Kupno motocykla - lista rzeczy do sprawdzenia
: 01 lut 2019, 21:53
Natchniony ostatnimi przebojami z kupnem motocykla, postanowiłem zrobić listę rzeczy do sprawdzenia, abym pamiętał o wszystkim:
(Można powiedzieć, że jest obszerna ale i niewystarczająca. Prosiłbym o sugestie co Wy sprawdzacie )
LISTA RZECZY DO SPRAWDZENIA
Do zabrania: suwmiarka, latarka, zimna głowa.
KONTROLA STATYCZNA
SILNIK
Pokrywy zaworów, miska olejowa, głowica, podstawa cylindrów, dekle silnika są szczelne
Czy nigdzie nie wyłazi silikon
Poziom oleju i kolor w oknie inspekcyjnym.
Brak śladów szlifu na bocznych deklach
Szczelność układu chłodzenia, poziom cieczy, czy nie ma nigdzie na silniku płynu chłodzącego (koloru w zbiorniczku), czy węże nie są sparciałe/popękane
MOTO W SERWISIE sprawdzane - stopień sprężania na cylindrach, historia serwisowania.
WYDECH
Czy wydechy są oryginalne
Czy nie została obcięta końcówka tłumika, nie jest nawiercony.
Łączenie kolektorów oraz spawy, miejsce wspawania sond lambda (spawy mogą być popękane).
Czy wydechy nie noszą śladów szlifa
Czy akcesoryjny ma DBkiller
Czy mocowania tłumika są spawane przez kogoś
Uderz w tłumik/obudowę jeśli coś brzęczy bebechy są powypalane i przegrody/rurki latają w środku
KOKPIT
Czy działają wszystkie kontrolki
Czy licznik dzienny da się wyzerować
Czy na manetkach, lusterkach, handbarach, klamkach, ciężarkach kierownicy widać glebę
Czy działają światła, kierunki, klakson
Czy kierunki są oryginalne
Czy sprzęgło, rollgaz chodzą płynnie
Czy blokada kierownicy działa (czy nie była łamana)
OWIEWKI / PLASTIKI
Czy plastiki na motocyklu są oryginalne i kompletne
Czy są wszystkie śruby
Czy szczeliny między plastikami są równe czy rozszerzają/zwężają się
Czy nie są porysowane i nie noszą śladów klejenia/spawania
Czy kolor poszczególnych elementów jest jednakowego odcienia na każdym
ZAWIESZENIE I KOŁA
Czy uszczelniacze są szczelne na przedzie i z tyłu
Czy lagi nie są porysowane i nie ma wżer/odprysków chromu
Czy felgi nie są powgniatane na rantach
Czy nie brakuje szprychy ( w kołach szprychowych)
HAMULCE
Czy nie ma rantu i rowków na tarczach hamulcowych
Grubość klocków - przód i tył (czy oba klocki równej grubości)
Poziom i kolor płynu hamulcowego (przód i tył)
Stan przewodów hamulcowych
Czy data produkcji na przewodach jest taka sama na przednich i tylnych
Zmierz suwmiarką grubość tarcz (min. wart. jest nabita na tarczach)
Ręką - czy tarcze nie latają na boki i nadmiernie przód tył
Czy zaciski nie są zapieczone - hamulce się cofają
Jak ma centralkę zakręć kołami czy nie łapie hamulec po odpuszczeniu
STOPKA CENTRALNA
Tylne koło powinno znacznie odstawać od ziemi, jeśli tak nie jest możliwe że jest wygięta
NAPĘD
Czy zębatki mają ostre kły czy są normalne
Czy łańcuch jest skorodowany
Czy łańcuch nie wisi (sprawdź w kilku miejscach przepychając moto lub przekręcając koło, ponieważ wyciąga się nieregularnie)
Czy naciągowi łańcucha kończy się skala
Czy mimo dobrego naciągu można ogniwa znacznie odciągnąć od zębatki (jeśli TAK w serwisówce podana jest max długość łańcucha na określonej ilości ogniw - zmierz).
KONTROLA DYNAMICZNA
ODPALANIE
Czy silnik jest zimny(lepiej), czy wcześniej był rozgrzewany i sprzedawca coś kombinuje
Czy odpalił "od strzała" czy z oporami
Czy podtrzymuje na zimnym obroty i stopniowe je zmniejsza
Czy rozrusznik kręci ładnie - jak słabo akumulator może siedzieć
Czy działa prędkościomierz i obrotomierz
SKRZYNIA
Czy skrzynia płynnie wbija biegi
Czy ślizga na wyższych obrotach
Czy ślizga na biegu po gwałtownym dodaniu gazu
Czy wszystkie biegi wchodzą precyzyjnie bez nadmiernych stuków
Czy biegi nie wypadają (zazwyczaj 2-3 przejedź na nich ostrzej)
NAPĘD
Czy nie hałasuje nadmiernie i o nic się nie obija
Czy nie szoruje o wahacz bo np. ślizg się skończył
HAMULCE
Lekko wciśnij klamkę czy nie czujesz bicia
JAZDA BEZ TRZYMANKI
Czy motocykl jedzie prosto jak po sznurku
Czy nie ma shimmy - kierownica nie drga na boki (winna może być opona, felga)
Czy motocykla nie ściąga na którąś stronę (tylne koło krzywe przy naciąganiu łańcucha)
GŁÓWKA RAMY
Siedząc (np. na czerwonym świetle) kręć kierownicą max w lewo i max w prawo - ruch powinien być płynny bez oporów czy przeskakiwania.
Podjedź do krawężnika/ściany przednim kołem, daj na luz. Kilka razy krótkimi ruchami dobijaj motocykl czy czuć luzy i słychać stuki.
SILNIK
Czy NIEUSTANNIE wydobywa się z wydechów błękitny dymek - na biegu jałowym i przy zwiększaniu obrotów (pierścienie lub gładź cylindra).
Czy na biegu jałowym nie widać błękitnego dymu, a wydobywa się z wydechów przy schodzeniu silnika z wysokich obrotów. (panewki, uszczelniacze zaworowe)
Czy wydobywa się z wydechów biały dymek. (uszczelka pod głowicą)
Czy przy schodzeniu z obrotów i wysprzęgleniu motocykl gaśnie (synchro przepustnic)
Czy przy wysokich temp silnika słychać wentylator
PO PRZEJAŻDZCE
Czy silnik pracuje równo (synchronizacja przepustnic)
Czy obroty nie falują
Czy przy wysokich temp silnika słychać wiatrak
(Można powiedzieć, że jest obszerna ale i niewystarczająca. Prosiłbym o sugestie co Wy sprawdzacie )
LISTA RZECZY DO SPRAWDZENIA
Do zabrania: suwmiarka, latarka, zimna głowa.
KONTROLA STATYCZNA
SILNIK
Pokrywy zaworów, miska olejowa, głowica, podstawa cylindrów, dekle silnika są szczelne
Czy nigdzie nie wyłazi silikon
Poziom oleju i kolor w oknie inspekcyjnym.
Brak śladów szlifu na bocznych deklach
Szczelność układu chłodzenia, poziom cieczy, czy nie ma nigdzie na silniku płynu chłodzącego (koloru w zbiorniczku), czy węże nie są sparciałe/popękane
MOTO W SERWISIE sprawdzane - stopień sprężania na cylindrach, historia serwisowania.
WYDECH
Czy wydechy są oryginalne
Czy nie została obcięta końcówka tłumika, nie jest nawiercony.
Łączenie kolektorów oraz spawy, miejsce wspawania sond lambda (spawy mogą być popękane).
Czy wydechy nie noszą śladów szlifa
Czy akcesoryjny ma DBkiller
Czy mocowania tłumika są spawane przez kogoś
Uderz w tłumik/obudowę jeśli coś brzęczy bebechy są powypalane i przegrody/rurki latają w środku
KOKPIT
Czy działają wszystkie kontrolki
Czy licznik dzienny da się wyzerować
Czy na manetkach, lusterkach, handbarach, klamkach, ciężarkach kierownicy widać glebę
Czy działają światła, kierunki, klakson
Czy kierunki są oryginalne
Czy sprzęgło, rollgaz chodzą płynnie
Czy blokada kierownicy działa (czy nie była łamana)
OWIEWKI / PLASTIKI
Czy plastiki na motocyklu są oryginalne i kompletne
Czy są wszystkie śruby
Czy szczeliny między plastikami są równe czy rozszerzają/zwężają się
Czy nie są porysowane i nie noszą śladów klejenia/spawania
Czy kolor poszczególnych elementów jest jednakowego odcienia na każdym
ZAWIESZENIE I KOŁA
Czy uszczelniacze są szczelne na przedzie i z tyłu
Czy lagi nie są porysowane i nie ma wżer/odprysków chromu
Czy felgi nie są powgniatane na rantach
Czy nie brakuje szprychy ( w kołach szprychowych)
HAMULCE
Czy nie ma rantu i rowków na tarczach hamulcowych
Grubość klocków - przód i tył (czy oba klocki równej grubości)
Poziom i kolor płynu hamulcowego (przód i tył)
Stan przewodów hamulcowych
Czy data produkcji na przewodach jest taka sama na przednich i tylnych
Zmierz suwmiarką grubość tarcz (min. wart. jest nabita na tarczach)
Ręką - czy tarcze nie latają na boki i nadmiernie przód tył
Czy zaciski nie są zapieczone - hamulce się cofają
Jak ma centralkę zakręć kołami czy nie łapie hamulec po odpuszczeniu
STOPKA CENTRALNA
Tylne koło powinno znacznie odstawać od ziemi, jeśli tak nie jest możliwe że jest wygięta
NAPĘD
Czy zębatki mają ostre kły czy są normalne
Czy łańcuch jest skorodowany
Czy łańcuch nie wisi (sprawdź w kilku miejscach przepychając moto lub przekręcając koło, ponieważ wyciąga się nieregularnie)
Czy naciągowi łańcucha kończy się skala
Czy mimo dobrego naciągu można ogniwa znacznie odciągnąć od zębatki (jeśli TAK w serwisówce podana jest max długość łańcucha na określonej ilości ogniw - zmierz).
KONTROLA DYNAMICZNA
ODPALANIE
Czy silnik jest zimny(lepiej), czy wcześniej był rozgrzewany i sprzedawca coś kombinuje
Czy odpalił "od strzała" czy z oporami
Czy podtrzymuje na zimnym obroty i stopniowe je zmniejsza
Czy rozrusznik kręci ładnie - jak słabo akumulator może siedzieć
Czy działa prędkościomierz i obrotomierz
SKRZYNIA
Czy skrzynia płynnie wbija biegi
Czy ślizga na wyższych obrotach
Czy ślizga na biegu po gwałtownym dodaniu gazu
Czy wszystkie biegi wchodzą precyzyjnie bez nadmiernych stuków
Czy biegi nie wypadają (zazwyczaj 2-3 przejedź na nich ostrzej)
NAPĘD
Czy nie hałasuje nadmiernie i o nic się nie obija
Czy nie szoruje o wahacz bo np. ślizg się skończył
HAMULCE
Lekko wciśnij klamkę czy nie czujesz bicia
JAZDA BEZ TRZYMANKI
Czy motocykl jedzie prosto jak po sznurku
Czy nie ma shimmy - kierownica nie drga na boki (winna może być opona, felga)
Czy motocykla nie ściąga na którąś stronę (tylne koło krzywe przy naciąganiu łańcucha)
GŁÓWKA RAMY
Siedząc (np. na czerwonym świetle) kręć kierownicą max w lewo i max w prawo - ruch powinien być płynny bez oporów czy przeskakiwania.
Podjedź do krawężnika/ściany przednim kołem, daj na luz. Kilka razy krótkimi ruchami dobijaj motocykl czy czuć luzy i słychać stuki.
SILNIK
Czy NIEUSTANNIE wydobywa się z wydechów błękitny dymek - na biegu jałowym i przy zwiększaniu obrotów (pierścienie lub gładź cylindra).
Czy na biegu jałowym nie widać błękitnego dymu, a wydobywa się z wydechów przy schodzeniu silnika z wysokich obrotów. (panewki, uszczelniacze zaworowe)
Czy wydobywa się z wydechów biały dymek. (uszczelka pod głowicą)
Czy przy schodzeniu z obrotów i wysprzęgleniu motocykl gaśnie (synchro przepustnic)
Czy przy wysokich temp silnika słychać wentylator
PO PRZEJAŻDZCE
Czy silnik pracuje równo (synchronizacja przepustnic)
Czy obroty nie falują
Czy przy wysokich temp silnika słychać wiatrak