Zapraszamy także do polubienia naszego profilu na facebooku https://www.facebook.com/forumvstromclub

Xenon w motocyklu w PL

Wszystko przepisach, zmianach, aktualizacjach.
Adi
A1
Posty: 89
Rejestracja: 01 paź 2016, 19:21
Lokalizacja: Wisła Wielka/Wałbrzych/NL

Xenon w motocyklu w PL

Postautor: Adi » 15 paź 2016, 09:23

Witam,
Mam taki oto problem, mam DLa zarejestrowanego w NL, kupiłem go z bixenonem który już w nim siedział kilka lat. Zamierzam się do przywiezienia jego do PL i mam zamiar pojeździć na tablicach z NL bo jest jeszcze normalnie zarejestrowany i to na mnie. Dodam ze tu xenon w moto nikogo w oczy nie kłuje, nie jest zabroniony.
1 czy panowie polycyanty mogą się mnie czepić,
2 przypuszczam ze w przyszłości w PL nie zarejestruje jego bez powrotu na zwykle żarówki?
Czarny Dl 650 urodzony w 2004

Tags:

Awatar użytkownika
biblo
A2
Posty: 160
Rejestracja: 27 wrz 2016, 22:50
Lokalizacja: W-wa
Otrzymał podziękowań: 6 razy

Re: Xenon w motocyklu w PL

Postautor: biblo » 15 paź 2016, 09:45

To, że w Twoim DL-u siedzi xenon, i czy komuś przeszkadza/nie przeszkadza, to jedno. A to, czy jest on "legalny", to drugie. Lampy xenonowe, to nie są zwykłe żarówki, ale źródło światła wymagające innej konstrukcji reflektora i odbłyśnika. A w samochodach również spryskiwaczy reflektorów...

Wracając do sedna: każdy pojazd, w tym motocykl, przed dopuszczeniem do ruchu musi uzyskać homologację, czyli świadectwo, że cały on, wraz z zamontowanymi HOMOLOGOWANYMI elementami innych producentów, jest zgodny z obowiązującymi normami i przepisami. Sama homologacja lampy xenonowej, to za mało. Homologację musi mieć cały reflektor.

Nie słyszałem, aby Suzuki uzyskało takie homologacje dla "starego", a nawet nowego V-Stroma. Nie słyszałem też, aby w ogóle produkowali reflektory do lamp xenonowych. W związku z tym, moim zdaniem, Twój motocykl nie spełnia warunków homologacji...

Jeszcze jedno: w tym wypadku nie ma tak, że jak coś nie jest wymienione w przepisach, to jest dozwolone. Wszystko, co nie ma homologacji jest ZABRONIONE. W Holandii również... A, że nikomu to nie przeszkadza i do tej pory nie zatrzymali Ci dowodu rejestracyjnego, to kwestia szczęścia :)
Pozdrawiam,
Jacek

___________________________________
|Sportster IRON 883™|DL650AK8|Triumph Tiger Explorer XC|

Forum powinno być jak Media Markt...

Adi
A1
Posty: 89
Rejestracja: 01 paź 2016, 19:21
Lokalizacja: Wisła Wielka/Wałbrzych/NL

Xenon w motocyklu w PL

Postautor: Adi » 15 paź 2016, 09:52

W xenon nie jest zakazany, samochody z zarowkami ksenonowymi przechodza przeglady, motocykle rowniez jezdza z xenonem legalnie. Nie jest to moje szczescie tylko podejscie holendrow do motoryzacji. Szybciej auto nie przejdzie przegladu w ktorym pasy bezpieczenstwa sie wolno zwijaja niz auto z xenonem.
Pytanie brzmialo jak ma sie polskie prawo do xnenonu ktory zostal dopuszczony do ruchu w innym kraju i pojazd jest zarejestrowany w innym kraju niz PL.



Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Ostatnio zmieniony 15 paź 2016, 09:52 przez Adi, łącznie zmieniany 2 razy.
Czarny Dl 650 urodzony w 2004

Adi
A1
Posty: 89
Rejestracja: 01 paź 2016, 19:21
Lokalizacja: Wisła Wielka/Wałbrzych/NL

Xenon w motocyklu w PL

Postautor: Adi » 15 paź 2016, 09:54

Czarny Dl 650 urodzony w 2004

Awatar użytkownika
novy
A
Posty: 465
Rejestracja: 04 paź 2016, 12:34
Lokalizacja: Busko
Otrzymał podziękowań: 8 razy

Re: Xenon w motocyklu w PL

Postautor: novy » 15 paź 2016, 10:15

Xenon o ile sie nie mylę musi się poziomować bo inaczej wali innym po oczach a w motocyklu to raczej cięzkie do zrobienia.Noi tak jak pisał biblo spryskiwacze na lampy żeby brud nie rozpraszał wiązki światła.Na którymś zlocie widziałem że ktoś miał wsadzone ksenony w lampy starego dl'a ale to tylko dlatego że miał angielskie lampy i nie chciał przerabiać.
DL650 K5 Blue

Awatar użytkownika
Centrino
Administrator
Posty: 1160
Rejestracja: 30 wrz 2016, 17:55
Lokalizacja: DLU
Otrzymał podziękowań: 29 razy

Re: Xenon w motocyklu w PL

Postautor: Centrino » 15 paź 2016, 10:54

Tak jak zostało to napisane wyżej.
Przepisy dotyczące pojazdów wielo i jednośladowych są podobne we wszystkich krajach.
To, że tam się nie czepiają xenonów czy może raczej ksenonów lub zenonów nie znaczy, że można się legalnie z nimi poruszać. Po prostu diagności się nie czepiają a wynikać to może z tego, że mu się nie chce, nie zna przepisów, ma to gdzieś.
JAWA 350TS -> BMW F650 -> DL650 AK8

Adi
A1
Posty: 89
Rejestracja: 01 paź 2016, 19:21
Lokalizacja: Wisła Wielka/Wałbrzych/NL

Re: Xenon w motocyklu w PL

Postautor: Adi » 15 paź 2016, 11:59

Widze ze temat sie rozjezdza. Wiem jakie sa przepisy z PL i jakie w NL, moglbym cala litanie walnac z roznicami ktore by moglyby sie wam wydawac absurdalne. Pojade i zobacze i wam opisze podczas konfrontacji z policja, a spodziewam sie takowej. Dowodu mi nie zabiora bo nie maja prawa zabrac mi dokumentu holenderskiego. Kolega jechal Fazerem na tablicach NL, mial kontrole, nic nie wspomnieli o xenonie.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Czarny Dl 650 urodzony w 2004

Awatar użytkownika
Centrino
Administrator
Posty: 1160
Rejestracja: 30 wrz 2016, 17:55
Lokalizacja: DLU
Otrzymał podziękowań: 29 razy

Re: Xenon w motocyklu w PL

Postautor: Centrino » 15 paź 2016, 12:03

Brak układu samopoziomującego=brak homologacji=niezgodne z prawem.
Bez znaczenia akurat w tym przypadku kraj.
Natomiast policja rzadko czepia się zenonów ale jak źle trafisz to się czepi.
Może dowodu Ci nie zabierze ale jak trafisz na kumatego to Ci zawiną motocykl na lawetę gdyż stwierdzą, że nie może w takim stanie poruszać się po drodze.
A spróbuj coś się mu stawiać to niemal masz pewność, że tak właśnie zrobi ;)
Ostatnio zmieniony 15 paź 2016, 12:05 przez Centrino, łącznie zmieniany 1 raz.
JAWA 350TS -> BMW F650 -> DL650 AK8

Awatar użytkownika
Antyks
Administrator
Posty: 1078
Rejestracja: 22 wrz 2016, 18:18
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Otrzymał podziękowań: 26 razy
Kontakt:

Re: Xenon w motocyklu w PL

Postautor: Antyks » 15 paź 2016, 12:03

Cytat rozmowy z podkom. Piotrem Sroką, specjalistą Wydziału Ruchu Drogowego KWP Lublin

- Czy zmieniając tradycyjne lampy na ksenonowe, narażamy się na mandat lub zatrzymanie dowodu rejestracyjnego?

- Jeżeli kierowca pojedzie do stacji diagnostycznej, która wyda zaświadczenie, że lampy są zgodne z przepisami, to nie musi obawiać się problemów z policją. Po takich przeróbkach do stacji diagnostycznej warto pojechać nie tylko po zaświadczenie, ale również po to, by w razie konieczności skorygować ustawienie świateł.
- Na jakie kary narażają się kierowcy, którzy nie mają zaświadczenia, a ich ksenony oślepiają innych?

- Policjanci mogą kierowcę takiego samochodu pouczyć, ukarać mandatem w wysokości od 20 do 500 zł, skierować wniosek o ukaranie do sądu grodzkiego, a ponadto zatrzymać dowód rejestracyjny samochodu do czasu przedstawienia przez kierowcę zaświadczenia ze stacji diagnostycznej o zgodności reflektorów samochodu z obowiązującymi przepisami.

A co do montażu samych żarówek i homologacji
"Homologacja jest przypisana do klosza lampy, do soczewki i przetwornicy jednocześnie. Te elementy otrzymują jedynie homologację na wspólną pracę. Jeśli wyjmiesz homologowane soczewki i włożysz do homologowanego klosza to tracisz homologację.Czyli jeśli lampa jest przystosowana pod xenon powiedzmy H4 ( np lampy ANGEL EYES gładkie szkło, Homologacja E) oraz posiadamy zestaw HID z homologacją E i przystosowany pod H4 to nie łamiemy prawa. w tym przypadku nie ingerujemu w lampe.Homologacja jest przypisana do klosza lampy, do soczewki i przetwornicy jednocześnie. Te elementy otrzymują jedynie homologację na wspólną pracę. Jeśli wyjmiesz homologowane soczewki i włożysz do homologowanego klosza to tracisz homologację.Czyli jeśli lampa jest przystosowana pod xenon powiedzmy H4 ( np lampy ANGEL EYES gładkie szkło, Homologacja E) oraz posiadamy zestaw HID z homologacją E i przystosowany pod H4 to nie łamiemy prawa. w tym przypadku nie ingerujemu w lampe."

Czyli jak masz klosz homologowany pod xenony to można jechać na stacje diagnostyczną na badania. Jeżeli wkładamy ją do niecertfikowanego klosza, innej lampy lub nie daj Boże do zwykłej lampy to może nas to drogo kosztować.
Jerzy
DL 650 AK9

Awatar użytkownika
Pyxis
A+B
Posty: 999
Rejestracja: 21 wrz 2016, 22:29
Lokalizacja: Strzegom (dolnośląskie)
Otrzymał podziękowań: 13 razy
Kontakt:

Re: Xenon w motocyklu w PL

Postautor: Pyxis » 15 paź 2016, 12:09

Jesli nie masz w motocyklu reflektorow, ktorych konstrukcja przystosowana jest do zarowek xenonowych, to ich zastosowac nie mozesz. Z tego co wiem to nie ma konstrukcji "uniwersalnych", w ktorych mozna stosowac oba typy zrodel swiatla zamiennie. Wynika to z roznic konstrukcyjnych w samym zrodle swiatla (xenonowa swieci cala objetoscia gazu).

Oslepiajac innych kierowcow na pewno nie zyskasz na bezpieczenstwie.
( . Y . )
Parafrazujac: Trafiaja sie szaleni motocyklisci, ale nie ma starych szalonych motocyklistow.
Bialy dziobaty DL 650 AL2

Awatar użytkownika
biblo
A2
Posty: 160
Rejestracja: 27 wrz 2016, 22:50
Lokalizacja: W-wa
Otrzymał podziękowań: 6 razy

Re: Xenon w motocyklu w PL

Postautor: biblo » 15 paź 2016, 13:01

Adi pisze:Pytanie brzmialo jak ma sie polskie prawo do xnenonu ktory zostal dopuszczony do ruchu w innym kraju i pojazd jest zarejestrowany w innym kraju niz PL.


Chyba się nie rozumiemy... Ja uważam, że ten Twój xenon nie "został dopuszczony do ruchu" w Holandii...

Ale odpowiadając na Twoje pytanie - w Polsce moto będzie musiało przejść przegląd przed rejestracją i jeśli okaże się, że reflektor nie jest homologowany do lampy xenonowej, to zapewne motocykl nie zostanie dopuszczony do ruchu. Podobnie jest w przypadku aut z USA, które mają tylną czerwoną lampę pracującą jako światło pozycyjne i migacz.
Pozdrawiam,
Jacek

___________________________________
|Sportster IRON 883™|DL650AK8|Triumph Tiger Explorer XC|

Forum powinno być jak Media Markt...

Adi
A1
Posty: 89
Rejestracja: 01 paź 2016, 19:21
Lokalizacja: Wisła Wielka/Wałbrzych/NL

Xenon w motocyklu w PL

Postautor: Adi » 15 paź 2016, 13:34

Ja nic nie przerabialem itp. Nie chce xenonu ale juz go mam.
Na przyklad: jade do belgii czy niemiec to nikt sie nie czepia mojego motocykla, wiec i jadac do PL motocyklem ktory jest zarejestrowany w NL i spelnia tutejsze przepisy to jadac do PL nie mam zamiaru instalacji zmieniac.
Skoro tutaj moge jezdzic DLem takim jaki jest to w Polsce jadac dalej na tablicach z NL majac ubezp. w NL nic nie moga mi zrobic bo moge byc turystycznie. Xenon byl założony w profesjonalnym warsztacie ktory tym sie zajmuje. A dokladnie w PL chce go przezimowac i na wiosne wrocic nim do NL.

Myslalem o przerejstrowaniu ale to w przyszlosci i zdaje sobie sprawe ze wtedy musialbym przerabiac instalacje pod zwykle zarowki.

Ps. A myslenie, ze jak cos jest jakos w PL to jest tak samo w uni jest bledne. Przykladow jest wiele np. Importuje sobie auto z USA. W PL musze zmieniac instalacje zeby miec pomaranczowe kierunki, w NL normalnie jezdza z czerwonymi kierunkami tak jak producent wypuscil i nikt nie robi halo z takiego powodu. Przeglad itp normalnie przechodzi.
Auta z kierownica po prawej to samo, nie ma problemu, Polska teraz dopuściła taka mozliwosc a w Uni juz dawno bylo to norma.
Polskie panstwo tlumaczy sie tylko z glupich przepisow ze niby unijne, a zaglebiajac sie w temat to okaze sie, ze nie koniecznie...

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Czarny Dl 650 urodzony w 2004

Awatar użytkownika
Pyxis
A+B
Posty: 999
Rejestracja: 21 wrz 2016, 22:29
Lokalizacja: Strzegom (dolnośląskie)
Otrzymał podziękowań: 13 razy
Kontakt:

Re: Xenon w motocyklu w PL

Postautor: Pyxis » 15 paź 2016, 14:17

Adi pisze:Auta z kierownica po prawej to samo, nie ma problemu, [...]


Nie zdziwil bym sie wcale, jak by w NL dopuscili mozliwosc kierowania autkiem czy motocyklem siedzac tylem do kierunku jazdy (przeciez jak jak sie ujarasz, to Cie "mgli" jak siedzisz przodem).
;)
( . Y . )
Parafrazujac: Trafiaja sie szaleni motocyklisci, ale nie ma starych szalonych motocyklistow.
Bialy dziobaty DL 650 AL2

Awatar użytkownika
biblo
A2
Posty: 160
Rejestracja: 27 wrz 2016, 22:50
Lokalizacja: W-wa
Otrzymał podziękowań: 6 razy

Re: Xenon w motocyklu w PL

Postautor: biblo » 15 paź 2016, 14:27

Adi, jak będziesz jeździł w Polsce motocyklem na holenderskich tablicach, to nie sądzę aby był problem.

A swoją drogą, to Francuzi przodują w wymyślaniu anty-motocyklowych przepisów i niektóre ich regulacje obowiązując również "gości". Ciekaw jestem jak to się ma do tej unijnej niby jednolitości i równości...?

Adi pisze:Auta z kierownica po prawej to samo, nie ma problemu, Polska teraz dopuściła taka mozliwosc a w Uni juz dawno bylo to norma.
Polskie panstwo tlumaczy sie tylko z glupich przepisow ze niby unijne, a zaglebiajac sie w temat to okaze sie, ze nie koniecznie...


Unijne przyzwolenie na rejestrację aut z kierownicą po prawej stronie, to moim zdaniem jest akurat przejaw źle rozumianej "wolności". Uważam to za głupotę, którą w Polsce zostaliśmy zmuszeni uznać za obowiązujące prawo. Ostatnio pojawiły się już jakieś doniesienia o rosnącym udziale zdarzeń drogowych/wypadków z takimi autami... Na szczęście składki ubezpieczeniowe za "angliki" są sporo wyższe.
Pozdrawiam,
Jacek

___________________________________
|Sportster IRON 883™|DL650AK8|Triumph Tiger Explorer XC|

Forum powinno być jak Media Markt...

Awatar użytkownika
QraC
A+B
Posty: 624
Rejestracja: 29 wrz 2016, 19:50
Lokalizacja: Rzeszów
Otrzymał podziękowań: 9 razy

Re: Xenon w motocyklu w PL

Postautor: QraC » 15 paź 2016, 21:08

Odpowiadając na twoje pytanie:

Zgodnie z Konwencją wiedeńską o ruchu drogowym ( http://www.gddkia.gov.pl/userfiles/arti ... denska.pdf ) sporządzoną 8 listopada 1968 roku, a ratyfikowaną przez Polskę w 1988r. (źródło: http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? ... 9880050040 ), policja danego państwa nie ma prawa nakładania mandatu na kierowców pojazdów zagranicznych, których wyposażenie jest zgodne z przepisami rodzimego prawa o ruchu drogowym, nawet jeśli jest niewystarczające z punktu widzenia przepisów kraju, przez który przejeżdżają.

Co więcej, w przypadku kolizji przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym i Konwencji wiedeńskiej, pierwszeństwo mają przepisy zawarte w Konwencji (chyba że zmieniło się coś w ostatnim czasie, ale nie chce mi się tego sprawdzać ;-) ).

Tyle teoria....
Praktyka jest taka że we wszystkich krajach europejskich Policja lubi o przepisach konwencji zapominać.
Kawasaki ER5 -->> Suzuki GSF 600 Bandit -->> Suzuki V-Strom 650 XT

Adi
A1
Posty: 89
Rejestracja: 01 paź 2016, 19:21
Lokalizacja: Wisła Wielka/Wałbrzych/NL

Re: Xenon w motocyklu w PL

Postautor: Adi » 15 paź 2016, 23:59

Dziękuje QraC mam podkładkę, wiec moje twierdzenie było słuszne. Na bank czeka mnie przeróbka instalacji podczas rejestracji moto w Polsce ale narazie puki co nie muszę to się wstrzymam.

Z ciekawostek, w NL na przeglądzie samochodu musisz mieć opony z bieżnikiem powyżej granicznej wartości, tak jak w PL i innych krajach, jednak może każda opona być inna, każda z innej beczki i jest ok, ważne aby rozmiar był taki sam :D
W Niemczech potrzeba mieć cztery opony takie same, taki sam bierznik (info zasłyszane od znajomego, nie z mojego doświadczenia)
W PL takie same na jednej osi
Ot kolejne różnice w "unijnych" przepisach
Czarny Dl 650 urodzony w 2004

Awatar użytkownika
Mati!
A2
Posty: 197
Rejestracja: 02 paź 2016, 15:39
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: Xenon w motocyklu w PL

Postautor: Mati! » 20 paź 2016, 10:28

Cos mi sie nie chce wierzyc z tymi Niemcami. W dzisiejszych czasach przy mocach i przyspieszeniach jakie uzyskuja samochody osobowe, bieznik na osi napedowej szybciej sie bedzie zuzywal i co wtedy, kpl opon trzeba kupowac? Bez sensu. W ciezarowkach o ile ciagnik i naczepa dopiero co nie wyjechaly z fabryki, na kazdej osi po 50 000km bieznik inaczej bedzie zuzyty i w takim przypadku tez raczej nikt nie wymienia na nowy kpl :-D

Wysłane z mojego GT-I9300 przy użyciu Tapatalka
DL650K7 :o

Awatar użytkownika
biblo
A2
Posty: 160
Rejestracja: 27 wrz 2016, 22:50
Lokalizacja: W-wa
Otrzymał podziękowań: 6 razy

Re: Xenon w motocyklu w PL

Postautor: biblo » 20 paź 2016, 17:11

Ale w dzisiejszych czasach stosujesz zamiennie opony letni i zimowe - przynajmniej w naszej części Europy :) I przy każdej zmianie masz okazję zamieniać przód z tyłem, aby zużycie opon następowało równomiernie...
Pozdrawiam,
Jacek

___________________________________
|Sportster IRON 883™|DL650AK8|Triumph Tiger Explorer XC|

Forum powinno być jak Media Markt...

Awatar użytkownika
Mati!
A2
Posty: 197
Rejestracja: 02 paź 2016, 15:39
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: Xenon w motocyklu w PL

Postautor: Mati! » 20 paź 2016, 17:19

Ale tylko w osobowych

Wysłane z mojego GT-I9300 przy użyciu Tapatalka
DL650K7 :o

Awatar użytkownika
biblo
A2
Posty: 160
Rejestracja: 27 wrz 2016, 22:50
Lokalizacja: W-wa
Otrzymał podziękowań: 6 razy

Re: Xenon w motocyklu w PL

Postautor: biblo » 20 paź 2016, 17:47

A w ciężarówkach nie zmienia się opon na zimowe? I nie można tak robić?
Pozdrawiam,
Jacek

___________________________________
|Sportster IRON 883™|DL650AK8|Triumph Tiger Explorer XC|

Forum powinno być jak Media Markt...


Wróć do „Prawo, przepisy, kodeks”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość