Strona 1 z 5

Masz zle cisnienie w oponach

: 26 maja 2020, 00:45
autor: Pyxis
Na kazdym motocyklu producent umieszcza tabelke z zalecanymi przez niego wartosciami cisnien w ogumieniu. Minelo sporo czasu zanim doszedlem do konkluzji, ze to jest tylko jakis bazowy punkt odniesienia i ni jak sie ma ani do opon ktorych uzywam, ani do stylu jazdy ktory preferuje. Jak bym wtedy obejrzal ten film, mial bym krotsza "droge". ;-)


Re: Masz zle cisnienie w oponach

: 26 maja 2020, 01:16
autor: motif
zgadza się, szczególnie jak gwoździa złapie ;)

Re: Masz zle cisnienie w oponach

: 26 maja 2020, 10:27
autor: kaloryferarz
Hmm, czyli nie można po prostu jeździć tylko trzeba się doktoryzować przed odpaleniem silnika? :)

Re: Masz zle cisnienie w oponach

: 26 maja 2020, 10:46
autor: Old Donkey
Pyxis pisze:Na kazdym motocyklu producent umieszcza tabelke z zalecanymi przez niego wartosciami cisnien w ogumieniu.
Czy to zalecenie odnosi się tylko do opon fabrycznie montowanych, czy jest uniwersalne dla danego moto niezależnie od rodzaju gum ?
Jak fabrycznie mam np. Bridgestony A40 i zalecane do nich ciśnienia a zmienię np. na Dunlopy to mam zachować te same wartości ciśnień czy trzymać się tego co zaleca Dunlop ?

Co ma wyższy priorytet, to co zaleca producent motocykla czy producent opon ?

Re: Masz zle cisnienie w oponach

: 26 maja 2020, 10:56
autor: Dziadek3H3M
Fajny film. Teraz odstawiam moto i czekam z niecierpliwością, aż Suzuki wprowadzi w V-Stromie dynamiczną kontrolę ciśnienia w oponach. :D

Re: Masz zle cisnienie w oponach

: 26 maja 2020, 11:02
autor: Pyxis
kaloryferarz pisze:Hmm, czyli nie można po prostu jeździć tylko trzeba się doktoryzować przed odpaleniem silnika? :)
Jesli odpalasz o toczysz sie przez paredziesiat kilometrow, to nie musisz nic robic. Byle bys felga asfaltu nie dotykal. Jesli zabawy ma byc nieco wiecej, warto sobie te zabawe uprzyjemnic. Uczenie sie nie jest (mocno) bolesne. ;-)


Old Donkey pisze:
Czy to zalecenie odnosi się tylko do opon fabrycznie montowanych, czy jest uniwersalne dla danego moto niezależnie od rodzaju gum ?
Jak fabrycznie mam np. Bridgestony A40 i zalecane do nich ciśnienia a zmienię np. na Dunlopy to mam zachować te same wartości ciśnień czy trzymać się tego co zaleca Dunlop ?

Co ma wyższy priorytet, to co zaleca producent motocykla czy producent opon ?
Tak jak w filmiku powiedziano, cisnienie podawane przez producenta jest jakos usrednione i nie bierze pod uwage warunkow klimatycznych, stylu jazdy czy wagi motocyklisty i bagazu. Jest tylko luznym punktem odniesienia.
Kazda opona jest inna, wiec raczej loeria bedzie strwierdzenie, ze cisnienie ma byc taki samo dla wszystkich opon. Ja bardziej "slucham" (sugeruje sie) tym co podaje producent opony niz producent motocykla.

Re: Masz zle cisnienie w oponach

: 26 maja 2020, 11:05
autor: Struna
Dokładnie, to jakieś bazowe ciśnienie i głównie dotyczy seryjnie montowanego ogumienia.
Przy zmianie gum na inne warto patrzeć na zalecenia producenta tegoż ogumienia.

Re: Masz zle cisnienie w oponach

: 26 maja 2020, 11:07
autor: Old Donkey
czyli zmieniając gumy na inne trzeba też zmienić te nalepki z wartościami ciśnień ;) :)

Re: Masz zle cisnienie w oponach

: 26 maja 2020, 11:13
autor: kaloryferarz
Czyli trzeba tera czujniki ciśnień kupić na ali :/ Kurde, nie nadążam za tymi wszystkimi gadżetami. Kupuję, kupuję a lista wcale nie maleje. :) A tak poważnie, to spoko filmik. Potestuję jakoś delikatnie, bo wagę ciała mam silnie niestandardową :)

Re: Masz zle cisnienie w oponach

: 26 maja 2020, 11:21
autor: bojaco
Typ opony jest homologowany dla danego pojazdu a nie producenta opony. Jeżeli opona odpowiada parametrom fabrycznym /typ, rozmiar, indeks nośności, prędkości/, to trzymasz się jako punktu odniesienia wskazań producenta. Ten podaje zalecane wartości.

Re: Masz zle cisnienie w oponach

: 26 maja 2020, 11:41
autor: Struna
Old Donkey pisze:czyli zmieniając gumy na inne trzeba też zmienić te nalepki z wartościami ciśnień ;) :)
Bez obrazy - dla sporej grupy "toczących" się motocyklistów to w zasadzie ma niewielkie znaczenie.
Jak zaczynasz coś więcej to i więcej aspektów zaczyna odgrywać sporą rolę.

Jak szybko opona łapie temperaturę zależy w ogromnej mierze od ciśnienia, z kolei jak naparzasz na torze bywa że trzeba zmniejszyć nieco ciśnienie "bazowe" bo opony dogrzewają się tak mocno, że ciśnienie potrafi grubo skoczyć w górę. Mało tego, zaczynasz rano gdzie jeszcze nie jest tak ciepło i latasz sesje do późnego popołudnia - w trakcie też zmienisz ciśnienie bo asfalt będzie mocniej nagrzany niż rano.
Na szkoleniach torowych często na to zwracają uwagę - sądzicie, że tylko po to aby język strzępić ?
kaloryferarz pisze:Czyli trzeba tera czujniki ciśnień kupić na ali :/ Kurde, nie nadążam za tymi wszystkimi gadżetami. Kupuję, kupuję a lista wcale nie maleje. :) A tak poważnie, to spoko filmik. Potestuję jakoś delikatnie, bo wagę ciała mam silnie niestandardową :)
Ty powinieneś walić ciśnienie jak dla jazdy we dwoje ( to info z nalepki ) biorąc pod uwagę wagę, którą gdzieś już zdaje się podawałeś, a przynajmniej zbliżać się wartościami do tych wartości, z pewnością nie blisko wartości dla jazdy solo.
szuwarek pisze:Typ opony jest homologowany dla danego pojazdu a nie producenta opony. Jeżeli opona odpowiada parametrom fabrycznym /typ, rozmiar, indeks nośności, prędkości/, to trzymasz się jako punktu odniesienia wskazań producenta. Ten podaje zalecane wartości.
A gdzie masz zapisane czy masz użyć opon kostkowych, slicków, dwu czy trzy mieszankowych ? Dla każdego typu sądzisz, że podane na nalepce moto ciśnienie będzie ok ? Mimo że każda z tych typów opon może występować w specyfikacji spełniającej wymagania danej maszyny ( głownie o nośność chodzi i ewentualnie indeks prędkości - rozmiar to oczywista kwestia ) to dla każdej z nich ciśnienie optymalne może być inne.
Najczęściej na boku opony są podane wartości max oraz optymalne i dobrze to skorelować z tym co podaje tabliczka.

Wiadomo że od jakiegoś ciśnienia trzeba zacząć, może to być właśnie wartość z tabliczki lub nieco skorygowana tym co podaje producent danego modelu opony, ale przecież nie raz już tu na forum bywały opisy, jak komuś moto waliło się w zakręt i trzeba było dobić ciśnienia więcej niż ta z tabliczki, bo akurat dla tego typu opony po prostu trzeba nieco inaczej.

@Pyxis to już uprawia "zabawę" na dosyć wysokim poziomie i u niego takie kalkulacje/testy mogą dawać kolejne urwane dziesiątki sekund.

Re: Masz zle cisnienie w oponach

: 26 maja 2020, 12:09
autor: bojaco
Przwcież nie napisałem, że wolno dobijać czy obniżać ciśnienia. Zalecane nie oznacza obligatoryjne. Producent wypuszcza produkt o określonych parametrach i podaje do niego normy. Żadna nowość, chyba każdy z nas to wie. Akurat mam styczność z branżą robiącą badania części, podzespołów czy całych pojazdów nim wejdą na rynek więc nie wysysam wiedzy z palca. A że potem użytkownik modyfikuje produkt to już zupełnie inne zagadanienie.

Re: Masz zle cisnienie w oponach

: 26 maja 2020, 12:09
autor: kaloryferarz
Tak, wiem. 120-125kg to jakby chłop 80kg + 3/4 lekkiej baby. Też mi to ostatnio przeszło przez myśl. Dziś zmodyfikuję ciśnienie w oponach, bo na 100% mam dla jazdy solo.

Re: Masz zle cisnienie w oponach

: 26 maja 2020, 12:12
autor: Struna
@szuwarek - zatem co według Ciebie ma większy priorytet, to co poda producent opony, czy to co masz na nalepce moto ?

Re: Masz zle cisnienie w oponach

: 26 maja 2020, 12:28
autor: bojaco
Uważam, że motocykl powinien być użytkowany na oponach, które spelniają parametry opon fabrycznych, nawet po zmianie bieżnika. Po to się robi badania. Wtedy całość powinna zachowywać się tak, jak założył producent. Jasne, rzeżba bieżnika będzie wpływać na zachowanie się pojazdu ale kluczowe znaczenie mają rozmiar, profil, indeksy prędkości i nośności. Przy utrzymaniu tych warunków tabela ciśnienia ogumienia podana przez producenta pojazdu jest punktem odniesienia, zaleceniem. A producent opony podaje wartości graniczne. To są różne pojęcia. Zgadzam się z Tobą że każdy ma inną wagę, jeżdzi na torze czy w terenie, z dodatkowym szpejem czy bez i do tego dopasowuje ciśnienie. Ale po to są normy aby mieć się na czym oprzeć a nie robić zupełnie po swojemu. Tylko tyle miałem na myśli. Najbardziej grożny jest zupełny brak wiedzy dlatego producent podaje tabele wskazując jak powinno być.

Re: Masz zle cisnienie w oponach

: 26 maja 2020, 12:52
autor: gorghu
Generalnie jak patrzyłem na opony w aucie i w moto to te wskazania się pokrywają z danymi na tabliczkach czy nakljkach. W instrukcji od auta (taa, gdzieś mam taką ;) ) znalazłem nawet tabelę z ciśnieniami w przypadku różnych rozmiarów kół, które można montować do auta. I te informacje też pokrywają się z możliwymi oponami.
Tak więc przy codziennym użytkowaniu nie jest ważne gdzie spojrzysz - czy na naklejkę czy na opony. To będą te same informacje tyle że inaczej mogą być podane.
Inna sprawa że te dane wartości podane są w zakresach lub odpowiednio dla wagi obciążenia. I tu trzeba podejść do tego z głową. Bo jeśli ja np, ważę stówę, do tego dodam akcesoria i kufer to z automatu widzę że ląduję w górnej granicy tabeli ciśnień dla opon (bo dla Super Tenere granicą jest 90 kg). I tak mniej więcej je dobijam.

Swoją drogą polecam czujniki ciśnień. Dla mnie dodatkowy gadżet ale w 100% spełniający swoją rolę. Już po kilkuset metrach po wyjeździe z domu, jeszcze na zimnych oponach, widzę jakie mam ciśnienie i czy muszę na pierwszej stacji je dobić czy nie. Oprócz tego na bieżąco widać co się z oponami dzieje. Podczas pierwszych jazd z tymi czujnikami obserwowałem z ciekawości jak zmieniają się wartości ciśnień i temperatur w obu oponach. Styl jazdy, prędkości, temperatura otoczenia. To wszystko ma wpływ. Wjeżdżając do Serbii na wakacjach, gdzie temperatury były wyższe, czujnik nagle zaczął mi walić alarmami zbyt wysokiego ciśnienia w oponach. I delikatnie wtedy upuściłem powietrza. Ale w drugą stronę znów jak wracałem do PL to czujnik walił alarmem zbyt niskiego ciśnienia. No i dobijałem :) To pokazuje, że wartości ciśnień i temperatury w oponie zmienia się cały czas podczas jazdy. Dlatego należy pamiętać że te wszystkie informacje z wartościami (nie ważne czy na oponie czy naklejce) podawane są dla zimnej opony i przy takiej należy dokonywać pomiarów. Np. wskazana wartość dla opony to 33 PSI. I teraz po ok 100km intensywnej jazdy dokonuje pomiaru. Pomiar wykazuje te 33 PSI. Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło że wszystko jest OK. Nie. Opona stygnie, ciśnienie spada i nagle przy pomiarze na zimnej oponie wychodzi że jest 28 PSI. Czyli za mało. Dlatego też dobijając ciepłą oponę należy dodać te kilka jednostek więcej (3-4 PSI lub 0,2-0,3 bar). Oczywiście te różnice przy normalnej jeździe mogą być praktycznie nie odczuwalne. Ale mają wpływ na żywotność opony.

Natomiast w zawodowej sportowej jeździe na torze to już inna para kaloszy. Tu się dopiero można doktoryzować w temacie :) Temperatura otoczenia, temperatura nawierzchni toru, rodzaj nawierzchni toru, warunki atmosferyczne, rodzaj i typ opony (rodzaj mieszanki gumy), wartości ciśnień dla opony w zależności od jej temperatury, ustawianie i utrzymywanie odpowiedniej temperatury opony poprzez koce grzewcze, itp, itd... :) Przy tym te nasze dywagacje czy dobić te 3 PSI czy nie to pikuś. ;)

Re: Masz zle cisnienie w oponach

: 26 maja 2020, 13:18
autor: motif
jak jadę na tor to sprawdzam ciśnienie - w codziennej jeździe kopie oponę butem tuż przed drogą i już wszystko wiem.
Wszystko na ten temat.

Re: Masz zle cisnienie w oponach

: 26 maja 2020, 14:18
autor: Struna
szuwarek pisze:Uważam, że motocykl powinien być użytkowany na oponach, które spelniają parametry opon fabrycznych, nawet po zmianie bieżnika. Po to się robi badania. Wtedy całość powinna zachowywać się tak, jak założył producent. Jasne, rzeżba bieżnika będzie wpływać na zachowanie się pojazdu ale kluczowe znaczenie mają rozmiar, profil, indeksy prędkości i nośności. Przy utrzymaniu tych warunków tabela ciśnienia ogumienia podana przez producenta pojazdu jest punktem odniesienia, zaleceniem. A producent opony podaje wartości graniczne. To są różne pojęcia. Zgadzam się z Tobą że każdy ma inną wagę, jeżdzi na torze czy w terenie, z dodatkowym szpejem czy bez i do tego dopasowuje ciśnienie. Ale po to są normy aby mieć się na czym oprzeć a nie robić zupełnie po swojemu. Tylko tyle miałem na myśli. Najbardziej grożny jest zupełny brak wiedzy dlatego producent podaje tabele wskazując jak powinno być.
Trochę pokrętnie unikasz odpowiedzi na zadane wprost pytanie.

To że rozmiar/profil/indeks i nośność to założyłem za "oczywistą oczywistość", przecież nie założysz opony 17" na felgę 19" ;)
Piszesz o granicznym ciśnieniu a ja napisałem, że podawane są dwie wartości - graniczna jak i optymalna.

Spróbuję jeszcze bardziej obrazowo zapytać.
DL ba jakieśtam Batlaxy czy BattleWingi seryjnie, na przód zdaje się zalecają ( wedle nalepki ) 2.3 bara ( mam nadzieję że się nie pomyliłem, ale nawet jeśli to załóżmy że takie jest zalecenie z naklejki na motocyklu, czy tam z instrukcji obsługi ) .

Zmieniasz na np. Motoz Tractionator GPS i załóżmy że na niej producent podaje max pod 4 bary i optimum dla 2.5 bara.

Zatem co dla Ciebie byłoby istotniejszą wskazówką, te 2.5 od producenta opony, czy 2.3 od producenta motocykla ?
Odpowiesz wprost bez jakichś rozdmuchanych uników ;)
Serio - ciekawi mnie Twoja odpowiedź w szczególności w związku z tym o czym napisałeś że się zajmujesz.

motif pisze:jak jadę na tor to sprawdzam ciśnienie - w codziennej jeździe kopie oponę butem tuż przed drogą i już wszystko wiem.
Wszystko na ten temat.
W sedno - ja na codzień podobnie ;)
Aczkolwiek gdzieś tam mi się pląta po głowie ewentualny zakup chińskiego TPMS-a.

Re: Masz zle cisnienie w oponach

: 26 maja 2020, 14:37
autor: motif
Struna pisze: Aczkolwiek gdzieś tam mi się pląta po głowie ewentualny zakup chińskiego TPMS-a.
jak już jeździłeś trochę lat to to raczej zbytek IMO. Osobiście jestem stanie natychmiast wyczuć jak coś z opona jest nie tak.

Re: Masz zle cisnienie w oponach

: 26 maja 2020, 15:01
autor: goral9000
Struna pisze:
szuwarek pisze:Uważam, że motocykl powinien być użytkowany na oponach, które spelniają parametry opon fabrycznych, nawet po zmianie bieżnika. Po to się robi badania. Wtedy całość powinna zachowywać się tak, jak założył producent. Jasne, rzeżba bieżnika będzie wpływać na zachowanie się pojazdu ale kluczowe znaczenie mają rozmiar, profil, indeksy prędkości i nośności. Przy utrzymaniu tych warunków tabela ciśnienia ogumienia podana przez producenta pojazdu jest punktem odniesienia, zaleceniem. A producent opony podaje wartości graniczne. To są różne pojęcia. Zgadzam się z Tobą że każdy ma inną wagę, jeżdzi na torze czy w terenie, z dodatkowym szpejem czy bez i do tego dopasowuje ciśnienie. Ale po to są normy aby mieć się na czym oprzeć a nie robić zupełnie po swojemu. Tylko tyle miałem na myśli. Najbardziej grożny jest zupełny brak wiedzy dlatego producent podaje tabele wskazując jak powinno być.
Trochę pokrętnie unikasz odpowiedzi na zadane wprost pytanie.

To że rozmiar/profil/indeks i nośność to założyłem za "oczywistą oczywistość", przecież nie założysz opony 17" na felgę 19" ;)
Piszesz o granicznym ciśnieniu a ja napisałem, że podawane są dwie wartości - graniczna jak i optymalna.

Spróbuję jeszcze bardziej obrazowo zapytać.
DL ba jakieśtam Batlaxy czy BattleWingi seryjnie, na przód zdaje się zalecają ( wedle nalepki ) 2.3 bara ( mam nadzieję że się nie pomyliłem, ale nawet jeśli to załóżmy że takie jest zalecenie z naklejki na motocyklu, czy tam z instrukcji obsługi ) .

Zmieniasz na np. Motoz Tractionator GPS i załóżmy że na niej producent podaje max pod 4 bary i optimum dla 2.5 bara.

Zatem co dla Ciebie byłoby istotniejszą wskazówką, te 2.5 od producenta opony, czy 2.3 od producenta motocykla ?
Odpowiesz wprost bez jakichś rozdmuchanych uników ;)
Serio - ciekawi mnie Twoja odpowiedź w szczególności w związku z tym o czym napisałeś że się zajmujesz.

motif pisze:jak jadę na tor to sprawdzam ciśnienie - w codziennej jeździe kopie oponę butem tuż przed drogą i już wszystko wiem.
Wszystko na ten temat.
W sedno - ja na codzień podobnie ;)
Aczkolwiek gdzieś tam mi się pląta po głowie ewentualny zakup chińskiego TPMS-a.
Myślę że przesadzasz i za bardzo filozofujesz. W samochodzie masz takie same opony dla różnej wagi tego samego samochodu (np dla różnych silników czy wersji nadwozia) i dla tych samych opon producent samochodu zaleca różne ciśnienia dlatego uważam że ciśnienie podawane przez producenta pojazdu jest ważniejsze. Ciśnienie podane na oponie ma dosyć duże widełki bo nie wiadomo do jakiego pojazdu zostanie założona.