Zapraszamy także do polubienia naszego profilu na facebooku https://www.facebook.com/forumvstromclub

Kontrola i wymiana oleju na przykładzie Suzuki V-strom DL 650 AK9

Wszystko co jest związane z mechaniką motocykla
Awatar użytkownika
Antyks
Administrator
Posty: 1061
Rejestracja: 22 wrz 2016, 18:18
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Otrzymał podziękowań: 26 razy
Kontakt:

Kontrola i wymiana oleju na przykładzie Suzuki V-strom DL 650 AK9

Postautor: Antyks » 30 paź 2016, 00:31

Czynność podstawowa, prosta, jasna.. dla tych którzy już to robili.
Poniższa instrukcja jest dla całej reszty :)
Instrukcja zrobiona przy pomocy Service Manual dla Suzuki V-strom DL 650 AK 9
1) Podstawowe informacje
a) Co ile wymieniamy olej : pierwsza wymiana po 1000 km, kolejne co 6000 km ale nie rzadziej niż co 12 miesięcy.
b) Co ile wymieniamy filtr oleju - pierwsza wymiana po 1000km, kolejne co 18000 km, ale nie rzadziej niż co 3 lata. Choć ja osobiście wymieniam co roku wraz z olejem. Koszt niewielki - a zawsze sumienie czyste :)
c) Jaki olej : producent zaleca olej 10W-40 wg SAE, SF/SG lub SH/SJ w klasyfikacji API (amerykańskiego instytutu nafty) lub z MA wg. JASO. Nie muszę przypominać że musi być to olej dedykowany do 4-suwowych silników motocyklowych. Osobiście używam oleju półsyntetycznego Motul 5100 T4 10W-40
d) Filtr oleju - np. HifloFiltro HF138
e) Czy możemy zalać olej inny niż był wcześniej ? Oczywiście pod warunkiem że spełnia on wymagania producenta. Oleje tej klasy są mieszalne ze sobą. Jeżeli ktoś chce drastycznie z jakichś powodów zmienić rodzaj oleju - np. z półsyntetyka na syntetyk ( lub odwrotnie...), proponuje przemyśleć dla bezpieczeństwa możliwość przepłukanie układu specjalnym środkiem do tego przeznaczonym.

2) Sprawdzenie oleju : uruchomić i rozgrzać silnik ( przynajmniej 2 kreski temperatury), następnie wyłączyć silnik i odczekać min. 3 minuty. Ustawić motocykl pionowo ( doświadczenie mówi że można postawić na centralnej stopce – różnice wskazań oleju przy lekko podniesionym tylnym kole są niezauważalne ) . Poziom oleju powinien mieścić się w zakresie okienka kontrolnego ( po prawej stronie silnika) pomiędzy minimum ( L) i maksimum (F). Oczywiście zaleca się że poziom oleju był bliższy maksimum niż minimum  . W takim wypadku mały ubytek oleju na trasie nie spowoduje spadku poziomu poniżej zalecanego minimum. Zbyt niski jak i zbyt wysoki poziom doprowadzić może do uszkodzenia silnika.
3) Wymiana oleju
- Wymiany oleju dokonujemy na rozgrzanym silniku ( ale nie na maxa.. łatwo wtedy o poparzenie się gorącym olejem a to nie jest przyjemne. Jak możemy silnik przytrzymać ręką – ale jest gorący – jest ok)
- Stawiamy motocykl na bocznej stopce
- Podstawiamy pojemnik pod śrubę spuszczenia oleju (1) , możemy też zabezpieczyć pozostałe podzespoły przed pochlapaniem olejem ( w zależności od tego jakiego pojemnika używamy – im wyższe ścianki tym lepiej ). Można też wykonać taki pojemnik samodzielnie np. wycinając odpowiedni kształt z pustej starej bańki 5 l.
wymiana oleju1_dl650.png
wymiana oleju1_dl650.png (223.81 KiB) Przejrzano 1549 razy

- Odkręcamy korek spustowy oleju ( ostrożnie – gorące..) . Na końcu korka znajduje się wkładka magnetyczna do której przylegają ew. opiłki metalu. Po odkręceniu korek należy wyczyścić. Duża ilość opiłków może świadczyć o problemach z silnikiem.
- Odkręcamy korek wlewu oleju (2) by olej mógł swobodnie spłynąć.
- Jeżeli wymieniamy także filtr oleju – to jest to dobry moment by to zrobić. Filtr odkręcamy odwrotnie do kierunku wskazówek zegara. Idealnie jeżeli posiadamy specjalny klucz do filtrów. Jeżeli nie przydatny będzie np. duży klucz do rur. W ostateczności – skoro wymieniamy i tak filtr, możemy go przebić długim śrubokrętem i w ten sposób odkręcić.
wymiana oleju2_dl650.png
wymiana oleju2_dl650.png (191.91 KiB) Przejrzano 1549 razy

- wycieramy miejsce montażu filtra czystą szmatką, smarujemy czystym olejem uszczelkę nowego filtra i przykręcamy do momentu zetknięcia się uszczelki z obudową , aż poczujemy lekki opór. Od tej pozycji powinniśmy wykonać jeszcze 2 obroty filtra. Oczywiście teraz już nie korzystamy z opcji wbitego śrubokręta  Moment dokręcenia filtra to 20Nm
- wkręcamy korek spustowy nie zapominając o uszczelce. Dobrze pamiętać że uszczelki czasami się wymienia na nowe ;)
- Zalać przez otwór wlewu oleju odpowiednią ilość oleju ( w zależności czy wymienialiśmy filtr lub nie..) .
- Wycieramy wszystko do sucha. Bardzo do sucha. Pozwoli nam to później łatwiej wykryć ew. nieszczelności.
- Odpalamy motocykl i na prędkości jałowej sprawdzamy czy zgaśnie kontrolka ciśnienia oleju. Ta powinna zgasnąć w ciągu max 5-6 sekund.
- Jeżeli kontrolka zgasła, zostawiamy pracujący motocykl na minimum 2-3 minuty na zmiennych prędkościach pracy, obserwując czy gdzieś nie pojawi się nieszczelność z której będzie wyciekać olej. Jeżeli jest sucho – gasimy motocykl.
- Odczekujemy ok. 3 minut , stawiamy motocykl pionowo i sprawdzamy poziom oleju. Uzupełniamy go lub spuszczamy ( jeżeli przy nalewaniu nas poniosło…) – do wymaganego poziomu. Sugeruję poziom od połowy okienka kontrolnego do pozycji maximum.
Tratatam.. kilkadziesiąt złotych zostało w kieszeni. A my z poczuciem dobrze spełnionego obowiązku możemy zabezpieczyć olej i przygotować do oddania go do właściwego miejsca przyjmowania odpadów niebezpiecznych ( które w każdej miejscowości jest wyznaczone..)
Jerzy
DL 650 AK9

Tags:

Raptor
A2
Posty: 115
Rejestracja: 16 paź 2016, 18:26
Lokalizacja: śląskie
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Re: Kontrola i wymiana oleju na przykładzie Suzuki V-strom DL 650 AK9

Postautor: Raptor » 30 paź 2016, 19:45

...2) Sprawdzenie oleju : uruchomić i rozgrzać silnik ( przynajmniej 2 kreski temperatury), następnie wyłączyć silnik i odczekać min. 3 minuty.


Jak to się ma do poziomu, całkowicie zimnego silnika po postoju, sprawdzałeś?
DL650 AK8

Awatar użytkownika
Antyks
Administrator
Posty: 1061
Rejestracja: 22 wrz 2016, 18:18
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Otrzymał podziękowań: 26 razy
Kontakt:

Re: Kontrola i wymiana oleju na przykładzie Suzuki V-strom DL 650 AK9

Postautor: Antyks » 30 paź 2016, 21:02

Na zimnym silniku poziom oleju będzie niższy ( rozszerzalność cieplna) - choć przyznam że nie porównywałem tego w suzi. Kiedyś widziałem bagnet samochodowy - w którym były zaznaczone 2 stany max - dla zimnego i ciepłego oleju.
Więc skoro producent przewiduje kontrole przy ciepłym oleju - a tak dokładnie podają instrukcje do naszych motocykli - to po co mam z nim dyskutować i się mądrzyć. Widocznie znaczniki na okienku kontrolnym są przeliczone do poziomu na ciepłym silniku - czyli poziomu w czasie pracy.
Jerzy
DL 650 AK9

Awatar użytkownika
gorghu
A2
Posty: 264
Rejestracja: 04 paź 2016, 18:10
Lokalizacja: Rzeszów
Otrzymał podziękowań: 7 razy

Re: Kontrola i wymiana oleju na przykładzie Suzuki V-strom DL 650 AK9

Postautor: gorghu » 30 paź 2016, 22:33

Mi zdarzyło się raz na szybko sprawdzić olej na zimno. Poziom wskazywał trochę mniej niż 1/3 między min a max. Po trasie (czyli tak jak mówi serwisówka - rozgrzany silnik, odczekane minuty) wskazania były poniżej minimum. To była dla mnie lekcja, że na zimnym lepiej mieć ten poziom oleju bliżej max. Wtedy nawet jak rozgrzeje silnik odpowiedni poziom zostanie raczej zachowany.

Awatar użytkownika
Centrino
Administrator
Posty: 1081
Rejestracja: 30 wrz 2016, 17:55
Lokalizacja: DLU
Otrzymał podziękowań: 29 razy

Re: Kontrola i wymiana oleju na przykładzie Suzuki V-strom DL 650 AK9

Postautor: Centrino » 31 paź 2016, 13:58

Czyli wychodzi dość spora różnica.
JAWA 350TS -> BMW F650 -> DL650 AK8

prebenny
A
Posty: 330
Rejestracja: 05 lut 2017, 19:58
Lokalizacja: Poznań
Otrzymał podziękowań: 9 razy

Re: Kontrola i wymiana oleju na przykładzie Suzuki V-strom DL 650 AK9

Postautor: prebenny » 26 cze 2017, 12:43

A ja się jeszcze podpytam odnośnie filtra oleju - do nowszego DLa (L2) też filtr HifloFiltro HF138 będzie pasował?

Na allegro wymieniają tylko do 2011 więc wolę się upewnić ;)
Wiśniowy V-Strom 650 XT
A do tego RoVerek ;)

Awatar użytkownika
Centrino
Administrator
Posty: 1081
Rejestracja: 30 wrz 2016, 17:55
Lokalizacja: DLU
Otrzymał podziękowań: 29 razy

Re: Kontrola i wymiana oleju na przykładzie Suzuki V-strom DL 650 AK9

Postautor: Centrino » 26 cze 2017, 13:00

@prebenny na inter-carsie widzę najmłodszy wpisany rocznik 650 to 2014 i tam jest HF138
JAWA 350TS -> BMW F650 -> DL650 AK8

prebenny
A
Posty: 330
Rejestracja: 05 lut 2017, 19:58
Lokalizacja: Poznań
Otrzymał podziękowań: 9 razy

Re: Kontrola i wymiana oleju na przykładzie Suzuki V-strom DL 650 AK9

Postautor: prebenny » 26 cze 2017, 13:13

Czyli podpasi, bo 2014 to to samo co 2016 :) Dzięki Centruś.
Wiśniowy V-Strom 650 XT
A do tego RoVerek ;)

Awatar użytkownika
Antyks
Administrator
Posty: 1061
Rejestracja: 22 wrz 2016, 18:18
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Otrzymał podziękowań: 26 razy
Kontakt:

Re: Kontrola i wymiana oleju na przykładzie Suzuki V-strom DL 650 AK9

Postautor: Antyks » 18 lip 2017, 08:51

Chciałbym dodać kilka drobiazgów dotyczących filtra oleju - bo te nie są wszystkim znane.
Prawie wszystkie puszkowe filtry oleju zbudowane są bardzo podobnie :
Filtr oleju.jpg
Filtr oleju.jpg (86.64 KiB) Przejrzano 880 razy

(Rysunek zassany ze strony http://motofocus.pl. )
A – dopływ zanieczyszczonego oleju, B – filtrowanie, C – wypływ czystego oleju do silnika.
Filtr oleju do naszych maleństw - jak do większości silników spalinowych (przynajmniej tych produkowanych przez "normalne" firmy) składa się z :
1 – uszczelki zabezpieczającej przez wypływaniem oleju na zewnątrz ( ciśnienia w układzie to i 6 bar),
2 – zaworu zwrotnego -to zazwyczaj membrana ze specjalnej gumy, przylegająca do pokrywy filtra puszkowego . Ma 2 zadania :
- zabezpiecza prze przedostaniem się syfu z filtra z powrotem do miski olejowej
- filtr po wyłączeniu silnika pozostaje napełniony olejem co skraca czas do powstania obiegu oleju w silniku po odpaleniu ( ci co samodzielnie zakładali nowy filtr wiedzą o co chodzi - te 2-3 sekundy niepewności nim zgaśnie kontrolka smarowania ..:) :) )
3 – medium filtracyjnego - a to znacznie różni się w zależności od producenta. Wkład powinien odfiltrować zanieczyszczenia o wielkości powyżej 1/50mm. Powinien... Doświadczenia mówią że z tym jest różnie. Są filtry które tego warunku nie spełniają. Najtańsze wkłady mają też tendencję do "łamania się" przy pracy na zimnym oleju - ponieważ nie są w stanie wytrzymać różnicy ciśnień występujących w filtrze - a które filtr powinien wytrzymać do czasu zadziałania zaworu obejściowego.
4 – obudowy
5 – zaworu obejściowego ( ciśnieniowego) . Zasada działania tego zaworu jest prosta - ma otworzyć przepływ brudnego, niefiltrowanego oleju do silnika z pominięciem wkładu filtracyjnego. Po co? Musi zabezpieczyć silnik przed brakiem lub niedostatecznym smarowaniem. Zazwyczaj problem ten występuje w 2 przypadkach : mocno zużytego filtra który jest zapchany zanieczyszczeniami oraz podczas uruchomienia zimnego silnika ( szczególnie zimą) , gdy olej ma dużo większość lepkość niż zakładana. Gdy olej nie może w wystarczającej ilości przedostać się przez wkład filtrujący - lepszym rozwiązaniem jest dopuszczenie do silnika większej ilości oleju (nawet brudnego), niż stworzenie ryzyka niedostatecznego smarowania i w konsekwencji zatarcie silnika. I jest to rozwiązanie stosowane przez wszystkich chyba producentów oleju. Z drugiej strony filtr ten powinien zabezpieczać właśnie przed uszkodzeniem wkładu filtracyjnego przez zbyt dużą różnicę ciśnień. U różnych producentów ten zawór ma różną formę - od dość skomplikowanego układu sprężynowego po zaworek kierunkowy gumowy .
W każdym razie - dlatego też - jak jest zimno , nim ruszymy w drogę, pozwólmy najpierw popracować silnikowi na niewielkich obrotach pozwalając na rozgrzanie oleju - a więc i przywrócenie mu zakładanej lepkości.
Jerzy
DL 650 AK9

Wąski
A1
Posty: 38
Rejestracja: 18 lip 2017, 07:34
Lokalizacja: Warszawa
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Re: Kontrola i wymiana oleju na przykładzie Suzuki V-strom DL 650 AK9

Postautor: Wąski » 04 paź 2017, 15:38

Czemu zlewamy olej na bocznej stopce, a nie centralnej? Może czegośnie zrozumiałem....
Antyks pisze:Czynność podstawowa, prosta, jasna.. dla tych którzy już to robili.
Poniższa instrukcja jest dla całej reszty :)
Instrukcja zrobiona przy pomocy Service Manual dla Suzuki V-strom DL 650 AK 9
1) Podstawowe informacje
a) Co ile wymieniamy olej : pierwsza wymiana po 1000 km, kolejne co 6000 km ale nie rzadziej niż co 12 miesięcy.
b) Co ile wymieniamy filtr oleju - pierwsza wymiana po 1000km, kolejne co 18000 km, ale nie rzadziej niż co 3 lata. Choć ja osobiście wymieniam co roku wraz z olejem. Koszt niewielki - a zawsze sumienie czyste :)
c) Jaki olej : producent zaleca olej 10W-40 wg SAE, SF/SG lub SH/SJ w klasyfikacji API (amerykańskiego instytutu nafty) lub z MA wg. JASO. Nie muszę przypominać że musi być to olej dedykowany do 4-suwowych silników motocyklowych. Osobiście używam oleju półsyntetycznego Motul 5100 T4 10W-40
d) Filtr oleju - np. HifloFiltro HF138
e) Czy możemy zalać olej inny niż był wcześniej ? Oczywiście pod warunkiem że spełnia on wymagania producenta. Oleje tej klasy są mieszalne ze sobą. Jeżeli ktoś chce drastycznie z jakichś powodów zmienić rodzaj oleju - np. z półsyntetyka na syntetyk ( lub odwrotnie...), proponuje przemyśleć dla bezpieczeństwa możliwość przepłukanie układu specjalnym środkiem do tego przeznaczonym.

2) Sprawdzenie oleju : uruchomić i rozgrzać silnik ( przynajmniej 2 kreski temperatury), następnie wyłączyć silnik i odczekać min. 3 minuty. Ustawić motocykl pionowo ( doświadczenie mówi że można postawić na centralnej stopce – różnice wskazań oleju przy lekko podniesionym tylnym kole są niezauważalne ) . Poziom oleju powinien mieścić się w zakresie okienka kontrolnego ( po prawej stronie silnika) pomiędzy minimum ( L) i maksimum (F). Oczywiście zaleca się że poziom oleju był bliższy maksimum niż minimum  . W takim wypadku mały ubytek oleju na trasie nie spowoduje spadku poziomu poniżej zalecanego minimum. Zbyt niski jak i zbyt wysoki poziom doprowadzić może do uszkodzenia silnika.
3) Wymiana oleju
- Wymiany oleju dokonujemy na rozgrzanym silniku ( ale nie na maxa.. łatwo wtedy o poparzenie się gorącym olejem a to nie jest przyjemne. Jak możemy silnik przytrzymać ręką – ale jest gorący – jest ok)
- Stawiamy motocykl na bocznej stopce
- Podstawiamy pojemnik pod śrubę spuszczenia oleju (1) , możemy też zabezpieczyć pozostałe podzespoły przed pochlapaniem olejem ( w zależności od tego jakiego pojemnika używamy – im wyższe ścianki tym lepiej ). Można też wykonać taki pojemnik samodzielnie np. wycinając odpowiedni kształt z pustej starej bańki 5 l.
wymiana oleju1_dl650.png
- Odkręcamy korek spustowy oleju ( ostrożnie – gorące..) . Na końcu korka znajduje się wkładka magnetyczna do której przylegają ew. opiłki metalu. Po odkręceniu korek należy wyczyścić. Duża ilość opiłków może świadczyć o problemach z silnikiem.
- Odkręcamy korek wlewu oleju (2) by olej mógł swobodnie spłynąć.
- Jeżeli wymieniamy także filtr oleju – to jest to dobry moment by to zrobić. Filtr odkręcamy odwrotnie do kierunku wskazówek zegara. Idealnie jeżeli posiadamy specjalny klucz do filtrów. Jeżeli nie przydatny będzie np. duży klucz do rur. W ostateczności – skoro wymieniamy i tak filtr, możemy go przebić długim śrubokrętem i w ten sposób odkręcić.
wymiana oleju2_dl650.png
- wycieramy miejsce montażu filtra czystą szmatką, smarujemy czystym olejem uszczelkę nowego filtra i przykręcamy do momentu zetknięcia się uszczelki z obudową , aż poczujemy lekki opór. Od tej pozycji powinniśmy wykonać jeszcze 2 obroty filtra. Oczywiście teraz już nie korzystamy z opcji wbitego śrubokręta  Moment dokręcenia filtra to 20Nm
- wkręcamy korek spustowy nie zapominając o uszczelce. Dobrze pamiętać że uszczelki czasami się wymienia na nowe ;)
- Zalać przez otwór wlewu oleju odpowiednią ilość oleju ( w zależności czy wymienialiśmy filtr lub nie..) .
- Wycieramy wszystko do sucha. Bardzo do sucha. Pozwoli nam to później łatwiej wykryć ew. nieszczelności.
- Odpalamy motocykl i na prędkości jałowej sprawdzamy czy zgaśnie kontrolka ciśnienia oleju. Ta powinna zgasnąć w ciągu max 5-6 sekund.
- Jeżeli kontrolka zgasła, zostawiamy pracujący motocykl na minimum 2-3 minuty na zmiennych prędkościach pracy, obserwując czy gdzieś nie pojawi się nieszczelność z której będzie wyciekać olej. Jeżeli jest sucho – gasimy motocykl.
- Odczekujemy ok. 3 minut , stawiamy motocykl pionowo i sprawdzamy poziom oleju. Uzupełniamy go lub spuszczamy ( jeżeli przy nalewaniu nas poniosło…) – do wymaganego poziomu. Sugeruję poziom od połowy okienka kontrolnego do pozycji maximum.
Tratatam.. kilkadziesiąt złotych zostało w kieszeni. A my z poczuciem dobrze spełnionego obowiązku możemy zabezpieczyć olej i przygotować do oddania go do właściwego miejsca przyjmowania odpadów niebezpiecznych ( które w każdej miejscowości jest wyznaczone..)
dl 2011

Awatar użytkownika
kitza
A2
Posty: 151
Rejestracja: 30 wrz 2016, 21:16
Lokalizacja: Nowy Sącz
Otrzymał podziękowań: 3 razy

Re: Kontrola i wymiana oleju na przykładzie Suzuki V-strom DL 650 AK9

Postautor: kitza » 04 paź 2017, 15:46

Bo fabrycznie DLe nie mają centralnej stopki? :)

Błędy w pisowni sponsoruje Tapatalk.
Romet Komar -> Suzuki GSF 600 Bandit -> Suzuki V-Strom 1000

Awatar użytkownika
Antyks
Administrator
Posty: 1061
Rejestracja: 22 wrz 2016, 18:18
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Otrzymał podziękowań: 26 razy
Kontakt:

Re: Kontrola i wymiana oleju na przykładzie Suzuki V-strom DL 650 AK9

Postautor: Antyks » 04 paź 2017, 17:21

Można i na centralnej. Najwyżej zleci odrobinę mniej starego oleju bo korek spustowy umieszczony jest po stronie kosy ale.. jak ktoś koniecznie chce na centralce to oczywiście że można :)
Jerzy
DL 650 AK9

Fryderyk
A1
Posty: 28
Rejestracja: 05 paź 2016, 01:26
Lokalizacja: Warszawa
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: Kontrola i wymiana oleju na przykładzie Suzuki V-strom DL 650 AK9

Postautor: Fryderyk » 11 paź 2017, 21:47

Na centralnej podstawce wyraźnie mniej oleju spływa. Ktoś swego czasu wspominał, że po tym, jak olej przestanie płynąć ze stojącego na bocznej stopce motocykla, przechyla go na prawo i lewo żeby jeszcze coś wyciągnąć. W sumie jest pomysł, tylko trzeba uważać, żeby nie położyć...

Awatar użytkownika
Iżu
A+B
Posty: 553
Rejestracja: 09 lis 2016, 18:28
Lokalizacja: Kraków
Otrzymał podziękowań: 5 razy

Re: Kontrola i wymiana oleju na przykładzie Suzuki V-strom DL 650 AK9

Postautor: Iżu » 13 paź 2017, 19:48

Wczoraj byłem w serwisie Suzuki by nieco naciągnąć łańcuch, mechanik skontrolował także poziom oleju i stwierdził iż w układzie jest go o ok. 200 ml. zbyt dużo, na moje pytanie czy to może spowodować jakiś problem z silnikiem stwierdził że nie i można dalej jeździć (na marginesie.. olej zmieniano mi wcześniej w tym samym serwisie po 1000 km. przy okazji przeglądu)
Wczoraj mechanik z ASO najpierw sprawdzał olej na podnóżku centralnym, a później jeszcze raz przechylając motocykl stojący na kołach do pionu.
Mam problem z określeniem stanu oleju. gdyż w oczku nie widzę wyraźnego poziomu (kreski), macie jakieś pomysły jak temu zaradzić ? może mocne okulary kupić ? :lol:

Pozdrówko 8-)
Iżu

Wąski
A1
Posty: 38
Rejestracja: 18 lip 2017, 07:34
Lokalizacja: Warszawa
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Re: Kontrola i wymiana oleju na przykładzie Suzuki V-strom DL 650 AK9

Postautor: Wąski » 14 paź 2017, 01:44

Ja ostatnio olej wymieniłem sam. Oczywiście przelałem, powinienem wówczas spuścić nadwyżkę przez odkręcenie śruby ale nieee...za dużo je...ania. Odkręciłem bagnet i zassałem za pomocą gumowej rurki kilka sztachnięć i jest git-poziom. Zapytałem znajomego mechesa co mogłem narozrabiać....stwierdził, ż nic nie słyszał jak dotąd. Nadmiar oleju silnik i tak wypluje albo przepali, jedynie co można spier...olić to zapchać katalizator, ale to tylko domniemanie...
dl 2011

Awatar użytkownika
Centrino
Administrator
Posty: 1081
Rejestracja: 30 wrz 2016, 17:55
Lokalizacja: DLU
Otrzymał podziękowań: 29 razy

Re: Kontrola i wymiana oleju na przykładzie Suzuki V-strom DL 650 AK9

Postautor: Centrino » 14 paź 2017, 08:29

Nie do końca, od nadmiaru oleju tworzy się większe ciśnienie i może załatwić np uszczelniacze.
Natomiast jeżeli przelałeś o załóżmy 1-2mm od stanu max to nie było się czym przejmować ;)
JAWA 350TS -> BMW F650 -> DL650 AK8

Awatar użytkownika
Antyks
Administrator
Posty: 1061
Rejestracja: 22 wrz 2016, 18:18
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Otrzymał podziękowań: 26 razy
Kontakt:

Re: Kontrola i wymiana oleju na przykładzie Suzuki V-strom DL 650 AK9

Postautor: Antyks » 14 paź 2017, 14:59

Centrino pisze:Nie do końca, od nadmiaru oleju tworzy się większe ciśnienie i może załatwić np uszczelniacze.
Natomiast jeżeli przelałeś o załóżmy 1-2mm od stanu max to nie było się czym przejmować ;)


A że się tak zapytam.. a co stworzy to większe ciśnienie?
Bo mnie uczono że ciśnienie w układzie smarowania wytwarza pompa oleju.
Więc.. jaki wpływ na pompę mam poziom oleju w sytuacji gdy ssak jest zanurzony? Moim zdanem żaden.

Dywagacje na temat szkodliwości zbyt wysokiego poziomu oleju są od dawna - choć średnio widzę w nich sens.
Jak lekarz mi mówi że mam brać jedna tabletkę - nie pytam się go co się stanie jak zjem 2..
Mamy okienko kontrolne - mamy min i max. I to naprawdę nie problem się w tym zakresie zmieścić. To spora różnica pojemności. Co więcej uważam że nie będzie problemu jak będzie trochę poniżej min i trochę powyżej max. Producenci wiedzą że jesteśmy tylko ludźmi.
Ale nie napiszą w instrukcji że "należy mniej więcej nalewać tak jak w okienku, ale jak ktoś naleje więcej to nic się nie stanie". Bo zaraz znajdzie się łoś, który naleje do pełna.. a co tam będzie swemu słoneczku żałował..
I wtedy może być różnie, a zarzygany olejem motocykl to najprzyjemniejsze co się może stać po jego rozgrzaniu.

Reasumując : Jest misa olejowa w której ma być olej zapewniającej ssakowi zasysanie oleju do pompy pionowo i w pochyleniu.
Poza skrajnym nalaniem oleju z czubkiem - nie przychodzi mi do głowy nic, co może się stać po lekkim przelaniu.
Może poza tym że mając wypełnione całe oczko olejem - nie wiem gdzie jest poziom. I kiedyś sprawdzając olej jak się będzie ściemniać - może się okazać że myślę że jest pełno oleju .. a go nie będzie wcale :)
Jerzy
DL 650 AK9

Awatar użytkownika
Centrino
Administrator
Posty: 1081
Rejestracja: 30 wrz 2016, 17:55
Lokalizacja: DLU
Otrzymał podziękowań: 29 razy

Re: Kontrola i wymiana oleju na przykładzie Suzuki V-strom DL 650 AK9

Postautor: Centrino » 14 paź 2017, 15:36

Nie chodzi o ciśnienie oleju tylko o ciśnienie gazów/powietrza w skrzyni korbowej
JAWA 350TS -> BMW F650 -> DL650 AK8

Awatar użytkownika
Antyks
Administrator
Posty: 1061
Rejestracja: 22 wrz 2016, 18:18
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Otrzymał podziękowań: 26 razy
Kontakt:

Re: Kontrola i wymiana oleju na przykładzie Suzuki V-strom DL 650 AK9

Postautor: Antyks » 14 paź 2017, 16:31

Ale przecież jest odpowietrzenie skrzyni korbowej :)
Jerzy
DL 650 AK9

staszek_s
A
Posty: 492
Rejestracja: 04 paź 2016, 12:32
Lokalizacja: Radlin, Śląsk
Otrzymał podziękowań: 10 razy

Re: Kontrola i wymiana oleju na przykładzie Suzuki V-strom DL 650 AK9

Postautor: staszek_s » 14 paź 2017, 20:33

Ja się nie znam ale IMHO problem by był dopiero jakby wał zaczął walić dołem o olej, ale to by dużo trzeba przelać - dobrze myślę?
Yamaha Virago 535 > DL 650 AL5


Wróć do „Warsztat mechaniczny”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości