UWAGA UWAGA UWAGA

Uruchomiliśmy zrzutkę dla kolegi Zibic
Zrzutka pod linkiem:
https://zrzutka.pl/yz5grd
Jakby ktoś chciał wspomóc kolegę w trudnych chwilach to będziemy wdzięczni


Naszemu koledze Zibic`owi ukradziono w nocy motocykl w Przesiece.
Proszę o udostęopnianie tej informacji na wszelkich forach, facebookach, instagramach.
W kupie siła a nóż widelec coś pomoże
Jak tylko od Zibic dostanę zdjęcia i szczególowe informacje o motocyklu od razu umieszczę je w poście poniżej

topic7406.html

naciąg i regulacja luzu łańcucha dl 650

Wszystko co jest związane z mechaniką motocykla
Janek-2004
A
Posty: 450
Rejestracja: 24 mar 2020, 09:57
Lokalizacja: Dębowiec k. Jasła

Re: naciąg i regulacja luzu łańcucha dl 650

Post autor: Janek-2004 »

przebieg od nowości - 25 000 bez paru kilometrów.



Awatar użytkownika
MrWaski
A+B+C
Posty: 1551
Rejestracja: 01 wrz 2020, 20:12
Lokalizacja: Słocina

Re: naciąg i regulacja luzu łańcucha dl 650

Post autor: MrWaski »

Oj, to już nowy nie jest. Na pewno ma niedoskonałości w rozciągnięciu. Przy naciąganiu należy sprawdzić w kilku położeniach, czy w którymś nie wychodzi poza dopuszczalny zakres. Trzeba by spytać innych użytkowników Suzuki ile ich napędy wytrzymywały. Ja niestety doświadczenia z Suzuki tu nie mam. Tym że nie idzie w osi, ja bym się za bardzo nie przejmował.


Romet R125 vel Debeściak
Suzuki DL650 XAM2 vel Ziutek

Awatar użytkownika
f_ranek
A+B+C
Posty: 1487
Rejestracja: 10 cze 2021, 23:39
Lokalizacja: SK
Kontakt:

Re: naciąg i regulacja luzu łańcucha dl 650

Post autor: f_ranek »

Mój ma prawie 23kkm, i wygląda tak. Łańcuch się trochę nierówno rozciągnął, ale bardziej martwi mnie to, że przez jakieś 1000 km jeździłem z delikatnie zbyt mocno naciągniętym, i się o łożyska martwię. Bo nigdy nie wiem, jakiej siły użyć, żeby sprawdzić, czy jest te 20-30 mm luzu.
Załączniki
20230531_204905.jpg
20230531_204905.jpg (889.05 KiB) Przejrzano 1731 razy
20230531_204800.jpg
20230531_204800.jpg (799.13 KiB) Przejrzano 1731 razy


Bogusław • Honda Varadero XL125V 2003 -> DL650XT 2021

Zapytałem jak mam lecieć, hej powiedziały wyżej, hej powiedziały śmielej

Awatar użytkownika
lukas76
A+B+C+D+E+T
Posty: 5376
Rejestracja: 10 mar 2019, 21:40
Lokalizacja: Bielsko-Biała/Zwiesel
Kontakt:

Re: naciąg i regulacja luzu łańcucha dl 650

Post autor: lukas76 »

No to napęd do wymiany, nie wyglada to dobrze


Ponowne przyjęcie do Mniejszości Niemieckiej 🤣
BMWał
[media]https://www.dampfbier.de/[/media]

Awatar użytkownika
Centrino
Administrator
Posty: 4954
Rejestracja: 30 wrz 2016, 17:55
Lokalizacja: DLU

Re: naciąg i regulacja luzu łańcucha dl 650

Post autor: Centrino »

@f_ranek - może nie do wymiany. Na tą chwilkę masz do wymiany zębatkę zdawczą, reszty łańcucha nie widzę ale tylna jeszcze pociągnie z 5-6tyś
Umyj ten łańcuch bo syf na nim aż miło :)


JAWA 350TS -> BMW F650 -> DL650 AK8 -> DL1050XT

Części, akcesoria motocyklowe https://dlmoto.pl/

Awatar użytkownika
f_ranek
A+B+C
Posty: 1487
Rejestracja: 10 cze 2021, 23:39
Lokalizacja: SK
Kontakt:

Re: naciąg i regulacja luzu łańcucha dl 650

Post autor: f_ranek »

Myłem po 12 kkm, to w sumie mogę umyć xD


Bogusław • Honda Varadero XL125V 2003 -> DL650XT 2021

Zapytałem jak mam lecieć, hej powiedziały wyżej, hej powiedziały śmielej

Awatar użytkownika
lukas76
A+B+C+D+E+T
Posty: 5376
Rejestracja: 10 mar 2019, 21:40
Lokalizacja: Bielsko-Biała/Zwiesel
Kontakt:

Re: naciąg i regulacja luzu łańcucha dl 650

Post autor: lukas76 »

f_ranek pisze:
21 cze 2023, 09:26
Myłem po 12 kkm, to w sumie mogę umyć xD
To już wiesz dlaczego zniszczyles napęd


Ponowne przyjęcie do Mniejszości Niemieckiej 🤣
BMWał
[media]https://www.dampfbier.de/[/media]

Awatar użytkownika
Struna
A+B+C+D+E+T
Posty: 5365
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:26
Lokalizacja: Skawina/Kraków
Kontakt:

Re: naciąg i regulacja luzu łańcucha dl 650

Post autor: Struna »

Są różne szkoły - znam ludzi, którzy przez całe życie napędu wcale nie smarują łańcucha i o dziwo wcale nie żyje on jakoś bardzo krócej niż takie smarowane.
Inna kwestia, to hałas jaki generuje - ale to inna bajka ;)

Ja bym to umył porządnie ( nafta ), można nadrzucić nową zdawczą, nasmarować, ustawić naciąg i z pewnością ogarnie kolejne kilka tyś km.
Ewentualnie jak w planie jakiś daleki wyjazd, to można by zapobiegawczo zmienić całość, ale to by musiał być taki trip rzędu 4k +


DL 650 AK7, DRZ 400S - http://www.gcstuning.pl

Awatar użytkownika
lukas76
A+B+C+D+E+T
Posty: 5376
Rejestracja: 10 mar 2019, 21:40
Lokalizacja: Bielsko-Biała/Zwiesel
Kontakt:

Re: naciąg i regulacja luzu łańcucha dl 650

Post autor: lukas76 »

Wiesz jak latasz po szutrach, smar plus piasek robia swoje


Ponowne przyjęcie do Mniejszości Niemieckiej 🤣
BMWał
[media]https://www.dampfbier.de/[/media]

Awatar użytkownika
MrWaski
A+B+C
Posty: 1551
Rejestracja: 01 wrz 2020, 20:12
Lokalizacja: Słocina

Re: naciąg i regulacja luzu łańcucha dl 650

Post autor: MrWaski »

Smarowanie łańcucha jest nieekologiczne... ;) :lol:


Romet R125 vel Debeściak
Suzuki DL650 XAM2 vel Ziutek

Awatar użytkownika
Mati!
A
Posty: 460
Rejestracja: 02 paź 2016, 15:39
Lokalizacja: Olkusz

Re: naciąg i regulacja luzu łańcucha dl 650

Post autor: Mati! »

U mnie dwukrotnie był wymieniany ze względu na nierównomierny naciąg. Raczej temu bym się przyjrzał, jak duże są odchylenia.


DL650K7 -> Hayabusa K6 ->DL650AM2

Taho
AM
Posty: 5
Rejestracja: 16 maja 2025, 07:23

Re: naciąg i regulacja luzu łańcucha dl 650

Post autor: Taho »

Odkopuje temat. Od niedawna jestem posiadaczam v strona i też to moje pierwsze samodzielne naprawy z pomocą yt. Mam taki problem ze przy naciąganiu łańcucha faluje delikatnie lewo prawo i z tego co tu wyczytałem jest to w normie? Mam dodatkowo pytanie, gdyż po naciągnięciu i sprawdzeniu suwmiarka oraz miarka chyba sto razy dystansu śrub od mocowania ramy oraz odległości tych prostokątnych podkładek pod oś do końca wahacza słyszę delikatnie stuknięcia, jakby przeskakiwania łańcucha na kole zębatym? Stają się one głośniejsze po jeździe kiedy napęd jest rozgrzany i prowadze tyłem motor np do garażu. Już dostaję szału od sprawdzania co jest nie tak? Oraz czy wkładacie coś między zębatkę a oś żeby naprężyć układ przed skręceniem osi? Kiedy to robię to po skręceniu łańcuch dostaje dodatkowe mm luzu? Oraz jeszcze jedno- jak kręcicie śruby napinacza do kiedy od strony zębatki jest ju naprężony to czy z prawej strony jesteście w stanie pociągnąć koło do tyłu?

Dodam że napęd ma przejechane 5tys km, sprawdzałem zębatka nie ma bicia, wymieniłem też gumy zabieraka na nowe, wymieniłem wszystkie łożyska.



Awatar użytkownika
Blady1k9
A1
Posty: 34
Rejestracja: 09 lip 2024, 14:24

Re: naciąg i regulacja luzu łańcucha dl 650

Post autor: Blady1k9 »

Dwie sytuacje jakie przychodzą mi do głowy, w których łańcuch może wydawać dźwięki o których wspominasz to:
- suchy łańcuch - do przesmarowania
- za mocno naprężony łańcuch


Czy odpowiednio mierzysz luz łańcucha przy jego napinaniu? Wg manualna, na stopce bocznej, prawidłowo napięty łańcuch ma mieć 20-30 mm luzu.
Taho pisze: czy wkładacie coś między zębatkę a oś żeby naprężyć układ przed skręceniem osi?
Może źle interpretuję to co napisałeś, ale to mi brzmi jakbyś za mocno napinał łańcuch.
Obrazek

Wysłane z mojego Pixel 7 przy użyciu Tapatalka




Taho
AM
Posty: 5
Rejestracja: 16 maja 2025, 07:23

Re: naciąg i regulacja luzu łańcucha dl 650

Post autor: Taho »

Sprawdzam naciąg łańcucha na środku między kołami zębatymi i zostawiam nawet ok 30-35mm luzu bo kiedy zostawiam 25mm zauważyłem że biegi jakby bardziej szarpią przy zmianie. Sprawdzam miarka mierząc od (środka) sworznia ogniwa łańcucha i naciągam góra-dół jak w manualu.

Łańcuch przesmarowany.



Awatar użytkownika
f_ranek
A+B+C
Posty: 1487
Rejestracja: 10 cze 2021, 23:39
Lokalizacja: SK
Kontakt:

Re: naciąg i regulacja luzu łańcucha dl 650

Post autor: f_ranek »

Może masz tylne koło nie w osi motocykla, i łańcuch zahacza o zęby. Bo dziwnie to by było, gdyby przy prowadzeniu motocykla łańcuch przeskakiwał na zębatkach.

Jeżeli jesteś pewien, że nie masz zbyt mocno naciągniętego łańcucha, to może jest nierówno wyciągnięty, albo gumowy ślizgacz się już zużył.

U mnie procedura wygląda tak, że po poluzowaniu śruby na ośce przekręcam obie śrubki regulacyjne o zawsze ten sam kąt 1/8 obrotu, i ew. 1/16 jeżeli jest wciąż zbyt luźny (mam motocykl od nowa, więc zakładam, że było równo, i będzie równo lewa-prawa). Ale wolę lekko zbyt luźny łańcuch, niż procedurę jego luzowania. Następnie dokręcam śrubę na ośce, sprawdzam naciąg, i dokręcam do 100 Nm. Czasami jest wtedy trochę mniej lub więcej, niż było na leśnej nakrętce, ale o ile nie jest zbyt ciasno, to nie poprawiam. Niczego nie wkładam, nie podkładam, nic mi się o żaden milimetr nie przesuwa - masa motocykla powoduje, że nawet nie trzeba ośki po drugiej stronie blokować (wcześniej robiłem na centralce, to trzeba było).

Jesteś w stanie nagrać filmik, z tego stukania, skąd ono Twoim zdaniem pochodzi, jak mierzysz luz, oraz ew. zdjęcia końca wahacza z boku z dwóch stron motocykla? Może to nam coś rozjaśni. Niestety Twoja wypowiedź jest dość chaotyczna.

P. S. Procedura luzowania łańcucha wygląda tak, że odkręcam śrubki regulacyjne o 1/16 obrotu, stukam przez deseczkę w ośkę w kierunku przodu moto po obu stronach, dokręcam ośkę, i dalej jak wyżej.


Bogusław • Honda Varadero XL125V 2003 -> DL650XT 2021

Zapytałem jak mam lecieć, hej powiedziały wyżej, hej powiedziały śmielej

Taho
AM
Posty: 5
Rejestracja: 16 maja 2025, 07:23

Re: naciąg i regulacja luzu łańcucha dl 650

Post autor: Taho »

Faktycznie wcześniejsza wypowiedź jest trochę chaotyczna. Ok postaram się wysłać jakis filmik, choć może być ciężko to uchwycić gdyż jest to bardzo ciche, czuję bardziej minimalne stuknięcia przy przeskakoku łańcucha na kole zębatym. Bardzo prawdopodobne jest to, że nie potrafię w ustawić koła idealnie w osi. Moje pytanie brzmi jak to zrobić jeśli koło wyjmowałem całe i napinacze są całkiem luźno? Czy przesuwając oś na max do przodu i kręcąc na raz obiema śrubami równolegle w tym samym czasie można nastawić to koło jednocześnie sprawdzając napięcie łańcucha?



Awatar użytkownika
staszek_s
A+B+C+D+E
Posty: 3388
Rejestracja: 04 paź 2016, 12:32
Lokalizacja: Radlin, Śląsk

Re: naciąg i regulacja luzu łańcucha dl 650

Post autor: staszek_s »

Może warto by mieć taki gadżecik jak w 2:06 minucie tego filmu?
https://youtu.be/uDmn-zngFRY?si=cqJZ14iCFQdBebAQ


Yamaha Virago 535 > DL 650 AL5 > DL 1000 L9 > R1200GS

Awatar użytkownika
Blady1k9
A1
Posty: 34
Rejestracja: 09 lip 2024, 14:24

Re: naciąg i regulacja luzu łańcucha dl 650

Post autor: Blady1k9 »

Może to być trop, może tylna zębatka nie jest w linii z łańcuchem.
Wydaje mi się, że podobny efekt jak na filmie można by uzyskać przykładając jakiś długi 20cm prosty element, na płasko do tylnej zębatki i sprawdzić, czy łańcuch jest w linii z płaszczyzną zębatki, czy od niej odchodzi.
@Taho - co mi jeszcze przychodzi do głowy to może kwestia montażu łożysk tylnego kola?
https://www.motostforky.pl/2018/06/15/w ... aka-w-dlu/
Wg opisu przy tylnym kole istotna jest kolejność ich montażu, łożysko lewe powinno być montowane jako drugie - brałeś to pod uwagę przy ich montażu?
P.s. - napęd wymieniałeś cały - zębatki i łańcuch?
Po pracy pójdę zobaczyć u siebie jak to wygląda, zrobię też zdjęcia dla porównania

Wysłane z mojego Pixel 7 przy użyciu Tapatalka





Taho
AM
Posty: 5
Rejestracja: 16 maja 2025, 07:23

Re: naciąg i regulacja luzu łańcucha dl 650

Post autor: Taho »

Blady1k9 pisze:
28 lip 2025, 10:36
Może to być trop, może tylna zębatka nie jest w linii z łańcuchem.
Wydaje mi się, że podobny efekt jak na filmie można by uzyskać przykładając jakiś długi 20cm prosty element, na płasko do tylnej zębatki i sprawdzić, czy łańcuch jest w linii z płaszczyzną zębatki, czy od niej odchodzi.
@Taho - co mi jeszcze przychodzi do głowy to może kwestia montażu łożysk tylnego kola?
https://www.motostforky.pl/2018/06/15/w ... aka-w-dlu/
Wg opisu przy tylnym kole istotna jest kolejność ich montażu, łożysko lewe powinno być montowane jako drugie - brałeś to pod uwagę przy ich montażu?
P.s. - napęd wymieniałeś cały - zębatki i łańcuch?
Po pracy pójdę zobaczyć u siebie jak to wygląda, zrobię też zdjęcia dla porównania

Wysłane z mojego Pixel 7 przy użyciu Tapatalka
Super dzięki nawet nie wiedziałem, że kolejność montażu łożysk ma znaczenie, szczęśliwie zamontowałem jak w instrukcji.
Spróbowałem kolejny raz naciągnąć i zauważyłem, ze te stuknięcia pojawiają się gdy naciągam łańcuch na ok. 30mm luzu i mniej. Ustawiłem teraz w granicy 35, narazie ok, czyli możliwe że łańcuch był za bardzo napięty? Czy to normalne że przy książkowym naciąganiu występuje jakieś przeskakiwanie? Czy sami sprawdzacie ile luzu zostaje gdy na motorze siedzi kierowca?



Awatar użytkownika
Blady1k9
A1
Posty: 34
Rejestracja: 09 lip 2024, 14:24

Re: naciąg i regulacja luzu łańcucha dl 650

Post autor: Blady1k9 »


Taho pisze: Czy sami sprawdzacie ile luzu zostaje gdy na motorze siedzi kierowca?
Ja zgodnie z manualem - ustawiam na stopce bocznej i wtedy tak reguluje, aby luz łańcucha miał okolo 20-30mm, a po obu stronach te kwadratowe podkładki na osi wskazywały podobne położenie względem podziałki na wahaczu.
Jak dzisiaj sprawdziłem u siebie, to lewa i prawa strona względem podziałki jest może przesunięta z 1mm - łańcuch wg mnie pracuje jak trzeba - nie jest bezgłośny, ale to w końcu łańcuch ;)

Wysłane z mojego Pixel 7 przy użyciu Tapatalka


Ostatnio zmieniony 28 lip 2025, 22:54 przez Blady1k9, łącznie zmieniany 1 raz.



ODPOWIEDZ

Wróć do „Warsztat mechaniczny”