IV zlot - Borne Sulinowo 7-9 czerwca 2019 - zapisy, informacje iv-zlot-forum-borne-informacje-t2128.html

Poradnik jazdy w grupie

Co jak gdzie i za ile w dalekich stronach
zz44
AM
Posty: 3
Rejestracja: 15 lut 2019, 22:07

Poradnik jazdy w grupie

Postautor: zz44 » 24 lut 2019, 12:04

Koledzy, każdy chociaż raz jechał w ekipie, czy to na kawę w niedzielę, czy na przeprawę przez Podlasie czy na wyprawę do Kirgistanu.

Piszcie tu swoje opinie, przemyślenia, porady i zasady, jakimi się kierujecie (albo jakimi powinno się kierować) zarówno w jeździe szosowej jak i terenowej i w różnych sytuacjach.

Może uda się to wspólnie spiąć w jeden poradnik, aby przed wyjazdem w grupie każdy sobie przeczytał i zapamiętał, jak się zachować w danej sytuacji.

Każda porada jest cenna!:)

Awatar użytkownika
JARON
A+B+C
Posty: 1185
Rejestracja: 04 paź 2016, 14:51
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Otrzymał podziękowań: 15 razy

Re: Poradnik jazdy w grupie

Postautor: JARON » 24 lut 2019, 12:43

Podstawa to ten na najsłabszej maszynie ,lub z najmniejszym doświadczeniem,jedzie zawsze na pierwszej pozycji. Chyba że dalsza trasa z GPSem,to taki pacjent jedzie drugi A pierwszy nadaje tempo pod jego możliwości.
Ogar205>CZ175>MZ250Jaskółka z koszem>Junak M10>MZ ETZ 250>Intruder VL800>Intruder C1500>SUZUKI V strom 1000 ABS 2016 PTERODAKTYL

prebenny
A+B
Posty: 569
Rejestracja: 05 lut 2017, 19:58
Lokalizacja: Poznań
Otrzymał podziękowań: 15 razy

Re: Poradnik jazdy w grupie

Postautor: prebenny » 24 lut 2019, 12:45

I przede wszystkim nie jeździmy obok siebie - wystarczy lekki uślizg w zakręcie i 2 motki leżą; ani za blisko siebie - ktoś przed nami przyhamuje w zakręcie czy jak coś z przodu się stanie to dajmy sobie czas na reakcję (zresztą pamiętamy zeszłoroczny zlot :P ).
KTM 1190 Adventure

Awatar użytkownika
gorghu
A+B
Posty: 664
Rejestracja: 04 paź 2016, 18:10
Lokalizacja: Rzeszów
Otrzymał podziękowań: 18 razy

Re: Poradnik jazdy w grupie

Postautor: gorghu » 24 lut 2019, 13:23

1. Podczas jazdy w kolumnie obowiązuje specjalny szyk, zwany zygzakiem. Polega on na tym, że motocykliści jadą jeden za drugim na przemian - jeden po prawej, kolejny po lewej stronie pasa ruchu. W razie nagłego hamowania pozwala to uniknąć kolizji. Szyk liniowy (czyli "gęsiego") stosuje się na krętych drogach, gdzie kluczowe jest zachowanie prawidłowego toru jazdy. Wówczas jednak trzeba znacznie zwiększyć odległości między motocyklami.

2. Bywają sytuacje, kiedy jako przewodnik nagle orientujesz się, że nikogo za tobą nie ma. Grupa została w tyle na zakrętach lub – co gorsza – ktoś z takiego zakrętu wyleciał. Każdy uczestnik rajdu powinien co jakiś czas zerkać w lusterka by upewniać się że wszystko jest ok.

3. Motocykliści mniej doświadczeni jadą na początku grupy za prowadzącym

4. Dobrze jak prowadzący i zamykający mogą się ze sobą kontaktować (interkomy). Obaj wtedy mają pełny obraz tego co dzieje się wewnątrz grupy.

5. Tempo jazdy powinno być ustalone do tempa najwolniejszego/najmniej doświadczonego motocyklisty.

6. Trzeba pamiętać że zgodnie z prawem kolumna nie może przekraczać 10 motocykli.

7. Między tankowaniami pokonujemy dystans wyznaczony wg. motocykla o najmniejszym zasięgu.

8. Jeśli grupa zostanie przerwana ze względu na ustąpienie pierwszeństwa lub sygnalizację świetlną, motocykle które przejechały zatrzymują się na poboczu w jednej linii. Jeśli okoliczności pozwalają, zamiast zatrzymywania się, można wyraźnie zwolnić w oczekiwaniu na pozostałych motocyklistów. Widząc zbliżający się "ogon" grupy, motocykle które przejechały przez skrzyżowanie ruszają i przyśpieszają, tak aby połączenie odbyło się płynnie.

9. Kiedy grupa zmienia kierunek jazdy (skręca w inną drogę, ulicę w mieście) , jadący z tyłu motocykliści mogą tego nie zauważyć. Obowiązkiem ostatniego motocykla, który nie widzi w lusterkach jadących za nim kolegów jest zatrzymać się na zakręcie i poinformować nadjeżdżających. W ten sposób nie pogubimy się i zawsze mamy pewność, że na następnym zakręcie ktoś na nas czeka i pokaże drogę.

10. Przejazd przez skrzyżowanie lub rondo odbywa się z zachowaniem szyku. Motocykle zmniejszają dystans, co powoduje że łatwiej zachować ciągłość przejazdu a inni uczestnicy ruchu podświadomie unikają rozdzielania grupy

11. Aby uniknąć rozdzielenia się grupy na skrzyżowaniach ustala się osoby, które będą je blokować. Blokujący jadą jako drugi i trzeci w grupie (pierwszy jedzie prowadzący). Blokujemy skrzyżowania z lewej i prawej strony (ronda wystarczy blokować z lewej strony) do chwili kiedy przejedzie cała grupa. Po przejechaniu grupy blokujący dołączają do niej jako ostatni (przed zamykającego) a następnie ostrożnie przemieszczają się do czoła grupy, zajmując w końcu pozycję za prowadzącym.

pyra
A2
Posty: 221
Rejestracja: 07 lis 2017, 06:43
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Re: Poradnik jazdy w grupie

Postautor: pyra » 24 lut 2019, 13:55

Nie ufaj prowadzącemu. Każdy uczestnik odpowiada za siebie.
Szerszeń DL 650A L7

Awatar użytkownika
Vater
A1
Posty: 73
Rejestracja: 07 paź 2016, 10:46
Lokalizacja: Lubliniec
Otrzymał podziękowań: 3 razy

Re: Poradnik jazdy w grupie

Postautor: Vater » 24 lut 2019, 13:59

Każdy kontroluje sytuację w lusterkach, by dostosować prędkość jazdy do ostatniego.
"Nieważne dokąd, ważne z kim"

Awatar użytkownika
gorghu
A+B
Posty: 664
Rejestracja: 04 paź 2016, 18:10
Lokalizacja: Rzeszów
Otrzymał podziękowań: 18 razy

Re: RE: Re: Poradnik jazdy w grupie

Postautor: gorghu » 24 lut 2019, 15:14

pyra pisze:Nie ufaj prowadzącemu. Każdy uczestnik odpowiada za siebie.
dlatego prowadzący musi byc osobą odpowiedzialną, umiejaca kontrolować sytuacje i nie dającą sie ponieść emocjom. On ma kontrolować zachowanie i prędkość grupy w zależności od sytuacji.
to tyle w teorii. rzeczywistość pokazuje różne rzeczy. ;)

Awatar użytkownika
Grzechu (Kobyłka)
A+B+C
Posty: 1313
Rejestracja: 09 sty 2017, 12:55
Lokalizacja: Opole
Otrzymał podziękowań: 54 razy

Re: Poradnik jazdy w grupie

Postautor: Grzechu (Kobyłka) » 24 lut 2019, 16:21

Honda Transalp 650XL + Suzuki V-Strom DL 1000 ABS 2016

Kobylka -> Tracks for Vagabonds

Awatar użytkownika
Struna
A+B+C
Posty: 1046
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:26
Lokalizacja: Skawina/Kraków
Otrzymał podziękowań: 22 razy
Kontakt:

Re: Poradnik jazdy w grupie

Postautor: Struna » 25 lut 2019, 21:50

Nie pamiętam gdzie, ale gdzieś fajną pigułę czytałem ( wraz z obrazkami ).
Dochodzi jeszcze kilka podstawowych gestów, które warto ogarniać. Jest ich bardziej kilkanaście niż klika, ale w praktyce używa się kilka najbardziej przydatnych/popularnych.

PS. O, własnie - to co Grzechu zalinkował, to akurat takie kompendium.
DL 650 AK7, VTR 1000F - http://www.gcstuning.pl


Wróć do „Informacje dla podróżników”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości