Strona 1 z 6

Wymiana uszczelniaczy przedniego zawieszenia DL650

: 08 paź 2016, 12:55
autor: Centrino
Pacjent: Suzuki DL650

Potrzebne narzędzia:

- uzupełnię


Kiedy wymieniać uszczelniacze? Ano wtedy gdy zaobserwujemy złą pracę zawieszenia, tłuste plamy na lagach, wyząbkowana opona, która będzie świadczyć o złej pracy zawieszenia.

Przykład cieknących lag:

Obrazek


Pierwsze co musimy zrobić to poluzować górną zakrętkę na rurze. Trzeba to zrobić jeszcze jak widelce są zamontowane na motocyklu ponieważ dość trudno je odkręcić jak lagi są wyciągnięte. Aby nie porysować nakrętki można między klucz a nakrętkę włożyć kawałek folii:

Obrazek

Następnie bierzemy się za demontowanie koła:
- odkręcamy zacisk hamulcowy,

Obrazek

- czujnik ABS (jeśli występuje)

- wszelkie śrubki przykręcone do lag, np. trzymające wężyki hamulcowe.

Obrazek

- Luzujemy kontrę:

Obrazek

- Luzujemy - nie odkręcamy!! ośkę

Obrazek


Kolejnym krokiem jest podniesienie motocykla na lewarku:

Obrazek

Dopiero teraz możemy odkręcić do końca i wyjąć ośkę:

Obrazek

Obrazek

Demontujemy błotnik:

Obrazek

Teraz możemy się wziąć już za lagi.
Pierwszym krokiem będzie odkręcenie śruby na dole lag. Dlatego właśnie nie odkręciliśmy dekla do końca, gdyż przy ściśniętej sprężynie, nie mając do dyspozycji klucza udarowego będzie to łatwiejsze do wykonania:

Obrazek

Jeżeli będzie się widelec obracał wokół własnej osi można wstawić jakiś pręt :

Obrazek

W tym momencie możemy już odkręcić rury od motocykla.
W tym celu popuszczamy śruby na półce dolnej i górnej, nie ma potrzeby ich wykręcać całkowicie:

Obrazek

Obrazek


Po tym zabiegu rury są już na wierzchu i możemy się wziąć za ich rozbieranie.
To o czym należy pamiętać to czystość. Ważne jest aby nie składać lag z piaskiem w środku bo uszczelniacze w najlepszym przypadku wytrzymają 1000km.

- Odkręcamy górną nakrętkę. Należy uważać gdyż może ona lekko wyskoczyć.

Obrazek

Wylewamy zużyty olej, możemy lekko przytrzymać palcem rurę w środku tak aby nie powylatywała zawartość rury wraz z olejem:

Obrazek

Obrazek

Jak już trochę oleju wyleci można wyciągnąć tuleję i sprężynę.
Następnie delikatnie pompujemy rurą aby wypompować resztki oleju.
Obrazek

Następnie wykręcamy do końca śrubę na dole lagi:

Obrazek

Obrazek

Wyciągamy pozostałe części, które znajdują się w środku. Jak je ładnie poukładamy to powinno to wyglądać mniej więcej tak:

Obrazek

Następnie bardzo delikatnie podważamy osłonę przeciwpyłową. Należy uważać bo nowa nie jest a w zestawie naprawczym prawdopodobnie jej nie będzie.

Obrazek

Obrazek


Jeżeli popatrzymy teraz z góry na lagę zobaczymy metalową sprężynkę, która zabezpiecza aby rura nie wydostała się w nie kotrolowany sposób od reszty zawieszenie. Należy tę sprężynkę podważyć i wyciągnąć.

Obrazek

Obrazek


Teraz kilka energicznych ruchów rurą góra-dół i rura wcągnięta:

Obrazek

Należy zdjąć podkładkę i tuleję ślizgową (wykonana chyba z teflonu) oraz zweryfikować jej stan. Z doświadczenia wiem, że tuleja ślizgowa psuje się bardzo rzadko. No i na koniec wyciągamy uszczelniacz.

W zawieszeniu zostały jeszcze dwa elementy, które wyciągamy i czyścimy:

-ten element (taka jakby beczułka) jest na samym dnie i to on właśnie jest przykręcany na dole.
Obrazek

oraz tłumik, który reguluje przepływ oleju:

Obrazek

Zakładamy nowy uszczelniacz na rurę:

Obrazek

I zaczynamy składać wszystko do kupy.
Czyli wkładamy rurę, beczułkę (może być problem aby wskoczyła na swoje miejsce) oraz tłumi.

Następnie delikatnie, nie ostrym narzędziem nabijamy uszczelniacz tak aby wskoczył w swoje miejsce i można było założyć zabezpieczenie:

Obrazek

Nakładamy zabezpieczenie. Dla przypomnienia które daje fotkę:

Obrazek

Zakładamy uszczelniacz przeciwpyłowy

Obrazek

Nalewamy olej - o ile pamiętam 524ml na stronę (jeszcze zweryfikuję)

Obrazek

Wkładamy sprężynę, tuleję dystansową.
Następnie wkręcamy górną pokrywę i zakładamy na motocykl naprawioną lagę.


Aby praca była w 100% zrobiona czynności powtarzamy dla drugiej lagi i montujemy wszystko w odwrotnej kolejności.

Re: Wymiana uszczelniaczy przedniego zawieszenia DL650

: 08 paź 2016, 17:08
autor: SimOn!
Świetny opis! :-)
Dodam od siebie, że wbijanie nowych uszczelniaczy można sobie ułatwić i jednocześnie zrobić to bezpiecznie dla nich. Robimy sobie wybijacz z dwóch kawałków rury pcv i cybanta. Wszystko ładnie pokazane jest na filmie. Sam tak zawsze robię i naprawdę działa wyśmienicie :)


Swoją drogą jak ktoś nie zna tego kanału na Youtubie to polecam :!: Facet ma dużą wiedze i doświadczenie jako mechanik i przekazuje też to w łopatologiczny sposób. ;) Dużo zagadnień z obsługi moto można u niego podpatrzeć.

Re: Wymiana uszczelniaczy przedniego zawieszenia DL650

: 08 paź 2016, 17:20
autor: Mati!
Pieknie! Moze kiedys sie odwaze zrobic cos powazniejszego przy swojej maszynie :-)


Wysłane z mojego GT-I9300 przy użyciu Tapatalka

Re: Wymiana uszczelniaczy przedniego zawieszenia DL650

: 08 paź 2016, 17:46
autor: Adi
Osobiście planuje podczas zimowania porobić trochę przy moim, poradnik jak i filmik na 100% się przyda

Re: Wymiana uszczelniaczy przedniego zawieszenia DL650

: 09 paź 2016, 08:55
autor: Trevor
Fajna opisówka.
Ja jednak nie byłem taki odważny i pojechałem do mechaniora.Może kiedyś spróbuję sam.

Re: Wymiana uszczelniaczy przedniego zawieszenia DL650

: 10 paź 2016, 00:19
autor: Fatboy
Świetny opis - dzięki za poświęcony czas. Może kiedyś się przyda.

Re: Wymiana uszczelniaczy przedniego zawieszenia DL650

: 10 paź 2016, 20:42
autor: stasiek
Zajebista fotorelacja - może głupie pytanie ale czy przy odkrecaniu zacisków i zdejmowaniu ich to czy blokujesz jakoś klocki zeby nie wydpadły, czy takie zjawisko tutaj nie wystąpi?

Re: Wymiana uszczelniaczy przedniego zawieszenia DL650

: 10 paź 2016, 21:07
autor: Mati!
Klocki w zacisku sa zabezpieczonie. Nie wypadna:)

Wysłane z mojego GT-I9300 przy użyciu Tapatalka

Re: Wymiana uszczelniaczy przedniego zawieszenia DL650

: 10 paź 2016, 21:53
autor: Centrino
A nawet jak wypadną to co?? Przecież można je włożyć z powrotem.

Re: Wymiana uszczelniaczy przedniego zawieszenia DL650

: 11 paź 2016, 01:23
autor: SimOn!
stasiek pisze:Zajebista fotorelacja - może głupie pytanie ale czy przy odkrecaniu zacisków i zdejmowaniu ich to czy blokujesz jakoś klocki zeby nie wydpadły, czy takie zjawisko tutaj nie wystąpi?
"Wiszą" na pinach nie wypadną.

Ogólnie może też warto dodać , że jak już wszystko zmontujemy. To zanim dociągniemy śruby na pólkach (mają być już dokręcone ale lekko) to siadamy na moto, wciskamy przedni hamulec i kilka razy energicznie pchamy moto do przodu, ma lekko zanurkować. Tym sposobem, lagi i półki się ułożą we właściwej pozycji.

Re: Wymiana uszczelniaczy przedniego zawieszenia DL650

: 13 maja 2017, 07:24
autor: lotnik
Opis się właśnie przydał! :)
Pytanie dodatkowe do znawców. Jak usunąć osad ala rdza z lagu, oraz jak usunąć osad z oleju na tulei dociskającej sprężynę, tylko tak by nic nie uszkodzić? ;)

Re: Wymiana uszczelniaczy przedniego zawieszenia DL650

: 11 wrz 2017, 22:34
autor: luti
Koledzy, a nie mieliście problemu z wbiciem panewki (guide metal) będącej bezpośrednio pod podkładką na której opiera się uszczelniacz olejowy?

Re: Wymiana uszczelniaczy przedniego zawieszenia DL650

: 11 wrz 2017, 22:58
autor: Centrino
Nie powinno być z tym problemu.

Re: Wymiana uszczelniaczy przedniego zawieszenia DL650

: 06 gru 2017, 23:00
autor: bartini6
Odważę się zapytać bez zakładania nowego tematu... mam problem z przednim zawieszeniem, kompletnie stoi w bezruchu, poprzedni właściciel twierdzi ze wszystko było ok aż do wymiany uszczelniaczy, twierdzi, że mechanik za dużo oleju nalał.

Re: Wymiana uszczelniaczy przedniego zawieszenia DL650

: 07 gru 2017, 09:06
autor: Centrino
Tzn w ogóle się nie rusza?? Nie ma żadnej pracy??

Jeżeli tak to nie sądzę aby była to wina zbyt dużej ilości oleju, chyba że mechanik nalał do pełna wraz z odpowietrzeniem lag.
Pierwsze co to odkręć dekle górne i zobacz co tam się dzieje.
Ale wydaje mi się, że coś może być krzywe raczej.

Re: Wymiana uszczelniaczy przedniego zawieszenia DL650

: 07 gru 2017, 21:07
autor: bartini6
Odkręciłem górne dekle, olej wygląda mi na zalany poprawnie tj. nie jest zalany do pełna, wykonałem telefon do poprzedniego właściciela, ten stwierdził, że rozmawiał z mechanikiem który to robił i stwierdził że uszczelniacze są za ciasne. Na motocykl dostałem gwarancję i jeśli okaże się, że lagi są skrzywione będę zmuszony go oddać...

Re: Wymiana uszczelniaczy przedniego zawieszenia DL650

: 09 gru 2017, 11:18
autor: bartini6
bartini6 pisze:Odkręciłem górne dekle, olej wygląda mi na zalany poprawnie tj. nie jest zalany do pełna, wykonałem telefon do poprzedniego właściciela, ten stwierdził, że rozmawiał z mechanikiem który to robił i stwierdził że uszczelniacze są za ciasne. Na motocykl dostałem gwarancję i jeśli okaże się, że lagi są skrzywione będę zmuszony go oddać...
Sprawa załatwiona, wymieniono uszczelniacze i lagi teraz pracują cacy :) okazało się, że uszczelniacz przeciwpyłowy był zbyt ciasny.

Re: Wymiana uszczelniaczy przedniego zawieszenia DL650

: 10 gru 2017, 12:24
autor: Centrino
Obrazek

Re: Wymiana uszczelniaczy przedniego zawieszenia DL650

: 06 wrz 2019, 12:16
autor: Struna
@Centrino - to było w Twoim moto robione ?
Jeśli tak to masz zamontowany dodatkowy zaworek ( co jak gold-valve z RaceTech'a )
Seryjnie nie ma tego elementu.

Re: Wymiana uszczelniaczy przedniego zawieszenia DL650

: 27 sty 2020, 22:45
autor: Lotik
Hej , sprężyny w latach mają być zamontowane gęstrzym zwoje do dołu czy do góry?