TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie
: 22 lut 2017, 15:38
TRE jest to system, który ma za zadanie "zabrać" nieco mocy na 1, 2 i 3 biegu w celu, chyba, ochrony kierownika przed samym sobą. Tak naprawdę w DL650 to chba Panowie inżynierzy do końca nie wiedzą po co to zainstalowali albo DL dostał system w spadku po jakimś mocniejszym motocyklu.
Blokadę tę można ściągnąć ale o tym później.
TRE to skrót od "Time Retard Eliminator". Chodzi mniej więcej o to, że podczas działania systemu (czyli na 1, 2 i 3 biegu) zmieniany jest nieco czas wybuchu mieszanki na tak naprawdę mniej optymalny. Najlepszym momentem podania iskry na cylider czyli na wybuch mieszanki paliwowo-powietrznej jest na niewielki ułamek sekundy zanim tłok osiągnie GMP (górny martwy punkt).
Jeżeli zapłon jest zbyt wcześnie (na długo zanim tłok będzie w górnym martwym punkcie), to mieszanka paliwowo-powietrzna zostanie zapalona na długo przed punktem optymalnym i wówczas dużo energii się marnuje gdyż pęd tłoka stłumi część siły jaka została wytworzona aby go napędzić (tłok przez chwilkę porusza się jeszcze do góry).
Jeśli zapłon pojawia się zbyt późno (dowolnym czasie po tym jak tłok osiągnie górny martwy punkt), to tłok jest już podczas ruchu "w dół", mieszanka nie jest już tak mocno skompresowana a efektem jest dużo mniejsza energia wybuchu. Można nazwać to spowolnieniem czasu zapłonu lub właśnie "retard czasu". Daje to mniejszy moment obrotowy a co za tym idzie zmniejszenie mocy na pierwszych 3 biegach.
Suzuki celowo zaprogramowało ECM w taki sposób aby zmniejszyć moment obrotowy. Przypuszczalnie ma to na celu ochronę kierowcy przed pełną mocą. Innego wytłumaczenia nie widzę na takie postępowanie.
Sposób w jaki Suzuki zrobiło tą przeróbkę tak naprawdę jest banalnie prosty. Czujnik biegów wysyła sygnał do komputera o określonym napięciu dla poszczególnego biegu. W zależności od "zapiętego" biegu komputer dokonuje pomiaru jaka wartość napięcia jest aktualnie wysyłana.
I tak:
dla 1 biegu: 0,6K Ohms
dla N : 0 Ohms
dla 2 biegu: 0,8K Ohms
dla 3 biegu: 1,58K Ohms
dla 4 biegu: 2,85K Ohms
dla 5 biegu: 6,82K Ohms
dla 6 biegu: 14,95K Ohms
MOD TRE:
Modyfikacja TRE polega na oszukaniu komputera tak aby myślał, że jedzie na innym niż 1, 2 lub 3 bieg. Optymalnie jest oszukać komputer aby myślał, że zapięty jest cały czas bieg 6.
W tym celu należy wsadzić między kabel różowy a czarny, idące z czujnika biegów, opornik o wartości 15k Ohm imitując w ten sposób załączenie nonstop biegu 6.
Można się również pokusić o rozbudowanie systemu i wstawić sobie przełącznik, tak aby użytkownik sam decydował kiedy chce mieć TRE włączone a kiedy wyłączone.
W tym celu musimy zakupić przełącznik 3 pozycyjny, może być taki jak na zdjęciu poniżej:
Wówczas łączymy kabelki wg schematu poniżej:
Motocykl po zastosowaniu modyfikacji dostaje kompa na pierwszych trzech biegach
I w zasadzie to wszystko
Blokadę tę można ściągnąć ale o tym później.
TRE to skrót od "Time Retard Eliminator". Chodzi mniej więcej o to, że podczas działania systemu (czyli na 1, 2 i 3 biegu) zmieniany jest nieco czas wybuchu mieszanki na tak naprawdę mniej optymalny. Najlepszym momentem podania iskry na cylider czyli na wybuch mieszanki paliwowo-powietrznej jest na niewielki ułamek sekundy zanim tłok osiągnie GMP (górny martwy punkt).
Jeżeli zapłon jest zbyt wcześnie (na długo zanim tłok będzie w górnym martwym punkcie), to mieszanka paliwowo-powietrzna zostanie zapalona na długo przed punktem optymalnym i wówczas dużo energii się marnuje gdyż pęd tłoka stłumi część siły jaka została wytworzona aby go napędzić (tłok przez chwilkę porusza się jeszcze do góry).
Jeśli zapłon pojawia się zbyt późno (dowolnym czasie po tym jak tłok osiągnie górny martwy punkt), to tłok jest już podczas ruchu "w dół", mieszanka nie jest już tak mocno skompresowana a efektem jest dużo mniejsza energia wybuchu. Można nazwać to spowolnieniem czasu zapłonu lub właśnie "retard czasu". Daje to mniejszy moment obrotowy a co za tym idzie zmniejszenie mocy na pierwszych 3 biegach.
Suzuki celowo zaprogramowało ECM w taki sposób aby zmniejszyć moment obrotowy. Przypuszczalnie ma to na celu ochronę kierowcy przed pełną mocą. Innego wytłumaczenia nie widzę na takie postępowanie.
Sposób w jaki Suzuki zrobiło tą przeróbkę tak naprawdę jest banalnie prosty. Czujnik biegów wysyła sygnał do komputera o określonym napięciu dla poszczególnego biegu. W zależności od "zapiętego" biegu komputer dokonuje pomiaru jaka wartość napięcia jest aktualnie wysyłana.
I tak:
dla 1 biegu: 0,6K Ohms
dla N : 0 Ohms
dla 2 biegu: 0,8K Ohms
dla 3 biegu: 1,58K Ohms
dla 4 biegu: 2,85K Ohms
dla 5 biegu: 6,82K Ohms
dla 6 biegu: 14,95K Ohms
MOD TRE:
Modyfikacja TRE polega na oszukaniu komputera tak aby myślał, że jedzie na innym niż 1, 2 lub 3 bieg. Optymalnie jest oszukać komputer aby myślał, że zapięty jest cały czas bieg 6.
W tym celu należy wsadzić między kabel różowy a czarny, idące z czujnika biegów, opornik o wartości 15k Ohm imitując w ten sposób załączenie nonstop biegu 6.
Można się również pokusić o rozbudowanie systemu i wstawić sobie przełącznik, tak aby użytkownik sam decydował kiedy chce mieć TRE włączone a kiedy wyłączone.
W tym celu musimy zakupić przełącznik 3 pozycyjny, może być taki jak na zdjęciu poniżej:
Wówczas łączymy kabelki wg schematu poniżej:
Motocykl po zastosowaniu modyfikacji dostaje kompa na pierwszych trzech biegach
I w zasadzie to wszystko