UWAGA UWAGA UWAGA

Naszemu koledze Zibic`owi ukradziono w nocy motocykl w Przesiece.
Proszę o udostęopnianie tej informacji na wszelkich forach, facebookach, instagramach.
W kupie siła a nóż widelec coś pomoże
Jak tylko od Zibic dostanę zdjęcia i szczególowe informacje o motocyklu od razu umieszczę je w poście poniżej

topic7406.html

Zasilanie świateł oraz dodatków na przekaźnikach.

Wszystko to co my wiemy, a manuale nie podają :)
Awatar użytkownika
Old Donkey
A+B+C
Posty: 1825
Rejestracja: 05 maja 2018, 13:53
Lokalizacja: Katowice

Re: Zasilanie świateł oraz dodatków na przekaźnikach.

Post autor: Old Donkey »

Wrócę do tematu. Prąd to dla mnie nadal magia :oops: będę wdzięczny za komentarz.

Gdybym kupił to :
https://pl.aliexpress.com/item/40002662 ... 2e0edjsSzE
ALI.jpg

I podpiął jak niżej to będzie działać czy wysadzę motocykl w powietrze ?
SCHEMAT.jpg
SCHEMAT.jpg (65.77 KiB) Przejrzano 293 razy



Awatar użytkownika
staszek_s
A+B+C+D+E
Posty: 3350
Rejestracja: 04 paź 2016, 12:32
Lokalizacja: Radlin, Śląsk

Re: Zasilanie świateł oraz dodatków na przekaźnikach.

Post autor: staszek_s »

Na moje oko powinno działać, jeśli styki 85-86 to sterujące a 30-87 to robocze normalnie otwarte (czyli zwierane po podaniu napięcia na 85-86).
Ocena: 5.88235%


Yamaha Virago 535 > DL 650 AL5 > DL 1000 L9 > R1200GS

Awatar użytkownika
Struna
A+B+C+D+E+T
Posty: 5350
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:26
Lokalizacja: Skawina/Kraków
Kontakt:

Re: Zasilanie świateł oraz dodatków na przekaźnikach.

Post autor: Struna »

Wydaje mi się, że druga strona bezpiecznika to nie minus, tylko po prostu nadal plus ale zabezpieczny bezpiecznikiem.
Minus jest wspólny dla całości i wszystkie minusy podpinasz pod jeden terminal.
Aczkolwiek to jedynie dedukcja na podstawie załączonych materiałów.
Ocena: 5.88235%


DL 650 AK7, DRZ 400S - http://www.gcstuning.pl

Awatar użytkownika
Old Donkey
A+B+C
Posty: 1825
Rejestracja: 05 maja 2018, 13:53
Lokalizacja: Katowice

Re: Zasilanie świateł oraz dodatków na przekaźnikach.

Post autor: Old Donkey »

staszek_s pisze:Na moje oko powinno działać, jeśli styki 85-86 to sterujące a 30-87 to robocze normalnie otwarte (czyli zwierane po podaniu napięcia na 85-86).
tak
czy ma znaczenie na który styk 85 czy 86 pójdzie + czy jest to obojętne ?



Awatar użytkownika
Struna
A+B+C+D+E+T
Posty: 5350
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:26
Lokalizacja: Skawina/Kraków
Kontakt:

Re: Zasilanie świateł oraz dodatków na przekaźnikach.

Post autor: Struna »

Nie ma znaczenie gdzie dasz plus na cewkę przekaźnika, chyba że na jego obudowie ( czy tam w jakiejś ulotce ) będzie zaznaczona dioda w obwodzie cewki, wtedy polaryzacja ma znaczenie. Ale zazwyczaj nie ma tam diody, więc można przyjąć że na 98% będzie to obojętne.


DL 650 AK7, DRZ 400S - http://www.gcstuning.pl

Awatar użytkownika
staszek_s
A+B+C+D+E
Posty: 3350
Rejestracja: 04 paź 2016, 12:32
Lokalizacja: Radlin, Śląsk

Re: Zasilanie świateł oraz dodatków na przekaźnikach.

Post autor: staszek_s »

Powinno być obojętnie albo ja zawsze miałem szczęście :) Zobaczysz czy cyka po podaniu napięcia i zwiera te styki robocze.
@Struna - opisany jest jako minus z prawej strony bezpiecznika, tak też jest podłączone akcesorium na tym screenie z Ali. Faktycznie trzeba by to obadać mając to w rękach bo to trochę dziwnie wygląda na obrazku.


Yamaha Virago 535 > DL 650 AL5 > DL 1000 L9 > R1200GS

Awatar użytkownika
Old Donkey
A+B+C
Posty: 1825
Rejestracja: 05 maja 2018, 13:53
Lokalizacja: Katowice

Re: Zasilanie świateł oraz dodatków na przekaźnikach.

Post autor: Old Donkey »

Struna pisze:Wydaje mi się, że druga strona bezpiecznika to nie minus, tylko po prostu nadal plus ale zabezpieczny bezpiecznikiem.
Minus jest wspólny dla całości i wszystkie minusy podpinasz pod jeden terminal.
nie jestem pewien czy dobrze rozumiem
w linku od aliego są różne wersje tej listwy, ja chcę tą na 6 wyjść z negative więc wydaje się że mam i plusa i minusa
https://pl.aliexpress.com/item/40002662 ... 2e0edjsSzE



Awatar użytkownika
Struna
A+B+C+D+E+T
Posty: 5350
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:26
Lokalizacja: Skawina/Kraków
Kontakt:

Re: Zasilanie świateł oraz dodatków na przekaźnikach.

Post autor: Struna »

No właśnie taki niejasny nieco ten rysunek, trzeba by sprawdzić zanim się cokolwiek podepnie do tego.
Być może szyna plusowa idzie na gniazda bezpiecznika prawą stroną, a lewa to już wyjście po bezpieczniku, wtedy faktycznie cała prawa strona "śrubek" może być minusem.

PS.
Popatrzyłem na Ali i faktycznie z tego co opisują wersja z "With Negative" powinna działać tak jak to sobie narysowałeś.


DL 650 AK7, DRZ 400S - http://www.gcstuning.pl

Awatar użytkownika
Old Donkey
A+B+C
Posty: 1825
Rejestracja: 05 maja 2018, 13:53
Lokalizacja: Katowice

Re: Zasilanie świateł oraz dodatków na przekaźnikach.

Post autor: Old Donkey »

@Struna @staszek_s
dzięki raz jeszcze

ostatnie pytanie - czy możecie napisać parę słów na temat doboru średnicy przewodów ?
czy to co na rysunku będzie ok czy może cóś trzeba zmienić ?



Awatar użytkownika
Struna
A+B+C+D+E+T
Posty: 5350
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:26
Lokalizacja: Skawina/Kraków
Kontakt:

Re: Zasilanie świateł oraz dodatków na przekaźnikach.

Post autor: Struna »

Średnice są ok, na cewkę przekaźnika idzie znikomy prąd, więc 0,75 wystarczy aż nadto, na całą resztę widzę dałeś 2,5mm - czyli konkret przewód o dużej obciążalności. Będzie ok.
Ostatnio zmieniony 03 wrz 2020, 14:49 przez Struna, łącznie zmieniany 1 raz.
Ocena: 5.88235%


DL 650 AK7, DRZ 400S - http://www.gcstuning.pl

Awatar użytkownika
staszek_s
A+B+C+D+E
Posty: 3350
Rejestracja: 04 paź 2016, 12:32
Lokalizacja: Radlin, Śląsk

Re: Zasilanie świateł oraz dodatków na przekaźnikach.

Post autor: staszek_s »

Na pewno dałbym tę skrzyneczkę blisko akumulatora i ten zbiorczy przewód jak najkrótszy. 2,5 mm2 powinien znieść ze 25 amperów, może mnie ktoś poprawi.
Tabelka
Ocena: 5.88235%


Yamaha Virago 535 > DL 650 AL5 > DL 1000 L9 > R1200GS

Awatar użytkownika
Struna
A+B+C+D+E+T
Posty: 5350
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:26
Lokalizacja: Skawina/Kraków
Kontakt:

Re: Zasilanie świateł oraz dodatków na przekaźnikach.

Post autor: Struna »

Tak, na szybko licząc przy 12V zrobi spokojnie 25A co daje 300W, więc obciążalność dosyć spora.


DL 650 AK7, DRZ 400S - http://www.gcstuning.pl

Awatar użytkownika
Smerfciamajda
A+B+C+D
Posty: 2709
Rejestracja: 30 paź 2019, 14:39

Re: Zasilanie świateł oraz dodatków na przekaźnikach.

Post autor: Smerfciamajda »

Bez grzania przewodów przyjmij 5A na 1mm2 przekroju. Można dociążyć 7A wblince na spokojnie ale po co.



Awatar użytkownika
MrWaski
A+B+C
Posty: 1514
Rejestracja: 01 wrz 2020, 20:12
Lokalizacja: Słocina

Re: Zasilanie świateł oraz dodatków na przekaźnikach.

Post autor: MrWaski »

Old Donkey pisze:Wrócę do tematu...
Podłączenie grzanetek na drugim obrazku jest kompletnie dla mnie niezrozumiałe. One nie mają szans działać. W manualach do grzanetek jest zawsze schemat bardzo dokładnie opisujący jak wszystko podłączyć. W Oxfordach przekaźnik jest zbędny.


Romet R125 vel Debeściak
Suzuki DL650 XAM2 vel Ziutek

Awatar użytkownika
Old Donkey
A+B+C
Posty: 1825
Rejestracja: 05 maja 2018, 13:53
Lokalizacja: Katowice

Re: Zasilanie świateł oraz dodatków na przekaźnikach.

Post autor: Old Donkey »

MrWaski pisze:Podłączenie grzanetek na drugim obrazku jest kompletnie dla mnie niezrozumiałe.
Nie jestem pewien czy Cię rozumiem, zakładam, że "grzanetk"i to grzane manetki ? ;)
Nie zamierzam montować "grzanetek" ale ponieważ na moto jest gotowa wtyczka do ich podłączenia z prądem po kluczyku to chciałem z niej wziąć prąd do sterowania przekaźnikiem, do "cefki" ;)

Dla mnie prąd to cały czas magia :oops:



Awatar użytkownika
MrWaski
A+B+C
Posty: 1514
Rejestracja: 01 wrz 2020, 20:12
Lokalizacja: Słocina

Re: Zasilanie świateł oraz dodatków na przekaźnikach.

Post autor: MrWaski »

Teraz rozumiem. Tak to może być! Poprawnie to zaprojektowałeś i moto nie wybuchnie. Ale... jedna rzecz mi się nie podoba.

Ja bym radził poprowadzić czerwony do styku 87 przekaźnika bezpośrednio z czerwonej klemy akumulatora. Ten bezpiecznik 30A jest policzony zapewne dla instalacji całego moto i w skrajnym przypadku niepotrzebnie będzie obciążany. Jeśli fabryczna instalacja pociągnie ponad 20A, to Twoje ładowarki, halogeny i coś tam jeszcze, zgodnie z prawem Kirchhoffa dodadzą swoje ampery i wywalą go, i stanie się ciemność. Załóżmy, że będziesz na autobahnie w deszczu i po zmroku...
Zamiast stracić zasilanie ładowarek i halogenów i jechać dalej na jakiś zadaszony CPN czy MOP, będziesz szukał po ciemku latarki... na pasie awaryjnym.
Ostatnio zmieniony 06 wrz 2020, 19:37 przez MrWaski, łącznie zmieniany 2 razy.


Romet R125 vel Debeściak
Suzuki DL650 XAM2 vel Ziutek

Awatar użytkownika
Old Donkey
A+B+C
Posty: 1825
Rejestracja: 05 maja 2018, 13:53
Lokalizacja: Katowice

Re: Zasilanie świateł oraz dodatków na przekaźnikach.

Post autor: Old Donkey »

Tego nie wiem.
Zakładałem że ten mój bezpiecznik 30 A ma zabezpieczyć moją listwę zasilającą i jej obwód czyli urządzenia do niej podpięte, ładowarki, halogeny itd. I jak te podpięte urządzenia wezmą więcej to wywali ten bezpiecznik.

I że prąd do instalacji fabrycznej płynie swoimi kabelkami przez fabryczną skrzynkę bezpieczników.

Ale się nie znam nie będę się wymądrzał , chętnie posłucham komentarzy na ten temat.



Awatar użytkownika
MrWaski
A+B+C
Posty: 1514
Rejestracja: 01 wrz 2020, 20:12
Lokalizacja: Słocina

Re: Zasilanie świateł oraz dodatków na przekaźnikach.

Post autor: MrWaski »

Old Donkey pisze:Zakładałem że ten mój bezpiecznik 30 A ma zabezpieczyć moją listwę zasilającą i jej obwód czyli urządzenia do niej podpięte, ładowarki, halogeny itd. I jak te podpięte urządzenia wezmą więcej to wywali ten bezpiecznik.
Ta listwa zasilająca, to jest po prostu skrzynka z bezpiecznikami i ma gniazda do wsadzenia bezpieczników do każdego obwodu jaki ma zabezpieczać. Można dodać szeregowo ten bezpiecznik 30A, ale ja nie wiedziałem czy to jest bezpiecznik fabryczny czy dodany przez Ciebie. W takim prostym układzie bezpiecznik ten jest przy starannym wykonaniu zbędny. IMO.

BARDZO WAŻNA UWAGA!
Przejrzałem ten wątek i nigdzie na wymyślanych schematach nie uwzględniacie diody wstawionej równolegle do styków sterujących przekaźnika (85-86). Dioda ta musi być spolaryzowana zaporowo i ma za zadanie rozładowanie energii zgromadzonej w malutkiej cewce przekaźnika, która musi się gdzieś ulotnić przy przełączaniu sterowania. Może tam wystąpić pik napięcia ponad 200V nawet, co często uszkadza elektronikę innych urządzeń w pojeździe. A potem jest zdziwko, że padła jakaś bardzo droga elektronika... Tu nie można dawać dowolnej diody, tylko należy zastosować jakąś szybką np. 1N4148. Wlutować należy bardzo starannie, blisko styków przekaźnika i sprawdzić multimetrem czy dioda działa.
Oczywiście są w sprzedaży przekaźniki z diodami wstawionymi wewnątrz, ale to niezwykła rzadkość.
W epoce googla, warto zgłębić takie zagadnienia jak się chce samemu projektować takie układy.

PS
Ten Fuzeblocks FZ-1 raczej na pewno ma odpowiednie zabezpieczenia (są tam dwie jakieś diody i przekaźnik). Płacisz za to grubą kasę, ale masz dużą pewność, że jest porządnie zaprojektowany, starannie wykonany i nic Ci w motórze nie uszkodzi.
Aha, dodając diodę zabezpieczającą do przekaźnika, dali zapewne ten bezpiecznik 30 A w celu dodatkowego dupochronu, jak użytkownik źle to podłączy albo dioda uszkodzi się na zwarcie. Tu nie ma żartów. Pojazd to może być wypadek, wkracza prokurator i mogą zacząć się schody. Ja tu na forum mogę usiłować coś doradzić, ale nie sprzedaję tego i nie biorę odpowiedzialności.

Uff... doktoryzować się zaraz zaczniemy... :mrgreen:


Romet R125 vel Debeściak
Suzuki DL650 XAM2 vel Ziutek

Awatar użytkownika
Old Donkey
A+B+C
Posty: 1825
Rejestracja: 05 maja 2018, 13:53
Lokalizacja: Katowice

Re: Zasilanie świateł oraz dodatków na przekaźnikach.

Post autor: Old Donkey »

MrWaski pisze:Można dodać szeregowo ten bezpiecznik 30A
Uff... doktoryzować się zaraz zaczniemy... :mrgreen:
to jest dzielenie się wiedzą :D
jak będę w zimie się tym bawił to zostawię ten 30 A ale tak na mój chłopski rozum to czy nie lepiej dać go pomiędzy złącze nr 30 i listwę tak coby za duży prąd z listwy nie spalił przekaźnika ? jak piszę gupoty można się śmiać ale proszę też o rzeczowy komentarz



Awatar użytkownika
MrWaski
A+B+C
Posty: 1514
Rejestracja: 01 wrz 2020, 20:12
Lokalizacja: Słocina

Re: Zasilanie świateł oraz dodatków na przekaźnikach.

Post autor: MrWaski »

Nie ma znaczenia gdzie go dasz. Prąd od akumulatora przez bezpiecznik, przekaźnik do skrzynki będzie w każdym kabelku łączącym te elementy taki sam. Tam nie ma nigdzie rozgałęzień (węzłów).
To czy przekaźnik wytrzyma i się nie spali, zależy od dopuszczalnego prądu max dla danego przekaźnika - znajdziesz na obudowie przekaźnika.
Węzłem, znaczy miejscem rozgałęzienia obwodu będzie Twoja skrzynka z bezpiecznikami. Wtedy prąd jaki popłynie przez przekaźnik będzie równy sumie prądów jakie popłyną do każdego urządzenia podłączonego do skrzynki. Czyli np. halogeny 5 A, telefon do nawigacji 1,5 A, telefon do rozmów 1 A - dadzą prąd przez przekaźnik 7,5 A.

Tu masz przykładowy przekaźnik na 40 A z już wbudowaną diodą:
przekaźnik.jpg
przekaźnik.jpg (14.76 KiB) Przejrzano 163 razy
Bardzo ważne dla takiego przekaźnika aby + był podłączony od strony styku 86 (12 V po stacyjce, np. od tej wtyczki grzanetek - odwrotnie niż na Twoim schemacie), a minus od strony styku 85 (prosto do ramy motocykla). Wtedy dioda będzie spolaryzowana zaporowo. Jak podłączysz odwrotnie, przekaźnik nie zadziała, bo prąd to leniuch i popłynie cały przez diodę a nie przez cewkę zwierającą styki 30-87. To że się dioda może wtedy spalić i coś jeszcze to inny temat. Jak dioda się spali, że będzie rozwarcie (przerwa jakby jej nie było), to przekaźnik o dziwo zacznie działać, ale dioda już nie będzie zabezpieczać przed pikami napięcia z energii wyindukowanej w cewce przekaźnika. Jeśli dioda uszkodzi się na zwarcie, to zapewne poleci jakiś fabryczny bezpiecznik w motorze.
Ocena: 5.88235%


Romet R125 vel Debeściak
Suzuki DL650 XAM2 vel Ziutek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Patenty i usprawnienia”