własnego doświadczenia.motif pisze: jak już jeździłeś trochę lat to to raczej zbytek IMO. Osobiście jestem stanie natychmiast wyczuć jak coś z opona jest nie tak.
Masz zle cisnienie w oponach
Re: Masz zle cisnienie w oponach
DL 650 AK7, Honda VTR 1000F, Tekken 125->250, DRZ 400S - http://www.gcstuning.pl
Re: Masz zle cisnienie w oponach
O jej, ale się poważna dyskusja porobiła. Nie mam pojęcia, jaka jest korelacja pomiędzy tabelką na osłonie łańcucha a parametrami akutat opony fabrycznie montowanej w Vstromach poza tym, że wartości z tabelki i tych opon są kompatybilne. Czy dane z tabelki wynikają z tego, że producent przyjął ten właśnie typ i model opony jako odnośnik do konstrukcji, czy też, że zaprojektował motocykl tak, iż optymalne (jego zdaniem) właściwości i parametry ma przy takich a nie innych, wartościach, parametrach np. opon. Nie mam pojęcia jaka idea temu przyświecała. Finalnie wypuścił produkt o określonych parametrach i z konkretnymi zaleceniami. Tego się trzymam. Po to są instrukcję obsługi, książki serwisowe, reżim technologiczny i serwisowy. Zachowując przy tym zdrowy rozsądek, np. nie wierzę w oleje long life i utrzymuję krótszy niż zalecany interwał wymiany oleju na raz w roku, czyli <12 000 km. Bo aż tyle nie latam w sezonie. Być może w jakimś stopniu wynika to z mojego po części mechanicznego wykształcenia. Nie mam pojęcia, co jeszcze więcej mógłbym od siebie dodać, żeby nie powtarzać się i nie bić piany w tym temacie. Kolega wyżej to ładnie podsumował, nic dodać, nic ująć. Nie jestem mechaniczno inżynieryjnym guru, aby prezentować tutaj jakieś nakazy. Przedstawiam jedynie swój punkt widzenia.
DL650 2013 -> DL1000 2016 -> R1200GS Adv 2016 czyli Mniejszość Niemiecka
Re: Masz zle cisnienie w oponach
nie kieruj się tym jaki producent zakłada osprzęt, w tym opony bo zwykle zakłada najtańsze żeby zaoszczędzić.
Co do opon to najważniejsze co na oponie jest napisane, ci co je produkują wiedzą najlepiej jak można na nich jeździć.
Co do opon to najważniejsze co na oponie jest napisane, ci co je produkują wiedzą najlepiej jak można na nich jeździć.
Re: Masz zle cisnienie w oponach
@szuwarek - czemu nie chcesz odpowiedzieć tylko jakieś poematy wymijające tworzysz?
Tabelka czy opona? Tylko o to Ciebie pytam.
Tabelka czy opona? Tylko o to Ciebie pytam.
DL 650 AK7, Honda VTR 1000F, Tekken 125->250, DRZ 400S - http://www.gcstuning.pl
Re: Masz zle cisnienie w oponach
Przecież odpowiedż jest wyżej. Producent danej opony podaje max dopuszczalne ciśnienie. Producent danego motocykla rekomenduje ciśnienie w oponie takie, aby były zachowane warunki homologacji na oponach fabrycznych. Nie ma to albo to. Świat nie jest czarno-biały.
DL650 2013 -> DL1000 2016 -> R1200GS Adv 2016 czyli Mniejszość Niemiecka
Re: Masz zle cisnienie w oponach
No widzisz, właśnie nie jest jak piszesz - producent opony podaje max, ale podaje też ciśnienie robocze ( optymalne ). Jeśli nie wierzysz to zerknij przy najbliższej okazji na bok opony ( w autach niekoniecznie podawane są obydwa ciśnienia ).
I ja właśnie o to pytam, czy mając to co na nalepce vs optymalną od producenta opony ( zakładając że się różnią ) - co byś wybrał Ty.
Chodzi mi jedynie o Twoje subiektywne zdanie, nie czy ten ma rację, czy tamten - jedynie Twoje zdanie.
I ja właśnie o to pytam, czy mając to co na nalepce vs optymalną od producenta opony ( zakładając że się różnią ) - co byś wybrał Ty.
Chodzi mi jedynie o Twoje subiektywne zdanie, nie czy ten ma rację, czy tamten - jedynie Twoje zdanie.
DL 650 AK7, Honda VTR 1000F, Tekken 125->250, DRZ 400S - http://www.gcstuning.pl
Re: Masz zle cisnienie w oponach
@Struna a możesz taką fotkę z takim "optymalnym (roboczym)" ciśnieniem na oponie zapodać? W życiu jeszcze takiego zapisu nie widziałem na oponie. Jest max obciążenie, jest max ciśnienie lub zakres ciśnienia od do. Ale nie widziałem zapisu optymalnego..
I IMHO takiego zapisu na oponie nie może być bo tą sama oponę (taki sam rozmiar, parametry) możesz założyć do różnych pojazdów które są dla takiego rozmiaru koła i opony przystosowane. A te pojazdy już same w sobie mogą mieć inną wagę i w tym momencie inne zalecane ciśnienie w oponach. Pytam o to nie ze złośliwości ale czystej ciekawości bo naprawdę nie spotkałem się z takim zapisem.
A wracając do tematu: wartości z tabelki czy z opony...
Zwróć uwagę, że wszystkie tabele ciśnień zależne są od marki i modelu pojazdu oraz rozmiaru koła w danym pojeździe, a nie od rodzaju opony. To do pojazdu dobierasz oponę która będzie pasować do specyfikacji producenta pojazdu. A nie pojazd do opony . Dlatego też, moim zdaniem, jeżeli zakładasz opony zgodne ze specyfikacją zalecaną do danego pojazdu (pomijam producenta opon) to punktem wyjścia dla optymalnego ciśnienia w oponach będzie tabliczka/naklejka na pojeździe. Każda opona spełniająca specyfikację rozmiaru, indeksów nośności i prędkości będzie w tym momencie również spełniała specyfikację ciśnień. Informacja na tabliczce zawsze będzie się zawierać w przedziale wartości podanych na oponie. Dlatego też punktem wyjścia moim zdaniem jest wartość na tabliczce pojazdu.
Schody zaczynają się gdy faktycznie zaczynasz coś zmieniać w pojeździe co nie jest w specyfikacji pojazdu np. przebudowujesz zawieszenie i wymieniasz w motocyklu koło z 19" na 21". Tego w oryginalnej specyfikacji pojazdu nie ma i wtedy posiłkujesz się zaleceniami producenta opon dostosowując je do pojazdu.
Pomijam tu jazdę w offie (i opony 100% kostka do offu) bo tu zaleca się niższe ciśnienia w zależności od nawierzchni (nawet 1,5 bara niższe od tych zalecanych na tabliczkach/naklejkach). Ale spróbuj na takiej niedopompowanej oponie z 1 barem jechać po asfalcie. Nie bardzo się da i dobijesz tego powietrza do tych 2-2,5 barów (i praktycznie uzyskasz wartość z tabliczki ).
Ale ja tam się nie znam, nie mam wykształcenia mechanicznego i nie mogę się takowym pochwalić. Jedyna moja wiedza to to co przeczytam lub pogadam z ludźmi z danej branży. No i kombinowanie jak to mówią "na chłopski rozum"
I IMHO takiego zapisu na oponie nie może być bo tą sama oponę (taki sam rozmiar, parametry) możesz założyć do różnych pojazdów które są dla takiego rozmiaru koła i opony przystosowane. A te pojazdy już same w sobie mogą mieć inną wagę i w tym momencie inne zalecane ciśnienie w oponach. Pytam o to nie ze złośliwości ale czystej ciekawości bo naprawdę nie spotkałem się z takim zapisem.
A wracając do tematu: wartości z tabelki czy z opony...
Zwróć uwagę, że wszystkie tabele ciśnień zależne są od marki i modelu pojazdu oraz rozmiaru koła w danym pojeździe, a nie od rodzaju opony. To do pojazdu dobierasz oponę która będzie pasować do specyfikacji producenta pojazdu. A nie pojazd do opony . Dlatego też, moim zdaniem, jeżeli zakładasz opony zgodne ze specyfikacją zalecaną do danego pojazdu (pomijam producenta opon) to punktem wyjścia dla optymalnego ciśnienia w oponach będzie tabliczka/naklejka na pojeździe. Każda opona spełniająca specyfikację rozmiaru, indeksów nośności i prędkości będzie w tym momencie również spełniała specyfikację ciśnień. Informacja na tabliczce zawsze będzie się zawierać w przedziale wartości podanych na oponie. Dlatego też punktem wyjścia moim zdaniem jest wartość na tabliczce pojazdu.
Schody zaczynają się gdy faktycznie zaczynasz coś zmieniać w pojeździe co nie jest w specyfikacji pojazdu np. przebudowujesz zawieszenie i wymieniasz w motocyklu koło z 19" na 21". Tego w oryginalnej specyfikacji pojazdu nie ma i wtedy posiłkujesz się zaleceniami producenta opon dostosowując je do pojazdu.
Pomijam tu jazdę w offie (i opony 100% kostka do offu) bo tu zaleca się niższe ciśnienia w zależności od nawierzchni (nawet 1,5 bara niższe od tych zalecanych na tabliczkach/naklejkach). Ale spróbuj na takiej niedopompowanej oponie z 1 barem jechać po asfalcie. Nie bardzo się da i dobijesz tego powietrza do tych 2-2,5 barów (i praktycznie uzyskasz wartość z tabliczki ).
Ale ja tam się nie znam, nie mam wykształcenia mechanicznego i nie mogę się takowym pochwalić. Jedyna moja wiedza to to co przeczytam lub pogadam z ludźmi z danej branży. No i kombinowanie jak to mówią "na chłopski rozum"
Re: Masz zle cisnienie w oponach
Ja się poddaję. Na koniec dam od siebie jeszcze tyle - uważam, że jezdżę na motocyklu jako całości, a nie na samych oponach. Dobieram ciśnienie wg.zaleceń producenta motocykla, a opony dobieram tak, by parametrami były zgodne z oponami na jakich motocykl uzyskał homologację. Amen.
DL650 2013 -> DL1000 2016 -> R1200GS Adv 2016 czyli Mniejszość Niemiecka
Re: Masz zle cisnienie w oponach
No i w końcu jest jakaś odpowiedź, nieco zawoaloana, ale jest - dzięki @szuwarek.
Nie wiem czy się wstydzisz swoich przekonań, czy co. Aż tyle żeby tak prostą odpowiedź udzielić
@gorghu - zrobię foto i wrzucę.
Nie wiem czy się wstydzisz swoich przekonań, czy co. Aż tyle żeby tak prostą odpowiedź udzielić
@gorghu - zrobię foto i wrzucę.
DL 650 AK7, Honda VTR 1000F, Tekken 125->250, DRZ 400S - http://www.gcstuning.pl
- Pyxis
- A+B+C+D
- Posty: 2316
- Rejestracja: 21 wrz 2016, 22:29
- Lokalizacja: Strzegom (dolnośląskie)
- Kontakt:
Re: Masz zle cisnienie w oponach
Tak wyglada tabelka zestawiona przez producenta dla opon na ktorych obecnie jezdze. Moze to niektorym nieco rozjasni ten temat.
Prosze zwrocic uwage na zaleznosc cisnienia od rozmiaru opony i druga od kolejnej generacji. W S21F 120/70 jest o 0,2 bar nizsze zalecane cisnienie niz w S22. To duza roznica.
Ocene wartosci/poprawnosci cisnienia przez jakies "kopanie" opony z litosci pomine milczeniem.
Prosze nie porownujcie tez ogumienia w samochodzie do motocykla. To zupelnie inna jakosc, wplyw na bezpieczenstwo i precyzja "obslugi".
Prosze zwrocic uwage na zaleznosc cisnienia od rozmiaru opony i druga od kolejnej generacji. W S21F 120/70 jest o 0,2 bar nizsze zalecane cisnienie niz w S22. To duza roznica.
Ocene wartosci/poprawnosci cisnienia przez jakies "kopanie" opony z litosci pomine milczeniem.
Prosze nie porownujcie tez ogumienia w samochodzie do motocykla. To zupelnie inna jakosc, wplyw na bezpieczenstwo i precyzja "obslugi".
( . Y . )
Parafrazujac: Trafiaja sie szaleni motocyklisci, ale nie ma starych szalonych motocyklistow.
Bialy dziobaty DL 650 AL2
Parafrazujac: Trafiaja sie szaleni motocyklisci, ale nie ma starych szalonych motocyklistow.
Bialy dziobaty DL 650 AL2
Re: Masz zle cisnienie w oponach
@Pyxis zwróć uwagę na te "****" i co tam pisze na dole odnośnie tego - "The recomended pressures are for Circuit use only. If the tyres are used on the road, please refer to vehicle manufacture's recom-" (podejrzewam że kończy się na recomendations).
Czyli w skrócie, jak to rozumiem. Zawarte w tabelce wartości są zalecane ale na tor, w momencie kiedy jeździsz po "zwykłych" drogach masz odwołać się do zalecanych wartości producenta pojazdu.
I właśnie w tym zdaniu zawarty jest cały klucz naszej powyższej wymiany zdań. Z tego jasno wynika, że nawet producent opon do normalnej jazdy zaleca stosowanie wartości podanych przez producenta pojazdu. Czyli dokładnie to co pisze na tabliczkach/naklejkach podanych na pojazdach czy w ich instrukcjach. A nie to co nabite jest na oponach.
Czyli w skrócie, jak to rozumiem. Zawarte w tabelce wartości są zalecane ale na tor, w momencie kiedy jeździsz po "zwykłych" drogach masz odwołać się do zalecanych wartości producenta pojazdu.
I właśnie w tym zdaniu zawarty jest cały klucz naszej powyższej wymiany zdań. Z tego jasno wynika, że nawet producent opon do normalnej jazdy zaleca stosowanie wartości podanych przez producenta pojazdu. Czyli dokładnie to co pisze na tabliczkach/naklejkach podanych na pojazdach czy w ich instrukcjach. A nie to co nabite jest na oponach.
- Antyks
- Administrator
- Posty: 2215
- Rejestracja: 22 wrz 2016, 18:18
- Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
- Kontakt:
Re: Masz zle cisnienie w oponach
Ciśnienie w oponach jest ważne ale osobiście uważam że.... Jak będę walczył o milisekundy na torze to kupię kompresor z cyfrowym wyświetlaczem z dokładnością do 0.02 bar.
Na drodze 0.1 bar w lewo czy w prawo nie widzę kompletnie żadnej różnicy. Nawet idąc po bandzie jadąc na bombach.
Nie wiem czy czasami nie komplikujemy sobie sami życia niepotrzebnie podwyższając do wartości kosmicznych standardy..
Ale ja to ja..
Edit: dodam że jak każdy z nas wie, ciśnienie zmienia się z temperaturą, średnio wg danych o 0.1 bar na każde 10 st. C
Czyli wyjeżdżając po południu przy 30 st. C. Ustawiając ciśnienie na optymalne, to przed powrotem w nocy przy 10 st. C. Powinienem przed ruszeniem w drogę dopompować opony o 0.2 bara. By dnia następnego spuścić.. I tak w kółko
No bez jaj...
Na drodze 0.1 bar w lewo czy w prawo nie widzę kompletnie żadnej różnicy. Nawet idąc po bandzie jadąc na bombach.
Nie wiem czy czasami nie komplikujemy sobie sami życia niepotrzebnie podwyższając do wartości kosmicznych standardy..
Ale ja to ja..
Edit: dodam że jak każdy z nas wie, ciśnienie zmienia się z temperaturą, średnio wg danych o 0.1 bar na każde 10 st. C
Czyli wyjeżdżając po południu przy 30 st. C. Ustawiając ciśnienie na optymalne, to przed powrotem w nocy przy 10 st. C. Powinienem przed ruszeniem w drogę dopompować opony o 0.2 bara. By dnia następnego spuścić.. I tak w kółko
No bez jaj...
- Pyxis
- A+B+C+D
- Posty: 2316
- Rejestracja: 21 wrz 2016, 22:29
- Lokalizacja: Strzegom (dolnośląskie)
- Kontakt:
Re: Masz zle cisnienie w oponach
@gorghu - to jest typowa doopokryjka producenta opon. Zakladajac, ze toczysz sie po drodze dasz rade w duzym zakresie cisnien, ale jak juz bedziesz chcial pojechac na kreta droge i nieco przyspieszyc, to jakie ustawiles cisnienie moze miec spore znaczenie jak Ci sie bedzie jechalo.
@Antyks - jesli ustawisz zle cisnienie i bedziesz gnal na bombach (jak to ladnie ujales) i ktos Cie nie zauwazy, to droga hamowania na dogrzanych oponach skracajac sie o 2-3m moze uratowac Ci zycie. Nikt nikomu nie sugeruje, zeby codziennie bawil sie zaworkiem w feldze, ale nie wolno tez tego zupelnie "olac", bo o ile w autku czy masz 2 czy 2,5 bara to "wsio ryba", to w motocyklu juz nie. Warto tez wiedziec jakie zaleznosci rzadza doborem cisnienia, bo to nadrukowane przez porducenta wcale nie musi byc tym dla Ciebie optymalnym.
Bazujac na bardzo fajnych oponach jakimi sa Pirelli Scorpion Trail II (tyl). Zalecane cisnienie w tej gumie odczytane z motocykla to 2,5bar dla jazdy solo. Jezdzac na niej przy takim cisnieniu wokresie wiosennym tracimy jakies 30% jej przyczepnosci (zwlaszcza w wiekszym zlozeniu). Schodzac z cisnieniem do 2,1 bara opona zaczyna dzialac jak powinna, a na placu jak bylo 12*C pompowalem ja na 1,9 bara i nadal dalo sie z niej bardzo duzo wycisnac.
Ergo: Zakladasz nowe opony do motocykla, ktorych wczesniej nie testowales? Miej wiedze, ze cisnienie nadrukowane na tabliczce motocykla to nie sa wersy Pisma Swietego. Opona wcale przy takim cisnieniu nie musi sie zachowywac najlepiej.
@Antyks - jesli ustawisz zle cisnienie i bedziesz gnal na bombach (jak to ladnie ujales) i ktos Cie nie zauwazy, to droga hamowania na dogrzanych oponach skracajac sie o 2-3m moze uratowac Ci zycie. Nikt nikomu nie sugeruje, zeby codziennie bawil sie zaworkiem w feldze, ale nie wolno tez tego zupelnie "olac", bo o ile w autku czy masz 2 czy 2,5 bara to "wsio ryba", to w motocyklu juz nie. Warto tez wiedziec jakie zaleznosci rzadza doborem cisnienia, bo to nadrukowane przez porducenta wcale nie musi byc tym dla Ciebie optymalnym.
Bazujac na bardzo fajnych oponach jakimi sa Pirelli Scorpion Trail II (tyl). Zalecane cisnienie w tej gumie odczytane z motocykla to 2,5bar dla jazdy solo. Jezdzac na niej przy takim cisnieniu wokresie wiosennym tracimy jakies 30% jej przyczepnosci (zwlaszcza w wiekszym zlozeniu). Schodzac z cisnieniem do 2,1 bara opona zaczyna dzialac jak powinna, a na placu jak bylo 12*C pompowalem ja na 1,9 bara i nadal dalo sie z niej bardzo duzo wycisnac.
Ergo: Zakladasz nowe opony do motocykla, ktorych wczesniej nie testowales? Miej wiedze, ze cisnienie nadrukowane na tabliczce motocykla to nie sa wersy Pisma Swietego. Opona wcale przy takim cisnieniu nie musi sie zachowywac najlepiej.
- Ocena: 5.88235%
( . Y . )
Parafrazujac: Trafiaja sie szaleni motocyklisci, ale nie ma starych szalonych motocyklistow.
Bialy dziobaty DL 650 AL2
Parafrazujac: Trafiaja sie szaleni motocyklisci, ale nie ma starych szalonych motocyklistow.
Bialy dziobaty DL 650 AL2
Re: Masz zle cisnienie w oponach
Znalazł ktoś to oznaczenie na oponie z optymalnym ciśnieniem? Producent motocykla zaleca przynajmniej dwie wielkości ciśnień w oponach w zależności od obciążenia a producent opon które mogą być stosowane w różnych motocyklach znalazł złoty środek z ciśnieniem? Dziwne.
Yamaha XJ600 Diversion --> Suzuki DL 650
Re: Masz zle cisnienie w oponach
A może optymalne ciśnienie w oponach jest wtedy kiedy wiemy czego się spodziewać od naszego moto i będziemy mieli to na uwadze, czyli z tyłu głowy, że jadąc na bombach na za niskim ciśnieniem (powiedzmy, że każdy z nas zrobił kilka prób uwzględniając dane producenta moto/opon jako wyjściowe i swoją wagę, czy jazdę solo, solo + bagaż itd, ) będzie bardzo czujny albo po chwili zrezygnuje z jazdy na bombach.
Re: Masz zle cisnienie w oponach
Cześć jestem początkującym motocyklistą i mam trochę mętlik jeśli chodzi o ciśnienie w V-Stromie 2016
Jak jadę sam to mam ustawiać 2,25 przód, 2.5 tył, jak jadę z pasażerem to 2,25 przód, 2,8 tył.
A co jeśli jadę sam + 3 kufry? Lepiej mieć ciśnienie to z pasażerem? 2,8?
I czy w przypadku pasażera i 3 kufrów 2,8 na tyle jest wystarczające? Już sam nie wiem, czy lepiej jeździć na tym wyższym, czy niższym. Ta konfiguracja ja + pasażer + kufry dynamicznie się zmienia i średnio mi się chce za każdym razem jeździć na stację pod kompresor.
Jak jadę sam to mam ustawiać 2,25 przód, 2.5 tył, jak jadę z pasażerem to 2,25 przód, 2,8 tył.
A co jeśli jadę sam + 3 kufry? Lepiej mieć ciśnienie to z pasażerem? 2,8?
I czy w przypadku pasażera i 3 kufrów 2,8 na tyle jest wystarczające? Już sam nie wiem, czy lepiej jeździć na tym wyższym, czy niższym. Ta konfiguracja ja + pasażer + kufry dynamicznie się zmienia i średnio mi się chce za każdym razem jeździć na stację pod kompresor.
Honda CBF 500 -> Suzuki DL650XT 2016
Re: Masz zle cisnienie w oponach
Po jeździe dotknij obie opony - powinny być mniej więcej jednakowo ciepłe, jeśli któraś jest zdecydowanie cieplejsza to w niej jest za niskie ciśnienie, lub w tej chłodniejszej za wysokie.
DL 650 AK7, Honda VTR 1000F, Tekken 125->250, DRZ 400S - http://www.gcstuning.pl
Re: Masz zle cisnienie w oponach
Ja jeżdżę cały czas na najwyższym, ale ważę ponad setkę...
Nie przejmuj się tak bardzo ciśnieniem, byle w podanych widełkach
to będzie dobrze, sam poczujesz z czasem czy się moto dobrze prowadzi czy nie.
Nie przejmuj się tak bardzo ciśnieniem, byle w podanych widełkach
to będzie dobrze, sam poczujesz z czasem czy się moto dobrze prowadzi czy nie.
Re: Masz zle cisnienie w oponach
Ja mam 2.3 przód i 2.6 tył niezależnie czy jadę z kuframi bocznymi czy bez, jak biorę plecaka to dobijam nieco więcej z tyłu.
Ważę podobnie jak @motif
Ważę podobnie jak @motif
DL 650 AK7, Honda VTR 1000F, Tekken 125->250, DRZ 400S - http://www.gcstuning.pl
- Old Donkey
- A+B+C
- Posty: 1825
- Rejestracja: 05 maja 2018, 13:53
- Lokalizacja: Katowice
Re: Masz zle cisnienie w oponach
pompuję tyle samo co @Struna
ale ważę 73 kg i tera się zaczynam martwić a nawet zastanawiać czy by trochę nie spuścić
ale ważę 73 kg i tera się zaczynam martwić a nawet zastanawiać czy by trochę nie spuścić