Triumph Tiger 1200 GT Pro / Rally Explorer - pierwsze wrażenia z jazdy

Miejsce do pogaduszek i dzielenia się doświadczeniem o motocyklach innych niż V-Strom.
Awatar użytkownika
Iżu
A+B+C+D
Posty: 2248
Rejestracja: 09 lis 2016, 18:28
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Triumph Tiger 1200 GT Pro / Rally Explorer - pierwsze wrażenia z jazdy

Post autor: Iżu »

Cześć, na początku czerwca miałem okazję jeździć nowym Tigerem 1200 GT Pro w Katowicach, a całkiem niedawno Tigerem 1200 Rally Explorer czyli najbardziej wypasioną wersją tego motocykla, chciałbym się więc podzielić z Wami kilkoma moimi spostrzeżeniami dotyczącymi obu tych modeli.

Zacznę od Tigera 1200 GT Pro wycenionego na kwotę - 85'000 zł.:
Triumph Tiger 1200 GT Pro (1).JPG
Triumph Tiger 1200 GT Pro (1).JPG (393.15 KiB) Przejrzano 1498 razy
Triumph Tiger 1200 GT Pro (2).JPG
Triumph Tiger 1200 GT Pro (2).JPG (422.99 KiB) Przejrzano 1498 razy
Triumph Tiger 1200 GT Pro (3).JPG
Triumph Tiger 1200 GT Pro (3).JPG (312.73 KiB) Przejrzano 1498 razy
Triumph Tiger 1200 GT Pro (4).JPG
Triumph Tiger 1200 GT Pro (4).JPG (714.52 KiB) Przejrzano 1498 razy
Trzeba przyznać że motocykl jest ładny i dokładnie zmontowany, nic nie skrzypi ani nie trzeszczy, po pierwszych kilometrach poczułem się na nim jak na swoim Tigerze 850 Sport.
Maszynę napędza - trzycylindrowy rzędowy silnik DOHC chłodzony cieczą o pojemności - 1160 cm3, generuje on maksymalną moc - 150 KM (9'000 obr/min) i maksymalny moment obrotowy - 130 Nm (7'000 obr/min), piec zespolono z sześciobiegową skrzynią, mamy tu też sprzęgło antyhoppingowe z hydraulicznym wspomaganiem, oraz napęd końcowy realizowany za pomocą wału.
Triumph Tiger 1200 GT Pro (5).JPG
Triumph Tiger 1200 GT Pro (5).JPG (294.95 KiB) Przejrzano 1498 razy
Triumph Tiger 1200 GT Pro (6).JPG
Triumph Tiger 1200 GT Pro (6).JPG (298.28 KiB) Przejrzano 1498 razy
Triumph Tiger 1200 GT Pro (7).JPG
Triumph Tiger 1200 GT Pro (7).JPG (297.83 KiB) Przejrzano 1498 razy
Przednie półaktywne zawieszenie Sowa 49 mm upside-down ma skok 200 mm, tylne także półaktywne Showa typu monoshock ma również skok 200 mm.
W porównaniu do mojego Tigera 850 Sport w dużym Tygrysie ręce są wyżej, kanapa jest szersza i bardziej komfortowa, mamy też takie same wyłączniki przy kierownicy (podświetlane), bardzo dobrą ergonomię.
Triumph Tiger 1200 GT Pro (11).JPG
Triumph Tiger 1200 GT Pro (11).JPG (186.37 KiB) Przejrzano 1498 razy
Triumph Tiger 1200 GT Pro prowadzi się bardzo stabilnie, w zakrętach wydaje się neutralny i ogólnie łatwy w prowadzeniu, do tego jest to naprawdę wygodny sprzęt także pod kątem siedzenia pasażera, masę 245 kg. czuć dopiero podczas manewrów na parkingu przy małej prędkości.
Warto dodać że przy niskim położeniu siedzenia kierowcy (850/870 mm) podpierałem się nogami na lekko podniesionych stopach.
Ochrona przed wiatrem w tym motocyklu jest bardzo dobra w zakresie od brzucha w dół, powyżej jest delikatnie mówiąc przeciętnie.
Przy moim wzroście 184 cm. szyba jest zbyt niska i wąska, bez zatyczek w uszach ciężko gdzieś dłużej pojechać :?
Na wielki plus - praktycznie brak odczuwania temperatury silnika czy gorącego powietrza z chłodnic które wykonano umieszczając je równolegle do osi motocykla, gdzie wyloty gorącego powietrza całkiem omijają kierowcę.
Triumph Tiger 1200 GT Pro (9).JPG
Triumph Tiger 1200 GT Pro (9).JPG (221.5 KiB) Przejrzano 1498 razy
Triumph Tiger 1200 GT Pro (10).JPG
Triumph Tiger 1200 GT Pro (10).JPG (275.59 KiB) Przejrzano 1498 razy
Bardzo spodobał mi się też nowy 7" wyświetlacz TFT z normalną czytelną grafiką oraz dobrą widocznością także w słońcu, ale menu jest tak skonfigurowane iż nie ma dostępnych kilku informacji naraz jak to jest w Tigerze 900 :o
Triumph Tiger 1200 GT Pro (18).JPG
Triumph Tiger 1200 GT Pro (18).JPG (245.52 KiB) Przejrzano 1498 razy
Triumph Tiger 1200 GT Pro (19).JPG
Triumph Tiger 1200 GT Pro (19).JPG (215.5 KiB) Przejrzano 1498 razy

Poza obrotomierzem, prędkościomierzem, wskaźnikiem biegu, wskazaniem załączonego trybu jazdy, temperatury zewnętrznej i godziny możemy ustawić w zasadzie widoczność jednego parametru i tak gdy chcemy sobie sprawdzić stan licznika dziennego trzeba się przeklikać w menu za pomocą joysticka po lewej stronie kiery.
By sprawdzić np. średnie spalanie trzeba znowu wrócić do podmenu i kliknąć odpowiednie wskazanie, tak samo z temperaturą silnika czy ustawieniem twardości zawieszenia - to według mnie mocno odrywa kierowcę od patrzenia przed siebie, a więc może być niebezpieczne - uważam to za wadę :o
Triumph Tiger 1200 GT pro (21).JPG
Triumph Tiger 1200 GT pro (21).JPG (217.68 KiB) Przejrzano 1498 razy
Bezpośrednio mamy tylko dostęp do trybów jazdy pod jednym z przycisków na kierownicy, po ustawieniu jednego z nich komputer dostosowuje działanie roll-gazu, systemu kontroli trakcji czy ABS-u a także twardości zawieszenia w zależności co wybierzemy, to ostatnie możemy zmieniać w każdym z trybów klikając w menu zakładkę "Damping"
Triumph Tiger 1200 GT Pro (20).JPG
Triumph Tiger 1200 GT Pro (20).JPG (218.57 KiB) Przejrzano 1498 razy
Pod siedzeniem pasażera mamy specjalny schowek na smartfona z ładowaniem, dzięki połączeniu Bluetooth można go sparować z systemem motocykla używając wyświetlacza np. do prostej nawigacji lub odtwarzania ulubionej muzyki.
Triumph Tiger 1200 GT Pro (17).JPG
Triumph Tiger 1200 GT Pro (17).JPG (307.84 KiB) Przejrzano 1498 razy
Na plus oczywiście świetne światła w technologii LED, w tym fajny reflektor ze światłem do jazdy dziennej oraz doświetlaniem zakrętów przy pochyleniu na winklach.
Triumph Tiger 1200 GT Pro (12).JPG
Triumph Tiger 1200 GT Pro (12).JPG (425.9 KiB) Przejrzano 1498 razy
Triumph Tiger 1200 GT Pro (13).JPG
Triumph Tiger 1200 GT Pro (13).JPG (223.81 KiB) Przejrzano 1498 razy
Świetne jest półaktywne zawieszenie Showa o skokach obu kół - 200 mm. z możliwością regulacji twardości w każdym trybie jazdy, a tych mamy 4, jednak nie do końca podoba mi się umieszczenie zbiorniczka półaktywnego zawieszenia tylnego z boku bezpośrednio pod ramą, gdyż istnieje możliwość uszkodzenia go przy jakimś upadku motocykla.
Triumph Tiger 1200 GT Pro (8).JPG
Triumph Tiger 1200 GT Pro (8).JPG (238.4 KiB) Przejrzano 1498 razy
Znakomity jest także układ hamulcowy (taki sam tylko z inną pompą zastosowano w Tigerach 900/850). oparty z przodu na podwójnych tarczach - 320 mm oraz zaciskach Brembo M4.30 Stylema to najlepsze możliwe rozwiązanie do motocykla, z tyłu mamy tarczę 282 mm i zacisk jednotłoczkowy Brembo oraz oczywiście zakrętowy ABS, oploty oczywiście stalowe.
Szkoda że zastosowano paskudny, tandetny, plastikowy zbiorniczek "na mocz" który nie ma na nakrętce zabezpieczających przed odkręceniem śrubek.
Triumph Tiger 1200 GT Pro (14).JPG
Triumph Tiger 1200 GT Pro (14).JPG (317.71 KiB) Przejrzano 1498 razy
Triumph Tiger 1200 GT Pro (16).JPG
Triumph Tiger 1200 GT Pro (16).JPG (181.03 KiB) Przejrzano 1498 razy
Bardzo solidnie wygląda tylny wahacz oraz przeniesie napędu za pomocą wału, to wzbudza zaufanie w stosunku do np. BMW R1250 GS.
W nowym Tigerze 1200 GT Pro zastosowano mnóstwo elektroniki, mamy tu IMU, zakrętowy ABS, kontrolę trakcji, tryby jazdy, system hamowania na wzniesieniu i w sporo tych ustawień możemy ingerować.
Bardzo mi się podoba możliwość zmiany napięcia wstępnego półaktywnego zawieszenia Showa podczas jazdy niezależnie od trybu w jakim pracuje motocykl czy silnik.
W tej wersji już w standardzie dostajemy między - grzane manetki, tempomat, quick-shifter, handbary czy minimalistyczną osłonę miski olejowej silnika.

Na koniec napiszę coś o silniku i tu niestety nieco się zawiodłem 😑
Nowy piec zaskoczył mnie dziwnym dźwiękiem jakby stukających zaworów (?) podczas rozpędzania aż do obrotów rzędu 3'000 :shock:
Kolejne zaskoczenie to spory poziom wibracji powyżej obrotów 5'500, które są odczuwalne na setach i kierownicy.
Zdziwiła mnie też przeciętna elastyczność w niskim zakresie obrotów, ten silnik chce się napędzać dopiero od około 4'500 obr/min.(mój Tiger 850 Sport pod tym względem wykazuje większą kulturę pracy ciągnąc od samego dołu).
Silnik Triumpha Tigera 1200 GT Pro ożywa dopiero powyżej 5'000 obrotów, wtedy zaczyna się zabawa i możemy odczuć te 150 KM i to chce jechać jak wściekłe jeśli go kręcimy w zakresie wysokich obrotów 😉, co nie oznacza że tym sprzętem nie da się jechać spokojnie z obrotami rzędu 3'000.
Znakomicie przy agresywnej jeździe działa fabryczny quick-shifter, oczywiście super pracuje też sprzęgło i skrzynia biegów, choć tu mam pewne uwagi do sprzęgła a mianowicie - podczas puszczania klamki na drugim biegu (np. na rondzie gdzie wcześniej rozłączamy napęd) słychać głośny stuk jakby siłownika sprzęgła.
Nowy Tiger 1200 lubi pić.. jeździłem testówką raczej zachowawczo i zgodnie z przepisami, dużo w obszarze zabudowanym z kilkoma odkrędkami dla sprawdzenia osiągów, kilka kilometrów wykonałem po drodze ekspresowej, po zatankowaniu silnik zeżarł 6,2 l/100 km. więc przy dynamicznej jeździe, lub szybkiej po autostradzie trzeba się liczyć ze spalaniem rzędu minimum 7 l/100 km. co przy zbiorniku o pojemności 20 l. nie da nam zbyt dużego zasięgu.

Po jeździe testowej nowym Tigerem 1200 GT Pro uzmysłowiłem sobie że to nie jest motocykl do codziennej jazdy czy bujania się po mieście, to maszyna przeznaczona do upalania w trasie, z bagażami i pasażerem.
Chciałbym jeszcze dodać uwagi moich kolegów którzy zastanawiali się nad zakupem Tigera 1200, ale jednak nabyli nowego BMW R1250 GS Adventure - im w nowym Tigerze 1200 przeszkadzała zbyt duża ilość komponentów pochodząca z tańszych modeli czyli Tigerów 900/850.
Faktycznie 1200 dostał takie same handbary, kierunkowskazy, tylną lampę i jeszcze kilka detali, koledzy stwierdzili że nowy Triumph Tiger 1200 nie wygląda na pieniądze które kosztuje, ja się akurat z tą opinią nie zgadzam, ale jeśli ktoś mnie zapyta czy nowy Triumph Tiger 1200 GT Pro którym jeździłem jest "GS Killerem" to zaprzeczę 8-)

Nowy Tiger 1200 wygrywa z BMW R1250 GS w kwestii ceny i wyposażenia jakie w tych pieniądzach (85'000 zł. GT Pro) otrzymujemy.
Utwierdziłem się też w przekonaniu że Triumph Tiger 900 Rally Pro to najbardziej uniwersalny motocykl klasy Adventure nadający się w trasę, teren czy miasto, duży Tiger 1200 nie ma tej uniwersalności ale też służy do czegoś innego.

Teraz kilka zdań o Tigerze 1200 Rally Explorer, którym miałem możliwość pośmigać w trasie robiąc niedawno - 240 km. po drodze ekspresowej, drogach krajowych i lokalnych, nie wybrałem się nim w teren z braku czasu ale także z powodu dużej wysokości motocykla a co za tym idzie niepewnego podparcia nogami w terenie:
Triumph Tiger 1200 Rally Explorer & Iżu (7).JPG
Triumph Tiger 1200 Rally Explorer & Iżu (7).JPG (534.37 KiB) Przejrzano 1498 razy
Topowy model Tigera 1200 wyceniono na - 96'800 zł. i jest to jedna z różnic między modelem GT Pro jakim jeździłem w czerwcu.
Kolejną jest większa masa - 261 kg. większy zbiornik paliwa - 30 litrów, oraz zastosowanie kół szprychowych oraz 21' obręczy z przodu oraz najważniejsze - w tej wersji zastosowano radar martwego pola, mamy w nim również - czujniki ciśnienia w ogumieniu, pełną osłonę miski olejowej silnika, ochronne gmole, reszta wyposażenia jest identyczna jak w GT Pro.
Pomimo dużej masy (nie większej od BMW R1250 GS ADV - 268 kg.) motocykl prowadzi się bardzo dobrze, co ciekawe z tym dużym przednim kołem z przodu i węższą oponą miałem wrażenie że lepiej mi się nim jeździ po winkalch, wynika to pewnie z tego że Tigera 1200 Rally Explorer wprawdzie trzeba mocniej zmusić do wejścia w zakręt, ale potem już można się pochylać intensywnie bo maszyna nie zwali się bardziej niż tego chcemy.
Na duży plus ochrona przed wiatrem korpusu i nóg, tu w porównaniu do GT Pro jest jeszcze lepiej z racji szerokiego zbiornika, niestety wyżej jest tak samo przeciętnie jak w wersji GT Pro bo fabryczna szyba jest zbyt wąska i niska.
W trasie duży Tygrys na szprychowych kołach spalił mi wedle wskazań komputera 6,4 l/100 km. a jakoś go szczególnie nie oszczędzałem, zaliczając "niemiecką autostradę" gdzie na początku wskaźnika prędkości pojawiała się cyfra 2 :D
Trasa jaką wybrałem prowadziła także po małopolskich i podkarpackich drogach lokalnych z dużą ilością zakrętów, podjazdów i zjazdów, w ten sposób dojechałem na Łapszankę z pięknym widokiem na Tatry 8-)
Triumph Tiger 1200 Rally Explorer (1).JPG
Triumph Tiger 1200 Rally Explorer (1).JPG (374.39 KiB) Przejrzano 1498 razy
Triumph Tiger 1200 Rally Explorer (2).JPG
Triumph Tiger 1200 Rally Explorer (2).JPG (391.83 KiB) Przejrzano 1498 razy
Triumph Tiger 1200 Rally Explorer (3).JPG
Triumph Tiger 1200 Rally Explorer (3).JPG (560.95 KiB) Przejrzano 1498 razy
Triumph Tiger 1200 Rally Explorer (4).JPG
Triumph Tiger 1200 Rally Explorer (4).JPG (539.2 KiB) Przejrzano 1498 razy
Tiger 1200 Rally Explorer ma zawieszenie o skokach kół - 220 mm (w opisie na stronie Triumpha jest błąd gdzie napisano - 200 mm), zawieszenie zachowuje się fantastycznie umożliwiając szybkie pokonywanie progów zwalniających, niestety kilka razu usłyszałem jakiś stuk, być może to podnóżek centralny odskoczył (?)
Co do tylnego radaru połączonego z żółtymi diodami w lusterkach bocznych to powiem Wam że działa to znakomicie, tylko raz system się pomylił świecąc na stałe gdy jechałem lewym pasem na wiadukcie blisko metalowych barierek, mnie te diody nie przeszkadzały aczkolwiek inni użytkownicy dróg mogą je odbierać jako kierunkowskazy.
Lusterka wprawdzie mogłyby być większe, ale świecąca dioda faktycznie trafnie ostrzega by wtedy nie zmieniać pasa (miałem okazję dobrze to sprawdzić jadąc Zakopianką w dużej grupie pojazdów).

Ogólnie ta wersja Tigera 1200 przyspiesza tak samo jak GT Pro, tak samo świetnie działa w niej quick-shifter czy hamulce z zakrętowym ABS-em.
Trzeba wiedzieć że Rally Pro jest jeszcze wyższym motocyklem od GT Pro, tu siedzenie jest na wysokości - 875/895 mm, a więc jeszcze wyżej, dlatego przy moim wzroście - 184 cm. dotykałem asfaltu na mocno ugiętych do góry stopach (875 mm), co do pozycji podczas jazdy to jest tak samo komfortowa jak w GT Pro.
Niestety silnik w drugim egzemplarzu jakim jeździłem tak samo dziwnie brzmiał podczas przyspieszania aż do 3'000 obr/min, słychać jakieś stukanie lub dzwonienie (coś jak w Fiacie 126p gdy dodawało się dużo gazu na 4 biegu i małej prędkości :lol: ).
Przyznam że bardzo mnie to złościło i to mnie odrzuca od tego silnika, zwłaszcza że przy obrotach rzędu trzech do czterech tysięcy piec jest relatywnie słaby i nie chce przyspieszać, zaczyna żyć dopiero od 4'500 obr/min a prawdziwa zabawa zaczyna się od 5'500 obr/min.
Od tych obrotów maszyna zaczyna przyspieszać jak szalony koń :D
Dynamika jest w tym motocyklu, ale jak wspomniałem powyżej 5'500 obr/min a to mi trochę nie pasuje do charakteru motocykla mającego jeździć także po szutrach czy jakichś bezdrożach, tu dalej uważam że tego typu ciężkie enduro nie jest dobrym motocyklem w teren.
W wersji Rally Explorer jest oczywiście taki sam wyświetlacz TFT jak w GT Pro, mam więc takie same uwagi i spostrzeżenia jak w wersji którą jeździłem w czerwcu czyli - denerwuje konieczność przekopywania się w menu by znaleźć jakąś wybraną funkcję, a potem kolejnego szukania innych parametrów wpatrując się w ekran.
Przydałby się tu jakiś system skrótów (jak z trybami jazdy), tu wyświetlacz z Tigera 900 mimo tej koszmarnej grafiki obrotomierza jest lepszy bo możemy podczas jazdy obserwować więcej parametrów jazdy koncentrując się na drodze w tym mieć od razu podgląd na temperaturę silnika, stan paliwa, spalanie czy pokonany dystans.
Triumph Tiger 1200 Rally Explorer (5).JPG
Triumph Tiger 1200 Rally Explorer (5).JPG (494.4 KiB) Przejrzano 1498 razy
Triumph Tiger 1200 Rally Explorer (6).JPG
Triumph Tiger 1200 Rally Explorer (6).JPG (585.82 KiB) Przejrzano 1498 razy
Reasumując - gdybym miał kupić Tigera 1200 to tylko w wersji - Rally Explorer gdyż tym motocyklem lepiej mi się jeździło, ma on też duży 30 l. zbiornik paliwa, kompletne wyposażenie także w tempomat, grzane manetki, gmole i system radaru ostrzegającego przed pojazdem w martwym polu który działa świetnie.
Jednak nie zmienię zdania i dalej będę twierdził że - Triumph Tiger 900 Rally Pro jest najlepszą alternatywą uniwersalnego motocykla - do miasta, w trasy i na wyprawy, jest też tańszy, bardziej poręczny i przede wszystkim lżejszy.

Za jakiś czas będę składał materiał z jazdy testowej Tigerem 1200 GT Pro w Katowicach i okolicy, później trafi na kanał filmik z wycieczki Tigerem 1200 Rally Explorer do Łapszanki 8-)
Załączniki
Triumph Tiger 1200 GT Pro (15).JPG
Triumph Tiger 1200 GT Pro (15).JPG (300.92 KiB) Przejrzano 1498 razy
Ostatnio zmieniony 02 sie 2022, 18:14 przez Iżu, łącznie zmieniany 6 razy.
Ocena: 17.64706%


Iżu

Awatar użytkownika
lukas76
A+B+C+D+E+T
Posty: 4396
Rejestracja: 10 mar 2019, 21:40
Lokalizacja: Bielsko-Biała/Zwiesel
Kontakt:

Re: Triumph Tiger 1200 GT Pro / Rally Explorer - pierwsze wrażenia z jazdy

Post autor: lukas76 »

@Iżu a jak wygoda w porownaniu do 900


Ponowne przyjęcie do Mniejszości Niemieckiej 🤣
BMWał
[media]https://www.dampfbier.de/[/media]

Awatar użytkownika
Iżu
A+B+C+D
Posty: 2248
Rejestracja: 09 lis 2016, 18:28
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Triumph Tiger 1200 GT Pro / Rally Explorer - pierwsze wrażenia z jazdy

Post autor: Iżu »

lukas76 pisze:
01 sie 2022, 18:50
@Iżu a jak wygoda w porownaniu do 900
Zdecydowanie komfort jest wyższy, Tiger 1200 ma bardziej podniesioną pozycję kierowcy, kierę wyżej i kąt kolan bardziej przyjemny, siedzenie jest szersze także pasażer nie powinien narzekać.
Ale jeśli zapytasz o komfort podparcia.. to tu wolę niższego i lżejszego Tigera 900 Rally Pro, właśnie dlatego obawiałem się jeździć ostatnio Tigerem 1200 Rally Explorer w terenie, by nie stracić podparcia bo przy tej masie na pewno bym go nie utrzymał gdyby mi się zaczął walić na bok. Piona 8-)
Ocena: 5.88235%


Iżu

Awatar użytkownika
Iżu
A+B+C+D
Posty: 2248
Rejestracja: 09 lis 2016, 18:28
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Triumph Tiger 1200 GT Pro / Rally Explorer - pierwsze wrażenia z jazdy

Post autor: Iżu »

Zapraszam na zaległy filmik z jazdy testowej motocyklem - Triumph Tiger 1200 GT Pro - która odbyła się 02.06.2022 roku w rejonie Katowic.
Miłego oglądania 8-)



Iżu

ODPOWIEDZ

Wróć do „Motocykle niesłuszne (czyli nie V-strom)”