Osłona silnika, ale taka... pancerniejsza

Awatar użytkownika
Luchow
A+B
Posty: 749
Rejestracja: 30 wrz 2016, 13:22
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Osłona silnika, ale taka... pancerniejsza

Post autor: Luchow »

Wątek osłon silnika do DL-i pojawiał się już parę razy. Ja w swoim Rudym założyłem jedną z - jak mi się wydawało - bardziej solidnych osłon - produkcji HEED. Wybrałem wersję czarną z 3 mm aluminium. Narzekać na nią nie będę, bo swoje zadanie spełniła - silnik przetrwał przejazdy przez teren do którego V-Strom zdecydowanie nie był projektowany, w tym wielokrotne uderzenia brzuchem o twarde rzeczy, kiedy brakowało prześwitu.
Heed 0.jpg
Heed 0.jpg (1.17 MiB) Przejrzano 2737 razy
Niestety po osłonie zaczęło to być mocno widać - zaczęła pękać na spawach u góry, spód wygląda jakby coś go przeżuło i wypluło, straciła płaskość i symetrię, a do tego po każdym wyjeździe w teren trzeba ją było ściągać i prostować, bo opierała się o wydech i brzęczała. A i wydech też nosi ślady otarć.

Pęknięcia w narożnikach:
Heed 1.jpg
Heed 1.jpg (126.52 KiB) Przejrzano 2737 razy
Zmaltretowany spód:
Heed 2.jpg
Heed 2.jpg (294.09 KiB) Przejrzano 2737 razy
Ten wspornik początkowo był pionowo. Był też prosty i przylegający do samej osłony...
Heed 3.jpg
Heed 3.jpg (255 KiB) Przejrzano 2737 razy
Osłona po zdjęciu - lekko nie miała...
Heed 4.jpg
Heed 4.jpg (262.77 KiB) Przejrzano 2737 razy
Powstał plan, żeby osłonę wymienić na coś mocniejszego, a że nie znalazłem na rynku nic, co by pasowało do moich wyobrażeń, powziąłem sobie takie założenia:
- zachować geometrię i sposób mocowania - do gmoli HEED z przodu (te są absolutnie bez zarzutu) i do ramy za silnikiem;
- usunąć wycięcia na spodzie płyty - są źle zaprojektowane i rozmieszczone. Duży okrągły otwór zostawia tylko dwa wąziutkie mostki materiału tuż przed tylnym wspornikiem, do tego wcale nie znajduje się pod korkiem spustowym oleju (tego bym się spodziewał). Wycięcie pod wydechem sprawia, że wydech dostaje swoją porcję kamieni, a do tego poprowadzenie otworu do samej bocznej ścianki sprawia, że ta jest wiotka i cała osłona się krzywi.
- w przedniej części spodu otwory odpływowe - żeby nie zbierała się tam woda z błotem;
- otwory wentylacyjne z przodu tylko po bokach - na środku, gdzie trafia najwięcej syfu spod koła zostawić lity pas blachy;
- przedłużyć ścianki boczne tak, żeby usztywniały również część gdzie opiera się tylny wspornik;
- poprowadzić osłonę z przodu nieco bliżej silnika, żeby była zgrabniejsza;
- tylny wspornik nieco wzmocniony - blacha 6 mm zamiast 5 mm i bez jednostronnego podcięcia jakie było w oryginale;
- całość ze stali nierdzewnej, bo tą w przeciwieństwie do aluminium mogę pospawać w pracy;
- blacha 304L o grubości 2mm - myślałem o grubszej (raczej 2,5 niż 3,0), ale ta chyba będzie wystarczająca.

Osłonę wyrysowałem w Autodesk Inventor:
L0.jpg
L0.jpg (27.06 KiB) Przejrzano 2737 razy
Cięcie na laserze i gięcie zleciłem - części odebrałem już w takiej formie:
L1.jpg
L1.jpg (227.51 KiB) Przejrzano 2737 razy
Wagowo różnica dość spora - 3075 g zamiast 1745 g. No ale umieszczone nisko.
L2.jpg
L2.jpg (1.03 MiB) Przejrzano 2737 razy
Spawanie przy pomocy kolegi-spawacza:
L3.jpg
L3.jpg (805.45 KiB) Przejrzano 2737 razy
L4.jpg
L4.jpg (363.56 KiB) Przejrzano 2737 razy
Spawy przeszlifowane, całość przejechałem dość grubą listkówką, z zamiarem uzyskania powierzchni jak "szczotkowana" żeby mniej rzucało się w oczy jak będzie podrapana. Ten etap wyszedł średnio, chyba lepiej byłoby wycinać z blachy z odpowiednią strukturą.
L5.jpg
L5.jpg (691.33 KiB) Przejrzano 2737 razy
Wspornik już na swoim miejscu:
L6.jpg
L6.jpg (635.83 KiB) Przejrzano 2737 razy
I zamocowana osłona:
L7.jpg
L7.jpg (1.31 MiB) Przejrzano 2737 razy
Przód wychodzi znacznie bliżej filtra, ale wciąż zostawiając luz dookoła. Najciaśniej jest pod wydechem - tam jest ok. 5 mm miejsca. Jeśli wspornik się nie podda, to dzwonić nie będzie.
L8.jpg
L8.jpg (635.69 KiB) Przejrzano 2737 razy
Całość wygląda całkiem zgrabnie, jestem zadowolony z efektu wizualnego:
L9.jpg
L9.jpg (2.1 MiB) Przejrzano 2737 razy
Po zaspawaniu osłona jest bardzo sztywna, bez porównania do poprzedniej.
Przeszło mi przez myśl, że jeśli osłona będzie dużo sztywniejsza i się nie podda, to dużo więcej siły przekaże na punkty mocowania w ramie. Pod tylny wspornik dałem elastyczne podkładki, które będą nieco łagodzić uderzenia - mam nadzieję, że wystarczająco.
No i teraz pora na testy w użytkowaniu.
Ocena: 23.52941%


Marcin
DL 650 AL2 Metallic Fox Orange - Chudy Rudy Obecnie zdemotoryzowany

Awatar użytkownika
bojaco
A+B+C
Posty: 1313
Rejestracja: 01 maja 2018, 21:44
Lokalizacja: Reksio, Bolek i Lolek...

Re: Osłona silnika, ale taka... pancerniejsza

Post autor: bojaco »

Wiedząc nieco w jakim kierunku podążyłeś uważam, że jak nic musisz zmienić motocykl na bardziej off road ;)


DL650 2013 -> DL1000 2016 -> R1200GS Adv 2016 czyli Mniejszość Niemiecka :shock:

Awatar użytkownika
Smerfciamajda
A+B+C+D
Posty: 2420
Rejestracja: 30 paź 2019, 14:39

Re: Osłona silnika, ale taka... pancerniejsza

Post autor: Smerfciamajda »

Świetna robota!




Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk



Awatar użytkownika
Lord
A+B+C+D+E
Posty: 3343
Rejestracja: 27 cze 2018, 11:05
Lokalizacja: Warszawa

Re: Osłona silnika, ale taka... pancerniejsza

Post autor: Lord »

To jest dobre mocowanie bo z jednej strony sruba kosy z drugiej mocowanie rury tłumika, mój heed wygląda lepiej ale pewnie dlatego że stalowy i raczej mnie udezeń przyjął


DL650A L8

Awatar użytkownika
Luchow
A+B
Posty: 749
Rejestracja: 30 wrz 2016, 13:22
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Osłona silnika, ale taka... pancerniejsza

Post autor: Luchow »

@szuwarek Też myślę, że muszę, tylko że najpierw muszą zacząć robić 901 Norden a potem ktoś ja musi trochę poużywać, żeby zeszła do rozsądnego pułapu cenowego... A gdzieś w międzyczasie muszę wybudować dom. Tak więc V-Strom zostanie że mną jeszcze dłuuugo :)


Marcin
DL 650 AL2 Metallic Fox Orange - Chudy Rudy Obecnie zdemotoryzowany

August
A2
Posty: 244
Rejestracja: 02 sie 2020, 09:01

Re: Osłona silnika, ale taka... pancerniejsza

Post autor: August »

Podzielisz się rysunkiem rozwinięcia blachy.



Awatar użytkownika
Luchow
A+B
Posty: 749
Rejestracja: 30 wrz 2016, 13:22
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Osłona silnika, ale taka... pancerniejsza

Post autor: Luchow »

@August Jasne, AutoCAD?
Uprzedzam, że mam narysowaną osłonę i tylny wieszak, ale nie rysowałem przedniego wspornika i jego obejm, bo zostawiłem stary. W komplecie od HEED-a są jeszcze dwie śruby (stopki i wydechu), dłuższe od oryginalnych.


Marcin
DL 650 AL2 Metallic Fox Orange - Chudy Rudy Obecnie zdemotoryzowany

Awatar użytkownika
MrWaski
A+B+C
Posty: 1232
Rejestracja: 01 wrz 2020, 20:12
Lokalizacja: Słocina

Re: Osłona silnika, ale taka... pancerniejsza

Post autor: MrWaski »

Piękna ta osłona. Też se taką pospawam kiedyś.


Romet R125 vel Debeściak
Suzuki DL650 XAM2 vel Ziutek

August
A2
Posty: 244
Rejestracja: 02 sie 2020, 09:01

Re: Osłona silnika, ale taka... pancerniejsza

Post autor: August »

Wyślij na pryw jak możesz.



Awatar użytkownika
lukas76
A+B+C+D+E+T
Posty: 4395
Rejestracja: 10 mar 2019, 21:40
Lokalizacja: Bielsko-Biała/Zwiesel
Kontakt:

Re: Osłona silnika, ale taka... pancerniejsza

Post autor: lukas76 »

takie spawy się nie szlifuje tylko wytrawia i poleruje ;)


Ponowne przyjęcie do Mniejszości Niemieckiej 🤣
BMWał
[media]https://www.dampfbier.de/[/media]

Awatar użytkownika
Luchow
A+B
Posty: 749
Rejestracja: 30 wrz 2016, 13:22
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Osłona silnika, ale taka... pancerniejsza

Post autor: Luchow »

A myślałem o tym, ale po wytrawieniu było widać różnicę w odcieniu strefy przegrzanej i reszty blachy. No i chciałem i tak całość przeszczotkować, co zapewne nie udałoby się bez naruszenia brzegów spawu. Jak będę robił następną to o tym pomyślę znowu :P


Marcin
DL 650 AL2 Metallic Fox Orange - Chudy Rudy Obecnie zdemotoryzowany

Awatar użytkownika
lukas76
A+B+C+D+E+T
Posty: 4395
Rejestracja: 10 mar 2019, 21:40
Lokalizacja: Bielsko-Biała/Zwiesel
Kontakt:

Re: Osłona silnika, ale taka... pancerniejsza

Post autor: lukas76 »

Pomaga polerowanie całości, ale normalnie nie powinno być widać różnicy. Modne na tłumikach jest pozostawienie takiego przegrzanego miejsca


Ponowne przyjęcie do Mniejszości Niemieckiej 🤣
BMWał
[media]https://www.dampfbier.de/[/media]

Dreams
AM
Posty: 16
Rejestracja: 12 mar 2021, 10:23
Lokalizacja: SWD

Re: Osłona silnika, ale taka... pancerniejsza

Post autor: Dreams »

A propos osłon pod silnik...
Do tej pory zastanawiam się nad kupnem.
Może ktoś polecić taką zgrabniejszą nie koniecznie do skakania po krawężnikach.
Bardziej zależy mi żeby chroniła przed kamieniami na drogach szutrowych i pasowała do gmoli oryginalnych z Suzuki 2010?
Z góry dzięki ;)


DL 650
"Follow your Dreams"

kaloryferarz
A+B+C
Posty: 1209
Rejestracja: 03 maja 2020, 21:19
Lokalizacja: okolice Krakowa

Re: Osłona silnika, ale taka... pancerniejsza

Post autor: kaloryferarz »

O kurde, a ja się spinam jak choćby dotknę gdzieś osłoną..


Romet Komar 2350 -> Honda Shadow 500 -> Yamaha XJ6 Diversion -> DL 650 AL9 -> Burgman 400 2010 :)

pawel-e34
A1
Posty: 70
Rejestracja: 21 lis 2020, 19:26
Lokalizacja: Jaworzno

Re: Osłona silnika, ale taka... pancerniejsza

Post autor: pawel-e34 »

A czy orientujesz się czy oslona z 650 przed 2012 rokiem pasuje do tych po 2012. Mam rysunek sle do przed lista. Chyba ze podzielisz się Twoim.


Zapraszam do mojej galerii ...
topic4333.html

Awatar użytkownika
Smerfciamajda
A+B+C+D
Posty: 2420
Rejestracja: 30 paź 2019, 14:39

Re: Osłona silnika, ale taka... pancerniejsza

Post autor: Smerfciamajda »

Odkopuję temat.

LETKO to kupa
Dwa razy pękł wspornik

Tym razem sama osłona na zgięciu. W nic nie uderzyłem.
Z drugiej strony też pęka.
Szlag

Obrazek

Obrazek



Awatar użytkownika
MarcinS
A2
Posty: 155
Rejestracja: 15 kwie 2020, 17:14
Lokalizacja: WPI

Re: Osłona silnika, ale taka... pancerniejsza

Post autor: MarcinS »

Do małego DLa mam Hepco&Becker. Wydaje się być pancerna, choć na pewno nie jest piękna.

https://moto-tour.com.pl/pl/products/pl ... fuEALw_wcB


GSX650-F '08 (2008 do 2009)
VStrom 650XT '17 (2017 - obecnie)

Awatar użytkownika
Luchow
A+B
Posty: 749
Rejestracja: 30 wrz 2016, 13:22
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Osłona silnika, ale taka... pancerniejsza

Post autor: Luchow »

@MarcinS Może sama osłona jest pancerna, ale nie widzę żadnego zewnętrznego mocowania z przodu, co jak podejrzewam oznacza, że jest mocowana do korpusu silnika/skrzyni. Mam rację? Bo jeśli tak, to raczej nie chciałbym nią mocniej przyziemić na jakichś kamieniach...


Marcin
DL 650 AL2 Metallic Fox Orange - Chudy Rudy Obecnie zdemotoryzowany

Awatar użytkownika
MarcinS
A2
Posty: 155
Rejestracja: 15 kwie 2020, 17:14
Lokalizacja: WPI

Re: Osłona silnika, ale taka... pancerniejsza

Post autor: MarcinS »

Luchow pisze:@MarcinS Może sama osłona jest pancerna, ale nie widzę żadnego zewnętrznego mocowania z przodu, co jak podejrzewam oznacza, że jest mocowana do korpusu silnika/skrzyni. Mam rację? Bo jeśli tak, to raczej nie chciałbym nią mocniej przyziemić na jakichś kamieniach...
Ma tylko chronić przed kamieniami na szutrach. Nie wyobrażam sobie jeżdżenia tym klocem w trialu ;-)


GSX650-F '08 (2008 do 2009)
VStrom 650XT '17 (2017 - obecnie)

Awatar użytkownika
Luchow
A+B
Posty: 749
Rejestracja: 30 wrz 2016, 13:22
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Osłona silnika, ale taka... pancerniejsza

Post autor: Luchow »

Niby tak, ale przy prześwicie jaki ma V-Strom to można przydzwonić osłoną choćby np. zjeżdżając z krawężnika. Mocowanie takiego elementu do kruchych odlewów silnika i skrzyni to dla mnie wciąż niezrozumiały pomysł.


Marcin
DL 650 AL2 Metallic Fox Orange - Chudy Rudy Obecnie zdemotoryzowany

ODPOWIEDZ

Wróć do „Inne do Vstrom-a”