Strona 1 z 3

TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

: 22 lut 2017, 15:38
autor: Centrino
TRE jest to system, który ma za zadanie "zabrać" nieco mocy na 1, 2 i 3 biegu w celu, chyba, ochrony kierownika przed samym sobą. Tak naprawdę w DL650 to chba Panowie inżynierzy do końca nie wiedzą po co to zainstalowali albo DL dostał system w spadku po jakimś mocniejszym motocyklu.
Blokadę tę można ściągnąć ale o tym później.

TRE to skrót od "Time Retard Eliminator". Chodzi mniej więcej o to, że podczas działania systemu (czyli na 1, 2 i 3 biegu) zmieniany jest nieco czas wybuchu mieszanki na tak naprawdę mniej optymalny. Najlepszym momentem podania iskry na cylider czyli na wybuch mieszanki paliwowo-powietrznej jest na niewielki ułamek sekundy zanim tłok osiągnie GMP (górny martwy punkt).

Jeżeli zapłon jest zbyt wcześnie (na długo zanim tłok będzie w górnym martwym punkcie), to mieszanka paliwowo-powietrzna zostanie zapalona na długo przed punktem optymalnym i wówczas dużo energii się marnuje gdyż pęd tłoka stłumi część siły jaka została wytworzona aby go napędzić (tłok przez chwilkę porusza się jeszcze do góry).

Jeśli zapłon pojawia się zbyt późno (dowolnym czasie po tym jak tłok osiągnie górny martwy punkt), to tłok jest już podczas ruchu "w dół", mieszanka nie jest już tak mocno skompresowana a efektem jest dużo mniejsza energia wybuchu. Można nazwać to spowolnieniem czasu zapłonu lub właśnie "retard czasu". Daje to mniejszy moment obrotowy a co za tym idzie zmniejszenie mocy na pierwszych 3 biegach.

Suzuki celowo zaprogramowało ECM w taki sposób aby zmniejszyć moment obrotowy. Przypuszczalnie ma to na celu ochronę kierowcy przed pełną mocą. Innego wytłumaczenia nie widzę na takie postępowanie.

Sposób w jaki Suzuki zrobiło tą przeróbkę tak naprawdę jest banalnie prosty. Czujnik biegów wysyła sygnał do komputera o określonym napięciu dla poszczególnego biegu. W zależności od "zapiętego" biegu komputer dokonuje pomiaru jaka wartość napięcia jest aktualnie wysyłana.

I tak:
dla 1 biegu: 0,6K Ohms
dla N : 0 Ohms
dla 2 biegu: 0,8K Ohms
dla 3 biegu: 1,58K Ohms
dla 4 biegu: 2,85K Ohms
dla 5 biegu: 6,82K Ohms
dla 6 biegu: 14,95K Ohms

MOD TRE:
Modyfikacja TRE polega na oszukaniu komputera tak aby myślał, że jedzie na innym niż 1, 2 lub 3 bieg. Optymalnie jest oszukać komputer aby myślał, że zapięty jest cały czas bieg 6.
W tym celu należy wsadzić między kabel różowy a czarny, idące z czujnika biegów, opornik o wartości 15k Ohm imitując w ten sposób załączenie nonstop biegu 6.

Można się również pokusić o rozbudowanie systemu i wstawić sobie przełącznik, tak aby użytkownik sam decydował kiedy chce mieć TRE włączone a kiedy wyłączone.
W tym celu musimy zakupić przełącznik 3 pozycyjny, może być taki jak na zdjęciu poniżej:
przełącznik.jpg
przełącznik.jpg (53.56 KiB) Przejrzano 4492 razy
Wówczas łączymy kabelki wg schematu poniżej:
schemat TRE.png
Motocykl po zastosowaniu modyfikacji dostaje kompa na pierwszych trzech biegach
I w zasadzie to wszystko

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

: 22 lut 2017, 15:53
autor: ARD
a czy jest to jakas znacząco odczuwalna róznica ?

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

: 22 lut 2017, 16:15
autor: Centrino
ARD pisze:a czy jest to jakas znacząco odczuwalna róznica ?
Zależy jak na to spojrzeć. Różnicy takiej jak między Ferrari a maluchem nie będzie ale będzie to zauważalne.

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

: 22 lut 2017, 16:44
autor: Suszny
A bawiłeś się w przecinanie kabelka 24 albo 25 przy ECU? Masz porównanie miedzy tym TRE a ucinaniem tego kabla?

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

: 22 lut 2017, 16:45
autor: czekol
Nie sprawdzalem doswiadczalnie ale przwijały sie wątki na pierwszym forum, że w przypadku 650 róznica jest niezauważalna.
Natomiast w tysiącu podobno bardzo odczuwalna.

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

: 22 lut 2017, 16:49
autor: czekol
no i pytanie czy w środkowym :) modelu DL650 nie zaburzy to wyświetlanego biegu na konsoli.

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

: 22 lut 2017, 18:59
autor: kalinago
Podoba mi się całość. Ale jeśli to konkursowe to bym wyprostował taki skrót myślowy -
Centrino pisze: ..... Czujnik biegów wysyła sygnał do komputera. W zależności od "zapiętego" biegu do komputera wysyłany jest impuls o różnej wartości.
I tak:
i tu wartości w Omach.
Impulsu raczej nie "wysyła się" w "Omach".
Jeśli "Omy" to bardziej "komputer dokonuje pomiaru oporności".

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

: 22 lut 2017, 19:01
autor: Centrino
OK, już poprawiam

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

: 22 lut 2017, 19:24
autor: novy
Z tego co czytałem wcześniej to w małym dl'u nie czuć różnicy. Masz to @Centrino założone u siebie? Faktycznie jest jakiś przyrost mocy na tych biegach?
Skoro na konkurs to wstaw jeszcze schemat bez przełącznika , żeby wszystko było jasne ;)

Tak na marginesie to stosując opornik 15kOhm ustawiamy TRE na 6 bieg , natomiast stosując opornik 6,8KOhm ustawiamy na 5 bieg.
Układ z samym rezystorem jest taki trochę prymitywny będzie powodował wzrost obrotów na biegu neutralnym dodatkowo mogą wystapić problemy z odpalaniem na zimnym silniku.
Lepiej jest zrobić tzw inteligentne TRE z tranzystorem (aTRE) - wszystko opisane jest tutaj wraz ze schematami: http://wotid.com/tls/content/view/17/57/

tu coś namieszałeś (brak 6 biegu - wartość 5 biegu powinna być chyba dla 6 - dla 5tego jest cos koło 6,8kO ):
Centrino pisze:
poszczególnego biegu. W zależności od "zapiętego" biegu komputer dokonuje pomiaru jaka wartość napięcia jest aktualnie wysyłana.

I tak:
dla 1 biegu: 0,6K Ohms
dla N : 0 Ohms
dla 2 biegu: 0,8K Ohms
dla 3 biegu: 1,58K Ohms
dla 4 biegu: 2,85K Ohms
dla 5 biegu: 14,95K Ohms

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

: 22 lut 2017, 20:24
autor: Remol71
kalinago pisze:Podoba mi się całość. Ale jeśli to konkursowe to bym wyprostował taki skrót myślowy -
Centrino pisze: ..... Czujnik biegów wysyła sygnał do komputera. W zależności od "zapiętego" biegu do komputera wysyłany jest impuls o różnej wartości.
I tak:
i tu wartości w Omach.
Impulsu raczej nie "wysyła się" w "Omach".
Jeśli "Omy" to bardziej "komputer dokonuje pomiaru oporności".
Komputer sprawdza napięcie. Rezystory są dzielnikami.

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

: 23 lut 2017, 10:07
autor: Centrino
Suszny pisze:A bawiłeś się w przecinanie kabelka 24 albo 25 przy ECU? Masz porównanie miedzy tym TRE a ucinaniem tego kabla?
Nie, nie mam porównania między magicznym kabelkiem a TRE. Byłem blisko ucięcia kabla przy ECU ale zaczęły się pojawiać informację, że jest to tylko oszukiwanie ECU sondą lambda i na razie zrezygnowałem z ucinania magicznego kabelka.

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

: 23 lut 2017, 12:17
autor: novy
Oszukiwanie ECU sondą lambda było w modelu AL0 - w starym faktycznie dziabnięcie kabla powoduje lepszą kulturę pracy silnika na niższych obrotach. Dowodem jest m.in. to że dziabnięcie tego kabla powoduje odblokowanie mocy motka jeśli był zblokowany na rynek francuski czyli faktycznie przełącza na inna mapę wtrysku.
Ja u siebie mam dziabnięte i jak dla mnie jest różnica. Nie jest to jakiś przyrost mocy tylko równiejsza praca silnika na niskich obrotach oraz płynniejsze (szybsze) wchodzenie na obroty .

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

: 24 lut 2017, 07:19
autor: daw103
Zgadzam się z przedmówca czekam do wiosny i jadę na Hamownie :D Będziemy mieli wtedy jasny obraz sytuacji co się dzieje po przecięciu kabla:) kabel mam zalutowany na przełączniku więc mam możliwość dowolnej zmiany map.

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

: 24 lut 2017, 14:35
autor: Centrino
No to super, będzie jakiś pogląd na faktyczne działanie magic cable.
A może dałbyś się namówić jeszcze na badanie z włączonym i wyłączonym TRE??

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

: 24 lut 2017, 19:59
autor: daw103
Centrino jak mi fundniesz TRE to nie ma problemu :D już się poświęcę i moto zhamuje :D

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

: 25 lut 2017, 00:37
autor: Centrino
@daw103 Musiałbym pójść do sklepu elektronicznego i kupić opornik za jakieś 15groszy.
Kurcze przesyłka będzie droższa :)

Ale możemy umówić się inaczej.
Pójdziesz do sklepu i sobie ten oporniczek kupisz a ja Ci postawię a to browara przy najbliższej okazji.
Będziesz jakieś 33 razy do przodu w funduszach ;)

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

: 07 mar 2017, 08:27
autor: Carry
TRE polega na uzyciu map z najwyzszej grupy zaplonowej (najbardziej przyspieszonej) dla nizszych biegow.

W praktyce wyglada to tak że masz grupy zapłonowe:

Neutral (2 mapy, po jednej na cylinder)
1 Grupa (biegi 1,2)(2 mapy po jednej na cylinder)
2 Grupa (biegi 3,4)(2 mapy po jednej na cylinder)
3 Grupa (biegi 5,6)(2 mapy po jednej na cylinder)

W ECU ustawia się to tak, że wartości map dla grupy 3 kopiuje się na grupy 1 i 2 więc zamiast 3 grup ostatniecznie jest tylko grupa 3 dla każdego biegu + neutral. Więc korzysta się z mapy 5 i 6 biegu na wszystkich biegach bo jest najbardziej przyśpieszona na zapłonie


Należy rozróżnić kilka rodzajów TRE:

Elektryczne
TRE - czyli na stałe wpięty opornik wartości 5 biegu w układ - minusem rozwiązania jest to, że na Jałowym obroty są wyższe (mapy zapłonów dla neutrala i biegów są znacząco inne szczególnie na dole) dodatkowo mogą wystąpić problemy z odpalaniem na zimnym silniku.

aTRE - to samo co TRE tylko z tranzystorem i drugim opornikiem o wartości opornika na neutralu. Niweluje to problemy zawarte powyżej.

XTRE - moduł z Healtecka - drogi ale za to niezbędny przy fabrycznych wyświetlaczach biegów bo bieg wskazywany działa normalnie a sygnał do kompa idzie dla 5 biegu i netrala (jak aTRE)

Elektroniczne

TRE na bazie ECU. Polega to na tym że w module podmienia się mapy grup zapłonowych na te z piątego biegu (2 lub 3 grupa zapłonowa). Nie ma tutaj minusów a w odróżnieniu od wersji elektrycznych są dodatkowe zalety.

Zaletami trzeba nazwać to, że w zależności od biegu nie tylko mapa zapłonu się zmienia. Zmieniają się też mapy STP i kompensacji paliwa podczas jazdy. Jeśli mamy zrobione to elektrycznie to wszystkie mapy są ustawiane dla 5 biegu na stałe co zmienia charakterystykę motocykla i zazwyczaj powoduje przelanie maszyny. W wersji elektronicznej takiego czegoś nie ma bo robi się to na poziomie programu i ingeruje się tylko w mapy samego zapłonu.

Ciekawostka:

tak oto działa TRE w DL 650 2003-2006:

Obrazek

Niebieskie to przyspieszenie a czerwone opóźnienie zapłonu. im większe nasilenie koloru tym większa zmiana względem oryginalnej mapy. Tutaj jest pokazane jaka jest różnica po narzuceniu na siebie grupy zapłonowej dla biegu 5 i 6 na pozostałe biegi

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

: 05 maja 2017, 15:54
autor: GregoryP
Witam wszystkich.
Dzisiaj podlaczylem do Dl650 inteligentny TRE.Po odpaleniu moto slychac roznice w pracy silnika.Przejechalem sie po parkingu i pierwsze co zauwazylem to po przejechaniu przez garba na drugim biegu moto duzo lepiej sie zbieralo, bez trzesienia silnikiem.Wiecej napisze bo dluzszej trasie.

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

: 18 maja 2017, 08:39
autor: GregoryP
Witam ,nawinąłem troche kilometrow z przerobionym TRE i z obserwacji moto moge powiedziec ,ze moto lepiej sie zbiera z miejsca, ale praca silnika jest jakby bardziej twarda i czuc troche wieksze wibracje.

Re: TRE - Timing Retard Eliminator - z czym się to je, usunięcie

: 12 gru 2017, 16:39
autor: Turysta
Witam
Kupiłem TRE z przełącznikiem on/of z orginalnymi wtyczkami do Suzuki na olx cena koło 80 zł
Ja jestem bardzo zadowolony dl ładnie się zbiera na pierwszych biegach badzo płynnie przyspiesza tego właśnie mi brakowało
Ja Polecam bo koszt nie duży a różnica spora