Ok, tu jest wyjaśnione w miarę dobrze skąd takie informacje..
https://www.autoexpert.pl/artykuly/mityczna-temperatura
Chylę czoła Pana wiedzy Panie @Struna
Oryginalny olej w V-Strom 650XT 2020r
Re: Oryginalny olej w V-Strom 650XT 2020r
Gaz się spala wolniej i mniej gwałtownie ( jak w sumie każde paliwo o wyższej liczbie oktanowej) stąd dłuższy czas ekspozycji komory spalania i zaworów na temperaturę. Bez wyprzedzenia zapłonu bywa że spalanie kończy się już przy uchylonych zaworach wydechowych. I to generalnie może być szkodliwe na dłuższą metę. Nowsze auta same sobie zapłon podciągają (czujniki spalania stukowego), ale starsze mają to co mają. Tam można wariator zapłonu zastosować aby temu przeciwdziałać. Temat rzeka, ale tu chyba o olejach (znowu) rozprawka
DL 650 AK7, Honda VTR 1000F, Tekken 125->250, DRZ 400S - http://www.gcstuning.pl
Re: Oryginalny olej w V-Strom 650XT 2020r
Nie pisałem, że czarny jest od brudumotif pisze:nie, nie wskazuje - olej ciemnieje z czasem z powodu cykli cieplnych które poprzechodzi a nie że traci właściwości smarne.Pawian pisze: Czy powyższa obserwacja jednak nie wskazuje na to, że olej z przebiegiem staje się bardziej przepracowany i w wyniku tego przestaje cały być zgarniany ze ścianek cylindrów i jest częściowo przepalany?
Gdyby olej miał być czarny po 15k km z powodu brudu w silniku to by długo już ten silnik nie pojeździł
15k km to nic dla dobrego oleju.
Ciekawi mnie jednak jak można wytłumaczyć zjawisko ubywania oleju przepracowanego i braku takiego zjawiska przy oleju świeżym, po zmianie, do wspomnianego przebiegu ok 10kkm (tak wiem, przebieg na kołach nie oznacza identycznego przebiegu obrotowego silnika, ale załóżmy, że są proporcjonalne).
Honda Varadero XL 125 >> V-Strom 650 AL2 Rudy
Re: Oryginalny olej w V-Strom 650XT 2020r
Ciekawa dyskusja - w przypadku Hondy - zalewam CT oryginalnym olejem Hondy 10W/30 (półsyntetyk) lub Motulem 5100 10W/30, tak jak jest to opisane w Workshop Manual.
Jest tam wyraźnie napisane - "No energy conserving oil" - czyli pełny syntetyk odpada, musi natomiast spełniać normę MA/MA2.
Honda zaleca oleje z HTHS poniżej 3.5 (2.9 - 3.5), wiele syntetyków ma HTHS powyżej 3.7, i jako takie są uważane przez Hondę jako "energy conserving" i mogą one przyczynić się do wcześniejszego zużycia silnika.
Jest tam wyraźnie napisane - "No energy conserving oil" - czyli pełny syntetyk odpada, musi natomiast spełniać normę MA/MA2.
Honda zaleca oleje z HTHS poniżej 3.5 (2.9 - 3.5), wiele syntetyków ma HTHS powyżej 3.7, i jako takie są uważane przez Hondę jako "energy conserving" i mogą one przyczynić się do wcześniejszego zużycia silnika.
Old, grumpy man na DL-u 800