UWAGA UWAGA UWAGA

Naszemu koledze Zibic`owi ukradziono w nocy motocykl w Przesiece.
Proszę o udostęopnianie tej informacji na wszelkich forach, facebookach, instagramach.
W kupie siła a nóż widelec coś pomoże
Jak tylko od Zibic dostanę zdjęcia i szczególowe informacje o motocyklu od razu umieszczę je w poście poniżej

topic7406.html

Wymiana napędu DL650

Wszystko co jest związane z mechaniką motocykla
Awatar użytkownika
Centrino
Administrator
Posty: 4904
Rejestracja: 30 wrz 2016, 17:55
Lokalizacja: DLU

Wymiana napędu DL650

Post autor: Centrino »

A więc mały poradnik o tym jak i kiedy wymienić napęd.

Podstawowe pytanie to takie kiedy należy to zrobić.
Czy wymieniać komplet czy tylko zębatki.

Określenie stanu napędu:
Podstawowa sprawa to należy sprawdzić, czy łańcuch nie jest nierównomiernie wyciągnięty. Jak to zrobić?? Bardzo prosto. Wartość "firmowa" poprawnie naciągniętego łańcucha to 25mm-35mm w połowie drogi między jedną a drugą zębatką. Więc mierzymy naciąg i przekręcamy tylne koło co kawałek i mierzymy ponownie. Jeżeli ta wartość się zmienia tzn łańcuch robi się albo bardziej naprężony albo zbyt luźny to wówczas już wiadomo, że napęd jest do wymiany.

Kolejna sprawa to zębatki. Tutaj sprawdzamy ich stan wzrokowo.

Tutaj przykład skrajnie zużytej zębatki:
Obrazek

Ale jeżeli widać gołym okiem, że zęby zaczynają się ostrzyć w jednym kierunku to już w zasadzie trzeba się szykować na jej wymianę.


Są dwie szkoły mówiące o tym czy wymieniać kompletny zestaw.
Jedna mówi o tym aby wymienić cały komplet i tylko w ten sposób.

Natomiast druga szkoła mówi, że na jeden komplet zużyją się 2 zębatki przednie. I w zasadzie tej szkoły się trzymam o ile oczywiście jest to możliwe.
Ostatnio wymieniałem przednią zębatkę ponieważ tylna i łańcuch były w dobrym stanie. A po co kupować cały zestaw z X zł jak można wydłużyć jego żywotność za jakieś 20-30zł??
Można oczywiście tak zrobić ale pod warunkiem, że łańcuch jest dobry. Natomiast nie możemy wymienić tylko łańcucha a zębatki zostawić stare. W takim przypadku wymieniamy cały komplet.


Istnieją 3 rodzaje łańcuchów do zakupienia:
- łańcuch z zapinką
- łańcuch do zakucia
- łańcuch zakuty

Pierwszy jest najłatwiejszy do wymiany, do drugiego trzeba mieć specjalne narzędzie do zakuwania łańcuchów. Przy trzeciej opcji niestety ale trzeba zdjąć wahacz a to już dużo roboty.


Zakładam, że kupicie pierwszą opcję czyli łańcuch z zapinką. Wiem, wiem zaraz będzie, że ta zapinka się może rozpiąć itp, itd bla bla bla. Mi się jeszcze nigdy łańcuch nie rozpiął więc argumenty będę twierdził, że są nie trafione. Być może w wyczynowych ścigaczach ma to znaczenia ale nie w turystykach poniżej 100KM CZY NAWET WIĘCEJ.



Przystępujemy do pracy:

Najpierw musimy stabilnie przymocować motocykl aby się nam nie wywrócił. Popuszczamy lekko śrubę od koła i podnosimy tył motocykla. Tutaj osoby mające centralną podstawkę mają zdecydowanie łatwiej.

Odkręcamy osłonę przedniej zębatki.
Są to 3 śruby na klucz 8mm

Obrazek

Po odkręceniu tej osłony ukazuje się nam taki widok:

Obrazek

Na początek odkręcamy 2 śrubki na kluczyk imbusowy aby zrobić sobie dojście do śruby od zębatki.

Po odkręceniu wkładamy drewniany (nie metalowy bo zniszczymy felgę) kołek między wahacz a koło aby podczas odkręcania nie obracał się wał. I bierzemy się za odkręcenie tej widocznej na zdjęciu powyżej dużej nakrętki. Zanim jednak ją zaczniemy odkręcać należy się upewnić czy jakiś majster przed nami nie był nienormalny i nie zagiął tej podkładki pod nakrętka. Jeżeli ją zagiął to należy ją rozgiąć i dzida z odkręcaniem. Może się zdażyć, że jest bardzo mocno przykręcona albo zaśniedziała albo przykręcona na klej co niezbyt ułatwi nam jej odkręcenie.
Jak już odkręciliśmy to bierzemy szlifierkę kontową i rozcinamy ten stary niedobry i nie potrzebny nam już łańcuch.

Odkręcamy tylne koło, luzujemy naciąg łańcucha (przecież nowy nie będzie wyciągnięty więc przynajmniej w teorii powinien być nieco krótszy)

Kładziemy koło na tarczy hamulcowej i odkręcamy śruby od zębatki:

Obrazek

Następnie nakładamy nową zębatkę, mocujemy koło, przykręcamy zębatkę zdawczą (nie zaginamy podkładki).


Montujemy łańcuch. Zakładamy spinkę.

Jak poprawnie założyć spinkę polecam filmik. Tak około 40sekundy pan pokazuje jak założyć spinkę. Ważne aby spinkę założyć w dobrą stronę. Ale to zarówno na filmiku jak i w instrukcji łańcucha będzie dokładnie opisane w którą ma być stronę.

Składamy wszystko, w odwrotnej kolejności, dokręcamy i gotowe.
Ocena: 17.64706%


JAWA 350TS -> BMW F650 -> DL650 AK8 -> DL1050XT

Części, akcesoria motocyklowe https://dlmoto.pl/

Tags:

Online
Awatar użytkownika
staszek_s
A+B+C+D+E
Posty: 3361
Rejestracja: 04 paź 2016, 12:32
Lokalizacja: Radlin, Śląsk

Re: Wymiana napędu DL650

Post autor: staszek_s »

Fajny poradnik, brakuje mi dwóch rzrczy: filmiku (nie widzę) i momentu z jakim dokręcić zębatkę, ile Bozia dała?


Yamaha Virago 535 > DL 650 AL5 > DL 1000 L9 > R1200GS

Awatar użytkownika
novy
A+B
Posty: 606
Rejestracja: 04 paź 2016, 12:34
Lokalizacja: Busko

Re: Wymiana napędu DL650

Post autor: novy »

Dlaczego piszesz żeby nie zaginać podkładki na zębatce zdawczej ? Ja przy wymianie samej zębatki zdawczej zapomniałem zagiąć i dobrze że po tygodniu odkręciłem żeby sprawdzić stan bo śruba sie poluzowała. Po zagięciu podkładki śruba trzyma jak trzeba.

@staszek_s - moment jakiś tam pewnie jest podany ale dokręć zębatkę zdawczą ile Bozia dała i nic się nie stanie. No chyba że wyginasz podkowy w rękach ;)
Ostatnio zmieniony 12 paź 2016, 17:59 przez novy, łącznie zmieniany 1 raz.


DL650 K5 Blue

Awatar użytkownika
Centrino
Administrator
Posty: 4904
Rejestracja: 30 wrz 2016, 17:55
Lokalizacja: DLU

Re: Wymiana napędu DL650

Post autor: Centrino »

To może mała poprawka:

Mogą występować 2 rodzaje podkładek.
- gryba - jak się dobrze przyjrzeć na zdjęciu nie podlega zaginaniu. Zaginając tą podkładkę możemy uszkodzić wałek albo uszczelnienie albo kij wie co jeszcze.

-cieniutka - zamiennik tą sobie możemy zaginać do woli.


JAWA 350TS -> BMW F650 -> DL650 AK8 -> DL1050XT

Części, akcesoria motocyklowe https://dlmoto.pl/

Awatar użytkownika
Mati!
A
Posty: 460
Rejestracja: 02 paź 2016, 15:39
Lokalizacja: Olkusz

Re: Wymiana napędu DL650

Post autor: Mati! »

Ja nie zmienialem sam tylko dlatego, ze nie mialem zakuwarki, a nawet jakbym mial to nie wiedzialbym jak dobrze to zrobic. Tak jak piszesz Centrino, balem sie zapinki bo sie naczytalem. W ogole to nie widzialem dida wzmocnionego na zapinke. Kupowalem na allegro.

Wysłane z mojego GT-I9300 przy użyciu Tapatalka


DL650K7 -> Hayabusa K6 ->DL650AM2

Awatar użytkownika
Tymon
A1
Posty: 57
Rejestracja: 30 wrz 2016, 08:39
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Wymiana napędu DL650

Post autor: Tymon »

Momenty były? Oj były.
Rear sprocket nut: 60 N·m (6.0 kgf-m, 43.5 lb-ft) - czyli tylna zębatka
Engine sprocket nut: 145 N·m (14.5 kgf-m, 105 lb-ft) - czyli zębatka na wałku zdawczym.
Dodatkowo zalecają:
• Apply a small quantity of THREAD LOCK to the drive shaft
thread portion. - zaklejenie gwintu
Bend the lock washer. - zgięcie podkładki


DL 650 K7 ABS

Awatar użytkownika
KSD
A2
Posty: 152
Rejestracja: 11 paź 2016, 18:13
Kontakt:

Re: Wymiana napędu DL650

Post autor: KSD »

Oryginalna podkładka przy zębatce zdawczej jest standardowo podginana. Przy odkręcaniu trzeba ją odgiąć, a przy zakręcaniu dogiąć.
staszek_s pisze:momentu z jakim dokręcić zębatkę, ile Bozia dała?
Wszystko co w motocyklu dokręcamy zawsze odpowiednim momentem :) Ile Bozia dała, to tylko słoiki z ogórkami ;)
Wszystkie momenty znajdziemy w serwisówce.

W przypadku DL'a (AL2) zębatkę zdawczą dokręcamy z siłą 145 N-m (jako ciekawostkę dodam, że to najsilniej co się dokręca w DL'u), sensor prędkości 28 N-m, śruby zębatki napędowej 60 N-m, obudowa 5,5 N-m, tylna oś 100 N-m. Może kiedyś wstawię dokładny filmik z wymiany napędu. Wymiana generalnie jest sprawą prostą.



Online
Awatar użytkownika
staszek_s
A+B+C+D+E
Posty: 3361
Rejestracja: 04 paź 2016, 12:32
Lokalizacja: Radlin, Śląsk

Re: Wymiana napędu DL650

Post autor: staszek_s »

Dzięki, to już wiem jaki powinien być klucz dynamometryczny do DL'a ;) Serwisówkę już mam ale jak jest taki poradnik to fajnie jak by był kompletny, chociaż większość ludzi pewno dokręci na oko...


Yamaha Virago 535 > DL 650 AL5 > DL 1000 L9 > R1200GS

Awatar użytkownika
Mati!
A
Posty: 460
Rejestracja: 02 paź 2016, 15:39
Lokalizacja: Olkusz

Re: Wymiana napędu DL650

Post autor: Mati! »

Jak to jest z ta zebatka na kole? Mnie dokrecal mechanior kluczem bez kleju.

Wysłane z mojego GT-I9300 przy użyciu Tapatalka


DL650K7 -> Hayabusa K6 ->DL650AM2

Awatar użytkownika
KSD
A2
Posty: 152
Rejestracja: 11 paź 2016, 18:13
Kontakt:

Re: Wymiana napędu DL650

Post autor: KSD »

staszek_s pisze:Dzięki, to już wiem jaki powinien być klucz dynamometryczny do DL'a ;)
Generalnie do ogarnięcia DL'a potrzebne są trzy klucze dynamometryczne. Mając 6-30 Nm + 20-110 Nm dysponujemy praktycznie wszystkim co potrzeba. Brakuje tylko jeszcze jednego, który obsłuży tę jedną nakrętkę 145 Nm (np. 40-200 Nm). Osobiście używam kluczy Jonnesway i polecam. Testowałem jednak też tanie MacAllistery (z CASTORAMA Motor Shop ;) ) i też dają radę. Tak amatorsko do garażu na własny użytek jak znalazł. Niedawno ceny był takie:
5-25 Nm - 1/4 cala- 89,91 zł
19-110 Nm - 3/8 cala - 91,76 zł
28-210 Nm - 1/2 cala - 99,98 zł
I mamy pełen komplet za przyzwoite pieniądze i wszystko dokręcone jak trzeba :)
P.S. Do moderatorów - może warto wydzielić temat kluczy dynamometrycznych do osobnego wątku?
Mati! pisze:Jak to jest z ta zebatka na kole? Mnie dokrecal mechanior kluczem bez kleju.
Wszystkie śruby na zębatce napędowej dokręcamy kluczem 60 N-m bez kleju.



Online
Awatar użytkownika
staszek_s
A+B+C+D+E
Posty: 3361
Rejestracja: 04 paź 2016, 12:32
Lokalizacja: Radlin, Śląsk

Re: Wymiana napędu DL650

Post autor: staszek_s »

A te MacAlistery będą wiarygodne jeżeli chodzi o kalibrację? Porównywałeś je z jakimiś markowymi pod tym względem?
Wydzielenie wątku o kluczach (ogólnie) i dynamometrycznych (w szczególności) popieram!


Yamaha Virago 535 > DL 650 AL5 > DL 1000 L9 > R1200GS

Awatar użytkownika
KSD
A2
Posty: 152
Rejestracja: 11 paź 2016, 18:13
Kontakt:

Re: Wymiana napędu DL650

Post autor: KSD »

Nowe klucze przychodzą z certyfikatem kalibracji, czyli coś takiego:

Obrazek

Porównywałem Jonneswaye z MacAlisterami przy dokręcaniu śrub i jak na moje pracowały identycznie. Pomimo wszystko jednak jakość wykonania Jonnseway'ów jest znacznie lepsza, dlatego jak jest możliwość polecam kupić coś w tym stylu (markowe).

Obrazek



Awatar użytkownika
Centrino
Administrator
Posty: 4904
Rejestracja: 30 wrz 2016, 17:55
Lokalizacja: DLU

Re: Wymiana napędu DL650

Post autor: Centrino »

Nie dajmy się zwariować z tymi kluczami dynamometrycznymi i ich certyfikatami kalibracji.
Jeżeli ktoś trzymał kilka razy klucz w ręku to śruby przykręci i nic nie odpadnie.

A co do tych certyfikatów to sobie można je o kant tyłka rozbić.
Zwłaszcza takie co ostatnio w stonce były. Zero powtarzalności na kluczu.
A motocykl czy samochód co za różnica?? I tu i tu można zginąć jak kółko odpadnie.


JAWA 350TS -> BMW F650 -> DL650 AK8 -> DL1050XT

Części, akcesoria motocyklowe https://dlmoto.pl/

Online
Awatar użytkownika
staszek_s
A+B+C+D+E
Posty: 3361
Rejestracja: 04 paź 2016, 12:32
Lokalizacja: Radlin, Śląsk

Re: Wymiana napędu DL650

Post autor: staszek_s »

Dlatego nie warto się pchać w taniość, to już lepiej pożyczyć taki klucz raz na ruski rok (o ile jest od kogo). Jak kupować to coś w miarę pewnego, tylko pytanie gdzie jest bezpieczna granica tandeta/jakość...


Yamaha Virago 535 > DL 650 AL5 > DL 1000 L9 > R1200GS

Awatar użytkownika
novy
A+B
Posty: 606
Rejestracja: 04 paź 2016, 12:34
Lokalizacja: Busko

Re: Wymiana napędu DL650

Post autor: novy »

Co wy macie z tymi kluczami? Nie jestem mechanikiem ale sam wszystko robię przy moto i jeszcze nic nie urwalem. Z czuciem panowie :-)


DL650 K5 Blue

Online
Awatar użytkownika
staszek_s
A+B+C+D+E
Posty: 3361
Rejestracja: 04 paź 2016, 12:32
Lokalizacja: Radlin, Śląsk

Re: Wymiana napędu DL650

Post autor: staszek_s »

Jak byłem na przeglądzie po 1000 km to mnie postraszyli, że tylne koło miałem za słabo dokręcone. Wymieniałem wcześniej opony, w dobrym podobno serwisie. Trochę mi się ciepło zrobiło, wolałbym sam nie eksperymentować z tym momentem...


Yamaha Virago 535 > DL 650 AL5 > DL 1000 L9 > R1200GS

Awatar użytkownika
Centrino
Administrator
Posty: 4904
Rejestracja: 30 wrz 2016, 17:55
Lokalizacja: DLU

Re: Wymiana napędu DL650

Post autor: Centrino »

Bo po wszelkich serwisach się sprawdza wszystko :)
A szczególnie po oponiarskich

A jak przykręcić koło bez klucza dynamometrycznego??
Bierzesz klucz i kręcisz. Jak się zaczynasz robić czerwony to znaczy, że już starczy.
Ocena: 5.88235%


JAWA 350TS -> BMW F650 -> DL650 AK8 -> DL1050XT

Części, akcesoria motocyklowe https://dlmoto.pl/

Awatar użytkownika
novy
A+B
Posty: 606
Rejestracja: 04 paź 2016, 12:34
Lokalizacja: Busko

Re: Wymiana napędu DL650

Post autor: novy »

he he - a jak on nosi konie na plecach ? To przecie ukręci ośkę razem z wahaczem :D


DL650 K5 Blue

Awatar użytkownika
Mati!
A
Posty: 460
Rejestracja: 02 paź 2016, 15:39
Lokalizacja: Olkusz

Re: Wymiana napędu DL650

Post autor: Mati! »

Z tym dokrecaniem kola trzeba uwazac. Ja juz wymienialem oske z tylu:p

Wysłane z mojego GT-I9300 przy użyciu Tapatalka
Ocena: 5.88235%


DL650K7 -> Hayabusa K6 ->DL650AM2

Awatar użytkownika
MaciejM
A2
Posty: 143
Rejestracja: 21 wrz 2016, 17:17
Lokalizacja: Rybnik (śląskie)

Re: Wymiana napędu DL650

Post autor: MaciejM »

Wracając do tematu wymiany napędu, to firma AFAM robi zębatki zdawcze w wersji silent (z gumą) - tak jak oryginalne suzuki.
Tu można je zanabyć. Ja kupowałem wersję 16-to zębową. Rzeczywiście moto nieco lepiej z dołu szło i nastąpiło zmniejszenie ilości obrotów przy tych samych prędkościach (o ok. 500 obr/min). A co do odgłosów akustycznych samej zębatki (wersja silent) - no cóż - różnice pewnie by trzeba sonometrem (albo czymś takim) mierzyć, bo na gołe ucho (ale w kasku :) ) to ja zbytnio nie zauważyłem różnicy w głośności pracy napędu.


__________________________
Maciej
Romet Kadet=>Suzuki Dl 650 Kabriolet=>BMW R 1200 GS

ODPOWIEDZ

Wróć do „Warsztat mechaniczny”