Nowe zasady badania technicznego motocykli: zmiany od 13 listopada 2017
- Grzechu (Kobyłka)
- A+B+C+D
- Posty: 2059
- Rejestracja: 09 sty 2017, 12:55
- Lokalizacja: Opole
Nowe zasady badania technicznego motocykli: zmiany od 13 listopada 2017
Autor. Konrad Bartnik - www.scigacz.pl
W najbliższym czasie czeka nas kilka zmian w przepisach dotyczących badań technicznych aut i motocykli. Ich głównym celem jest wyeliminowanie z ruchu pojazdów ewidentnie niesprawnych i nie spełniających norm, poprzez maksymalne ograniczenie możliwości oszustw w samym procesie badania.
Nowelizacja ustawy o wdrożeniu ulepszonego systemu CEPiK 2.0 (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców) została właśnie podpisana przez Prezydenta Andrzeja Dudę i wejdzie w życie 13 listopada 2017 roku. Niesie ona za sobą również poważne zmiany w procesie wykonywania obowiązkowych badań technicznych pojazdów. Oto najważniejsze z nich:
1. Pełne badanie sprawności technicznej pojazdu
Od teraz diagnosta będzie miał obowiązek dokonania kontroli WSZYSTKICH podlegających jej elementów pojazdu, nawet jeśli wcześniej znajdzie już jakąś poważną usterkę, która z góry ustali negatywny wynik badania. Kierowca otrzyma więc pełną ocenę stanu swojego pojazdu i listę defektów do usunięcia.
2. Negatywny wynik badania trafi do systemu
Jeśli pojazd nie przejdzie badania technicznego, nie będzie to już słodka tajemnica diagnosty i właściciela. Wyniki KAŻDEJ kontroli trafią do centralnego systemu, co ma zmusić właścicieli aut i motocykli do szybkiego usunięcia usterek.
3. Opłata za badanie pobierana z góry
Każde badanie techniczne będzie teraz opłacane z góry, niezależnie od jego wyniku. Zawiedziony właściciel niesprawnego pojazdu nie będzie już mógł po prostu odjechać bez płacenia. Jedyny wyjątek w tej kwestii zrobiono dla firm zarządzających flotami pojazdów i rozliczających się na podstawie faktur VAT z odroczonym terminem płatności.
4. Koszty i terminy
Stawki za obowiązkowe badanie techniczne pojazdów pozostają bez zmian - 99 zł za auto, 63 zł za motocykl. W przypadku negatywnego wyniku kontroli, właściciel ma 14 dni na dokonanie niezbędnych napraw i ponowne zgłoszenie się do diagnosty. Koszt ponownego badania wyniesie od 13 do 36 zł, w zależności od rodzaju usterki.
5. Uszkodzenia i zajęcia majątkowe pojazdu w bazie CEP
Centralna Ewidencja Pojazdów wzbogaci się o dane dotyczące wszelkich zabezpieczeń i zajęć majątkowych dotyczących danego pojazdu. Będzie to znakomite narzędzie dla osób szukających pojazdów używanych, dzięki któremu zmniejszy się ryzyko trafienia na przysłowiową minę. Od teraz również Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny będzie przekazywał dane dotyczące uszkodzeń w wypadkach pojazdów nieubezpieczonych. Do tej pory zobligowane do tego były wyłącznie firmy ubezpieczeniowe, które przekazywały dane o uszkodzeniach pojazdów swoich klientów.
6. Nowe uprawnienia Straży Granicznej
Do służb, które będą miały prawo do zatrzymywania dowodu rejestracyjnego dołącza właśnie Straż Graniczna. Jej funkcjonariusze będą musieli przekazywać do Centralnej Ewidencji Pojazdów wszystkie informacje o zatrzymanych dokumentach.
W najbliższym czasie czeka nas kilka zmian w przepisach dotyczących badań technicznych aut i motocykli. Ich głównym celem jest wyeliminowanie z ruchu pojazdów ewidentnie niesprawnych i nie spełniających norm, poprzez maksymalne ograniczenie możliwości oszustw w samym procesie badania.
Nowelizacja ustawy o wdrożeniu ulepszonego systemu CEPiK 2.0 (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców) została właśnie podpisana przez Prezydenta Andrzeja Dudę i wejdzie w życie 13 listopada 2017 roku. Niesie ona za sobą również poważne zmiany w procesie wykonywania obowiązkowych badań technicznych pojazdów. Oto najważniejsze z nich:
1. Pełne badanie sprawności technicznej pojazdu
Od teraz diagnosta będzie miał obowiązek dokonania kontroli WSZYSTKICH podlegających jej elementów pojazdu, nawet jeśli wcześniej znajdzie już jakąś poważną usterkę, która z góry ustali negatywny wynik badania. Kierowca otrzyma więc pełną ocenę stanu swojego pojazdu i listę defektów do usunięcia.
2. Negatywny wynik badania trafi do systemu
Jeśli pojazd nie przejdzie badania technicznego, nie będzie to już słodka tajemnica diagnosty i właściciela. Wyniki KAŻDEJ kontroli trafią do centralnego systemu, co ma zmusić właścicieli aut i motocykli do szybkiego usunięcia usterek.
3. Opłata za badanie pobierana z góry
Każde badanie techniczne będzie teraz opłacane z góry, niezależnie od jego wyniku. Zawiedziony właściciel niesprawnego pojazdu nie będzie już mógł po prostu odjechać bez płacenia. Jedyny wyjątek w tej kwestii zrobiono dla firm zarządzających flotami pojazdów i rozliczających się na podstawie faktur VAT z odroczonym terminem płatności.
4. Koszty i terminy
Stawki za obowiązkowe badanie techniczne pojazdów pozostają bez zmian - 99 zł za auto, 63 zł za motocykl. W przypadku negatywnego wyniku kontroli, właściciel ma 14 dni na dokonanie niezbędnych napraw i ponowne zgłoszenie się do diagnosty. Koszt ponownego badania wyniesie od 13 do 36 zł, w zależności od rodzaju usterki.
5. Uszkodzenia i zajęcia majątkowe pojazdu w bazie CEP
Centralna Ewidencja Pojazdów wzbogaci się o dane dotyczące wszelkich zabezpieczeń i zajęć majątkowych dotyczących danego pojazdu. Będzie to znakomite narzędzie dla osób szukających pojazdów używanych, dzięki któremu zmniejszy się ryzyko trafienia na przysłowiową minę. Od teraz również Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny będzie przekazywał dane dotyczące uszkodzeń w wypadkach pojazdów nieubezpieczonych. Do tej pory zobligowane do tego były wyłącznie firmy ubezpieczeniowe, które przekazywały dane o uszkodzeniach pojazdów swoich klientów.
6. Nowe uprawnienia Straży Granicznej
Do służb, które będą miały prawo do zatrzymywania dowodu rejestracyjnego dołącza właśnie Straż Graniczna. Jej funkcjonariusze będą musieli przekazywać do Centralnej Ewidencji Pojazdów wszystkie informacje o zatrzymanych dokumentach.
Honda Transalp 650XL + Suzuki V-Strom DL 1000 ABS 2016
SP6AZE
SP6AZE
Re: Nowe zasady badania technicznego motocykli: zmiany od 13 listopada 2017
No właśnie, niby się coś zmienia a tak naprawdę nic się nie zmienia poza tym, że opłatę trzeba będzie uiścić z góry (mówię o przeglądach)
Stacje, które po macoszemu traktują przeglądy nadal będą to robić. Taki biznes, nie będą auta przechodzić na danej stacji, ludzie przestaną tam jeździć, stacja padnie.
Tak naprawdę brak jest kontroli nad stacjami diagnostycznymi, a to czy klient zapłaci przed czy po wykonaniu badania ma drugorzędne znaczenie.
O ile jeszcze stacje diagnostyczne przynajmniej auta przebadają (nie mówię czy podbije czy nie bo często słychać, zrób pan końcówki drążków, czy amorki i będzie OK, po czym pieczątka trafia do dowodu) o tyle z prawdziwym badaniem stanu technicznego motocykla w naszym kraju jest tak na prawdę ciężko. Z tego co wiem w moim mieście jedna stacja diagnostyczna ma możliwość przebadania motocykla na ścieżce ale i tak tego nie robią bo nie chce im się rozkładać sprzętu aby sprawdzić jeden motocykl.
Stacje, które po macoszemu traktują przeglądy nadal będą to robić. Taki biznes, nie będą auta przechodzić na danej stacji, ludzie przestaną tam jeździć, stacja padnie.
Tak naprawdę brak jest kontroli nad stacjami diagnostycznymi, a to czy klient zapłaci przed czy po wykonaniu badania ma drugorzędne znaczenie.
O ile jeszcze stacje diagnostyczne przynajmniej auta przebadają (nie mówię czy podbije czy nie bo często słychać, zrób pan końcówki drążków, czy amorki i będzie OK, po czym pieczątka trafia do dowodu) o tyle z prawdziwym badaniem stanu technicznego motocykla w naszym kraju jest tak na prawdę ciężko. Z tego co wiem w moim mieście jedna stacja diagnostyczna ma możliwość przebadania motocykla na ścieżce ale i tak tego nie robią bo nie chce im się rozkładać sprzętu aby sprawdzić jeden motocykl.
- Grzechu (Kobyłka)
- A+B+C+D
- Posty: 2059
- Rejestracja: 09 sty 2017, 12:55
- Lokalizacja: Opole
Re: Nowe zasady badania technicznego motocykli: zmiany od 13 listopada 2017
Tydzień temu rejestrowałem Trampka. Diagnosta sprawdził tylko czy się zgadzają numery na ramie, światła (czy są, bo jak świecą, gdzie i czy jest homologacja na dodatkowe / przeciwmgielne to już nie) i głośność wydechu na ucho, bo zauważył że akcesoryjny 
Zero badań spalin, klocków hamulcowych czy stanu zawieszenia, ale pierwsze to było spisane przebiegu, żeby do systemu wpisać
Na koniec usłyszałem tylko : "szejsiont pińć sie należy"

Zero badań spalin, klocków hamulcowych czy stanu zawieszenia, ale pierwsze to było spisane przebiegu, żeby do systemu wpisać

Na koniec usłyszałem tylko : "szejsiont pińć sie należy"
Honda Transalp 650XL + Suzuki V-Strom DL 1000 ABS 2016
SP6AZE
SP6AZE
Re: Nowe zasady badania technicznego motocykli: zmiany od 13 listopada 2017
Mi też jedyne co sprawdzał to numer ramy. Na moje pytanie czy to już wszystko, stwierdził, że skoro pan przyjechał to znaczy, że motocykl jest sprawny
Błędy w pisowni sponsoruje Tapatalk.

Błędy w pisowni sponsoruje Tapatalk.
Romet Komar -> Suzuki GSF 600 Bandit -> Suzuki V-Strom 1000
Re: Nowe zasady badania technicznego motocykli: zmiany od 13 listopada 2017
Moje DL nawet z przyczepki nie zjechał na pierwsze badanie 

Suzuki DL 1000 K4
Re: Nowe zasady badania technicznego motocykli: zmiany od 13 listopada 2017
Tak szczerze, co jest w moto takiego, czego właściciel sam nie jest w stanie zdiagnozować? Nie mamy stabilizatorów, drążków, zbierzności i innych sworzni pier#^l. Dla przykładu w NL w ogóle nie ma przeglądów dla moto i jeżdżą. U nas teraz nawet motorowery się nie opędzą od badań technicznych.
Czarny Dl 650 urodzony w 2004
Re: Nowe zasady badania technicznego motocykli: zmiany od 13 listopada 2017
Przegląd moto to nieporozumienie.
Co do zmian zasad nowego przeglądu dla wszelakich pojazdów mechanicznych to wiele się nie zmieni, poza większym wydatkiem nań.
Co do zmian zasad nowego przeglądu dla wszelakich pojazdów mechanicznych to wiele się nie zmieni, poza większym wydatkiem nań.
DL650K7 -> Hayabusa K6 ->DL650AM2
Re: Nowe zasady badania technicznego motocykli: zmiany od 13 listopada 2017
Robiłem przegląd samochodu w sobotę i zapłaciłem 99 zł. Czyli bez zmian. Zmiana będzie, że graty sprawiające zagrożenie będą więcej w dowód rejestracyjny wkładać. 

Re: Nowe zasady badania technicznego motocykli: zmiany od 13 listopada 2017
50+ to nadal mniej niz 2 x 99 + stracony czas 

DL650K7 -> Hayabusa K6 ->DL650AM2
Re: Nowe zasady badania technicznego motocykli: zmiany od 13 listopada 2017
A powiem Wam że miałem akurat fart i na przeglądzie na który pojechałem Kawą diagnosta zauważył że po naciśnięciu klamki hamulca światło zapaliło się najpierw z mrugnięciem.
Kazał nacisnąć jeszcze raz a potem bardzo delikatnie i pomalutku jak przy łagodnym dojeżdżaniu.
I okazało się że automat przy klamce na stykach roboczych nie zawsze dobrze zatrzaskuje elektrody.
Czasem światło się nie zapalało. Sam się zdziwiłem !!! Warto sprawdzać.
Wymieniłem czym prędzej.
Co do reszty to wiadomo że jak ma się takie moto to dbałość jest oczywista.
Co do praktyk ze złomami to i tak dadzą radę.... będzie trudniej i drożej.
Najbardziej ucierpią zwykli kierownicy których po drodze do pieczątki ktoś zgoli.
Czy to poprawi bezpieczeństwo i ekologię ?
Zobaczymy.
Kazał nacisnąć jeszcze raz a potem bardzo delikatnie i pomalutku jak przy łagodnym dojeżdżaniu.
I okazało się że automat przy klamce na stykach roboczych nie zawsze dobrze zatrzaskuje elektrody.
Czasem światło się nie zapalało. Sam się zdziwiłem !!! Warto sprawdzać.
Wymieniłem czym prędzej.
Co do reszty to wiadomo że jak ma się takie moto to dbałość jest oczywista.
Co do praktyk ze złomami to i tak dadzą radę.... będzie trudniej i drożej.
Najbardziej ucierpią zwykli kierownicy których po drodze do pieczątki ktoś zgoli.
Czy to poprawi bezpieczeństwo i ekologię ?
Zobaczymy.
Kawasaki KLV1000. Po to właśnie moto. 

-
- A+B
- Posty: 810
- Rejestracja: 08 sty 2017, 16:50
Re: Nowe zasady badania technicznego motocykli: zmiany od 13 listopada 2017
wszystko to zalezy od uczciwosci diagnosty , czy w łape weżmie ? przestanmy dawac to nie bedą brali proste , to tak jak z lekarzami