Yamaha FJR 1300 AS 2013 - pierwsze wrażenia z jazdy

Miejsce do pogaduszek i dzielenia się doświadczeniem o motocyklach innych niż V-Strom.
Awatar użytkownika
Iżu
A+B+C+D
Posty: 2248
Rejestracja: 09 lis 2016, 18:28
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Yamaha FJR 1300 AS 2013 - pierwsze wrażenia z jazdy

Post autor: Iżu »

Cześć i czołem, zapraszam do przeczytania artykułu na temat legendarnego motocykla turystycznego jakim jest - Yamaha FJR 1300 w wersji AS, czyli wyposażonej w półautomatyczną 5-biegową skrzynię biegów, a więc elektryczne sterowanie sprzęgłem, oraz system samoczynnego zrzucania biegów, Yamaha nazwała to rozwiązanie YCC-S.
Motocykl którym miałem przyjemność przejechać około 230 km. wypożyczył jak zawsze niezawodny salon - Yamaha Wawrosz w Katowicach, testówka ta jest z rocznika 2013, ale najnowsza wersja 2018 różni się tylko pełnym oświetlaniem LED i 6-biegową skrzynią biegów.
Yamaha FJR 1300 2018.jpg
Yamaha FJR1300 AS 2013 jest wyposażona w niezawodny chłodzony cieczą silnik o pojemności 1298 cm3 o mocy 146.2 KM (8'000 obr/mi), dysponujący maksymalnym momentem obrotowym 138 Nm (7'000 obr/min), motocykl waży 296 kg.i wygląda całkiem okazale.
Yamaha FJR1300 AS (1).JPG
Yamaha FJR1300 AS (2).JPG
Yamaha FJR1300 AS (3).JPG
Moc przekazywana jest na koło poprzez niezawodny wał napędowy, tego typu rozwiązanie jest idealne dla takiego połykacza kilometrów jakim jest ta maszyna
Yamaha FJR1300 AS (11).JPG
Na pokładzie mamy całkiem fajną deskę z analogowym obrotomierzem, ciekłokrystalicznym wyświetlaczem prędkości i ustawień motocykla, obok znajduje się elektrycznie zamykany schowek z wbudowanym gniazdem zapalniczki gdzie teoretycznie można schować telefon lub jakieś dokumenty, w praktyce schowek okazał się zbyt mały by wszedł tam przeciętnej wielkości smartfon.
Yamaha FJR1300 AS (10).JPG
Pozycja za kierownicą jest bardzo wygodna, siedzimy wprawdzie nieco niżej i lekko pochyleni do przodu, ale nie odczuwamy tu żadnego dyskomfortu, zwłaszcza że siedzenie zapewnia miękkość i zarazem sprężystość.
Warto tu dodać że nie jest one zwężane przy baku a przez to nogi mamy rozstawione szerzej, przy moim wzroście (184 cm) przy niskim ustawieniu kanapy (805/825 mm) moje stopy przylegały w całości do asfaltu, co zapewnia większą pewność podczas wolnych manewrów czy przetaczania dosyć ciężkiej w sumie maszyny
Yamaha FJR1300 AS (9).JPG
Yamaha FJR1300 AS (5).JPG
Motocykl testowy jest wyposażony w zwykłe żarówki, lampa przednia dzięki dużej powierzchni zapewnia bardzo dobrą widoczność motocyklisty, nocą także całkiem nieźle oświetla drogę, z tyłu mamy lampę zespoloną z kierunkowskazami, która wygląda już nieco archaicznie
Yamaha FJR1300 AS (6).JPG
Yamaha FJR1300 AS (8).JPG
Producent podaje średnie spalanie rzędu 6,2 l/100 km. co przy zbiorniku o pojemności 25 litrów daje całkiem pokaźny zasięg, podczas jazdy mogłem się przekonać o pozostałych zaletach tego sprzętu, czyli świetnej widoczności w lusterkach, elektrycznie regulowanej aczkolwiek deczko zbyt niskiej jak dla mnie szybie, przydają się także podgrzewane manetki, tempomat i elektronicznie regulowane zawieszenie obu kół.
Tego typu rozwiązania są dostępne tylko w najbogatszej wersji tego motocykla, szkoda że Yamaha każe sobie za to płacić prawie 90 tysięcy.
Podczas pierwszych kilometrów musiałem się przyzwyczaić do systemu YCC-S, czyli elektrycznego sterowania sprzęgłem, w praktyce wygląda to tak iż pierwszy bieg wrzucamy przyciskiem przy kierownicy, po dodaniu gazu sprzęgło zaczyna kleić i motocykl rusza, by zmienić bieg musimy użyć tradycyjnej dźwigni lub skorzystać z łopatki przy kierownicy przy odkręconym gazie, w ten sam sposób także zrzucamy biegi przy gazie zamkniętym, a więc działa to podobnie jak quick shifter, z tym że skrzynia może samoczynnie zrzucać biegi gdy np. dojeżdżamy do świateł, po włączeniu tej funkcji przyciskiem na kierownicy, jest to mega wygodne i ułatwia jazdę także w mieście
Yamaha FJR1300 AS (13).JPG
Yamaha FJR1300 AS (12).JPG
Yamaha FJR1300 AS jest motocyklem typowo turystycznym, ale do jazdy raczej tylko po asfalcie, ze względu na niski prześwit, zawieszenie o krótszym skoku i spory ciężar pokonywanie szutrów może być problematyczne.
Podróżowanie po asfaltach zwłaszcza drogami szybkiego ruchu to wielka przyjemność, maszyna połyka kilometry bardzo sprawnie, silnik gwarantuje doskonałe osiągi i mega dużą elastyczność, można na przykład na 5 biegu poruszać się z prędkością 55 km/godz z obrotami rzędu 1'500 i silnik to akceptuje, jego możliwości są bardzo znaczne, przy skrzyni 5-biegowej możemy bez problemu rozpędzić się do prędkości ponad 230 km/godz.
Wyprzedzanie tym motocyklem to moment, hamulce są także świetne, z przodu mamy podwójne tarcze 320 mm i zaciski cztero-tłoczkowe, z tyłu jedną 282 i zacisk dwu-tłoczkowy co zapewnia błyskawiczne zatrzymanie dosyć ciężkiej w sumie maszyny, oczywiście na pokładzie mamy ABS, oraz system kontroli trakcji, oraz dwie mapy silnika - T (turystyczną) i S (sportową), przy S Yamaha przyśpiesza prawie jak ścigacz, natomiast przy T zapewnia ekonomię i płynność jazdy.

Reasumując - Yamaha FJR 1300 AS jest doskonałym motocyklem turystycznym dedykowanym na drogi asfaltowe, te silniki wytrzymują przebiegi rzędu 200'000 km. bez remontu jeśli są regularnie serwisowane, jakość wykonania podzespołów, spasowania elementów motocykla to najwyższa półka i świadczy o tym także maszyna którą miałem przyjemność polatać.

Pozdrówko 8-)
Ostatnio zmieniony 11 lis 2018, 10:19 przez Iżu, łącznie zmieniany 1 raz.
Ocena: 5.88235%


Iżu

Awatar użytkownika
Iżu
A+B+C+D
Posty: 2248
Rejestracja: 09 lis 2016, 18:28
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Yamaha FJR 1300 AS 2013 - pierwsze wrażenia z jazdy

Post autor: Iżu »

Tradycyjnie zapraszam na filmik z jazdy testowej motocyklem Yamaha FJR 1300 AS 2013, którym miałem przyjemność pojeździć na początku października:



Miłego oglądania ;)

Pozdrówko 8-)
Ocena: 5.88235%


Iżu

ODPOWIEDZ

Wróć do „Motocykle niesłuszne (czyli nie V-strom)”