Prośba o pomoc :
Medycy na ulicy
Pomożecie?

ABS - diagnoza i usuwanie usterek na przykładzie DL 650 AK7

Czyli o wszystkim co związane jest z elektryką
Awatar użytkownika
Antyks
Administrator
Posty: 1572
Rejestracja: 22 wrz 2016, 18:18
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Otrzymał podziękowań: 40 razy
Kontakt:

ABS - diagnoza i usuwanie usterek na przykładzie DL 650 AK7

Postautor: Antyks » 13 mar 2018, 13:15

Krótka instrukcja obsługi i działania ABS
Ale ze mną nie ma prosto- muszę najpierw pomarudzić :

Więc zaczynamy :
ABS ( w tym wypadku nie mówimy o rodzaju tworzywa) - Pełna nazwa to Anti-Lock Braking System. Czyli jest to układ który zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania . Tylko podczas hamowania (nie mylić z systemami ASR -jak ASC, TCS, TC – zapobiegającym poślizgowi kół podczas ruszania i przyśpieszania a tym bardziej nie mylić z systemami ESP -jak DSC,VSA, PSM i cholera czym jeszcze –które to układy układ stabilizują tor jazdy ).
Więc wiemy że układ ten wspiera nasze hamowanie.
Jak jest zbudowane i jak działa to ustrojstwo w naszych motocyklach:
Przy wyłączonym zapłonie jednostka ABS jest całkowicie wyłączona. Po włączeniu zapłonu, jednostka sterująca zostaje załączona i wstępnie przeprowadzona jest autodiagnoza systemu. Jeżeli system jest ok - świeci się kontrolka ABS na zegarach. Po ruszeniu po przekroczeniu prędkości ok. 5 km/h, jednostka centralna dokonuje porównania sygnałów dochodzących z czujników zamontowanych na obu kołach. Jeżeli po analizie prędkość liniowa obu kół jest taka sama ( wylicza to z sygnałów pochodzących z czujników) kontrolka ostrzegawcza gaśnie. Jeżeli jednak odczyty sygnałów nie są prawidłowe - wskazując błąd w układzie - kontrolka pozostanie zapalona, przekazując delikatną sugestię kierownikowi maszyny - że jest tym razem zdany wyłącznie na swoje umiejętności, i np. przy ostrym hamowaniu przednim kołem - nie poczuje delikatnego drgania działania układu ABS - ale albo fiknie koziołka z motocyklem przez przednie koło, albo też przednie koło wpadnie w poślizg. Tak - czy tak, może czekać go bolesne spotkanie z asfaltem.
Dlatego też przy świecącej kontrolce ABS - jeździmy jak junakiem lub inna MZ, ew. przypominamy sobie jak tata instruktor uczył nas hamować ( dociśnięcie klamki, odpuszczenie, płynne dohamowanie do granic przyczepności itd..) oczywiście dobrze też przynajmniej na ten czas przypomnieć sobie że istnieje też coś takiego jak hamulec tylny, który też może pomóc się nam ciut szybciej zatrzymać ( oczywiście też bez ABS) .
Układ w czasie jazdy cały czas kontroluje odczyty i sprawdza czy jest ok. Jeżeli w czasie hamowania odkrywa że jedno z kół blokuje się ( odczyt z czujników) za pomocą układu hydraulicznego , przerywa ciągły nacisk na tłoczek hamulca spowodowany często paniczną chęcią przetrwania przez kierownika pojazdu. Dzieje się to w ułamku sekundy po czym ponownie pozwala na zadziałanie siły na tłoczek.. koło znowu się blokuje więc układ ABS ponownie ją rozłącza. I tak cały czas do zatrzymania pojazdu lub ochłonięcia kierownika który zatrybi że to nie klamka do sypialni swej lubej tylko klamka hamulca i choć trochę ją odpuści..
Poniżej macie zdjęcia czujnika i tarczy z przedniego i tylnego koła
czujnik ABS i tarcza.png
czujnik ABS i tarcza.png (188.77 KiB) Przejrzano 1439 razy

oraz zdjęcie sterownika ABS
Sterownik ABS.png
Sterownik ABS.png (93.02 KiB) Przejrzano 1439 razy
.

Poniżej schemat ideowy układu z dl 650 AK9
Schemat układu  ABS.png
Schemat układu ABS.png (57.86 KiB) Przejrzano 1439 razy


Jak widać na tym schemacie - jest jeden silnik ABS, ale poza tym oba układy działają niezależnie od siebie , regulując w zależnośći od potrzeb ciśnienie w układach .
A tak wyglądają czujniki w realu ( dla tych co chcą pomarzyć bo ABS nie mają :) )
czujnik ABS przód.png
czujnik ABS przód.png (105.3 KiB) Przejrzano 1258 razy

czujnik ABS tył.png
czujnik ABS tył.png (108.3 KiB) Przejrzano 1258 razy
Jerzy
DL 650 AK9

Tags:

Awatar użytkownika
Antyks
Administrator
Posty: 1572
Rejestracja: 22 wrz 2016, 18:18
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Otrzymał podziękowań: 40 razy
Kontakt:

Re: Probelm z ABS mrugajaca kontrolka

Postautor: Antyks » 13 mar 2018, 13:40

Po załączeniu zapłonu przeprowadzony jest autotest. Jeżeli sterownik wykryje błąd w układzie - w części przypadków kontrolka zaczyna mrugać. Oczywiście po ruszeniu z miejsca dioda powinna zacząć świecić ciągłym światłem by nie rozpraszać kierownika. Zmiana sposobu świecenia może też się zdarzyć przy wyższych obrotach - jak mniemam, ponieważ producent powinien przewidzieć uszkodzenie np. czujników obu obwodów. więc są wysokie obroty, kierownik jedzie , to mu nie przeszkadzamy ale informujemy :)
Oczywiście serwis proponuje do diagnostyki układu ABS użycie specjalnego narzędzia w celu odczytania błędów :)
Dla zainteresowanych to urządzenie o nr. katalogowym 09930-82710 :)

Dla osób ze średnim doświadczeniem z opanowaniem uporządkowanego przepływu elektronów - proponuję najpierw przeczynanie pierwszych stron poradnika o diagnostyce FI :https://forum.vstromclub.pl/system-diagnostyki-silnika-fi-na-przyk-adzie-suzuki-v-strom-dl-650-t283.html
Są tam najważniejsze informacje o pomiarach, diagnostyce i sprawdzeniu wtyczek, złączek itd - czyli tego co jest częstą przyczyną problemów i w tym układzie.
Więc oglądamy okład, sprawdzamy złącza, wytyki, sprawdzamy czy mamy naładowany akumulator ( ważne) , nie zaśniedziałe styki itd.
Uwaga - producent prosi uprzejmie by nie myć bieżącą wodą sterownika ABS, i nie rzucać nim.
Zawarli też drobną uwagę że jednostka sterująca ABS jest nie rozbieralna ( podobno) i w przypadku problemów wymieniamy ją na nową ( na koszt klienta..)

Powrzucam trochę materiałów które mogą być pomocne w ocenie sytuacji :
rozmieszczenie abs.png
rozmieszczenie abs.png (133.44 KiB) Przejrzano 1434 razy

Nie muszę chyba tłumaczyć co gdzie jest...
Poniżej schemat ideowy układów i podzespołów mających wpływ na działanie ABS.
Czasami rozkopujemy pół motocykla wczesniej nie sprawdzając rzeczy tak oczywistych jak bezpieczniki...
A nawet nie trzeba szukać :

rozmieszczenie2 abs.png
rozmieszczenie2 abs.png (411.64 KiB) Przejrzano 1433 razy


Dla trochę bardziej zaawansowanych - schemat układu :)
Schemat ABS abs.png
Schemat ABS abs.png (45.63 KiB) Przejrzano 1433 razy


No i schemat podłączenia pompy ABS
podłączenie pompy abs.png
podłączenie pompy abs.png (83.1 KiB) Przejrzano 1433 razy
Jerzy
DL 650 AK9

Awatar użytkownika
Antyks
Administrator
Posty: 1572
Rejestracja: 22 wrz 2016, 18:18
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Otrzymał podziękowań: 40 razy
Kontakt:

Obsługa i detekcja uszkodzeń układu ABS.

Postautor: Antyks » 19 mar 2018, 21:56

Najczęstsze problemy :

1) Zła odległość czujnika prędkości koła od tarczy ( dotyczy koła przedniego i tylnego ).
Odległość czujnika należy sprawdzić szczelinomierzem.
Prawidłowa odległość czujnika od tarczy powinna wynosić od 0.3 do 1.5mm
Pomiar odległości czujnika ABS.png
Pomiar odległości czujnika ABS.png (119.79 KiB) Przejrzano 1260 razy


2) Brak zasilania lub uziemienia układu ABS
• Ustaw wyłącznik zapłonu w pozycji OFF ( czyli polecam wyciągnąć kluczyk lub powinien być w pozycji do wyjęcia) .
• Zdejmij siedzisko ( to to takie miękkie na czym zazwyczaj siedzisz :) )
• Odłączyć z akumulatora przewody zasilające ( drobna dygresja o której nie wszyscy pamiętamy ; odłączając akumulator najpierw odłączamy biegun ujemny (klemę minusową) a dopiero w 2 kolejności biegun dodatni . Przy montażu dokładnie odwrotnie. Po co ? Ci którzy postępowali odwrotnie i przy odkręcaniu klemy dodatniej dotknęli kluczem metalowej części pojazdu wiedzą :) Ponieważ te elementy są połączone z klemą ujemną - tzw. masą. Spawanie zostawmy spawaczom, a wybuch akumulatora do najpiękniejszych zjawisk nie należy - szczególnie dla tych w pobliżu . Więc zamiast ryzykować fajerwerki.. Z drugiej... nikt nikomu nie zabroni :mrgreen:
• Zdjąć osłonę z jednostki sterującej ABS
Następnie odłączyć złączkę opisaną jako 2 z modułu ABS.
Demontaż centralki ABS.png
Demontaż centralki ABS.png (154.43 KiB) Przejrzano 1260 razy

A tak wygląda sterownik w realu :
pompa ABS.png
pompa ABS.png (108.34 KiB) Przejrzano 1257 razy

I teraz możemy przystąpić do pomiaru. Bierzemy multimetr, ustawiamy na oporność, i sprawdzamy czy nasz moduł jest uziemiony. Dla przypomnienia dodam - w tym pomiarze im mniej tym lepiej
Więc dokonujemy pomiaru pomiędzy pinem 1 a PRZEWODEM MASOWYM CZYLI MINUSOWYM akumulatora.
Następnie dokonujemy tego samego pomiaru z pinem 4. W obu przypadkach oporność powinna być minimalna (max kilka ohm..)
pomiar zasilania HU.png
pomiar zasilania HU.png (72.9 KiB) Przejrzano 1260 razy




Następnie możemy zająć się kontrolą działania diody kontrolnej ABS.

Lecimy :
Oczywiście przed testami kontrolki zakładamy z powrotem wtyczkę..jak ktoś zapomni to za wiele sobie nie posprawdza :) :) I podłączamy w odpowiedni sposób akumulator.
Lampka kontrolna ABS powinna zaświecić się podczas obracania włącznika zapłonu w położenie ON.( po przekręceniu kluczyka do pozycji gdy zapalą się reflektory :) )
UWAGA: Jeśli lampka kontrolna ABS miga, oznacza to że memy problem sprzętowy, i po załączeniu zasilania podczas testów układ stwierdza że coś w-g niego jest nieabla. Czyli be. Czyli stroi focha. A ty masz to znaleźć. Prościej ci będzie z przyrządem dognostycznym lub.. kawałkiem kabelka lub spinaczem . Ale o tym za chwilę.
Czy wskaźnik ABS świeci ciągłym światłem- jest dobrze. Błędu nie ma. Przynajmniej jak dotychczas.
Jeżeli lampka świeci - możemy dosiąść rumaka i rozpędzić go do prędkości ponad 5 km/h To prędkość wystarczająca by system bazując na odczycie czujników z kół mógł stwierdzić, czy jak poniesie cię fantazja, będzie mógł spróbować pomóc czy nie.
Jak lampka kontrolna zgasła - jest ok. Twoje dupsko będzie chronione - przynajmniej w określonych warunkach.
Jak nie..i zawzięcie świeci dalej - to mamy problem.
Po pierwsze - Zdejmij siedzisko.
Otwórz skrzynkę bezpieczników i sprawdź bezpiecznik oznaczony na zdjęciu poniżej jako 1 ( powinien mieć oznaczenie 15 A)
bezpiecznik ABS.png
bezpiecznik ABS.png (56.1 KiB) Przejrzano 1260 razy

Jak jest spalony to wymień go ale... no właśnie - czemu się spalił? Zwrócę po raz kolejny uwagę że palący się bezpiecznik często podpowiada że mamy problem. To może być choćby przetarty gdzieś przewód - który w najbardziej głupim i idiotycznym miejscu ( gdy akurat przy okazji podwozisz 19 letnią córkę sąsiadki do szkoły) zetknie się z masą ponownie i znowu działać przestanie..
Więc wymieniamy bezpiecznik zawsze na wskazaną w instrukcji moc. Gwarantuję Wam że jest wystarczająca. Zamieniając bezpiecznik na mocniejszy - narażamy się czasem na drobne nieprzyjemności. Instalacja i przewody są policzone do mocy powyżej której ma się przepalić bezpiecznik. Nie przepali się on, to zapali się np. izolacja na przewodach . Dla przypomnienia - niewielu z nas wozi gaśnicę a może się zdarzyć że 3 minuty temu zrobiłeś właśnie siku i co teraz? ...
Wymieniasz bezpiecznik i sprawdzasz - jest ok.
Jeżeli bezpiecznik jest ok, a dioda dalej świeci.. cóż.. proponuję nie otwierać jeszcze kolejnej puszki browara bo tym tempem możesz nie dotrwać do końca instrukcji.. o konsekwencjach naprawy motocykla w stanie nieważkości - nie wspomnę. Kiedyś będąc właśnie w takim stanie ( a kurna musiałem gdzieś pojechać niedaleko) zapaliła mi się jakaś czerwona kontrolka oleju. Olej był w silniku a ta mnie wnerwiała. Więc szybko problem naprawiłem, urywając kabel z czujnika oleju. Zgasłą. Mistrz byłem. Niestety po kolejnych kilku minutach także i silnik zgasł. I kurna więcej już nie odpalił.. :oops:
Jerzy
DL 650 AK9

Awatar użytkownika
Antyks
Administrator
Posty: 1572
Rejestracja: 22 wrz 2016, 18:18
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Otrzymał podziękowań: 40 razy
Kontakt:

Re: ABS - diagnoza i usuwanie usterek

Postautor: Antyks » 20 mar 2018, 00:08

Kanapka zjedzona :) jedziemy dalej
Kontrolka świeci wściekle dalej i nas wkurza.
Więc ponownie ustawiamy wyłącznik zapłonu w pozycji OFF ( kluczyk w lewo :) )
Wyjmujemy ponownie wtyczkę z modułu ABS
UWAGA - Wtyczki sterowania, sterowników , i innych ciulstw o których możemy nawet nie mieć pojęcia - zawsze wkłądamy i wyjmujemy po wyłączeniu zapłonu - a więc wyłączenia zasilania. W innym wypadku możemy za chwilę siedzieć na alledrogo czy innym ebajku szukając nowych elementów.. Elektronika nie lubi przepięć które mogą powstać przy takich czynnościach...
Więc..
Bierzemy miernik uniwersalny i tym razem ustawiamy go w celu pomiaru napięcia ( dla mniej wtajemniczonych V - czyli Volt) - zakres powinien odpowiadać maksymalnemu napięciu w instalacji bez pracy silnika - czyli 14 V. Oczywiście DC - czyli prądu stałego
Ustawiamy wyłącznik zapłonu w pozycji ON ( i światełka świecą...)
Bierzemy wtyczkę i przykładamy elektrodę dodatnią miernika ( często czerwoną) do pinu 12, a elektrodę masową ( często czarną) do pinu 4 kostki. I odczytujemy napięcie.
Odczyt powinien wskazywać pomiędzy 7,5 - 9,5 V lub więcej.
ABS Pomiar pin 12.png
ABS Pomiar pin 12.png (11.99 KiB) Przejrzano 1252 razy

Jeżeli napięcie wskazane przez ten pomiar nie jest prawidłowe - cóż.. Sprawdzamy wiązkę przewodów. Przetarty uszkodzony przewód, zwarcie, przerwa, lub.. uszkodzona dioda ABS - ale ta jak widzimy raczej działa :)

Jeżeli napięcie jest w normie : Łyk wody gazowanej żywiec zdrój i dalej :
Ponownie ustawiamy wyłącznik zapłonu w pozycji OFF. ( światełka gasną..)
Sprawdzamy na wszelki wypadek ponownie czy mamy masę na pinie 4 wspominanej wcześniej wtyczki ( ale najpierw ustawiamy ponownie miernik na oporność ( ohm)
ABS Pomiar masy ABS.png
ABS Pomiar masy ABS.png (69.71 KiB) Przejrzano 1252 razy

Jeżeli masa i zasilanie są w porządku ... może to świadczyć o uszkodzeniu sterownika ABS - ( cóż.. kupując używane i tak kilka stów nie nasze )
Jeżeli masy nie ma - to oczywiście należy sprawdzić ciągłość i stan przewodu uziemiającego ( z pina 4)

A ta wściekła kontrolka dalej nie gaśnie? Sprawdźmy dalej bezpieczniki :
1) Ustaw wyłącznik zapłonu w pozycji OFF.
2) Otwórz skrzynkę bezpieczników i sprawdź bezpiecznik zapłonu 1( 10A).
Nie jest ok - wymieniamy zgodnie z wcześniejszymi uwagami. Jest ok.. idziemy dalej.

Ustaw wyłącznik zapłonu w pozycji OFF i odłącz wtyczkę sterowania ABS
Mierniczek w pozycję V - jak wcześniej
Ustaw wyłącznik zapłonu w pozycji ON
I dokonaj pomiaru pomiędzy pinem 18 a pinem 4 we wtyczce.
Wartość normalna:takie jak napięcie akumulatora (12,0 V i więcej)
ABS Pomiar pin18.png
ABS Pomiar pin18.png (12.83 KiB) Przejrzano 1252 razy

Czy napięcie jest ok? Jeżeli nie - sprawdzamy wiązkę przewodów bo gdzieś zgubiło się zasilanie :)
Jeżeli jest ok.. cóż.. szukamy dalej.
Jerzy
DL 650 AK9

Awatar użytkownika
Antyks
Administrator
Posty: 1572
Rejestracja: 22 wrz 2016, 18:18
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Otrzymał podziękowań: 40 razy
Kontakt:

Re: ABS - diagnoza i usuwanie usterek

Postautor: Antyks » 20 mar 2018, 00:31

Mądre ludzie w Suzuki , wymyślili sposób jak nie inwestować w sprzęt, wyświetlacze itd, móc odczytać co jest przyczyną problemów czyli odczytać kody
DTC (diagnostyczny kod usterki)
W-g suzuki powinniśmy użyć specjalistycznego przyrządu kosztującego pewnie kilka stów o tajemniczym symbolu : 09930-82710
Jednakże to nic innego jak zwykły przełącznik z kawałkiem kabla i wtyczką, pasującą do gniazda diagnostycznego.
A co jeżeli nie mamy tego wysokiej klasy przyrządu zawierającego technologie iście kosmiczne? Bierzemy spinacz lub kawałek drucika i ... :)
Ale od początku.
Ponownie stacyjka na of, podnosimy siedzonko, podłączamy przyrząd lub kawałkiem drutu zwieramy piny na przewodach czarno-białym i pomarańczowym
I gotowe
Ustawiając wyłącznik zapłonu w pozycji ON, kontrolka ABS zacznie migać, wskazując kod DTC.
Jeżeli istnieje błąd DTC to lampka kontrolna ABS ciągle się świeci migając cylklicznie do max 5 minut po których tryb diagnostyki samoczynnie się wyłączy
Jeśli nie zarejestrowano kodu DTC, lampka mruga rytmicznie - świecąc przez 3,6 sekundy i robiąc kolejne 3,6s przerwy.
Zakończenie trybu diagnostyki nastąpi także gdy wyciągniecie drucik lub wyłączycie przyrząd diagnostyczny, lub też gdy przekroczycie motocyklem prędkość 10 km/h.
Więc jak odczytać kod usterki DTC ?

Dwucyfrowy kod DTC jest wyświetlany przez migający wskaźnik ABS. Liczba od 1 do 9
jest reprezentowana przez liczbę razy, kiedy wskaźnik ABS świeci się w odstępie 0,4 sekundy,
Rozdzielenie dziesiątek i jedności wskazuje wskaźnik nie świecący przez 1,6 sekundy.
Oddzielenie kodu startowego od kodu DTC sygnalizowane jest wyłączeniem światła kontrolki przez 3,6 sekundy.
Kody DTC są wyświetlane,w kolejności od najmniejszego numeru kodu.
Jeśli nie ma kodu DTC, światło powtarza się cyklicznie przez 3,6 sekundy z takimi samymi przerwami.
Poniżej graficzne odwzorowanie sposobu odczytu kodu .
Kody diagnostyczne ABS.png
Kody diagnostyczne ABS.png (30.38 KiB) Przejrzano 1245 razy


1 - 2 sekundowy impuls inicjacyjny na początku.
2 - 3.6 sekundy to przerwa po sygnale inicjującym i po zakończeniu wyświetlania każdego kodu.
3,6 - 0.4 sekundy impuls oznaczający 1
4 ,7- 0.4 sekundy - przerwa w impulsie liczącym (3)
5 - 1.6 sekundy - przerwa pomiędzy wyświetlaniem dziesiątek i jedności nr. kodu
8 3.6 sekundy - pulsacja ciągła z tą długością oznaczająca brak błędów

Uwaga : KONTROLA OPERACJI ABS
Po usunięciu kodów DTC należy powtórzyć proces odczytu kodów i sprawdzić czy któreś z nich nie wyświetlają się ponownie.
Jeśli jakiekolwiek kody DTC pozostaną w pamięci, wykonaj odpowiednie czynności procedury opisane poniżej , a następnie usuń kody.
Po skasowaniu błędów należy sprawdzić działanie ABS - rozpędzić się do prędkości powyżej 30 km/h i mocno nacisnąć hamulce w celu sprawdzenia działania ABS ( ja robiłem to piaszczystym terenie więc poślizg nie był trudny do uzyskania)

Kasowanie błędów DTC
Mamy załączony przełącznik czy włożony kabelek. Trwa generowanie komunikatów o błędach - kontrolka mruga informując nas o wykryciu zauważonych błędów.
Przerywamy wyświetlanie błędów - przerywając układ ( wyłączamy przełącznik lub wyjmujemy kabel. Po chwili - np. po sekundzie ponownie załączamy układ po raz pierwszy na minimum 1 sekundę. Po tym czasie wyłączamy i np. po sekundzie ponownie załączamy po raz drugi na minimum sekundę. Ponownie wyłączamy i po sekundzie - ponownie załączamy po raz 3 - znowu na minimum sekundę. Wyłączamy. Po raz kolejny załączamy i kody powinny być skasowane. A jak nie ma błędów - dioda powinna pulsować zapalając się i gasząc co 3.6s. I gotowe :) Odczytujemy to co zostało lub wyłączamy i idziemy spać :)
Uwaga - jak zaznaczono w schemacie - okres 3 załączeń 1 sekundowych wraz z przerwami powinien zmieścić się w okresie max 12.5 sekundy.

kasowanie DTC.png
kasowanie DTC.png (22.93 KiB) Przejrzano 1185 razy


Czyli - co oczywiste po usunięciu kodów DTC za pomocą przełącznika, po załączeniu do w pozycję ON,
system wznawia tryb samodiagnozy ponownie .
Jerzy
DL 650 AK9

Awatar użytkownika
Antyks
Administrator
Posty: 1572
Rejestracja: 22 wrz 2016, 18:18
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Otrzymał podziękowań: 40 razy
Kontakt:

Re: ABS - diagnoza i usuwanie usterek

Postautor: Antyks » 20 mar 2018, 09:55

Opis błędów ABS

Błąd nr 25
Nieprawidłowe działanie czujników prędkości kół ( zły odczyt pomiędzy kołami)
Możliwe przyczyny : Nieprawidłowy rozmiar opon, niskie ciśnienie w oponach, zdeformowane koło lub opona,
niepoprawna liczba zębów na tarczy, zakłócenia na jednym lub więcej kołach, uszkodzenie czujnika lub czujników

Błąd nr 35
Nieprawidłowe działanie sterownika ABS
Możliwe przyczyny : Obwód zasilania sterownika ABS przerwany lub zwarty, uszkodzony bezpiecznik sterownika, pompa, uszkodzony sterownik ABS lub pompa ABS

Błąd nr. 41
Nieprawidłowe działanie czujnika prędkości koła przód
Możliwe przyczyny : Zbyt duża szczelina pomiędzy czujnikiem i tarczą, zużyte lub brakujące zęby na tarczy, zakłócenia, luźny styk w złączu czujnika prędkości koła, niestabilne zamocowanie czujnika prędkości koła
, uszkodzony wzmacniacz wejściowy jednostki sterującej ABS itp.

Błąd nr. 42
Błąd w obwodzie elektrycznym czujnika koła przedniego
Możliwe przyczyny : Przewody czujnika przerwane lub zwarte, luźne wtyczki czujnika, luźne zamocowanie czujnika na kole, uszkodzony wzmacniacz wejściowy w przypadku awarii jednostki sterującej ABS itp.

Błąd nr 44
Nieprawidłowe działanie czujnika prędkości koła tył.
Możliwe przyczyny : Zbyt duża szczelina pomiędzy czujnikiem i tarczą, zużyte lub brakujące zęby na tarczy, zakłócenia, luźny styk w złączu czujnika prędkości koła, niestabilne zamocowanie czujnika prędkości koła
, uszkodzony wzmacniacz wejściowy jednostki sterującej ABS itp.

Błąd 45
Błąd w obwodzie elektrycznym czujnika koła tylnego
Możliwe przyczyny : Przewody czujnika przerwane lub zwarte, luźne wtyczki czujnika, luźne zamocowanie czujnika na kole, uszkodzony wzmacniacz wejściowy w przypadku awarii jednostki sterującej ABS itp.

Błąd 47
Nieprawidłowe Napięcie zasilania ( zbyt wysokie)
Możliwe przyczyny : Uszkodzony regulator napięcia, uszkodzony alternator, uszkodzony akumulator, uszkodzone okablowanie itd.

Błąd 48
Nieprawidłowe Napięcie zasilania ( zbyt niskie)
Możliwe przyczyny : Uszkodzony alternator, uszkodzony regulator napięcia , uszkodzona bateria, uszkodzone okablowanie , słabe styki na wtyczkach itd.

Błąd 55
Nieprawidłowe działanie jednostki sterującej ABS
Możliwe przyczyny : Wadliwa jednostka sterująca ABS
Uwaga - jak szlak trafi sterownik na amen, to kontrolka ABS nie będzie się zaświecać.

Błąd 61
Usterka elektromagnesu ABS
Możliwe usterki : Przerwa lub zwarcie w obwodzie przekaźnika , uszkodzony bezpiecznik przekaźnika zaworu, uszkodzony zawór sterujący, uszkodzony przekaźnik, uszkodzone wyjście jednostki sterującej ABS, itp

Uwaga co do błędów 41,42,43,44
Zwarcie czy doziemienie przewodów czujników mogą doprowadzić do uszkodzenia jednostki sterującej ABS. W przypadku wątpliwości należy je wymienić.
Zbyt niskie napięcie z czujnika koła dochodzące do jednostki sterującej może spowodować uaktywnienie działania ABS nawet wtedy gdy HAMULCE NIE BĘDĄ UŻYWANE. Dlatego w przypadku problemów - nawet jak zdarza się to rzadko, czujnik czy sterownik powinny zostać wymienione.

Uwaga co do błędów 47,48
Gdy napięcie zasilania wróci do prawidłowych wartości - kontrolka ABS gaśnie.

Więc znamy kody, możliwe usterki - czas na detekcję problemów...
Jerzy
DL 650 AK9

Awatar użytkownika
Antyks
Administrator
Posty: 1572
Rejestracja: 22 wrz 2016, 18:18
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Otrzymał podziękowań: 40 razy
Kontakt:

Re: ABS - diagnoza i usuwanie usterek Błąd 25

Postautor: Antyks » 20 mar 2018, 10:23

Usuwanie usterek układu ABS w-g kodów błędów DTC

Błąd nr 25
Nieprawidłowe działanie czujników prędkości kół ( zły odczyt pomiędzy kołami)
Możliwe przyczyny : Nieprawidłowy rozmiar opon, niskie ciśnienie w oponach, zdeformowane koło lub opona,
niepoprawna liczba zębów na tarczy, zakłócenia na jednym lub więcej kołach, uszkodzenie czujnika lub czujników

1) Sprawdź typ i wielkość opon :
Fabrycznie :
Przód: BRIDGESTONE TW101 J 110 / 80R19M / C 59H
Tył: BRIDGESTONE TW152 F 150 / 70R17M / C 69H.
Jeżeli rozmiar opon odbiega od fabrycznych - kup sobie właściwe opony i nie zawracaj tyłka.
Jeżeli rozmiar opon jest właściwy :

2) Sprawdź ciśnienie w obu oponach.
ciśnienie w oponach.png
ciśnienie w oponach.png (11.24 KiB) Przejrzano 1231 razy

Jeżeli ciśnienie jest nieprawidłowe to spraw by było prawidłowe.
Jeżeli ciśnienie jest prawidłowe :

3) Sprawdzić, czy obie tarcze czujników prędkości koła nie są uszkodzone , czy nie ma w nich ciał obcych, czy nie są skrzywione lub czy nie ma brakujących zębów.
Zdarza się że tarcza jest krzywa po jakimś zdarzeniu, więc w miarę ruchu koła przybliża się i oddala od czujnika. Więc spojrzeć należy łaskawym okiem i pod tym kątem, obrócić koło parę razy...
tarcza abs.png
tarcza abs.png (7.37 KiB) Przejrzano 1231 razy

Jeżeli tarcza nie jest prawidłowa - to wyczyść, wymień lub napraw ( z naciskiem na wymień)
Jeżeli jest prawidłowa :

4) Sprawdź odległość czujników obu kół od tarcz za pomocą szczelinomierza . Prawidłowa odległość to od 0.3 do 1.5mm . Temat opisany wcześniej.
Jak nie jest ok, to ustaw by było ok, przy okazji sprawdzając co się stało że czujnik jest przesunięty. Może jest uszkodzona oprawa, mocowanie czujnika? Samo to niewiele się w przyrodzie dzieje.
Jak jest ok - to suzuki poleca wymienić jednostkę sterującą ABS ( osobiście sprawdził bym także najpierw czujniki )
Jerzy
DL 650 AK9

Awatar użytkownika
Antyks
Administrator
Posty: 1572
Rejestracja: 22 wrz 2016, 18:18
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Otrzymał podziękowań: 40 razy
Kontakt:

Re: ABS - diagnoza i usuwanie usterek Błąd 35

Postautor: Antyks » 20 mar 2018, 10:50

Błąd DTC nr 35
Nieprawidłowe działanie sterownika ABS
Możliwe przyczyny : Obwód zasilania sterownika ABS przerwany lub zwarty, uszkodzony bezpiecznik sterownika, pompa, uszkodzony sterownik ABS lub pompa ABS

1) Sprawdź, czy silnik pompy nie wytwarza szumów, hałasu ustawiając włącznik zapłonu w pozycję ON z OFF, gdy pojazd stoi nieruchomo.
hałas ABS.png
hałas ABS.png (53.69 KiB) Przejrzano 1227 razy

Jeżeli hałasuje - niestety przyjacielu, znaczy że popierdzieliło mu się zdrowo i w przyszłym miesiącu z markowych trunków będziesz musiał przerzucić cię na bardziej pospolite napoje - czas przygarnąć nową jednostkę sterującą czyli na rynku wtórnym kilka ładnych stów w plecy.
Jeżeli jednak nie hałasuje tylko grzecznie czeka :

2) Zdejmij siedzonko i sprawdź bezpiecznik silnika ABS
Bezpiecznik silnika ABS powinien mieć 40 A. Sprawdź czy jest sprawny i czy ma właściwe parametry.
Jeżeli bezpiecznik jest spalony - sprawdź czy nie ma jakichś zwarć w instalacji - spróbuj odnaleźć przyczynę problemu) i wymień. Na właściwy.
bezpiecznik jedn. ster. ABS.png
bezpiecznik jedn. ster. ABS.png (53.12 KiB) Przejrzano 1227 razy

Jeżeli jest ok :

3) Ustaw wyłącznik zapłonu w pozycji OFF.
- Zdejmij osłonę sterownika ABS
- Sprawdź wtyczkę modułu ABS pod kątem luźnych, uszkodzonych lub słabych styków.
Jeśli wszystko jest w porządku, odłącz wtyczkę od modułu ABS.
Ustawiamy miernik na pomiar napięcia (V) DC ( stałego)
- Mierzymy napięcie pomiędzy pinami wtyczki 1 i 2 zgodnie z poniższym rysunkiem. Napięcie powinno wynosić minimum 12 V ( jak macie wychechłany akumulator to se nie pomierzycie... )
wtyczka abs pomiar zasilania.png
wtyczka abs pomiar zasilania.png (12.37 KiB) Przejrzano 1227 razy

Jeżeli napięcie jest ok - to suzuki proponuje wymianę jednostki sterującej.
Jeżeli jednak napięcie jest nie ok - to sprawdzamy wiązkę przewodów szukając ułamanego lub zwartego, uszkodzonego przewodu. Bo skoro prąd wlata to kabelka z z niego nie wylata to znaczy że gdzieś po drodze się zgubił . To nie zabłąkany mąż, który odwiedzić poszedł kolegę . Prąd postępuje dożo bardziej przewidywalnie od nas :)
Jerzy
DL 650 AK9

Awatar użytkownika
Antyks
Administrator
Posty: 1572
Rejestracja: 22 wrz 2016, 18:18
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Otrzymał podziękowań: 40 razy
Kontakt:

Re: ABS - diagnoza i usuwanie usterek Błąd 41 i 44

Postautor: Antyks » 20 mar 2018, 11:30

Błąd nr. 41 oraz 44
Nieprawidłowe działanie czujnika prędkości koła przód ( 41) lub tył ( 44)
Możliwe przyczyny : Zbyt duża szczelina pomiędzy czujnikiem i tarczą, zużyte lub brakujące zęby na tarczy, zakłócenia, luźny styk w złączu czujnika prędkości koła, niestabilne zamocowanie czujnika prędkości koła, uszkodzony wzmacniacz wejściowy jednostki sterującej ABS itp.
W zależności od nr. błędu - problem będzie dotyczył koła przedniego lub tylnego : przód ( 41) lub tył ( 44)
Diagnoza 44_1.png
Diagnoza 44_1.png (56.41 KiB) Przejrzano 1201 razy


1) Sprawdź odległość czujników koła od tarcz za pomocą szczelinomierza . Prawidłowa odległość to od 0.3 do 1.5mm . Temat opisany wcześniej.

Jeżeli odległość jest nie ok - ustaw lub wymień czujnik
Jeżeli odległość jest ok :

2) Sprawdź tarcze - omówienie w opisie Błąd 25
Jeżeli tarcze są ok :

3) Sprawdź czy czujnik prędkości jest zamontowany stabilnie, czy nie ma luzów, czy nie wpada w drgania.
czujnik luzy.png
czujnik luzy.png (57.67 KiB) Przejrzano 1222 razy

Diagnoza 44_2.png
Diagnoza 44_2.png (69.11 KiB) Przejrzano 1201 razy

Jeżeli luzy są- wymień mocowanie, zamocuj poprawnie itp.
Jeżeli jest ok : idź do opisu błędu 42/45
Jerzy
DL 650 AK9

Awatar użytkownika
Antyks
Administrator
Posty: 1572
Rejestracja: 22 wrz 2016, 18:18
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Otrzymał podziękowań: 40 razy
Kontakt:

Re: ABS - diagnoza i usuwanie usterek Błąd 42

Postautor: Antyks » 20 mar 2018, 13:21

Błąd nr. 42
Błąd w obwodzie elektrycznym czujnika koła przedniego (42)
Możliwe przyczyny : Przewody czujnika przerwane lub zwarte, luźne wtyczki czujnika, luźne zamocowanie czujnika na kole, uszkodzony wzmacniacz wejściowy w przypadku awarii jednostki sterującej ABS itp.

1) Ustaw wyłącznik zapłonu w pozycji OFF.
- Zdejmij osłonę skrzynki filtra powietrza.
- Zdejmij osłonę/ obudowę sterownika ABS
Diagnoza 42_1.png
Diagnoza 42_1.png (51.81 KiB) Przejrzano 1215 razy

-Sprawdź wtyczkę modułu ABS oraz wtyczkę kabla czujnika - czy nie występują luźne lub słabych styki, uszkodzone przewody, śniedź itp.
Jeśli wszystko jest w porządku, odłącz wtyczkę modułu ABS.

2) Dokonaj pomiaru ciągłości przewodu pomiędzy zaciskami wtyczki 16 i 5
Diagnoza 42_2.png
Diagnoza 42_2.png (11.49 KiB) Przejrzano 1215 razy

Dokonaj tego ustawiając miernik elektryczny na sprawdzanie ciągłości przewodu ( sygnał dźwiękowy) lub na oporność. W tym wypadku oporność powinna być minimalna.
Jeżeli jest ciągłości przewodów - należy sprawdzić lub wymienić czujnik, sprawdzić okablowanie czujnika, wtyczkę czujnika - szukając uszkodzeń kabli, przetarć itp.
Jeżeli nie ma ciągłość przewodów :

3) Przełącz lub pozostaw miernik na pomiarze rezystancji ( oporności )
Zmierz rezystancję między zaciskiem 16 a masą pojazdu
Powinna być tutaj pełna przerwa - czyli w Ω (nieskończoność) - lub inne oznaczenie pełnej przerwy w-g miernika którego używacie.
Diagnoza 42_3.png
Diagnoza 42_3.png (11.41 KiB) Przejrzano 1215 razy

Czy jest pełna przerwa pomiędzy zaciskiem 16 a masą pojazdu ?
Jeżeli tak - idź od razu do punktu 5
Jeżeli nie ma przerwy :

4) Odłączyć złączkę czujnika prędkości właściwego koła .
- Zmierz rezystancję między 2 pinem CZUJNIKA a masą motocykla
Diagnoza 42_4.png
Diagnoza 42_4.png (7.11 KiB) Przejrzano 1215 razy

Wartość normalna: ∞ Ω (nieskończoność) - czyli ew. (MΩ)

Czy rezystancja pomiędzy pinem 2 a ziemią jest w porządku?
Jeżeli jest ok - to znaczy że przebicie do masy jest we wiązce przewodów - od wtyczki czujnika do wtyczki sterownika pojawia się doziemienie.
Znaleźć i wyeliminować problem.
Jeżeli nie jest ok - oznacza że czujnik ma przebicie do masy - i należy go wymienić.

5) Zmierz rezystancję między 5 zaciskiem wtyczki sterownika a masą motocykla.
Diagnoza 42_5.png
Diagnoza 42_5.png (11.67 KiB) Przejrzano 1215 razy

Wartość normalna: ∞ Ω (nieskończoność) czyli ew. (MΩ)
Czy rezystancja pomiędzy 5 zaciskiem wtyczki sterownika ABS a masą motocykla jest w porządku?
Jeżeli tak - to idź od razu do kroku 7
Jeżeli nie :

6) Odłączyć złączkę czujnika prędkości właściwego koła .
- Zmierz rezystancję między 1 pinem CZUJNIKA a masą motocykla
Diagnoza 42_6.png
Diagnoza 42_6.png (7.17 KiB) Przejrzano 1215 razy

Wartość normalna: ∞ Ω (nieskończoność) - czyli ew. (MΩ)
Jeżeli pomiar jest prawidłowy - sprawdź wiązkę przewodów - szczególną uwagę zwróć na przewód Czarno/czerwony. Możliwe że jest przerwany lub uszkodzony.
Jeżeli pomiar jest nieprawidłowy - wymień uszkodzony czujnik - posiada przebicie do masy.

7) Sprawdzić ciągłość między pinem 16 wtyczki sterownika a 2 zaciskiem na wtyczce czujnika prędkości odpowiedniego koła
Wartość normalna: Ciągłość (*) czyli jest połączenie . Oporność pomijalna.
Diagnoza 42_7.png
Diagnoza 42_7.png (14.73 KiB) Przejrzano 1215 razy

Jeżeli nie ma ciągłości - sprawdzić wiązkę kablową - szczególnie przewód biało /czerwony, usunąć przerwę.
Jeżeli jest ciągłość :

8) Sprawdzić ciągłość między pinem 5 wtyczki sterownika ABS i 1 zacisku na wtyczce czujnika prędkości odpowiedniego koła
Wartość normalna: Ciągłość (*)
Diagnoza 42_8.png
Diagnoza 42_8.png (14.65 KiB) Przejrzano 1215 razy

Czy istnieje ciągłość między pinami?
Jeżeli nie - sprawdź wiązkę kablową szczególnie przewód czarno - czerwony
Jeżeli jest ciągłość :

9) Podłączyć złączkę czujnika prędkości odpowiedniego koła.
-Połącz trzy baterie 1,5 V serii A, jak pokazano na rysunku
Diagnoza 42_9.png
Diagnoza 42_9.png (13.77 KiB) Przejrzano 1215 razy

Sprawdź czy ich całkowite napięcie jest większe niż 4,5 V.
Przełącz miernik na pomiar prądu (A)
Zmierzyć natężenie prądu między + baterii a pinem 16 wtyczki sterownika ABS.
Normalna wartość: 5,9 - 16,8 mA
Czy wynik jest OK?
TAK - wymienić jednostkę sterującą ABS
Nie - wymienić uszkodzony czujnik koła.
Jerzy
DL 650 AK9

Awatar użytkownika
Antyks
Administrator
Posty: 1572
Rejestracja: 22 wrz 2016, 18:18
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Otrzymał podziękowań: 40 razy
Kontakt:

Re: ABS - diagnoza i usuwanie usterek Błąd 45

Postautor: Antyks » 20 mar 2018, 15:20

Błąd 45
Błąd w obwodzie elektrycznym czujnika koła tylnego
Możliwe przyczyny : Przewody czujnika przerwane lub zwarte, luźne wtyczki czujnika, luźne zamocowanie czujnika na kole, uszkodzony wzmacniacz wejściowy w przypadku awarii jednostki sterującej ABS itp.


1) Ustaw wyłącznik zapłonu w pozycji OFF.
- Zdejmij osłonę skrzynki filtra powietrza.
- Zdejmij osłonę/ obudowę sterownika ABS
Diagnoza 45_2.png
Diagnoza 45_2.png (56.04 KiB) Przejrzano 1198 razy

-Sprawdź wtyczkę modułu ABS oraz wtyczkę kabla czujnika - czy nie występują luźne lub słabe styki, uszkodzone przewody, śniedź itp.
Jeśli wszystko jest w porządku, odłącz wtyczkę modułu ABS.

2) Dokonaj pomiaru ciągłości przewodu pomiędzy zaciskami wtyczki 19 i 7
Diagnoza 45_3.png
Diagnoza 45_3.png (12.19 KiB) Przejrzano 1198 razy

Dokonaj tego ustawiając miernik elektryczny na sprawdzanie ciągłości przewodu ( sygnał dźwiękowy) lub na oporność. W tym wypadku oporność powinna być minimalna.
Jeżeli jest ciągłość przewodów - należy sprawdzić lub wymienić czujnik, sprawdzić okablowanie czujnika, wtyczkę czujnika - szukając uszkodzeń kabli, przetarć itp.
Jeżeli nie ma ciągłości przewodów :

3) Przełącz lub pozostaw miernik na pomiarze rezystancji ( oporności )
Zmierz rezystancję między zaciskiem 7 wtyczki sterownika a masą pojazdu
Powinna być tutaj pełna przerwa - czyli w Ω (nieskończoność) - lub inne oznaczenie pełnej przerwy w-g miernika którego używacie.
Diagnoza 45_4.png
Diagnoza 45_4.png (11.34 KiB) Przejrzano 1198 razy

Czy jest pełna przerwa pomiędzy zaciskiem 7 a masą pojazdu ?
Jeżeli tak - idź od razu do punktu 5
Jeżeli nie ma przerwy :

4) Odłączyć złączkę czujnika prędkości właściwego koła .
- Zmierz rezystancję między 2 pinem czujnika a masą motocykla
Diagnoza 45_6.png
Diagnoza 45_6.png (7.06 KiB) Przejrzano 1198 razy

Wartość normalna: ∞ Ω (nieskończoność) - czyli ew. (MΩ)

Czy rezystancja pomiędzy pinem 2 a ziemią jest w porządku?
Jeżeli jest ok - to znaczy że przebicie do masy jest we wiązce przewodów - od wtyczki czujnika do wtyczki sterownika pojawia się doziemienie.
Znaleźć i wyeliminować problem.
Jeżeli nie jest ok - oznacza że czujnik ma przebicie do masy - i należy go wymienić.

5) Zmierz rezystancję między 19 zaciskiem wtyczki sterownika a masą motocykla.
Diagnoza 45_7.png
Diagnoza 45_7.png (11.32 KiB) Przejrzano 1198 razy

Wartość normalna: ∞ Ω (nieskończoność) czyli ew. (MΩ)
Czy rezystancja pomiędzy 5 zaciskiem wtyczki sterownika ABS a masą motocykla jest w porządku?
Jeżeli tak - to idź od razu do kroku 7
Jeżeli nie :

6) Odłączyć złączkę czujnika prędkości właściwego koła .
- Zmierz rezystancję między 1 pinem CZUJNIKA a masą motocykla
Diagnoza 45_8.png
Diagnoza 45_8.png (7.08 KiB) Przejrzano 1198 razy

Wartość normalna: ∞ Ω (nieskończoność) - czyli ew. (MΩ)
Jeżeli pomiar jest prawidłowy - sprawdź wiązkę przewodów - szczególną uwagę zwróć na przewód .Czarno/żółty Możliwe że jest przerwany lub uszkodzony.
Jeżeli pomiar jest nieprawidłowy - wymień uszkodzony czujnik - posiada przebicie do masy.

7) Sprawdzić ciągłość między pinem 7 wtyczki sterownika a 2 zaciskiem w czujniku prędkości
Wartość normalna: Ciągłość (*) czyli jest połączenie . Oporność pomijalna.
Diagnoza 45_9.png
Diagnoza 45_9.png (14.65 KiB) Przejrzano 1198 razy

Jeżeli nie ma ciągłości - sprawdzić wiązkę kablową - szczególnie przewód biało /żółty, usunąć przerwę.
Jeżeli jest ciągłość :

8) Sprawdzić ciągłość między pinem 19 wtyczki sterownika ABS i 1 zacisku na wtyczce czujnika prędkości odpowiedniego koła
Wartość normalna: Ciągłość (*)
Diagnoza 45_10.png
Diagnoza 45_10.png (14.57 KiB) Przejrzano 1198 razy

Czy istnieje ciągłość między pinami?
Jeżeli nie - sprawdź wiązkę kablową szczególnie przewód czarno - żółty
Jeżeli jest ciągłość :

9) Podłączyć złączkę czujnika prędkości odpowiedniego koła.
-Połącz trzy baterie 1,5 V serii A, jak pokazano na rysunku
Diagnoza 45_11.png
Diagnoza 45_11.png (13.62 KiB) Przejrzano 1198 razy

Sprawdź czy ich całkowite napięcie jest większe niż 4,5 V.
Przełącz miernik na pomiar prądu (A)
Zmierzyć natężenie prądu między + baterii a pinem 7 wtyczki sterownika ABS.
Normalna wartość: 5,9 - 16,8 mA
Czy wynik jest OK?
TAK - wymienić jednostkę sterującą ABS
Nie - wymienić uszkodzony czujnik koła.
Załączniki
Diagnoza 45_5.png
Diagnoza 45_5.png (11.44 KiB) Przejrzano 1198 razy
Jerzy
DL 650 AK9

Awatar użytkownika
Antyks
Administrator
Posty: 1572
Rejestracja: 22 wrz 2016, 18:18
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Otrzymał podziękowań: 40 razy
Kontakt:

Re: ABS - diagnoza i usuwanie usterek Błąd 47, 48

Postautor: Antyks » 20 mar 2018, 16:17

Błąd 47
Nieprawidłowe napięcie zasilania ( zbyt wysokie(47) lub zbyt niskie(48) )
Możliwe przyczyny : Uszkodzony regulator napięcia, uszkodzony alternator, uszkodzony akumulator, uszkodzone okablowanie itd.

UWAGA:
Gdy napięcie powróci do normalnego poziomu, wskaźnik ABS samoczynnie zgaśnie.
1) Ustaw wyłącznik zapłonu w pozycji OFF.
- Zdejmij siedzenie
- Ustaw miernik na pomiar napięcia (V) DC
- Zmierz napięcie między zaciskami akumulatora + i -
Diagnoza 47_1.png
Diagnoza 47_1.png (86.92 KiB) Przejrzano 1194 razy

Napięcie akumulatora: powinno wynosić minimum 12 V . Przypomnę tylko że po zakończeniu ładowania akumulatora - przez jakiś czas napięcie na klemach dość szybko spada. Więc jak pół godziny wcześniej po zgaszeniu motocykla pomiar wskazywał 12,2 V, nie zdziw się że teraz będzie poniżej 12...
Jeżeli pomiar wskazuje niższe napięcie - to naładuj lub wymień akumulator.
Jeżeli napięcie jest niższe :

2) Uruchom silnik i podtrzymaj go z prędkością ok. 5 000 obr./min
- Zmierz podczas tej pracy jeszcze raz napięcie między zaciskami akumulatora + i -.
-Regulowane napięcie: 14,0 - 15,5 V przy 5000 r / min
Czy masz napięcie rzędu 14,0 - 15,5 V?
Jeżeli nie - to czeka cię prawdopodobnie zabawa z regulatorem napięcia lub alternatorem... ale to już inna opowieść :)
Jeżeli napięcie jest prawidłowe :

3) Ustaw wyłącznik zapłonu w pozycji OFF.
- Zdejmij pokrywę sterownika ABS / obudowy.
- Sprawdź wtyczkę modułu ABS pod kątem luźnych lub słabych styków.
Jeśli wszystko jest w porządku, odłącz wtyczkę modułu ABS.
4) Uruchom silnik z prędkością 5 000 obr./min
5) Zmierz napięcie między zaciskiem 4 a 18 na
wtyczce.
Diagnoza 47_2.png
Diagnoza 47_2.png (15.02 KiB) Przejrzano 1194 razy

Jeżeli napięcie jest takie jak w w poprzednim pomiarze - możliwe że twój sterownik ABS zakońćzył z tobą współpracę i poszukasz nowego modelu.
Jeżeli jest niższe - sprawdź wiązkę przewodów, uziemienie, może masz gdzie jakieś zwarcie lub doziemienie..
Jerzy
DL 650 AK9

Awatar użytkownika
Antyks
Administrator
Posty: 1572
Rejestracja: 22 wrz 2016, 18:18
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Otrzymał podziękowań: 40 razy
Kontakt:

Re: ABS - diagnoza i usuwanie usterek Błąd 55

Postautor: Antyks » 20 mar 2018, 16:46

Błąd 55
Nieprawidłowe działanie jednostki sterującej ABS
Możliwe przyczyny : Wadliwa jednostka sterująca ABS
Uwaga - jak szlak trafi sterownik na amen, to kontrolka ABS nie będzie się zaświecać.

Przy tym błędzie wykonujemy tak naprawdę kilka czynności opisanych już przy okazji innych błędów :
1) Sprawdzamy odległość czujników ABS od tarcz oraz same tarcze a także sprawdzamy czy czujniki zamocowane są stabilnie i nie mają luzów , czy nie mogą drżeć lub się przemieszczać. ( patrz tutaj )

2)Przeprowadzamy procedurę kasowania kodów DTC i sprawdzamy czy wystąpią ponownie
Opisana ona jest na końcu tego postu

I sprawdzamy czy jakiś błąd występuje ponownie :)
Jeżeli jednak błąd 55 występuje ponownie - udajemy się do spożywczego za rogiem po coś na pocieszenie i zamawiamy nową jednostkę sterującą :)
Jerzy
DL 650 AK9

Awatar użytkownika
Antyks
Administrator
Posty: 1572
Rejestracja: 22 wrz 2016, 18:18
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Otrzymał podziękowań: 40 razy
Kontakt:

Re: ABS - diagnoza i usuwanie usterek Błąd 61

Postautor: Antyks » 20 mar 2018, 16:54

Błąd nr 61
Usterka elektromagnesu ABS
Możliwe usterki : Przerwa lub zwarcie w obwodzie przekaźnika , uszkodzony bezpiecznik przekaźnika zaworu, uszkodzony zawór sterujący, uszkodzony przekaźnik, uszkodzone wyjście jednostki sterującej ABS, itp

1) Sprawdzamy bezpiecznik przekaźnika ABS
Wartość : 25 A
diagnostyka 61_1.png
diagnostyka 61_1.png (78.98 KiB) Przejrzano 1181 razy

Jeżeli bezpiecznik jest uszkodzony - sprawdzamy i usuwamy przyczynę i wymieniamy.
Jeżeli bezpiecznik jest ok :

2) zdejmujemy obudowę sterownika ABS, wyjmujemy wtyczkę, ustawiamy miernik na napięcie (V) DC i dokonujemy pomiaru na wtyczce pomiędzy pinami 3 i 4
Napięcie przy akumulatorze w normalnym stanie nie może być niższe niż 12 V

Jeżeli napięcie jest prawidłowe - ponowna sugestia o wymianę jednostki sterującej ABS
Jeżeli jest nieprawidłowe - musimy sprawdzić przekaźnik sterujący ABS, wiązkę przewodów. Uszkodzony może być jedne z przewodów - zasilający lub uziemiający.
Jerzy
DL 650 AK9

Awatar użytkownika
Antyks
Administrator
Posty: 1572
Rejestracja: 22 wrz 2016, 18:18
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Otrzymał podziękowań: 40 razy
Kontakt:

Re: ABS - diagnoza i usuwanie usterek. Wymiana centralki ABS

Postautor: Antyks » 20 mar 2018, 17:20

Jeżeli już nas dotknął ten niezmierny zaszczyt i możemy cieszyć się możliwością ubrudzenia pazurków przy motocyklu podczas wymiany sterownika ABS...

Uwaga : Układ hamulcowy jest wypełniony płynem hamulcowym DOT 4 na bazie glikolu etylenowego. Nie mieszaj różnych rodzaje płynów.
Nie używaj płynu hamulcowego pobranego ze starych, używanych lub nieuszczelnionych pojemników. Nigdy nie używaj ponownie spuszczonego płynu ponieważ pochłania wodę z powietrza.
* Ostrożnie obchodź się z płynem hamulcowym: płyn reaguje chemicznie z farbą, tworzywami sztucznymi, materiałami gumowymi. Tak, z lakierem twojego motocykla także.
* ABS to precyzyjny układ. I wymaga miłego traktowania. Nie lubi mycia karcherem, nie lubi młotka.. itd.
* Centrala ABS jest ponoć nie naprawialna.. Ale nie próbowałem.
I ostatnia uwaga - nie wlewajcie płynu do nieprzeźroczystych butelek lub puszek po napojach. To paskudztwo jest naprawdę trujące.

W celu wymiany centrali ABS :
1.• Zdejmij siedzisko.
• Wyjmij akumulator
• Spuścić płyn hamulcowy.
• Odłącz następujące podzespoły z obudowy akumulatora (1):
(2) skrzynka bezpieczników z przekaźnikiem kierunkowskazów
(3) Przekaźnik rozrusznika
(4 )Przekaźnik pompy paliwa
(5) Bezpiecznik zaworu przekaźnika ABS
(6) Bezpiecznik silnika przekaźnika ABS
(7) czujnik TO
Wymiana ABS _1.png
Wymiana ABS _1.png (84.31 KiB) Przejrzano 1179 razy


2. Następnie zdjąć osłonę jednostki sterującej ABS
Wymiana ABS _2.png
Wymiana ABS _2.png (79.71 KiB) Przejrzano 1179 razy


3. Wyjmij pojemnik na akumulator
Wymiana ABS _3.png
Wymiana ABS _3.png (90.79 KiB) Przejrzano 1179 razy


4. Okręcić nakrętki przewodów hamulcowych i wyjąć przewody (9), wyjąć wtyczkę ze sterownika (10)
Wymiana ABS _4.png
Wymiana ABS _4.png (80.92 KiB) Przejrzano 1179 razy


5) Zdemontuj sterownik ABS odkręcając wskazane śruby.
Wymiana ABS _5.png
Wymiana ABS _5.png (172.47 KiB) Przejrzano 1179 razy


I tatam.. gotowe.
Montaż odbywa się w odwrotnej kolejności. Dokręcenie nakrętek przewodów hamulcowych z siłą 16Nm.

Co do odpowietrzenia po nalaniu płynu to życzę cierpliwości i spokoju. W serwisie podłączają sprzęt serwisowy i robią to bez problemu. Jak nalewałem z góry, wciskałem z dołu i klamka miękka.. W końcu poszedłem po rozum do głowy - powiedziałem że albo ja - albo on, wyjechałem motocyklem na plac, rozpędzałem się i hamowałem na piachu z ABS.. tak kilkanaście razy - z jeszcze raz przelewałem przez układ płyn. Po chyba 3 takich rundach - hamulec zrobił się twardy - ( o ile w w DL 650 kiedykolwiek można nazwać go twardym...) :)

Na koniec tylko 2 poglądowe schematy przedniego i tylnego układu hamulcowego
przedni hmaulec_1.png
przedni hmaulec_1.png (149.07 KiB) Przejrzano 1177 razy

tylny hmaulec_2.png
tylny hmaulec_2.png (110.15 KiB) Przejrzano 1177 razy
Jerzy
DL 650 AK9

Awatar użytkownika
Kuba
A1
Posty: 81
Rejestracja: 30 cze 2017, 09:59
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Re: ABS - diagnoza i usuwanie usterek na przykładzie DL 650 AK7

Postautor: Kuba » 14 kwie 2018, 12:19

Antyks pięknie opisałeś jak naprawiać ABS. Powiedz teraz jak go popsuć. Mianowicie do jazdy po szutrach potrzebuję wyłączyć ABS w tylnym kole , czy wiesz jak tego dokonać?
Wypięcie czujnika tylnego koła powoduje wyłączenie TC (to akurat OK) ale również ABS-u w przednim kole a ten chciałbym zostawić.
Motorynka , Ogar , Jawa 350 , Suzuki 550 katana , Suzuki dl-650 2017

Awatar użytkownika
Centrino
Administrator
Posty: 1636
Rejestracja: 30 wrz 2016, 17:55
Lokalizacja: DLU
Otrzymał podziękowań: 40 razy

Re: ABS - diagnoza i usuwanie usterek na przykładzie DL 650 AK7

Postautor: Centrino » 14 kwie 2018, 13:19

@Kuba, nie da rady odłączyć układu ABS tylko z tylnego koła. To jest integralny system, który w sposób ciągły kontroluje prędkości obrotowe zarówno koła tylnego jak i przedniego. Odłączenie jednego koła uniemożliwi sprawdzanie czy drugie koło kręci się z odpowiednią prędkością.
JAWA 350TS -> BMW F650 -> DL650 AK8

bado
A2
Posty: 103
Rejestracja: 30 wrz 2016, 09:00
Lokalizacja: Cz-Dz
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: ABS - diagnoza i usuwanie usterek na przykładzie DL 650 AK7

Postautor: bado » 14 kwie 2018, 13:36

a da się go chociaż wykastrować?

Awatar użytkownika
Centrino
Administrator
Posty: 1636
Rejestracja: 30 wrz 2016, 17:55
Lokalizacja: DLU
Otrzymał podziękowań: 40 razy

Re: ABS - diagnoza i usuwanie usterek na przykładzie DL 650 AK7

Postautor: Centrino » 14 kwie 2018, 14:36

bado pisze:a da się go chociaż wykastrować?


Ale w jakim sensie wykastrować??
Możesz jedynie albo mieć go włączonego albo np wyciągając bezpiecznik od ABS`u całkowicie go wyłączyć.
JAWA 350TS -> BMW F650 -> DL650 AK8

Awatar użytkownika
Antyks
Administrator
Posty: 1572
Rejestracja: 22 wrz 2016, 18:18
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Otrzymał podziękowań: 40 razy
Kontakt:

Re: ABS - diagnoza i usuwanie usterek na przykładzie DL 650 AK7

Postautor: Antyks » 14 kwie 2018, 18:37

Pompa i sterownik jest jeden do obu układów hamulcowych, więc jak go wyłączysz, przestaną działać oba.
Jerzy
DL 650 AK9


Wróć do „Warsztat elektryczny”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości