Strona 1 z 3

MotoZ Tractionator GPS

: 10 paź 2020, 01:18
autor: Luchow
Jako że od końca sierpnia mam na swoim V-Stromie nowe gumy, oto kilka wrażeń z użytkowania takiego oto zestawu:
MotoZ Tractionator GPS.jpg
MotoZ Tractionator GPS.jpg (111.43 KiB) Przejrzano 7965 razy
Po doświadczeniach z bardziej terenowymi Anakee Wild (AW) i mniej terenowymi Anakee Adventure (AA) szukałem czegoś pośrodku - założenie było takie, że mają umożliwić jazdę po szutrze, piachu i przynajmniej lekkim błocie (gdzie AA już nie dają rady), a jednocześnie nie ścierać się tak szybko jak AW na przelotach asfaltowych, których wychodzi mi zawsze sporo. Zasadniczo szukałem czegoś jak Heidenau K60, ale jednocześnie chciałem żeby były lepsze w deszczu, gdzie ponoć K60 jest bardzo słabe. No i wyszło tak:

Plusy dodatnie:
+ Nowe opony mają bardzo (bardzo!) głęboki bieżnik - zmierzone 6,7 mm z przodu i 11,8 mm z tyłu (nowe AW mają ok. 6 i 8,5 mm);
+ Po przejechaniu 5800 km (z tego ok. 600 km poza asfaltem) zostało 5,9 mm z przodu i 8,9 mm z tyłu. Myślę, że spokojnie można liczyć na przebiegi rzędu 15 000 km przy zachowaniu pewnych właściwości terenowych.
+ W porównaniu do AW są ogromnie bardziej cywilizowane na asfalcie - ich okrągły profil sprawia, że motocykl w zakręty kładzie się bardzo płynnie, nie ma uczucia "walenia się" do wewnętrznej;
+ Są od AW nieporównywalnie cichsze - wciąż słychać że przód szumi, ale byłem w stanie przejeździć kilka godzin bez korków w uszach - na AW cierpliwość kończy mi się tak po 20 minutach. Tylna opona jest zupełnie cicha na wprost i zaczyna wyraźnie buczeć przy najlżejszym odchyleniu motocykla od pionu - ale nie jest to dźwięk szczególnie natarczywy.
+ W piachu nie przejechałem szczególnie dużo, ale są przyzwoite - trakcji nie brakuje, mam za to wrażenie że na AW łatwiej było utrzymać kierunek;
+ W błocie spisały się lepiej niż sądziłem - nie było problemu z przejazdem nawet przez rozjeżdżone grzęzawisko. Do przedniej opony nie mam w ogóle zastrzeżeń - daje naprawdę niezłą pewność, z tyłu mam wrażenie że brakuje trochę przyczepności bocznej. Parę razy zdarzyło się, że przy próbie wyjechania z błotnisto-trawiastej koleiny przód się z niej wydrapał bez większego problemu, a tył ślizgał się wzdłuż grzbietu - nawet bardzo niewysokiego. Być może różnicę zrobiłoby założenie tylnej opony w kierunku "Mostly off-road" zamiast "50/50", ale nie przekładałem.
+ Zadziwiająco dobrą przyczepność mają na mokrej trawie - nie wiem na ile to powtarzalne, ale czułem sie tam znacznie pewniej niż kolega jadący na AW.

Plusy ujemne:
- Na szutrze są bardzo wrażliwe na obniżenie ciśnienia. AW jedzie prawie tak samo dobrze na standardowym ciśnieniu jak na opuszczonym, GPS-y na pełnym ciśnieniu są mało stabilne i tył ma wyraźną tendencję do uciekania na boki. Spuszczenie do ok. 1,8 bar działa cuda.
- Jedyna cecha która sprawia, że wciąż sie waham czy jeszcze je kiedyś ponownie kupię - zachowanie na mokrym asfalcie... Miało być lepiej niż na K60 - i jeśli jest, to trudno mi sobie wyobrazić jak śliskie muszą być Heidenauy. Na mokrym każde dohamowanie to uciekający tył, a każde ruszanie z miejsca trzeba wykonać maksymalnie delikatnie. V-Strom 650 potrafi przez samo odkręcenie manetki zakręcić kołem nie tylko na 1. ale też na 2. i 3. biegu. Może na 4. też, ale bałem się sprawdzać. Ponownie przednia opona spisuje się nieco lepiej od tyłu, ale jako zestaw, jak tylko pojawia się deszcz dają zerowe poczucie pewności i odbierają wszelką frajdę z jazdy...

I wygląda na to, że przez ten jeden, ostatni punkt będę dalej poszukiwał opony skrojonej pod moje potrzeby, bo w naszym klimacie z deszczem jednak trzeba się liczyć, a i samo Bielsko, gdzie mieszkam, jest w krajowej czołówce jak chodzi o roczną ilość opadów. A na suchym byłoby tak pięknie...

Wiem że jeszcze parę osób się do tych opon przymierzało - może ktoś się podzieli wrażeniami? Czy to ja jestem przeczulony? A może to AA mnie rozpuściły jak chodzi o przyczepność w deszczu?

Re: MotoZ Tractionator GPS

: 10 paź 2020, 10:09
autor: merc
Ja na k60 przyjechałem ponad 25 tys. km. i jakoś nie zauważyłem problemów na mokrym .
Dla mnie dobra opona ale szum przedniej mnie strasznie denerwuje i odbiera przyjemność z jazdy nawet z korkami w uszach.

Re: MotoZ Tractionator GPS

: 10 paź 2020, 10:41
autor: bojaco
Luchow, mam Mitas E08. Niby zabijają na mokrym ale tego nie doświadczyłem, może miałem szczęście albo zachowawczo jeżdżę. Dla Twojego stylu użytkowania motocykla proponuję spróbować niszowe Mitasy E07 albo ich nową generację E07+. Może przypadną Ci do gustu.

Re: MotoZ Tractionator GPS

: 10 paź 2020, 12:52
autor: Struna
No właśnie też E07 bym zasugerował sprawdzić. Chłopaki tym orają w terenie a i przelot z Kaszub na Lubelszczyznę robią bez problemu.

Re: MotoZ Tractionator GPS

: 10 paź 2020, 13:12
autor: crimson
@Luchow - porządna recenzja

Re: MotoZ Tractionator GPS

: 10 paź 2020, 15:19
autor: Luchow
@Struna i @szuwarek dzięki za podpowiedź - jakoś tych Mitasów nie brałem dotąd pod uwagę.
Nieprędko mnie czeka kolejny zakup - bo raczej w przyszłym roku mi się GPS-ów zetrzeć nie uda, a na półce leżą jeszcze Anakee Adventure żużyte tak może w 1/3, ale zanotuję sobie żeby o nich poczytać jak już przyjdzie czas decyzji.
Ciekawe są też nowe Dunlopy Trailmax Mission - które dodatkowo fajnie wyglądają.

Re: MotoZ Tractionator GPS

: 10 paź 2020, 16:20
autor: bojaco
Te Dunlopy o których piszesz to odpowiednik moich Mitasów E08, czyli 80/20, a z tego co pamiętam to ostatnimi czasy przejawiałeś bardziej terenowe aspiracje.

Re: MotoZ Tractionator GPS

: 10 paź 2020, 16:36
autor: motif
mitasy E08 to tak samo się nadają w teren jak i fabryczne Bridgestone LOL czyli wcale :)

Re: MotoZ Tractionator GPS

: 10 paź 2020, 17:00
autor: bojaco
Dlatego nie proponuję koledze tego rodzaju opon. Dla mnie są OK, mój motocykl mnie przerasta poza asfaltem.

Re: MotoZ Tractionator GPS

: 10 paź 2020, 19:52
autor: SimOn!
@Luchow super recenzja! Dzięki! Bardzo mi pomogłeś... niestety :lol: Na wiosnę chcę zmieniać kapcie na coś lekko terenowego i Motozy miałem na czele listy, ale jeżeli one tak wypadają na mokrym to lipa :( Ale dobrze, że nie musiałem się o tym przekonywać sam. Dla mnie opona ma na mokrym trzymać praktycznie jak na suchym i tyle a nie, że będę na kwadratowo jechał i się ciągle zastanawiał kiedy puści.

A co do innych opcji to widziałeś nowe Bridgestony AX41 AdventreCross?

Re: MotoZ Tractionator GPS

: 10 paź 2020, 20:32
autor: Luchow
@szuwarek Ten Trailmax faktycznie wygląda jak opona 80/20, ale przez producenta jest określana jako 50/50 i rzeczywiście ma ponadprzeciętne głęboki bieżnik. Biorę je pod uwagę, bo zbierają bardzo dobre opinie na mokrym, a i w terenie radzą sobie w testach lepiej niż by wskazywał wygląd. Myślę, że po ostatnich doświadczeniach będę gotów odpuścić trochę właściwości terenowych żeby móc w deszczu spokojnie dojechać do domu...

@SimOn!Nie, nie znałem ich. Tak na pierwszy rzut oka wydają mi się za bardzo podobne do Anakee Wild - tj. obawiałbym się męczącego hałasu i tego, że po 6000 km tył przestanie być terenowy. Ale może się mylę - trzeba będzie jakichś testów poszukać.

Re: MotoZ Tractionator GPS

: 10 paź 2020, 21:49
autor: michau
Fajna recenzja. Szkoda że jest mało info porównawczych testów tej opony w zależności od założenia na stronę bardziej on vs bardziej off-road.
Czy faktycznie lepiej jest w terenie zakładając na drugą stronę i jaki jest wpływ nań przebieg?
Czy to tylko chłyt małketingowy czy coś w tym jest?

Na mokrym dla mnie ok są Pirelli Scorpion Str które też mam założone. Wg producenta 50/50 ale wg mnie bardziej 70/30. Spodziewałem się większej różnicy w terenie vs metzeler tourance.

Re: MotoZ Tractionator GPS

: 10 paź 2020, 22:32
autor: SimOn!
michau pisze:
10 paź 2020, 21:49
Fajna recenzja. Szkoda że jest mało info porównawczych testów tej opony w zależności od założenia na stronę bardziej on vs bardziej off-road.
Czy faktycznie lepiej jest w terenie zakładając na drugą stronę i jaki jest wpływ nań przebieg?
Czy to tylko chłyt małketingowy czy coś w tym jest?

Na mokrym dla mnie ok są Pirelli Scorpion Str które też mam założone. Wg producenta 50/50 ale wg mnie bardziej 70/30. Spodziewałem się większej różnicy w terenie vs metzeler tourance.
Masz na myśli Pirelli Scorpion Rally STR? No ja w nie też celuję. A powiedz porównujesz do Metzelerów Tourance czy Tourance Next (to moje w zasadzie ulubione opony ale takie 80/20)?

Re: MotoZ Tractionator GPS

: 10 paź 2020, 22:51
autor: michau
Tourance bez next
Typowe 80/20 wg mnie. Na asfalcie dobrze mi się w nich jeździło. Na mokrym też czuję się na nich pewnie. Stry mają ciut więcej przyczepności w off a na czarnym nadal dobrze.
Tym niemniej liczyłem na więcej.
Podobno ich trwałość nie jest imponująca ale dla mnie to pierwszy komplet więc sam jeszcze nie ocenie.

Re: MotoZ Tractionator GPS

: 11 paź 2020, 08:40
autor: Dziadek3H3M
Luchow - Dobra recenzja. Podzielam Twoje zdanie o tych oponach, choć miałem do czynienia tylko z tylną. Przód pozostał K60. Na suchym asfalcie i szutrach spisywały się bardzo dobrze. Na mokrym asfalcie też miałem o nich dobre zdanie do czasu aż lekko zatańczyłem ruszając na światłach. Później podczas jazd w deszczu nie sprawiały kłopotów, ale straciłem do nich zaufanie i zesztywniał mi nadgarstek.
Teraz mam Karoo Street i jest OK ale znikają w oczach. Co sądzisz o TKC 70 Rocks? https://www.oponeo.pl/model-opony-motoc ... c-70-rocks

Re: MotoZ Tractionator GPS

: 11 paź 2020, 12:20
autor: Struna
Btw - Mitasy są też w wersji Dakar, mają twardszy karkas i są bardziej odporne na przebicia oraz robią większe przebiegi.
@Luchow - pogadaj z @griba, on na tych kapciach sporo zrobił, z czego bardzo dużo w terenie, ale też i dojazdy asfaltem niemałe.

Re: MotoZ Tractionator GPS

: 11 paź 2020, 17:26
autor: Luchow
@dziadekH Tak wyrwany do odpowiedzi to nic nie sądze, bo ich dotąd nie znałem :P Ale po bieżniku wyglądają na takie 80/20 - może ciut bardziej offroadowe niż Anakee Adventure. Jak będę czegoś szukał to raczej z głębszymi rowkami - patrząc na to jak GPS-y się sprawują w błocie dochodzę do wniosku, że odpowiednio duża głębokość bieżnika rozwiązuje wiele problemów w offroadzie :)

Jak jest sucho to Adventure spisują się bez zarzutu wszędzie, ale wilgotna trawa, czy nawet delikatne błoto wystarczają żeby sobie zupełnie nie radziły. Żeby temu zaradzić myślę że przynajmniej na brzegu bieżnika musiałaby mieć ostre krawędzie klocków i spore rowki - żeby bok opony miał szansę się o coś zaczepić. Patrząc pod tym kątem te Conti mogą być ciut lepsze od Michelinów, ale rewelacji bym się nie spodziewał.

Re: MotoZ Tractionator GPS

: 11 paź 2020, 22:07
autor: bojaco
Twarda guma = uślizgi na mokrym i w niskich temperaturach, długa żywotność, miękka guma = wysoka przyczepność, również na mokrym* i niskich temperaturach, krótka żywotność. Cudów nie ma.
*Nie dotyczy torowisk, włazów studzienek i znaków poziomych.

Re: MotoZ Tractionator GPS

: 12 paź 2020, 07:55
autor: Luchow
No nie do końca się zgodzę - w oponach samochodowych Michelin jest w stanie pogodzić jedne z najlepszych osiągów na mokrym i jednocześnie najdłuższą prognozowaną żywotność. Anakee Adventure też ma (podobno) żywotność rzędu 15 000 km, a na mokrym są świetne. Współczesne mieszanki gumowe są znacznie bardziej skomplikowane niż twarde-trwałe albo miękkie-przyczepne.
Poza tym żywotność GPS-ów wynika w znacznej mierze z grubości gumy - jak masz jej o połowę więcej na starcie to musi się przełożyć na to, że na dłużej jej starczy.

Re: MotoZ Tractionator GPS

: 12 paź 2020, 08:36
autor: Lord
Anakee Adventure zakładałem przy ok 52 tys teraz mam 72 tys. Do kwadratu z tyłu jeszcze brakuje a bieżnik jeszcze grubaśny. Myślę że wytrzymają spokojnie te 30 tyś przebiegu.