Sprowadzamy motocykl - know-how

Wszystko przepisach, zmianach, aktualizacjach.
Awatar użytkownika
Centrino
Administrator
Posty: 4491
Rejestracja: 30 wrz 2016, 17:55
Lokalizacja: DLU

Sprowadzamy motocykl - know-how

Post autor: Centrino »

Wpadłem na pomysł aby zrobić opis procedur, jakie potrzebne są przy sprowadzeniu motocykla z zagranicy.
Wbrew pozorom nie jest to trudne ani skomplikowane lecz dość czasochłonne i wymaga często wędrówki po urzędach.

Procedury są różne w zależności skąd sprowadzamy motocykl. Jeżeli z krajów Unii Europejskiej poziom skomplikowania jest mniejszy niż gdy sprowadzamy go z krajów nie należących do Unii.

A więc, przeglądamy oferty ze znanych lub nie znanych portali i w końcu wybraliśmy motocykl, którym jesteśmy zainteresowani. W pobliżu oczywiście wynajdujemy jeszcze jakieś ogłoszenia na wypadek gdyby okazało się, że ten wybrany przez nas to paździerz. Wsiadamy w auto, samolot, pociąg i ciśniemy w kierunku naszego wymarzonego motocykla. Po dotarciu na miejsce jak zwykle oględziny, pertraktacja ceny, zakupi i..... No właśnie co dalej:

Motocykl sprowadzony z krajów należących do Unii Europejskiej.

Tu mamy mniejszy problem.
Najlepiej jeśli motocykl jest wyrejestrowany. Jeżeli nie to albo właściciel od razu idzie go wyrejestrować albo robimy to my lub też załatwiamy sprawę w Polsce za pośrednictwem ambasady danego kraju. Tego ostatniego nie polecam gdyż generuje to dodatkowe, niepotrzebne koszty a nasz stracony czas jest również bezcenny.
Podpisujemy umowę kupna-sprzedaży bądź też bierzemy fakturę zakupu, pakujemy i wracamy do kraju.
Po powrocie do kraju musimy posiadać:
-umowę kupna - sprzedaży bądź fakturę zakupu (pomijam kwestie jakiś darowizn, spadków itp)
- tablice rejestracyjne - jeśli były.
- ubezpieczenie - jeśli było.

I Urząd celny
motocykle są zwolnione z akcyzy więc nawet nie jedziemy do celnego czy tam nawet nie załatwiamy sprawy przez internet (puesc)

II Tłumaczenie dokumentów

Tłumaczenie dokumentów musi zrobić tłumacz przysięgły. Tak więc zabieramy dowód rejestracyjny i naszą umowę i oddajemy je w ręce tłumacza. Można zaoszczędzić na tłumaczu sporządzając umowę kupna-sprzedaży dwujęzyczną (wzory na necie można znaleźć), jeśli mamy fakturę to niestety ale nie da się sporządzić faktury dwujęzycznej.

III Przegląd techniczny

W jakiś sposób należy dostarczyć motocykl do stacji diagnostycznej. Nie ma problemu jeśli mamy tablice zjazdowe natomiast jeśli nie to motocykl na przyczepkę i jedziemy.
Z badania otrzymujemy dokument potwierdzający wykonanie badań technicznych.

IV Wydział komunikacji

Mamy już komplet dokumentów z którymi udajemy się do wydziału komunikacji, gdzie rejestrujemy nasz motocykl. Po załatwieniu sprawy w WK nie zapomnijmy, że musimy nasz sprzęt ubezpieczyć i to w ten sam dzień w którym zarejestrowaliśmy pojazd.


Motocykl sprowadzony spoza Unii Europejskiej.

Tu jest troszkę więcej papierologii i kosztów.

I. Urząd Celny

. W Urzędzie celnym wjazdu na teren wspólnoty przedstawiamy motocykl będący przedmiotem importu.
. Składamy wypełnione zgłoszenie celne SAD (ze względu na stopień skomplikowania formularza warto skorzystać z usług agencji celnych)
Dokument SAD zawiera m.in. wysokości opłat z tytułu cła, akcyzy i podatku VAT

Zasada wyliczeń:

1. Cło

Podstawą wyliczenia jest wartość motocykla, z faktury, powiększona o dodatkowe koszty transportu pojazdu i ewentualnego ubezpieczenia do granic zewnętrznych Unii Europejskiej.

Stawka:
. 10% - dot. m.in. Kanady, USA
. 0% - w przypadku importu z krajów objętych porozumieniem EFTA (European Free Trade Association) czyli: Norwegii, Szwajcarii, Liechtensteinu i Islandii.

2. Akcyza

Motocykle zarówno z krajów UE jak i spoza UE są zwolnione z podatku akcyzowego

3. Podatek od towarów i usług (VAT)

Pojazdy sprowadzane z poza terytorium Unii Europejskiej są obciążane 22% stawką podatku od towarów i usług (VAT)

Podstawą podatku VAT jest wartość auta, z faktury, powiększona o dodatkowe koszty transportu pojazdu i ewentualnego ubezpieczenia do granic zewnętrznych Unii Europejskiej powiększona o należne cło.

Do zgłoszenia celnego SAD należy dołączyć:
. dokument transakcyjny (faktura, umowa kupna-sprzedaży)
. dowód rejestracyjny lub inny dokument pojazdu z kraju pochodzenia ( np. Certificate of Title w przypadku importu z USA )
. inne dokumenty związane z nabyciem pojazdu np. polisa ubezpieczeniowa
. w przypadku transportu morskiego - dokumenty z nim związane
Opłacenie tych należności zostaje potwierdzone odpowiednim wpisem w zgłoszeniu celnym SAD.


I to w zasadzie tylko taka różnica, resztę czynności jest taka sama jak w przypadku sprowadzenia z UE czyli: przegląd techniczny, tłumaczenie dokumentów, rejestracja i na koniec ubezpieczenie.



Pod linkiem poniżej znajdują się wzory dowodów rejestracyjnych z różnych państw. Z racji dużej ilości tych wzorów nie będę ich tu wklejał. Każdy może kliknąć w link i zerknąć na ten, który go w danej chwili interesuje.


http://mib.gov.pl/2-Wzorydowodowrejestracyjnych.htm


JAWA 350TS -> BMW F650 -> DL650 AK8 -> DL1050XT

Części, akcesoria motocyklowe https://dlmoto.pl/

Tags:

mowso
A1
Posty: 40
Rejestracja: 11 paź 2016, 10:37
Kontakt:

Re: Sprowadzamy motocykl - know-how

Post autor: mowso »

Brawo za poradnik - podwiesić proszę, pewnie przyda się niejednemu.


--
Pozdrawiam
Mowso
ER5->DL650->Stelvio->DL650->F800GT->ST1200->AN400->1200GS->empty

ODPOWIEDZ

Wróć do „Prawo, przepisy, kodeks”