Klucz do szprych - jaki?

Wszystko co jest związane z mechaniką motocykla
Awatar użytkownika
MrWaski
A+B+C
Posty: 1570
Rejestracja: 01 wrz 2020, 20:12
Lokalizacja: Słocina

Klucz do szprych - jaki?

Post autor: MrWaski »

Zanim kupię klucz do szprych, chciałem się zapytać, czy taki klasyczny się nada:
https://www.amazon.pl/Motocyklowych-Row ... =8-27&th=1

W DL-u nakrętki szprych znajdują się przy piaście i mam obawy, że ciężko będzie się tam dostać tym kluczem bez zdejmowania koła i odkręcania tarcz hamulcowych.
Ma ktoś doświadczenie w tym temacie?
.
Załączniki
klucz do szprych.jpg
klucz do szprych.jpg (22.52 KiB) Przejrzano 12385 razy


Romet R125 vel Debeściak
Suzuki DL650 XAM2 vel Ziutek

Awatar użytkownika
lukas76
A+B+C+D+E+T
Posty: 5510
Rejestracja: 10 mar 2019, 21:40
Lokalizacja: Bielsko-Biała/Zwiesel
Kontakt:

Re: Klucz do szprych - jaki?

Post autor: lukas76 »

I będziesz dociągał? Ja centrowałem kola w rowerze jak jeszcze jeździłem i powiem Ci że za.moto bym się nie brał, to nie jest prosta sprawa.
Ostatnio zmieniony 01 maja 2023, 15:07 przez lukas76, łącznie zmieniany 2 razy.
Ocena: 5.88235%


Ponowne przyjęcie do Mniejszości Niemieckiej 🤣
BMWał
[media]https://www.dampfbier.de/[/media]

Awatar użytkownika
lukas76
A+B+C+D+E+T
Posty: 5510
Rejestracja: 10 mar 2019, 21:40
Lokalizacja: Bielsko-Biała/Zwiesel
Kontakt:

Re: Klucz do szprych - jaki?

Post autor: lukas76 »

Dlatego jest tylu specow od tego ilu jest 😉


Ponowne przyjęcie do Mniejszości Niemieckiej 🤣
BMWał
[media]https://www.dampfbier.de/[/media]

Online
prebenny
A+B+C
Posty: 1734
Rejestracja: 05 lut 2017, 19:58
Lokalizacja: Poznań

Re: Klucz do szprych - jaki?

Post autor: prebenny »

Dlatego nawet ASO Suzuki tego nie potrafi? :D


Kymco Downtown 350i

Awatar użytkownika
MrWaski
A+B+C
Posty: 1570
Rejestracja: 01 wrz 2020, 20:12
Lokalizacja: Słocina

Re: Klucz do szprych - jaki?

Post autor: MrWaski »

Pytam tych co potrafią.
Pytanie jest o klucz, a nie czy potrafię. ;) :mrgreen:


Romet R125 vel Debeściak
Suzuki DL650 XAM2 vel Ziutek

delirium
A+B+C
Posty: 1227
Rejestracja: 16 sie 2021, 20:46

Re: Klucz do szprych - jaki?

Post autor: delirium »

zmierz szprychę i zwykłym małym, płaskim kluczem je dokręcisz,



Awatar użytkownika
Centrino
Administrator
Posty: 5021
Rejestracja: 30 wrz 2016, 17:55
Lokalizacja: DLU

Re: Klucz do szprych - jaki?

Post autor: Centrino »

Powiem tak
Jeżeli tego nie robiłeś nigdy, jeżeli nie masz kogoś kto to robił i się ZNA dobrze na tym to ten klucz Ci nie jest potrzebny.
W naszym kraju specjalistów od centrowania kół motocyklowych można policzyć na palcach jednej ręki i nie licz na to, że pan z rowerowego Ci to zrobi.


JAWA 350TS -> BMW F650 -> DL650 AK8 -> DL1050XT

Części, akcesoria motocyklowe https://dlmoto.pl/

delirium
A+B+C
Posty: 1227
Rejestracja: 16 sie 2021, 20:46

Re: Klucz do szprych - jaki?

Post autor: delirium »

kolega tu pisze jak rozumiem od dokreceniu luźnej szprychy czy dwóch a nie centrowaniu koła...a to żadna fizlozofia, szczególnie jak ktos jest muzykalny.


ja taki używam przy moich crossach i tenerach

Obrazek



Awatar użytkownika
MrWaski
A+B+C
Posty: 1570
Rejestracja: 01 wrz 2020, 20:12
Lokalizacja: Słocina

Re: Klucz do szprych - jaki?

Post autor: MrWaski »

delirium pisze:
01 maja 2023, 15:21
zmierz szprychę i zwykłym małym, płaskim kluczem je dokręcisz,
Suwmiarka nie wchodzi... ciasno tam... :lol: :lol: :lol:
Centrino pisze:
01 maja 2023, 15:23
W naszym kraju specjalistów od centrowania kół motocyklowych można policzyć na palcach jednej ręki
Wiem.
delirium pisze:
01 maja 2023, 15:35
kolega tu pisze jak rozumiem od dokreceniu luźnej szprychy czy dwóch a nie centrowaniu koła...a to żadna fizlozofia, szczególnie jak ktos jest muzykalny.
Jestem. Jednym z moich fakultetów, jest średnia muzyczna w klasie skrzypiec. Granie na szprychach już ćwiczyem... ;) Między sąsiednimi szprychami jest tercja mała. :lol: :lol: :lol:


Romet R125 vel Debeściak
Suzuki DL650 XAM2 vel Ziutek

Awatar użytkownika
lukas76
A+B+C+D+E+T
Posty: 5510
Rejestracja: 10 mar 2019, 21:40
Lokalizacja: Bielsko-Biała/Zwiesel
Kontakt:

Re: Klucz do szprych - jaki?

Post autor: lukas76 »

delirium pisze:
01 maja 2023, 15:35
kolega tu pisze jak rozumiem od dokreceniu luźnej szprychy czy dwóch a nie centrowaniu koła...a to żadna fizlozofia, szczególnie jak ktos jest muzykalny.


ja taki używam przy moich crossach i tenerach

Obrazek
I pewnie w.tych crossach pptrzebne Ci idealne centrowanie. Kolego nie pisz bzdur i nie porównuj crossa do ciezkiego adv na.drodze. Luzna szprycha skądś sie wzięła i na.pewno jej dokręcenie nic nie pomoże, wręcz moze zaszkodzić. Wiem.o czym piszę


Ponowne przyjęcie do Mniejszości Niemieckiej 🤣
BMWał
[media]https://www.dampfbier.de/[/media]

delirium
A+B+C
Posty: 1227
Rejestracja: 16 sie 2021, 20:46

Re: Klucz do szprych - jaki?

Post autor: delirium »

tu masz jak wymienić w podróży szpryche w BMW GS, one lubia je gubić.
Klucz do szprych dobrze zawsze mieć, niektórzy nawet je wiążą trytytkami jżeby nie zgubić jak się daleko jedzie po bezdrożach.
Nie słuchaj tu niektórych mądrali co jeżdża tylko koło komina i z byle czym do mechanika leca :roll:

Ostatnio zmieniony 01 maja 2023, 19:24 przez delirium, łącznie zmieniany 1 raz.



Awatar użytkownika
lukas76
A+B+C+D+E+T
Posty: 5510
Rejestracja: 10 mar 2019, 21:40
Lokalizacja: Bielsko-Biała/Zwiesel
Kontakt:

Re: Klucz do szprych - jaki?

Post autor: lukas76 »

To są wyjatkowe sytuacje, lepiej wymienić i dojechać np. do domu, a nie jako serwis motocyka.


Ponowne przyjęcie do Mniejszości Niemieckiej 🤣
BMWał
[media]https://www.dampfbier.de/[/media]

Xj6
A+B
Posty: 687
Rejestracja: 29 paź 2022, 12:23

Re: Klucz do szprych - jaki?

Post autor: Xj6 »

Jeśli chodzi o centrowanie kol rowerowych to w pewnej frankofońskiej sieci markietow sportowch mają też serwisy rowerowe, a tam maszyny do centrowania. Ta to 10 minut i kosztowała z rok temu... 20 zł. A ja się z tym bawiłem całe pół dnia. Nie wiem jak jest z kołami motocyklowymi. Raczej też powinny być do tego maszyny odpowiednie. Coś na zasadzie wyważarki do kół. Widać, że koło bije i pokazuje, kt szprychę dociągnąć, a kt odpuścić. Tak sobie to wyobrażam.


Kawasaki ER5, Yamaha XJ6, Suzuki V-Strom 1050XT

Awatar użytkownika
MrWaski
A+B+C
Posty: 1570
Rejestracja: 01 wrz 2020, 20:12
Lokalizacja: Słocina

Re: Klucz do szprych - jaki?

Post autor: MrWaski »

Taka ciekawostka.
W ramach przeglądu obowiązkowego, jedną z czynności jest dokręcenie szprych po pierwszym 1000 km, a następnie co 6000 km.
Czy tych ASO w Polsce jest więcej niż palców w jednej ręce...?!
Dobra żartowałem. Myślę, że tylko sprawdzają czy jakaś się nie poluzowała i tyle.
Ja sprawdzałem zaraz po zakupie (na słuch pukając jak w strunę) i jeszcze kilka razy. Na razie wygląda OK. Chcę być przygotowany na wypadek luźnych szprych, by szybko zareagować. Lekkie dociągnięcie luźnej szprychy lepsze, niż ryzyko scentrowania koła. Czujniki zegarowe mam w swoim warsztacie. Zanim się dotknę szprychy, 100 razy sprawdzę.
Inna sprawa, że jadąc na luźnej szprysze, można wybić otwór nakrętki i felga na złom.
Jeśli chodzi o profesjonalne centrowanie, to IMO jest niezbędne po zaliczeniu jakiegoś dołka, albo w jeździe wyczynowej po kamieniach. Na asfalcie i drobnych szutrach, te felgi raczej pracują w zakresie gdzie obowiązuje prawo Hooke'a i żeby coś trwale zepsuć, trzeba się mocno postarać.

PS
Klucz mam już zamówiony. Będę się doktoryzował... :mrgreen:


Romet R125 vel Debeściak
Suzuki DL650 XAM2 vel Ziutek

Awatar użytkownika
Centrino
Administrator
Posty: 5021
Rejestracja: 30 wrz 2016, 17:55
Lokalizacja: DLU

Re: Klucz do szprych - jaki?

Post autor: Centrino »

Tak, jest w książce aby dokręcić szprychy. Po tym zabiegu (czyli po pierwszym 1000km) mój motocykl spędził w serwisie miesiąc bo nie mogli sobie poradzić z felgami. Zdezelowali je w każdej płaszczenie czyli biło na boki, biło góra-dół a także piasta nie była idealnie centralnie oraz przesunięta była w jedną stronę. Taki był skutek dokręcania szprych w serwisie wg serwisówki.
Finalnie felga trafiła na koszt ASO do specjalisty od felgi (jednego z tych co można na palcach jednej ręki policzyć)


JAWA 350TS -> BMW F650 -> DL650 AK8 -> DL1050XT

Części, akcesoria motocyklowe https://dlmoto.pl/

Awatar użytkownika
MrWaski
A+B+C
Posty: 1570
Rejestracja: 01 wrz 2020, 20:12
Lokalizacja: Słocina

Re: Klucz do szprych - jaki?

Post autor: MrWaski »

U mnie zdaje się, na przeglądzie nie dotykał się szprych. Po przeglądzie grały tak samo jak przed. Żadnego bicia.
W Rzeszowie mamy pono bardzo ogarniętego serwisanta, który sam jeździ V-Stromami.


Romet R125 vel Debeściak
Suzuki DL650 XAM2 vel Ziutek

Awatar użytkownika
MrWaski
A+B+C
Posty: 1570
Rejestracja: 01 wrz 2020, 20:12
Lokalizacja: Słocina

Re: Klucz do szprych - jaki?

Post autor: MrWaski »

Ale ze mnie baran...
Kiedyś kupiłem sobie specjalny klucz do szprych z wymiennymi końcówkami, m.in. 6 mm. Takim kluczem dokręca się szprychy w dętkowych kołach. Kosztował niemało, a problem polega na tym, że w DL650 XA, ciężko jest podejść tym kluczem do tych sutków szprychowych... :mrgreen: Sorki, to jest moje własne wolne tłumaczenie z angielskiego "spoke nipples". Spodobało mi się. :lol:
W bezdętkowych, te "sutki" są od strony piasty, a nie felgi, dlatego tak ciężko podejść.

Dzisiaj szukałem czegoś w Manualu Serwisowym i przez przypadek trafiłem na takie addendum:
.
Szprychy - service manual 16-2.jpg
Szprychy - service manual 16-2.jpg (95.88 KiB) Przejrzano 12270 razy
Znaczy, szprychy dokręca się nimbusem 5. Jakież to oczywiste! Cóż, aż tak nie zaglądałem w szprychy od doopy strony. Wiedzieliście o tym?! Jak to mówią, ślepy w karty nie gra. Jakież jest przy tym łatwe podejście! I bez problemów można sobie kluczem dynamometrycznym posprawdzać to zagadnienie.
Napisali żeby nie popuszczać, tylko dokręcać 5.5 Nm, vide pogrubione NOTICE pod obrazkiem. :roll:
No dobra, ale jak z jednej strony się dociągnie jakąś szprychę na 5.5 NM, to potem dociągając kilka sutków z drugiej strony na 5.5 Nm, ta pierwsza dociągnięta może mieć więcej, bo druga strona ją przeciągnie! Tak się o3wiście stanie przy dociąganiu po jakimś przebiegu, gdy wszystkie się coś tam minimalnie poluzują. Jeśli się nie poluzują za bardzo, to problemu jakby nie ma. Ot, przeciągnięcie będzie minimalne i niezauważalne.
Jako stary technolog, który kiedyś liznął trochę mechaniki, wymyśliłem sobie, że skoro fabrycznie wszystkie miały kiedyś 5.5 Nm, to przy kontroli, nie wiedząc czy któraś nie jest zbyt luźna, powinno się najpierw oblecieć wszystkie na np. 5 Nm, a potem przelecieć wszystkie w koło, za każdym okrążeniem i z każdej strony na zmianę stopniowo zwiększać ustawienie klucza, aż się dojdzie na ostatnim okrążeniu do owych 5.5 Nm.
Już po pierwszym okrążeniu skasuje się znaczniejsze luzy tych kilku najluźniejszych do 5 Nm i wtedy nawet jak się coś przeciąagnie w ostatnim okrążeniu, to o ułamki dziesiątek Nm. Tak to widzę.

Co o tym myślicie?
Jako nadworny dureń z pewnego wątku, przyjmę bęcki z honorem. ;)
Ostatnio zmieniony 01 maja 2024, 20:09 przez MrWaski, łącznie zmieniany 1 raz.


Romet R125 vel Debeściak
Suzuki DL650 XAM2 vel Ziutek

Awatar użytkownika
crimson
A+B+C+D+E+T
Posty: 4324
Rejestracja: 27 wrz 2017, 14:19
Lokalizacja: Kraków i okolice

Re: Klucz do szprych - jaki?

Post autor: crimson »

Kurcze, wątek pierwszomajowy :)


DL 650 AL6 --> CRF 1100 ATAS

Awatar użytkownika
MrWaski
A+B+C
Posty: 1570
Rejestracja: 01 wrz 2020, 20:12
Lokalizacja: Słocina

Re: Klucz do szprych - jaki?

Post autor: MrWaski »

crimson pisze:
01 maja 2024, 19:00
Kurcze, wątek pierwszomajowy :)
Przypadek?!
He, he... Niezłe jaja... Teraz to zauważyłem, że tak się dziwnie złożyło, i nie było to zamierzone z mojej strony... Otóż, równo rok temu, też 1 maja, zadałem takie pytanie:
MrWaski pisze:
01 maja 2023, 13:14
Zanim kupię klucz do szprych, chciałem się zapytać, czy taki klasyczny się nada:
https://www.amazon.pl/Motocyklowych-Row ... ef=sr_1_27?
Przy okazji, moja narzędziówka od dzisiaj ma więcej luzu i stała się lżejsza o ok. 65 gram. Przed chwilą zważyłem. Po co wozić ten "specjalistyczny" klucz do szprych, skoro nimbusa 5 wraz ze stosowną przedłużką i tak wożę. :P

Niech się święci 1 maja! :lol:

PS
Z racji, że fachowców od dociągania szprych motocyklowych jest w PL kilku, zamierzam się doktoryzować z tego zagadnienia. Nie święci garnki lepią...
Myślę, że z moim prywatnym motórem mogę sobie porobić doświadczenia. O wynikach dam znać.
Na dziś, moje felgi mają bicie w obu kierunkach mniejsze niż 0,2 mm. Trzy dni temu sprawdzałem podczas wyważania kół. Przebieg 10 kkm z hakiem. Poza jednym miejscem, gdzie felga jest zespawana, zgrzana lub w inny sposób połączona, na bardzo krótkim odcinku pulpitas* szaleje... ;)
Podczas doświadczeń, na bieżąco będę sprawdzał bicie, zarówno w pionie jak i w poziomie. Jak tylko zbliżę się do 2 mm, tj. dopuszczalnego fabryczną suzukową normą bicia, kończę doktorat i idę na piwo. :mrgreen:

*pulpitas - w żargonie tokarzy czujnik zegarowy
Ocena: 5.88235%


Romet R125 vel Debeściak
Suzuki DL650 XAM2 vel Ziutek

awiator
AM
Posty: 11
Rejestracja: 29 lis 2021, 00:00

Re: Klucz do szprych - jaki?

Post autor: awiator »

No i ja zamierzam dociągnąć u siebie szprychy bo mam "shimmy":


Wiele już wyeliminowałem ale do szprych jeszcze nie zaglądałem.

Jak to się powinno robić aby nic nie zepsuć mam nadzieje ilustruje film:
mniej więcej od 3minuty 30 sekund.

Dodam jedynie, że w DL650XT po 2017r. momenty dokręcenia szprych to 7,5Nm i 7Nm:
Screenshot from 2024-08-05 16-04-31.png
Screenshot from 2024-08-05 16-04-31.png (63.85 KiB) Przejrzano 12205 razy
W manualu jest jeszcze jedna ciekawa informacja, mówiąca o tym, że akceptowalne bicie w szprychowych kołach:
Screenshot from 2024-08-05 10-15-24.png
Screenshot from 2024-08-05 10-15-24.png (149.9 KiB) Przejrzano 12205 razy
jest o wiele bardziej restrykcyjne niż w odlewanych:
Screenshot from 2024-08-05 16-09-02.png
Screenshot from 2024-08-05 16-09-02.png (102.17 KiB) Przejrzano 12205 razy



ODPOWIEDZ

Wróć do „Warsztat mechaniczny”