UWAGA UWAGA UWAGA

Uruchomiliśmy zrzutkę dla kolegi Zibic
Zrzutka pod linkiem:
https://zrzutka.pl/yz5grd
Jakby ktoś chciał wspomóc kolegę w trudnych chwilach to będziemy wdzięczni


Naszemu koledze Zibic`owi ukradziono w nocy motocykl w Przesiece.
Proszę o udostęopnianie tej informacji na wszelkich forach, facebookach, instagramach.
W kupie siła a nóż widelec coś pomoże
Jak tylko od Zibic dostanę zdjęcia i szczególowe informacje o motocyklu od razu umieszczę je w poście poniżej

topic7406.html

TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

Wszystko to co my wiemy, a manuale nie podają :)
Awatar użytkownika
Centrino
Administrator
Posty: 4934
Rejestracja: 30 wrz 2016, 17:55
Lokalizacja: DLU

TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

Post autor: Centrino »

TRE jest to system, który ma za zadanie "zabrać" nieco mocy na 1, 2 i 3 biegu w celu, chyba, ochrony kierownika przed samym sobą. Tak naprawdę w DL650 to chba Panowie inżynierzy do końca nie wiedzą po co to zainstalowali albo DL dostał system w spadku po jakimś mocniejszym motocyklu.
Blokadę tę można ściągnąć ale o tym później.

TRE to skrót od "Time Retard Eliminator". Chodzi mniej więcej o to, że podczas działania systemu (czyli na 1, 2 i 3 biegu) zmieniany jest nieco czas wybuchu mieszanki na tak naprawdę mniej optymalny. Najlepszym momentem podania iskry na cylider czyli na wybuch mieszanki paliwowo-powietrznej jest na niewielki ułamek sekundy zanim tłok osiągnie GMP (górny martwy punkt).

Jeżeli zapłon jest zbyt wcześnie (na długo zanim tłok będzie w górnym martwym punkcie), to mieszanka paliwowo-powietrzna zostanie zapalona na długo przed punktem optymalnym i wówczas dużo energii się marnuje gdyż pęd tłoka stłumi część siły jaka została wytworzona aby go napędzić (tłok przez chwilkę porusza się jeszcze do góry).

Jeśli zapłon pojawia się zbyt późno (dowolnym czasie po tym jak tłok osiągnie górny martwy punkt), to tłok jest już podczas ruchu "w dół", mieszanka nie jest już tak mocno skompresowana a efektem jest dużo mniejsza energia wybuchu. Można nazwać to spowolnieniem czasu zapłonu lub właśnie "retard czasu". Daje to mniejszy moment obrotowy a co za tym idzie zmniejszenie mocy na pierwszych 3 biegach.

Suzuki celowo zaprogramowało ECM w taki sposób aby zmniejszyć moment obrotowy. Przypuszczalnie ma to na celu ochronę kierowcy przed pełną mocą. Innego wytłumaczenia nie widzę na takie postępowanie.

Sposób w jaki Suzuki zrobiło tą przeróbkę tak naprawdę jest banalnie prosty. Czujnik biegów wysyła sygnał do komputera o określonym napięciu dla poszczególnego biegu. W zależności od "zapiętego" biegu komputer dokonuje pomiaru jaka wartość napięcia jest aktualnie wysyłana.

I tak:
dla 1 biegu: 0,6K Ohms
dla N : 0 Ohms
dla 2 biegu: 0,8K Ohms
dla 3 biegu: 1,58K Ohms
dla 4 biegu: 2,85K Ohms
dla 5 biegu: 6,82K Ohms
dla 6 biegu: 14,95K Ohms

MOD TRE:
Modyfikacja TRE polega na oszukaniu komputera tak aby myślał, że jedzie na innym niż 1, 2 lub 3 bieg. Optymalnie jest oszukać komputer aby myślał, że zapięty jest cały czas bieg 6.
W tym celu należy wsadzić między kabel różowy a czarny, idące z czujnika biegów, opornik o wartości 15k Ohm imitując w ten sposób załączenie nonstop biegu 6.

Można się również pokusić o rozbudowanie systemu i wstawić sobie przełącznik, tak aby użytkownik sam decydował kiedy chce mieć TRE włączone a kiedy wyłączone.
W tym celu musimy zakupić przełącznik 3 pozycyjny, może być taki jak na zdjęciu poniżej:
przełącznik.jpg
przełącznik.jpg (53.56 KiB) Przejrzano 4490 razy
Wówczas łączymy kabelki wg schematu poniżej:
schemat TRE.png
Motocykl po zastosowaniu modyfikacji dostaje kompa na pierwszych trzech biegach
I w zasadzie to wszystko
Ocena: 5.88235%


JAWA 350TS -> BMW F650 -> DL650 AK8 -> DL1050XT

Części, akcesoria motocyklowe https://dlmoto.pl/

Tags:

ARD
A1
Posty: 85
Rejestracja: 26 paź 2016, 21:42
Lokalizacja: Chełmek

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

Post autor: ARD »

a czy jest to jakas znacząco odczuwalna róznica ?



Awatar użytkownika
Centrino
Administrator
Posty: 4934
Rejestracja: 30 wrz 2016, 17:55
Lokalizacja: DLU

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

Post autor: Centrino »

ARD pisze:a czy jest to jakas znacząco odczuwalna róznica ?
Zależy jak na to spojrzeć. Różnicy takiej jak między Ferrari a maluchem nie będzie ale będzie to zauważalne.


JAWA 350TS -> BMW F650 -> DL650 AK8 -> DL1050XT

Części, akcesoria motocyklowe https://dlmoto.pl/

Suszny
A
Posty: 345
Rejestracja: 13 paź 2016, 15:44

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

Post autor: Suszny »

A bawiłeś się w przecinanie kabelka 24 albo 25 przy ECU? Masz porównanie miedzy tym TRE a ucinaniem tego kabla?


V-strom 650 K5

czekol
A2
Posty: 139
Rejestracja: 05 paź 2016, 23:15
Lokalizacja: Nadarzyn

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

Post autor: czekol »

Nie sprawdzalem doswiadczalnie ale przwijały sie wątki na pierwszym forum, że w przypadku 650 róznica jest niezauważalna.
Natomiast w tysiącu podobno bardzo odczuwalna.



czekol
A2
Posty: 139
Rejestracja: 05 paź 2016, 23:15
Lokalizacja: Nadarzyn

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

Post autor: czekol »

no i pytanie czy w środkowym :) modelu DL650 nie zaburzy to wyświetlanego biegu na konsoli.



Awatar użytkownika
kalinago
A2
Posty: 124
Rejestracja: 21 lis 2016, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

Post autor: kalinago »

Podoba mi się całość. Ale jeśli to konkursowe to bym wyprostował taki skrót myślowy -
Centrino pisze: ..... Czujnik biegów wysyła sygnał do komputera. W zależności od "zapiętego" biegu do komputera wysyłany jest impuls o różnej wartości.
I tak:
i tu wartości w Omach.
Impulsu raczej nie "wysyła się" w "Omach".
Jeśli "Omy" to bardziej "komputer dokonuje pomiaru oporności".



Awatar użytkownika
Centrino
Administrator
Posty: 4934
Rejestracja: 30 wrz 2016, 17:55
Lokalizacja: DLU

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

Post autor: Centrino »

OK, już poprawiam


JAWA 350TS -> BMW F650 -> DL650 AK8 -> DL1050XT

Części, akcesoria motocyklowe https://dlmoto.pl/

Awatar użytkownika
novy
A+B
Posty: 606
Rejestracja: 04 paź 2016, 12:34
Lokalizacja: Busko

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

Post autor: novy »

Z tego co czytałem wcześniej to w małym dl'u nie czuć różnicy. Masz to @Centrino założone u siebie? Faktycznie jest jakiś przyrost mocy na tych biegach?
Skoro na konkurs to wstaw jeszcze schemat bez przełącznika , żeby wszystko było jasne ;)

Tak na marginesie to stosując opornik 15kOhm ustawiamy TRE na 6 bieg , natomiast stosując opornik 6,8KOhm ustawiamy na 5 bieg.
Układ z samym rezystorem jest taki trochę prymitywny będzie powodował wzrost obrotów na biegu neutralnym dodatkowo mogą wystapić problemy z odpalaniem na zimnym silniku.
Lepiej jest zrobić tzw inteligentne TRE z tranzystorem (aTRE) - wszystko opisane jest tutaj wraz ze schematami: http://wotid.com/tls/content/view/17/57/

tu coś namieszałeś (brak 6 biegu - wartość 5 biegu powinna być chyba dla 6 - dla 5tego jest cos koło 6,8kO ):
Centrino pisze:
poszczególnego biegu. W zależności od "zapiętego" biegu komputer dokonuje pomiaru jaka wartość napięcia jest aktualnie wysyłana.

I tak:
dla 1 biegu: 0,6K Ohms
dla N : 0 Ohms
dla 2 biegu: 0,8K Ohms
dla 3 biegu: 1,58K Ohms
dla 4 biegu: 2,85K Ohms
dla 5 biegu: 14,95K Ohms


DL650 K5 Blue

Remol71
A+B
Posty: 817
Rejestracja: 04 paź 2016, 15:24

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

Post autor: Remol71 »

kalinago pisze:Podoba mi się całość. Ale jeśli to konkursowe to bym wyprostował taki skrót myślowy -
Centrino pisze: ..... Czujnik biegów wysyła sygnał do komputera. W zależności od "zapiętego" biegu do komputera wysyłany jest impuls o różnej wartości.
I tak:
i tu wartości w Omach.
Impulsu raczej nie "wysyła się" w "Omach".
Jeśli "Omy" to bardziej "komputer dokonuje pomiaru oporności".
Komputer sprawdza napięcie. Rezystory są dzielnikami.
Ocena: 5.88235%



Awatar użytkownika
Centrino
Administrator
Posty: 4934
Rejestracja: 30 wrz 2016, 17:55
Lokalizacja: DLU

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

Post autor: Centrino »

Suszny pisze:A bawiłeś się w przecinanie kabelka 24 albo 25 przy ECU? Masz porównanie miedzy tym TRE a ucinaniem tego kabla?
Nie, nie mam porównania między magicznym kabelkiem a TRE. Byłem blisko ucięcia kabla przy ECU ale zaczęły się pojawiać informację, że jest to tylko oszukiwanie ECU sondą lambda i na razie zrezygnowałem z ucinania magicznego kabelka.


JAWA 350TS -> BMW F650 -> DL650 AK8 -> DL1050XT

Części, akcesoria motocyklowe https://dlmoto.pl/

Awatar użytkownika
novy
A+B
Posty: 606
Rejestracja: 04 paź 2016, 12:34
Lokalizacja: Busko

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

Post autor: novy »

Oszukiwanie ECU sondą lambda było w modelu AL0 - w starym faktycznie dziabnięcie kabla powoduje lepszą kulturę pracy silnika na niższych obrotach. Dowodem jest m.in. to że dziabnięcie tego kabla powoduje odblokowanie mocy motka jeśli był zblokowany na rynek francuski czyli faktycznie przełącza na inna mapę wtrysku.
Ja u siebie mam dziabnięte i jak dla mnie jest różnica. Nie jest to jakiś przyrost mocy tylko równiejsza praca silnika na niskich obrotach oraz płynniejsze (szybsze) wchodzenie na obroty .


DL650 K5 Blue

Awatar użytkownika
daw103
A2
Posty: 103
Rejestracja: 04 paź 2016, 12:55
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

Post autor: daw103 »

Zgadzam się z przedmówca czekam do wiosny i jadę na Hamownie :D Będziemy mieli wtedy jasny obraz sytuacji co się dzieje po przecięciu kabla:) kabel mam zalutowany na przełączniku więc mam możliwość dowolnej zmiany map.



Awatar użytkownika
Centrino
Administrator
Posty: 4934
Rejestracja: 30 wrz 2016, 17:55
Lokalizacja: DLU

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

Post autor: Centrino »

No to super, będzie jakiś pogląd na faktyczne działanie magic cable.
A może dałbyś się namówić jeszcze na badanie z włączonym i wyłączonym TRE??


JAWA 350TS -> BMW F650 -> DL650 AK8 -> DL1050XT

Części, akcesoria motocyklowe https://dlmoto.pl/

Awatar użytkownika
daw103
A2
Posty: 103
Rejestracja: 04 paź 2016, 12:55
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

Post autor: daw103 »

Centrino jak mi fundniesz TRE to nie ma problemu :D już się poświęcę i moto zhamuje :D



Awatar użytkownika
Centrino
Administrator
Posty: 4934
Rejestracja: 30 wrz 2016, 17:55
Lokalizacja: DLU

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

Post autor: Centrino »

@daw103 Musiałbym pójść do sklepu elektronicznego i kupić opornik za jakieś 15groszy.
Kurcze przesyłka będzie droższa :)

Ale możemy umówić się inaczej.
Pójdziesz do sklepu i sobie ten oporniczek kupisz a ja Ci postawię a to browara przy najbliższej okazji.
Będziesz jakieś 33 razy do przodu w funduszach ;)


JAWA 350TS -> BMW F650 -> DL650 AK8 -> DL1050XT

Części, akcesoria motocyklowe https://dlmoto.pl/

Awatar użytkownika
Carry
A1
Posty: 41
Rejestracja: 07 mar 2017, 07:48

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

Post autor: Carry »

TRE polega na uzyciu map z najwyzszej grupy zaplonowej (najbardziej przyspieszonej) dla nizszych biegow.

W praktyce wyglada to tak że masz grupy zapłonowe:

Neutral (2 mapy, po jednej na cylinder)
1 Grupa (biegi 1,2)(2 mapy po jednej na cylinder)
2 Grupa (biegi 3,4)(2 mapy po jednej na cylinder)
3 Grupa (biegi 5,6)(2 mapy po jednej na cylinder)

W ECU ustawia się to tak, że wartości map dla grupy 3 kopiuje się na grupy 1 i 2 więc zamiast 3 grup ostatniecznie jest tylko grupa 3 dla każdego biegu + neutral. Więc korzysta się z mapy 5 i 6 biegu na wszystkich biegach bo jest najbardziej przyśpieszona na zapłonie


Należy rozróżnić kilka rodzajów TRE:

Elektryczne
TRE - czyli na stałe wpięty opornik wartości 5 biegu w układ - minusem rozwiązania jest to, że na Jałowym obroty są wyższe (mapy zapłonów dla neutrala i biegów są znacząco inne szczególnie na dole) dodatkowo mogą wystąpić problemy z odpalaniem na zimnym silniku.

aTRE - to samo co TRE tylko z tranzystorem i drugim opornikiem o wartości opornika na neutralu. Niweluje to problemy zawarte powyżej.

XTRE - moduł z Healtecka - drogi ale za to niezbędny przy fabrycznych wyświetlaczach biegów bo bieg wskazywany działa normalnie a sygnał do kompa idzie dla 5 biegu i netrala (jak aTRE)

Elektroniczne

TRE na bazie ECU. Polega to na tym że w module podmienia się mapy grup zapłonowych na te z piątego biegu (2 lub 3 grupa zapłonowa). Nie ma tutaj minusów a w odróżnieniu od wersji elektrycznych są dodatkowe zalety.

Zaletami trzeba nazwać to, że w zależności od biegu nie tylko mapa zapłonu się zmienia. Zmieniają się też mapy STP i kompensacji paliwa podczas jazdy. Jeśli mamy zrobione to elektrycznie to wszystkie mapy są ustawiane dla 5 biegu na stałe co zmienia charakterystykę motocykla i zazwyczaj powoduje przelanie maszyny. W wersji elektronicznej takiego czegoś nie ma bo robi się to na poziomie programu i ingeruje się tylko w mapy samego zapłonu.

Ciekawostka:

tak oto działa TRE w DL 650 2003-2006:

Obrazek

Niebieskie to przyspieszenie a czerwone opóźnienie zapłonu. im większe nasilenie koloru tym większa zmiana względem oryginalnej mapy. Tutaj jest pokazane jaka jest różnica po narzuceniu na siebie grupy zapłonowej dla biegu 5 i 6 na pozostałe biegi


ECU flashing - Carry/MotoTune
+48600403686
Polub Nas:
https://www.facebook.com/mototunepl

GregoryP
A1
Posty: 68
Rejestracja: 23 kwie 2017, 21:38
Lokalizacja: Gdansk

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

Post autor: GregoryP »

Witam wszystkich.
Dzisiaj podlaczylem do Dl650 inteligentny TRE.Po odpaleniu moto slychac roznice w pracy silnika.Przejechalem sie po parkingu i pierwsze co zauwazylem to po przejechaniu przez garba na drugim biegu moto duzo lepiej sie zbieralo, bez trzesienia silnikiem.Wiecej napisze bo dluzszej trasie.



GregoryP
A1
Posty: 68
Rejestracja: 23 kwie 2017, 21:38
Lokalizacja: Gdansk

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

Post autor: GregoryP »

Witam ,nawinąłem troche kilometrow z przerobionym TRE i z obserwacji moto moge powiedziec ,ze moto lepiej sie zbiera z miejsca, ale praca silnika jest jakby bardziej twarda i czuc troche wieksze wibracje.
Ocena: 5.88235%



Turysta
AM
Posty: 1
Rejestracja: 06 gru 2017, 20:59

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

Post autor: Turysta »

Witam
Kupiłem TRE z przełącznikiem on/of z orginalnymi wtyczkami do Suzuki na olx cena koło 80 zł
Ja jestem bardzo zadowolony dl ładnie się zbiera na pierwszych biegach badzo płynnie przyspiesza tego właśnie mi brakowało
Ja Polecam bo koszt nie duży a różnica spora



ODPOWIEDZ

Wróć do „Patenty i usprawnienia”