Regulacja zawieszenia w DL1000

Wszystko o technice jazdy i jej braku.
Awatar użytkownika
bojaco
A+B+C
Posty: 1313
Rejestracja: 01 maja 2018, 21:44
Lokalizacja: Reksio, Bolek i Lolek...

Regulacja zawieszenia w DL1000

Post autor: bojaco »

Czytałem instrukcję ale poza wskazówkami jak i co można regulować nie znalazłem wskazówek typu ile kliknięć tylnego pokrętła potrzeba żeby utwardzić motocykl o np. 5, 10, 15 kg? A co z przednim ? Kiedy i na ile utwardzać ? Mam DL1000 z 2016 roku. Najczęściej jeżdżę sam. Jeżeli gdzieś dalej to bagaż w tylnym kufrze, ew. do tego rolka z tyłu. Czasem przysiądzie się żona i gdzieś wyskoczymy na jeden dzień. Utwardzałem tył na czuja, regulacji odbicia nie ruszałem, podobnie jak przodu.Gdzie znajdę odpowiedź jak właściwie wyregulować zawiasy aby w zależności od rodzaju obciążenia motocykl zachowywał właściwą charakterystykę prowadzenia ?


DL650 2013 -> DL1000 2016 -> R1200GS Adv 2016 czyli Mniejszość Niemiecka :shock:

Awatar użytkownika
staszek_s
A+B+C+D+E
Posty: 3065
Rejestracja: 04 paź 2016, 12:32
Lokalizacja: Radlin, Śląsk

Re: Regulacja zawieszenia w DL1000

Post autor: staszek_s »

Tył się reguluje na czuja raczej, ja przy pełnym obciążeniu (plecaczek + kufry) wkręcam na maksa i odkręcam jedno kliknięcie. Jak sam jadę na lekko to na maksa albo parę kliknięć mniej odkręcam, Jak sam plecaczek to gdzieś w połowie. Przodu nie ruszałem.


Yamaha Virago 535 > DL 650 AL5 > DL 1000 L9 > R1200GS

motokras
A2
Posty: 168
Rejestracja: 10 sty 2017, 09:18
Lokalizacja: Białystok

Re: Regulacja zawieszenia w DL1000

Post autor: motokras »

klikanie zawieszeniem to mozolny i długotrwały eksperyment. każdy ma inne upodobania co do charakterystyki i dlatego nie ma takich danych o ile kliknąć jak się schudnie lub przytyje ;)



Awatar użytkownika
Smerfciamajda
A+B+C+D
Posty: 2420
Rejestracja: 30 paź 2019, 14:39

Re: Regulacja zawieszenia w DL1000

Post autor: Smerfciamajda »

W Versysie jadac z plecakiem i bagażem dociągam tył na maksa bo dobija.
Kiedyś nie chcialo mi sie zluzować i pojechałem na tym kartoflu. Na rondzie uślizg tyłu, drift i kupa w gaciach. Wyszedlem z tego cało, ale "ten uczuć", strasznie nieprzyjemny.

Dlatego kolejny motong z zawiasem regulowanym bez użycia narzędzi.



Awatar użytkownika
Struna
A+B+C+D+E+T
Posty: 5206
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:26
Lokalizacja: Skawina/Kraków
Kontakt:

Re: Regulacja zawieszenia w DL1000

Post autor: Struna »

Tak po prawdzie do domyślne ustawienie w DL-u ogarnia na miękko ponad 90% preferencji użytkowników.
Reszta to własnie ewentualne utwardzenie tyłu po wyraźnej zmianie obciążenia.
No i jak już ktoś faktycznie coś więcej ogarnia to ewentualnie wyluzowanie dobicia na tyle do jazdy w grubszym terenie.


DL 650 AK7, Honda VTR 1000F, Tekken 125->250, DRZ 400S - http://www.gcstuning.pl

Awatar użytkownika
bojaco
A+B+C
Posty: 1313
Rejestracja: 01 maja 2018, 21:44
Lokalizacja: Reksio, Bolek i Lolek...

Re: Regulacja zawieszenia w DL1000

Post autor: bojaco »

Też to robię na czuja. A przód ktoś ruszał?


DL650 2013 -> DL1000 2016 -> R1200GS Adv 2016 czyli Mniejszość Niemiecka :shock:

Awatar użytkownika
Hawker
AM
Posty: 18
Rejestracja: 22 maja 2019, 23:31

Re: Regulacja zawieszenia w DL1000

Post autor: Hawker »

Próbowałem kiedyś rozgryźć temat i nie jest on taki prosty dlatego odpuściłem własnoręczną regulacja oprócz pokrętła przy zawiasie tylnym.

Niemniej jednak zawieszenie można ustawić dokladnie pod wagę kierowcy i załadunek.
Kilka porad jak sie do tego zabrać jest również na Ytb:
https://youtu.be/QG1KPuOzvLg

Szukałem też swego czasu jakiegoś profi warsztatu, który świadczy usług regulacji zawiesza pod konkretnego jeźdźca ale bez większego rezultatu.
Firmy tuningujace zawiasy motocyklowe to zupełnie inna bajka.
Pozdr,


------------
DL1000 & Beta 2T 250 RR

Awatar użytkownika
Struna
A+B+C+D+E+T
Posty: 5206
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:26
Lokalizacja: Skawina/Kraków
Kontakt:

Re: Regulacja zawieszenia w DL1000

Post autor: Struna »

W starszych DL-ach na przodzie jest tylko napięcie wstępne, więc nie bardzo jest czym poszaleć - ot można od biedy ustawić SAG.
Ale to jest na tyle tłuczkowate zawieszenie, że co by nie robić szału nie będzie.
Jak jest regulacja dobicia/odbicia to już bardziej czuć rezultaty i wtedy już można nieco zaszaleć i tu przede wszystkim ( oprócz SAG ) trzeba ustawiać tak aby przód współgrał z tyłem.
Weryfikuje się to dosyć prosto - stajemy przy moto i obie ręce ustawiamy nieco przed wlewem paliwa, po czym intensywnie dociskamy moto do gleby i puszczamy ( zupełnie jak przy masażu serca ). Obserwujemy przy tym czy obie strony motocykla uginają się i powracają tak samo ( tzn. czy na przykład przód nie ugina się głęboko i szybko podczas gdy tył ledwo co i twardo - to samo na powrocie z ugięcia )
Na początku można poprosić kogoś aby patrzył z boku oddalony o kilka kroków - łatwiej zauważyć różnice, ewentualnie sobie telefon/kamerke ustawić i nagrać jak się ugina, obejrzeć i skorygować nastawy.

Jeśli jedna strona ugina się łatwo a druga trudno należało by albo z jednej strony zwiększyć siłę dobicia i/lub wstępne napięcie albo z drugiej zrobić operację przeciwną ( zmniejszyć dobicie i/lub preload )

Może to się wydawać skomplikowane, ale jak się zrobi raz czy dwa to się szybko załapie o co kaman.

DL-e nowsze mają zdaje się więcej względem starych o regulację dobicia na przodzie, tył zdaje się pozostał tak samo ( czyli preload i dobicie )
Więc w zasadzie patrzymy tylko na ugięcie, bo na odbicie jakby nie mamy czym wpłynąć.

W moto typu V-strom nie robi to tak diametralnej różnicy ze względu na masę i przeznaczenie, w sportach regulacje mają dużo większe znaczenie i odzwierciedlenie w prowadzeniu oraz czuciu motocykla.
Ostatnio zmieniony 21 sty 2020, 22:19 przez Struna, łącznie zmieniany 1 raz.


DL 650 AK7, Honda VTR 1000F, Tekken 125->250, DRZ 400S - http://www.gcstuning.pl

Awatar użytkownika
Pyxis
A+B+C+D
Posty: 2314
Rejestracja: 21 wrz 2016, 22:29
Lokalizacja: Strzegom (dolnośląskie)
Kontakt:

Re: Regulacja zawieszenia w DL1000

Post autor: Pyxis »

@Hawker: Nie wiem skad jestes, ale we wrocku znam goscia co serwisuje i pomaga dokonac regulacji (wstepnej).

A co do regulacji, to wymaga to sporej wprawy. Ja mam o tyle latwiej, ze jadac te sama figure na placu (n+1) raz czuje nawet drobne zmiany (a teraz jest u mnie czym krecic). Jadac po drodze chyba mozna by wyczuc w fabrycznym zawieszeniu co najwyzej skrajne polozenia. ;-)

Dobra metoda na wstepne ustawienie zawieszenie jest pomierzenie jego ugiec (SAG) i ustawienie na jakies "standardowe". Pozniej mozna sie bawic w krecenie, ale na raz zmieniamy tylko jeden parametr i testujemy, (ale nie przez 3-4 minuty). Najlepiej na jakims znanym nam dobrze odcinku drogi, zeby bylo porownanie. Fabryczne zakresy regulacji sa tak zrobione, ze nawet skrecajac do oporu z ktoras ze stron, nie powinnismy zrobic sobie krzywdy.


( . Y . )
Parafrazujac: Trafiaja sie szaleni motocyklisci, ale nie ma starych szalonych motocyklistow.
Bialy dziobaty DL 650 AL2

Awatar użytkownika
Pyxis
A+B+C+D
Posty: 2314
Rejestracja: 21 wrz 2016, 22:29
Lokalizacja: Strzegom (dolnośląskie)
Kontakt:

Re: Regulacja zawieszenia w DL1000

Post autor: Pyxis »

@Struna: Widzialem nowego 650XT i na przodzie nie ma ZADNEJ regulacji. Same nakretki na ruchach lag. :-)


( . Y . )
Parafrazujac: Trafiaja sie szaleni motocyklisci, ale nie ma starych szalonych motocyklistow.
Bialy dziobaty DL 650 AL2

Awatar użytkownika
Struna
A+B+C+D+E+T
Posty: 5206
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:26
Lokalizacja: Skawina/Kraków
Kontakt:

Re: Regulacja zawieszenia w DL1000

Post autor: Struna »

Ups, no to pojechali :)
No ale litry chyba mają dobicie jeszcze z przodu.


DL 650 AK7, Honda VTR 1000F, Tekken 125->250, DRZ 400S - http://www.gcstuning.pl

Awatar użytkownika
raduch85
A+B
Posty: 686
Rejestracja: 21 mar 2018, 11:17
Lokalizacja: Oleśnica

Re: Regulacja zawieszenia w DL1000

Post autor: raduch85 »

Litry majo, można kręcić

Dl 1000 XT 2018


Yamaha Diversion 600--> Yamaha FZS600 --> V-Strom 1000XT AL8

Awatar użytkownika
Pyxis
A+B+C+D
Posty: 2314
Rejestracja: 21 wrz 2016, 22:29
Lokalizacja: Strzegom (dolnośląskie)
Kontakt:

Re: Regulacja zawieszenia w DL1000

Post autor: Pyxis »

Liter Pany, to liter. ;-)


( . Y . )
Parafrazujac: Trafiaja sie szaleni motocyklisci, ale nie ma starych szalonych motocyklistow.
Bialy dziobaty DL 650 AL2

Awatar użytkownika
DZEPETTO
A2
Posty: 168
Rejestracja: 15 paź 2018, 19:16
Lokalizacja: Koło / Wielkopolskie

Re: Regulacja zawieszenia w DL1000

Post autor: DZEPETTO »

Ja w swoim litrze z 2007 roku tam żadnych kliknięć nie mam
Kiedyś czytałem o 3 trybach tylnego zawieszenia w instrukcji obsługi
Ale opisanych oznakowań nie znalazłem i dałem sobie luz
Choć temat może powinno się poznać
Do tej pory sam czy wczasowo z plecaczkiem jeździłem bez zmiany ustawień


Komar 3 --> MZ 250 TS --> SUZUKI GSX600F --> SUZUKI DL1000 V-Strom K7

Awatar użytkownika
Hawker
AM
Posty: 18
Rejestracja: 22 maja 2019, 23:31

Re: Regulacja zawieszenia w DL1000

Post autor: Hawker »

Pyxis pisze:@Hawker: Nie wiem skad jestes, ale we wrocku znam goscia co serwisuje i pomaga dokonac regulacji (wstepnej).
Jestem z Górnego Śląska - namiary na takiego gościa zawsze ! Może jeszcze komuś się przyda.

Swoją drogą nie natrafiłem na poradnik dotyczący DL1000 2014+ może ktoś się podejmie ? ;)

Pozdr,
HwK


------------
DL1000 & Beta 2T 250 RR

Awatar użytkownika
Struna
A+B+C+D+E+T
Posty: 5206
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:26
Lokalizacja: Skawina/Kraków
Kontakt:

Re: Regulacja zawieszenia w DL1000

Post autor: Struna »

Nie ma znaczenia jakie moto - kwestia co masz regulowane, a zasady ogólne pozostają takie same.
SAG plus równa praca przód/tył to jest najważniejsze.


DL 650 AK7, Honda VTR 1000F, Tekken 125->250, DRZ 400S - http://www.gcstuning.pl

Awatar użytkownika
Pyxis
A+B+C+D
Posty: 2314
Rejestracja: 21 wrz 2016, 22:29
Lokalizacja: Strzegom (dolnośląskie)
Kontakt:

Re: Regulacja zawieszenia w DL1000

Post autor: Pyxis »

Hawker pisze:
Jestem z Górnego Śląska - namiary na takiego gościa zawsze ! Może jeszcze komuś się przyda.
http://victorysuspension.com/
Ocena: 5.88235%


( . Y . )
Parafrazujac: Trafiaja sie szaleni motocyklisci, ale nie ma starych szalonych motocyklistow.
Bialy dziobaty DL 650 AL2

ODPOWIEDZ

Wróć do „Technika jazdy”