Kupiłem Oxford Touring (sterownik V8). Ten sterownik ma zabezpieczenie przed wyładowaniem akumulatora wyłączające grzanie w przypadku braku ładowania akumulatora lub spadku naładowania poniżej krytycznej wartości.
Zastanawiam się nad podłączeniem. W necie znalazłem kilka sposobów, ale ...
Czy jest wogóle potrzeba kombinowania z przekaźnikami w przypadku tego modelu ?????
Proszę napiszcie za którym rozwiązaniem się opowiadacie.
1. Rozwiązanie farbryczne.
- schemat 1.jpg (13.79 KiB) Przejrzano 9966 razy
ZALETY:
Grzeje zawsze, czyli potencjalna możliwość włączenia przed uruchomieniem silnika (tylko po co?)
Wady:
Jeśli zapomnimy włączyć grzanie to:
- nawet nowy akumulator wyładujemy w ciągu 1-2 godzin (no może nieco dłużej, ale przez noc to na pewno L )
- przy słabym akumulatorze problemy z rozruchem
- przy niskich obrotach (bieg jałowy) może pobierać prąd z akumulatora - niewystarczające ładowanie.
2. Podłączone pod stacyjkę.
- schemat 2.jpg (14.69 KiB) Przejrzano 9966 razy
ZALETY
Pobór prądu tylko przy załączonej stacyjce, co uniemożliwia wyładowanie akumulatora gdy zapomnimy wyłączyć grzanie
WADY:
Jeśli zapomnimy wyłączyć grzanie to:
- przy słabym akumulatorze problemy z rozruchem
- przy niskich obrotach (bieg jałowy) może pobierać prąd z akumulatora - niewystarczające ładowanie
- duże straty (spadki napięcia) na stacyjce i co za tym idzie mniejsza moc grzania
Największą wadą to jednak duży prąd płynący przez stacyjkę, który może powodować "grzanie" się stacyjki do wypalenia styków włącznie.
3. Pod stacyjkę + przekaźnik.
- schemat 3.jpg (20.19 KiB) Przejrzano 9966 razy
ZALETY:
Pobór prądu tylko przy załączonej stacyjce, co uniemożliwia wyładowanie akumulatora gdy zapomnimy wyłączyć grzanie.
Zasilanie grzania nie obciążą instalacji, pomijalne spadki napięcia i duża moc grzania.
WADY:
Jeśli zapomnimy wyłączyć grzanie to:
- przy słabym akumulatorze problemy z rozruchem
- przy niskich obrotach (bieg jałowy) może pobierać prąd z akumulatora - niewystarczające ładowanie.
4. Z oddzielnym włącznikiem automatycznym.
- schemat 4.jpg (18.43 KiB) Przejrzano 9966 razy
Stosujemy AUTOMATYCZNY WŁĄCZNIK ŚWIATEŁ, który załącza się w momencie, kiedy alternator rozpocznie ładować akumulator (po przekroczeniu granicznego napięcia ok.13,8V). UWAGA, szukać taki, który wykrywa napięcie 13,8 V a nie zwłoczny.
W tym przypadku (na schemacie) zastosowany jest taki, który zawiera już przekaźnik (na schemacie z dwoma oddzielnymi wyjściami (np. drugie wyjście do podłączenia innych odbiorników – może świateł ?).
ZALETY:
Pobór prądu tylko przy pracy silnika i ładowaniu akumulatora.
Zasilanie grzania nie obciążą instalacji, pomijalne spadki napięcia i duża moc grzania.
WADY: grzeje tylko wtedy, gdy pracuje silnik (tylko czy to jest wada?).