UWAGA UWAGA UWAGA
Uruchomiliśmy zrzutkę dla kolegi Zibic
Zrzutka pod linkiem:
https://zrzutka.pl/yz5grd
Jakby ktoś chciał wspomóc kolegę w trudnych chwilach to będziemy wdzięczni
Naszemu koledze Zibic`owi ukradziono w nocy motocykl w Przesiece.
Proszę o udostęopnianie tej informacji na wszelkich forach, facebookach, instagramach.
W kupie siła a nóż widelec coś pomoże
Jak tylko od Zibic dostanę zdjęcia i szczególowe informacje o motocyklu od razu umieszczę je w poście poniżej
topic7406.html
Uruchomiliśmy zrzutkę dla kolegi Zibic
Zrzutka pod linkiem:
https://zrzutka.pl/yz5grd
Jakby ktoś chciał wspomóc kolegę w trudnych chwilach to będziemy wdzięczni
Naszemu koledze Zibic`owi ukradziono w nocy motocykl w Przesiece.
Proszę o udostęopnianie tej informacji na wszelkich forach, facebookach, instagramach.
W kupie siła a nóż widelec coś pomoże
Jak tylko od Zibic dostanę zdjęcia i szczególowe informacje o motocyklu od razu umieszczę je w poście poniżej
topic7406.html
TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie
TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie
TRE jest to system, który ma za zadanie "zabrać" nieco mocy na 1, 2 i 3 biegu w celu, chyba, ochrony kierownika przed samym sobą. Tak naprawdę w DL650 to chba Panowie inżynierzy do końca nie wiedzą po co to zainstalowali albo DL dostał system w spadku po jakimś mocniejszym motocyklu.
Blokadę tę można ściągnąć ale o tym później.
TRE to skrót od "Time Retard Eliminator". Chodzi mniej więcej o to, że podczas działania systemu (czyli na 1, 2 i 3 biegu) zmieniany jest nieco czas wybuchu mieszanki na tak naprawdę mniej optymalny. Najlepszym momentem podania iskry na cylider czyli na wybuch mieszanki paliwowo-powietrznej jest na niewielki ułamek sekundy zanim tłok osiągnie GMP (górny martwy punkt).
Jeżeli zapłon jest zbyt wcześnie (na długo zanim tłok będzie w górnym martwym punkcie), to mieszanka paliwowo-powietrzna zostanie zapalona na długo przed punktem optymalnym i wówczas dużo energii się marnuje gdyż pęd tłoka stłumi część siły jaka została wytworzona aby go napędzić (tłok przez chwilkę porusza się jeszcze do góry).
Jeśli zapłon pojawia się zbyt późno (dowolnym czasie po tym jak tłok osiągnie górny martwy punkt), to tłok jest już podczas ruchu "w dół", mieszanka nie jest już tak mocno skompresowana a efektem jest dużo mniejsza energia wybuchu. Można nazwać to spowolnieniem czasu zapłonu lub właśnie "retard czasu". Daje to mniejszy moment obrotowy a co za tym idzie zmniejszenie mocy na pierwszych 3 biegach.
Suzuki celowo zaprogramowało ECM w taki sposób aby zmniejszyć moment obrotowy. Przypuszczalnie ma to na celu ochronę kierowcy przed pełną mocą. Innego wytłumaczenia nie widzę na takie postępowanie.
Sposób w jaki Suzuki zrobiło tą przeróbkę tak naprawdę jest banalnie prosty. Czujnik biegów wysyła sygnał do komputera o określonym napięciu dla poszczególnego biegu. W zależności od "zapiętego" biegu komputer dokonuje pomiaru jaka wartość napięcia jest aktualnie wysyłana.
I tak:
dla 1 biegu: 0,6K Ohms
dla N : 0 Ohms
dla 2 biegu: 0,8K Ohms
dla 3 biegu: 1,58K Ohms
dla 4 biegu: 2,85K Ohms
dla 5 biegu: 6,82K Ohms
dla 6 biegu: 14,95K Ohms
MOD TRE:
Modyfikacja TRE polega na oszukaniu komputera tak aby myślał, że jedzie na innym niż 1, 2 lub 3 bieg. Optymalnie jest oszukać komputer aby myślał, że zapięty jest cały czas bieg 6.
W tym celu należy wsadzić między kabel różowy a czarny, idące z czujnika biegów, opornik o wartości 15k Ohm imitując w ten sposób załączenie nonstop biegu 6.
Można się również pokusić o rozbudowanie systemu i wstawić sobie przełącznik, tak aby użytkownik sam decydował kiedy chce mieć TRE włączone a kiedy wyłączone.
W tym celu musimy zakupić przełącznik 3 pozycyjny, może być taki jak na zdjęciu poniżej:
Wówczas łączymy kabelki wg schematu poniżej:
Motocykl po zastosowaniu modyfikacji dostaje kompa na pierwszych trzech biegach
I w zasadzie to wszystko
Blokadę tę można ściągnąć ale o tym później.
TRE to skrót od "Time Retard Eliminator". Chodzi mniej więcej o to, że podczas działania systemu (czyli na 1, 2 i 3 biegu) zmieniany jest nieco czas wybuchu mieszanki na tak naprawdę mniej optymalny. Najlepszym momentem podania iskry na cylider czyli na wybuch mieszanki paliwowo-powietrznej jest na niewielki ułamek sekundy zanim tłok osiągnie GMP (górny martwy punkt).
Jeżeli zapłon jest zbyt wcześnie (na długo zanim tłok będzie w górnym martwym punkcie), to mieszanka paliwowo-powietrzna zostanie zapalona na długo przed punktem optymalnym i wówczas dużo energii się marnuje gdyż pęd tłoka stłumi część siły jaka została wytworzona aby go napędzić (tłok przez chwilkę porusza się jeszcze do góry).
Jeśli zapłon pojawia się zbyt późno (dowolnym czasie po tym jak tłok osiągnie górny martwy punkt), to tłok jest już podczas ruchu "w dół", mieszanka nie jest już tak mocno skompresowana a efektem jest dużo mniejsza energia wybuchu. Można nazwać to spowolnieniem czasu zapłonu lub właśnie "retard czasu". Daje to mniejszy moment obrotowy a co za tym idzie zmniejszenie mocy na pierwszych 3 biegach.
Suzuki celowo zaprogramowało ECM w taki sposób aby zmniejszyć moment obrotowy. Przypuszczalnie ma to na celu ochronę kierowcy przed pełną mocą. Innego wytłumaczenia nie widzę na takie postępowanie.
Sposób w jaki Suzuki zrobiło tą przeróbkę tak naprawdę jest banalnie prosty. Czujnik biegów wysyła sygnał do komputera o określonym napięciu dla poszczególnego biegu. W zależności od "zapiętego" biegu komputer dokonuje pomiaru jaka wartość napięcia jest aktualnie wysyłana.
I tak:
dla 1 biegu: 0,6K Ohms
dla N : 0 Ohms
dla 2 biegu: 0,8K Ohms
dla 3 biegu: 1,58K Ohms
dla 4 biegu: 2,85K Ohms
dla 5 biegu: 6,82K Ohms
dla 6 biegu: 14,95K Ohms
MOD TRE:
Modyfikacja TRE polega na oszukaniu komputera tak aby myślał, że jedzie na innym niż 1, 2 lub 3 bieg. Optymalnie jest oszukać komputer aby myślał, że zapięty jest cały czas bieg 6.
W tym celu należy wsadzić między kabel różowy a czarny, idące z czujnika biegów, opornik o wartości 15k Ohm imitując w ten sposób załączenie nonstop biegu 6.
Można się również pokusić o rozbudowanie systemu i wstawić sobie przełącznik, tak aby użytkownik sam decydował kiedy chce mieć TRE włączone a kiedy wyłączone.
W tym celu musimy zakupić przełącznik 3 pozycyjny, może być taki jak na zdjęciu poniżej:
Wówczas łączymy kabelki wg schematu poniżej:
Motocykl po zastosowaniu modyfikacji dostaje kompa na pierwszych trzech biegach
I w zasadzie to wszystko
- Ocena: 5.88235%
Tags:
Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie
a czy jest to jakas znacząco odczuwalna róznica ?
Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie
Zależy jak na to spojrzeć. Różnicy takiej jak między Ferrari a maluchem nie będzie ale będzie to zauważalne.ARD pisze:a czy jest to jakas znacząco odczuwalna róznica ?
Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie
A bawiłeś się w przecinanie kabelka 24 albo 25 przy ECU? Masz porównanie miedzy tym TRE a ucinaniem tego kabla?
V-strom 650 K5
Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie
Nie sprawdzalem doswiadczalnie ale przwijały sie wątki na pierwszym forum, że w przypadku 650 róznica jest niezauważalna.
Natomiast w tysiącu podobno bardzo odczuwalna.
Natomiast w tysiącu podobno bardzo odczuwalna.
Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie
no i pytanie czy w środkowym
modelu DL650 nie zaburzy to wyświetlanego biegu na konsoli.

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie
Podoba mi się całość. Ale jeśli to konkursowe to bym wyprostował taki skrót myślowy -
Impulsu raczej nie "wysyła się" w "Omach".
Jeśli "Omy" to bardziej "komputer dokonuje pomiaru oporności".
i tu wartości w Omach.Centrino pisze: ..... Czujnik biegów wysyła sygnał do komputera. W zależności od "zapiętego" biegu do komputera wysyłany jest impuls o różnej wartości.
I tak:
Impulsu raczej nie "wysyła się" w "Omach".
Jeśli "Omy" to bardziej "komputer dokonuje pomiaru oporności".
Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie
Z tego co czytałem wcześniej to w małym dl'u nie czuć różnicy. Masz to @Centrino założone u siebie? Faktycznie jest jakiś przyrost mocy na tych biegach?
Skoro na konkurs to wstaw jeszcze schemat bez przełącznika , żeby wszystko było jasne
Tak na marginesie to stosując opornik 15kOhm ustawiamy TRE na 6 bieg , natomiast stosując opornik 6,8KOhm ustawiamy na 5 bieg.
Układ z samym rezystorem jest taki trochę prymitywny będzie powodował wzrost obrotów na biegu neutralnym dodatkowo mogą wystapić problemy z odpalaniem na zimnym silniku.
Lepiej jest zrobić tzw inteligentne TRE z tranzystorem (aTRE) - wszystko opisane jest tutaj wraz ze schematami: http://wotid.com/tls/content/view/17/57/
tu coś namieszałeś (brak 6 biegu - wartość 5 biegu powinna być chyba dla 6 - dla 5tego jest cos koło 6,8kO ):
Skoro na konkurs to wstaw jeszcze schemat bez przełącznika , żeby wszystko było jasne

Tak na marginesie to stosując opornik 15kOhm ustawiamy TRE na 6 bieg , natomiast stosując opornik 6,8KOhm ustawiamy na 5 bieg.
Układ z samym rezystorem jest taki trochę prymitywny będzie powodował wzrost obrotów na biegu neutralnym dodatkowo mogą wystapić problemy z odpalaniem na zimnym silniku.
Lepiej jest zrobić tzw inteligentne TRE z tranzystorem (aTRE) - wszystko opisane jest tutaj wraz ze schematami: http://wotid.com/tls/content/view/17/57/
tu coś namieszałeś (brak 6 biegu - wartość 5 biegu powinna być chyba dla 6 - dla 5tego jest cos koło 6,8kO ):
Centrino pisze:
poszczególnego biegu. W zależności od "zapiętego" biegu komputer dokonuje pomiaru jaka wartość napięcia jest aktualnie wysyłana.
I tak:
dla 1 biegu: 0,6K Ohms
dla N : 0 Ohms
dla 2 biegu: 0,8K Ohms
dla 3 biegu: 1,58K Ohms
dla 4 biegu: 2,85K Ohms
dla 5 biegu: 14,95K Ohms
DL650 K5 Blue
Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie
Komputer sprawdza napięcie. Rezystory są dzielnikami.kalinago pisze:Podoba mi się całość. Ale jeśli to konkursowe to bym wyprostował taki skrót myślowy -i tu wartości w Omach.Centrino pisze: ..... Czujnik biegów wysyła sygnał do komputera. W zależności od "zapiętego" biegu do komputera wysyłany jest impuls o różnej wartości.
I tak:
Impulsu raczej nie "wysyła się" w "Omach".
Jeśli "Omy" to bardziej "komputer dokonuje pomiaru oporności".
- Ocena: 5.88235%
Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie
Nie, nie mam porównania między magicznym kabelkiem a TRE. Byłem blisko ucięcia kabla przy ECU ale zaczęły się pojawiać informację, że jest to tylko oszukiwanie ECU sondą lambda i na razie zrezygnowałem z ucinania magicznego kabelka.Suszny pisze:A bawiłeś się w przecinanie kabelka 24 albo 25 przy ECU? Masz porównanie miedzy tym TRE a ucinaniem tego kabla?
Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie
Oszukiwanie ECU sondą lambda było w modelu AL0 - w starym faktycznie dziabnięcie kabla powoduje lepszą kulturę pracy silnika na niższych obrotach. Dowodem jest m.in. to że dziabnięcie tego kabla powoduje odblokowanie mocy motka jeśli był zblokowany na rynek francuski czyli faktycznie przełącza na inna mapę wtrysku.
Ja u siebie mam dziabnięte i jak dla mnie jest różnica. Nie jest to jakiś przyrost mocy tylko równiejsza praca silnika na niskich obrotach oraz płynniejsze (szybsze) wchodzenie na obroty .
Ja u siebie mam dziabnięte i jak dla mnie jest różnica. Nie jest to jakiś przyrost mocy tylko równiejsza praca silnika na niskich obrotach oraz płynniejsze (szybsze) wchodzenie na obroty .
DL650 K5 Blue
Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie
Zgadzam się z przedmówca czekam do wiosny i jadę na Hamownie
Będziemy mieli wtedy jasny obraz sytuacji co się dzieje po przecięciu kabla:) kabel mam zalutowany na przełączniku więc mam możliwość dowolnej zmiany map.

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie
No to super, będzie jakiś pogląd na faktyczne działanie magic cable.
A może dałbyś się namówić jeszcze na badanie z włączonym i wyłączonym TRE??
A może dałbyś się namówić jeszcze na badanie z włączonym i wyłączonym TRE??
Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie
Centrino jak mi fundniesz TRE to nie ma problemu
już się poświęcę i moto zhamuje 


Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie
@daw103 Musiałbym pójść do sklepu elektronicznego i kupić opornik za jakieś 15groszy.
Kurcze przesyłka będzie droższa
Ale możemy umówić się inaczej.
Pójdziesz do sklepu i sobie ten oporniczek kupisz a ja Ci postawię a to browara przy najbliższej okazji.
Będziesz jakieś 33 razy do przodu w funduszach
Kurcze przesyłka będzie droższa

Ale możemy umówić się inaczej.
Pójdziesz do sklepu i sobie ten oporniczek kupisz a ja Ci postawię a to browara przy najbliższej okazji.
Będziesz jakieś 33 razy do przodu w funduszach

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie
TRE polega na uzyciu map z najwyzszej grupy zaplonowej (najbardziej przyspieszonej) dla nizszych biegow.
W praktyce wyglada to tak że masz grupy zapłonowe:
Neutral (2 mapy, po jednej na cylinder)
1 Grupa (biegi 1,2)(2 mapy po jednej na cylinder)
2 Grupa (biegi 3,4)(2 mapy po jednej na cylinder)
3 Grupa (biegi 5,6)(2 mapy po jednej na cylinder)
W ECU ustawia się to tak, że wartości map dla grupy 3 kopiuje się na grupy 1 i 2 więc zamiast 3 grup ostatniecznie jest tylko grupa 3 dla każdego biegu + neutral. Więc korzysta się z mapy 5 i 6 biegu na wszystkich biegach bo jest najbardziej przyśpieszona na zapłonie
Należy rozróżnić kilka rodzajów TRE:
Elektryczne
TRE - czyli na stałe wpięty opornik wartości 5 biegu w układ - minusem rozwiązania jest to, że na Jałowym obroty są wyższe (mapy zapłonów dla neutrala i biegów są znacząco inne szczególnie na dole) dodatkowo mogą wystąpić problemy z odpalaniem na zimnym silniku.
aTRE - to samo co TRE tylko z tranzystorem i drugim opornikiem o wartości opornika na neutralu. Niweluje to problemy zawarte powyżej.
XTRE - moduł z Healtecka - drogi ale za to niezbędny przy fabrycznych wyświetlaczach biegów bo bieg wskazywany działa normalnie a sygnał do kompa idzie dla 5 biegu i netrala (jak aTRE)
Elektroniczne
TRE na bazie ECU. Polega to na tym że w module podmienia się mapy grup zapłonowych na te z piątego biegu (2 lub 3 grupa zapłonowa). Nie ma tutaj minusów a w odróżnieniu od wersji elektrycznych są dodatkowe zalety.
Zaletami trzeba nazwać to, że w zależności od biegu nie tylko mapa zapłonu się zmienia. Zmieniają się też mapy STP i kompensacji paliwa podczas jazdy. Jeśli mamy zrobione to elektrycznie to wszystkie mapy są ustawiane dla 5 biegu na stałe co zmienia charakterystykę motocykla i zazwyczaj powoduje przelanie maszyny. W wersji elektronicznej takiego czegoś nie ma bo robi się to na poziomie programu i ingeruje się tylko w mapy samego zapłonu.
Ciekawostka:
tak oto działa TRE w DL 650 2003-2006:

Niebieskie to przyspieszenie a czerwone opóźnienie zapłonu. im większe nasilenie koloru tym większa zmiana względem oryginalnej mapy. Tutaj jest pokazane jaka jest różnica po narzuceniu na siebie grupy zapłonowej dla biegu 5 i 6 na pozostałe biegi
W praktyce wyglada to tak że masz grupy zapłonowe:
Neutral (2 mapy, po jednej na cylinder)
1 Grupa (biegi 1,2)(2 mapy po jednej na cylinder)
2 Grupa (biegi 3,4)(2 mapy po jednej na cylinder)
3 Grupa (biegi 5,6)(2 mapy po jednej na cylinder)
W ECU ustawia się to tak, że wartości map dla grupy 3 kopiuje się na grupy 1 i 2 więc zamiast 3 grup ostatniecznie jest tylko grupa 3 dla każdego biegu + neutral. Więc korzysta się z mapy 5 i 6 biegu na wszystkich biegach bo jest najbardziej przyśpieszona na zapłonie
Należy rozróżnić kilka rodzajów TRE:
Elektryczne
TRE - czyli na stałe wpięty opornik wartości 5 biegu w układ - minusem rozwiązania jest to, że na Jałowym obroty są wyższe (mapy zapłonów dla neutrala i biegów są znacząco inne szczególnie na dole) dodatkowo mogą wystąpić problemy z odpalaniem na zimnym silniku.
aTRE - to samo co TRE tylko z tranzystorem i drugim opornikiem o wartości opornika na neutralu. Niweluje to problemy zawarte powyżej.
XTRE - moduł z Healtecka - drogi ale za to niezbędny przy fabrycznych wyświetlaczach biegów bo bieg wskazywany działa normalnie a sygnał do kompa idzie dla 5 biegu i netrala (jak aTRE)
Elektroniczne
TRE na bazie ECU. Polega to na tym że w module podmienia się mapy grup zapłonowych na te z piątego biegu (2 lub 3 grupa zapłonowa). Nie ma tutaj minusów a w odróżnieniu od wersji elektrycznych są dodatkowe zalety.
Zaletami trzeba nazwać to, że w zależności od biegu nie tylko mapa zapłonu się zmienia. Zmieniają się też mapy STP i kompensacji paliwa podczas jazdy. Jeśli mamy zrobione to elektrycznie to wszystkie mapy są ustawiane dla 5 biegu na stałe co zmienia charakterystykę motocykla i zazwyczaj powoduje przelanie maszyny. W wersji elektronicznej takiego czegoś nie ma bo robi się to na poziomie programu i ingeruje się tylko w mapy samego zapłonu.
Ciekawostka:
tak oto działa TRE w DL 650 2003-2006:

Niebieskie to przyspieszenie a czerwone opóźnienie zapłonu. im większe nasilenie koloru tym większa zmiana względem oryginalnej mapy. Tutaj jest pokazane jaka jest różnica po narzuceniu na siebie grupy zapłonowej dla biegu 5 i 6 na pozostałe biegi
Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie
Witam wszystkich.
Dzisiaj podlaczylem do Dl650 inteligentny TRE.Po odpaleniu moto slychac roznice w pracy silnika.Przejechalem sie po parkingu i pierwsze co zauwazylem to po przejechaniu przez garba na drugim biegu moto duzo lepiej sie zbieralo, bez trzesienia silnikiem.Wiecej napisze bo dluzszej trasie.
Dzisiaj podlaczylem do Dl650 inteligentny TRE.Po odpaleniu moto slychac roznice w pracy silnika.Przejechalem sie po parkingu i pierwsze co zauwazylem to po przejechaniu przez garba na drugim biegu moto duzo lepiej sie zbieralo, bez trzesienia silnikiem.Wiecej napisze bo dluzszej trasie.
Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie
Witam ,nawinąłem troche kilometrow z przerobionym TRE i z obserwacji moto moge powiedziec ,ze moto lepiej sie zbiera z miejsca, ale praca silnika jest jakby bardziej twarda i czuc troche wieksze wibracje.
- Ocena: 5.88235%
Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie
Witam
Kupiłem TRE z przełącznikiem on/of z orginalnymi wtyczkami do Suzuki na olx cena koło 80 zł
Ja jestem bardzo zadowolony dl ładnie się zbiera na pierwszych biegach badzo płynnie przyspiesza tego właśnie mi brakowało
Ja Polecam bo koszt nie duży a różnica spora
Kupiłem TRE z przełącznikiem on/of z orginalnymi wtyczkami do Suzuki na olx cena koło 80 zł
Ja jestem bardzo zadowolony dl ładnie się zbiera na pierwszych biegach badzo płynnie przyspiesza tego właśnie mi brakowało
Ja Polecam bo koszt nie duży a różnica spora