Czujniki ciśnienia w oponach
Czujniki ciśnienia w oponach
Czy ktoś używa takowych?
Ewentualnie jakich konkretnie? Jak się sprawdzają?
Warto dokupić?
Ewentualnie jakich konkretnie? Jak się sprawdzają?
Warto dokupić?
Kawasaki ER5, Yamaha XJ6, Suzuki V-Strom 1050XT
Re: Czujniki ciśnienia w oponach
Właśnie zdemontowałem. Wulkanizatorzy ostrzegają, że dodatkowy ciężar na wentylu potrafi go wyrwać.
Re: Czujniki ciśnienia w oponach
Hmm... Jakoś nie ufam tym "ostrzeżeniom wulkanizatorów"



Sam w V-Stromie stosowałem przez kilka lat (i tak z ok. 50 tys. km) czujniki nakręcane na wentyl, a teraz od 3 lat mam też takie w skuterze i jakoś nie spotkały mnie jakiekolwiek problemy z ich strony... No i nigdzie nie spotkałem się z podobnymi "ostrzeżeniami" ze strony innych użytkowników. Dlatego ja traktuję takie newsy jako kolejne urban legend...
Pozdrawiam,
Jacek
______________________________________________
|Sportster IRON 883™|DL650AK8|Triumph Tiger Explorer XC + Honda Forza 350|
Bo przecież najważniejsze są widoki...
Jacek
______________________________________________
|Sportster IRON 883™|DL650AK8|Triumph Tiger Explorer XC + Honda Forza 350|
Bo przecież najważniejsze są widoki...

Re: Czujniki ciśnienia w oponach
Przy prędkości 100 km/h siła odśrodkowa działająca na czujnik ważący 9 gram, na wentylu 20 cm od osi 19 calowego koła wynosi:
F = mω²r = mv²/r = 9g X 27,8² m²/s² / 0,2 m = 34,7 N = 3,47 kg (w rzeczywistości nawet mniej, bo czujnik jest bliżej osi niż punkt styku bieżnika z podłożem)
Jeśli powierzchnia otworu wentyla w feldze wnosi ok 1cm², to z drugiej strony, przeciwnie do siły odśrodkowej, naciska na wentyl ciśnienie 2,5 bara czyli 2,5 kg/cm², znaczy...
Ci wulkanizatorzy mieli chyba do szkoły pod górkę...
F = mω²r = mv²/r = 9g X 27,8² m²/s² / 0,2 m = 34,7 N = 3,47 kg (w rzeczywistości nawet mniej, bo czujnik jest bliżej osi niż punkt styku bieżnika z podłożem)
Jeśli powierzchnia otworu wentyla w feldze wnosi ok 1cm², to z drugiej strony, przeciwnie do siły odśrodkowej, naciska na wentyl ciśnienie 2,5 bara czyli 2,5 kg/cm², znaczy...
Ci wulkanizatorzy mieli chyba do szkoły pod górkę...

Ostatnio zmieniony 20 kwie 2025, 21:13 przez MrWaski, łącznie zmieniany 1 raz.
- Ocena: 5.88235%
Romet R125 vel Debeściak
Suzuki DL650 XAM2 vel Ziutek
Suzuki DL650 XAM2 vel Ziutek
Re: Czujniki ciśnienia w oponach
Ja od 35 tyś. km mam założone wentyle kątowe, żeby było łatwiej podejść z pompką. I na nich są nakręcone czujniki, te mniejsze, po 6 g. I żadnych nietypowych wycieków powietrza nie obserwuję.
Jest jedna wada związana z tym położeniem. Gdy czujnik był na wentylu prostym, wystarczyło ruszyć kołem (nawet niepełny obrót wystarczył) i natychmiast wskazania na monitorze były aktualne.
Gdy czujnik lata bokiem, aktualizację ciśnienia mam bardzo opóźnioną, a podczas jazdy też nie mam pewności, czy pomiar aktualizuje się na bieżąco, czy od przypadku do przypadku. Ale nie przejmuję się tym, bo gwałtowny spadek ciśnienia sygnalizowany jest natychmiast (po jeździe na monitorze zostają wartości z ciepłych opon, mogę sobie kręcić zimnym kołem albo stukać w czujnik bez efektu, a jak tylko go lekko odkręcę i zacznie syczeć, monitor podnosi alarm). To niewielka cena za wygodę pompowania, szczególnie tylnego koła (pompka xiaomi ma wężyk nakręcany prosty).
Jest jedna wada związana z tym położeniem. Gdy czujnik był na wentylu prostym, wystarczyło ruszyć kołem (nawet niepełny obrót wystarczył) i natychmiast wskazania na monitorze były aktualne.
Gdy czujnik lata bokiem, aktualizację ciśnienia mam bardzo opóźnioną, a podczas jazdy też nie mam pewności, czy pomiar aktualizuje się na bieżąco, czy od przypadku do przypadku. Ale nie przejmuję się tym, bo gwałtowny spadek ciśnienia sygnalizowany jest natychmiast (po jeździe na monitorze zostają wartości z ciepłych opon, mogę sobie kręcić zimnym kołem albo stukać w czujnik bez efektu, a jak tylko go lekko odkręcę i zacznie syczeć, monitor podnosi alarm). To niewielka cena za wygodę pompowania, szczególnie tylnego koła (pompka xiaomi ma wężyk nakręcany prosty).
Czarny DL650XT M0 na Au-felgach
Re: Czujniki ciśnienia w oponach
Piotrek, polecam taki adapter do wężyka pompki:
https://pl.aliexpress.com/item/10050083 ... ry_from%3A
https://pl.aliexpress.com/item/10050083 ... ry_from%3A
- Załączniki
-
- adapter do pompki.jpg (18.37 KiB) Przejrzano 354 razy
Romet R125 vel Debeściak
Suzuki DL650 XAM2 vel Ziutek
Suzuki DL650 XAM2 vel Ziutek
Re: Czujniki ciśnienia w oponach
To się nie sprawdzi, bo żeby wyłączyć pompkę xiaomi trzeba wężyk wcisnąć w dziurę.
Taką końcówkę nawet sobie sprawiłem. Siedzi na innej pompce.
Taką końcówkę nawet sobie sprawiłem. Siedzi na innej pompce.
Czarny DL650XT M0 na Au-felgach
Re: Czujniki ciśnienia w oponach
Ja mam nakręcany adapter kątowy do pompowania kół samochodowych za 15 zł z aledrogo. Podobny motocyklowy był za, uwaga, 75 zł. Ma wbudowany wentyl i popychacz oryginalnego wentyla, więc przepływ powietrza może być dwukierunkowy. Od czasu zakupu przestałem myśleć o łamanych wentylach. Nakręcam oczywiście tylko do pompowania, bo raz, że lepiej, żeby o nic nie zahaczył, dwa, też waży, trzy jako że jest łamany, to siła odśrodkowa wyłamywałaby dodatkowo oryginalny wentyl.
- Załączniki
-
- Screenshot_20250420-161039~01.jpg (50.29 KiB) Przejrzano 328 razy
Bogusław • Honda Varadero XL125V 2003 -> DL650XT 2021
Zapytałem jak mam lecieć, hej powiedziały wyżej, hej powiedziały śmielej
Zapytałem jak mam lecieć, hej powiedziały wyżej, hej powiedziały śmielej
Re: Czujniki ciśnienia w oponach
A ponadto nigdy nie słyszałem o wypadku wyrwania wentyla z powodu czujnika.biblo pisze: ↑20 kwie 2025, 11:41Hmm... Jakoś nie ufam tym "ostrzeżeniom wulkanizatorów"Bo jeśli już, to siła odśrodkowa mogłaby je raczej wepchnąć do środka opony
A moi wulkanizatorzy jakoś mnie nie ostrzegali
![]()
Sam w V-Stromie stosowałem przez kilka lat (i tak z ok. 50 tys. km) czujniki nakręcane na wentyl, a teraz od 3 lat mam też takie w skuterze i jakoś nie spotkały mnie jakiekolwiek problemy z ich strony... No i nigdzie nie spotkałem się z podobnymi "ostrzeżeniami" ze strony innych użytkowników. Dlatego ja traktuję takie newsy jako kolejne urban legend...
Kawasaki ER5, Yamaha XJ6, Suzuki V-Strom 1050XT
Re: Czujniki ciśnienia w oponach
Bardzo ładny wywód, a teraz jak jesteś taki bystry to już oblicz tak jak powinno być, czyli 9,6 grama na kole 17 z tyłu i 19 cali z przodu. Ciśnienie w vstromie to w obu kołach 2,9 bara. Jak to się będzie kształtowało??? Poważnie pytam.MrWaski pisze: ↑20 kwie 2025, 12:41Przy prędkości 100 km/h siła odśrodkowa działająca na czujnik ważący 9 gram, na wentylu 20 cm od osi 19 calowego koła wynosi:
F = mω²r = mv²/r = 9g X 27,8² m²/s² / 0,2 m = 34,7 N = 3,47 kg (w rzeczywistości nawet mniej, bo czujnik jest bliżej osi niż punkt styku bieżnika z podłożem)
Jeśli powierzchnia otworu wentyla w feldze wnosi ok 1cm², to z drugiej strony, przeciwnie do siły odśrodkowej, naciska na wentyl ciśnienie 2,5 bara czyli 2,5 kg/cm², znaczy...
Ci wulkanizatorzy mieli chyba do szkoły pod górkę...![]()
Kawasaki ER5, Yamaha XJ6, Suzuki V-Strom 1050XT
Re: Czujniki ciśnienia w oponach
A ja to się dziwię, że mi się te wentylki jeszcze nie pourywały 
Punkt na obwodzie toczącego się koła porusza się względem drogi po torze zwanym cykloidą (dziś to wygooglałem, nie żebym od urodzenia był taki mądry
).
I zwróćcie uwagę na to, że gdy motocykl pędzi 100 km/h, to wentyl w dolnym punkcie ma prędkość 0 km/h, a w górnym 200 km/h. Koło ma ok. 2m w obwodzie, więc przy 100 km/h (~28 m/s) mamy 14 obrotów koła na każdej sekundzie!!
@MrWaski, policzyłbyś, czy czasem taki wentyl kogoś nie zabije, jak się w końcu urwie?
PS. Tu sobie poczytam i będę wiedział https://openstax.org/books/fizyka-dla-s ... e-sie-cial
PS2. A tu jest ładna animacja http://www.zobaczycmatematyke.krk.pl/Na ... loida.html, https://www.edukator.pl/tik_edukator/cy ... cloid.html

Punkt na obwodzie toczącego się koła porusza się względem drogi po torze zwanym cykloidą (dziś to wygooglałem, nie żebym od urodzenia był taki mądry

@MrWaski, policzyłbyś, czy czasem taki wentyl kogoś nie zabije, jak się w końcu urwie?
PS. Tu sobie poczytam i będę wiedział https://openstax.org/books/fizyka-dla-s ... e-sie-cial
PS2. A tu jest ładna animacja http://www.zobaczycmatematyke.krk.pl/Na ... loida.html, https://www.edukator.pl/tik_edukator/cy ... cloid.html

Czarny DL650XT M0 na Au-felgach
Re: Czujniki ciśnienia w oponach
Pytanie, jak duży opór powietrza działa na poruszający się z prędkością 200 km/h wentyl, i jak duże drgania takie szybkie zmiany sił wywołują. Jestem sobie w stanie wyobrazić, że istnieje prędkość, przy której wentyl zacznie rezonować, i wyrwie się właśnie z tego powodu.
Bogusław • Honda Varadero XL125V 2003 -> DL650XT 2021
Zapytałem jak mam lecieć, hej powiedziały wyżej, hej powiedziały śmielej
Zapytałem jak mam lecieć, hej powiedziały wyżej, hej powiedziały śmielej
Re: Czujniki ciśnienia w oponach
O tym, że wentyl ( gwint ) się urwał napisane również było w Moto Voyager ( o ile pamiętam ). Z matematycznego punktu widzenie może jest OK, ale facet miał w drodze nie lada problem. Znajdę link do artykułu to zamieszczę. Może najprościej zapytać producenta czy uzna gwarancję pękniętego gwintu w takiej sytuacji.
Re: Czujniki ciśnienia w oponach
Piotrku, z punktu widzenia wytrzymałości, nie ma znaczenia prędkość względem podłoża, a prędkość względem osi obrotu, która jest stała. Siła odśrodkowa jest stała przy stałej prędkości.
Romet R125 vel Debeściak
Suzuki DL650 XAM2 vel Ziutek
Suzuki DL650 XAM2 vel Ziutek
Re: Czujniki ciśnienia w oponach
No tak, ale dodatkowo czujnik jest targany 14 x na sekundę od 0 do 200 i do 0 km/h i to mnie nie tyle martwi, co zaskoczyło, bo wygląda groźnie. Ale:
F=m*a, a=v/t
v = 200 km/h = 55 m/s
t = połowa z 1/14 s (bo 0>200>0) czyli 0,037 s
a = 55 / 0,0357 = 1540 m/s2
m = 0,006 kg
F = 0,006 * 1540 = 9,24 N czyli po ludzku mówiąc 1 kg na dość krótkiej dźwigni, więc wcale nie tak wiele i skoro nie urwało się przez 3 lata, to się już nie urwie, w bliźniakach dostawczaków widziałem jeszcze dłuższe wyprowadzenia wentyli, a one to potrafią zapier....ć
F=m*a, a=v/t
v = 200 km/h = 55 m/s
t = połowa z 1/14 s (bo 0>200>0) czyli 0,037 s
a = 55 / 0,0357 = 1540 m/s2
m = 0,006 kg
F = 0,006 * 1540 = 9,24 N czyli po ludzku mówiąc 1 kg na dość krótkiej dźwigni, więc wcale nie tak wiele i skoro nie urwało się przez 3 lata, to się już nie urwie, w bliźniakach dostawczaków widziałem jeszcze dłuższe wyprowadzenia wentyli, a one to potrafią zapier....ć

Czarny DL650XT M0 na Au-felgach
Re: Czujniki ciśnienia w oponach
I z pozornie prostego tematu wchodzimy w zagadnienia fizyki kwantowej 

Re: Czujniki ciśnienia w oponach
Piotrku, to tak nie działa.PiotrEm pisze: ↑22 kwie 2025, 09:08No tak, ale dodatkowo czujnik jest targany 14 x na sekundę od 0 do 200 i do 0 km/h i to mnie nie tyle martwi, co zaskoczyło, bo wygląda groźnie. Ale:
F=m*a, a=v/t
v = 200 km/h = 55 m/s
t = połowa z 1/14 s (bo 0>200>0) czyli 0,037 s
a = 55 / 0,0357 = 1540 m/s2
m = 0,006 kg
F = 0,006 * 1540 = 9,24 N czyli po ludzku mówiąc 1 kg na dość krótkiej dźwigni, więc wcale nie tak wiele i skoro nie urwało się przez 3 lata, to się już nie urwie, w bliźniakach dostawczaków widziałem jeszcze dłuższe wyprowadzenia wentyli, a one to potrafią zapier....ć![]()
Jakby nawet, to popełniłeś duży błąd w obliczeniach. W układzie SI, do wzoru na siłę wstawiamy gramy... Ty wstawiłeś 0,006 g.
Po ludzku mówiąc, w takim układzie, ten wentyl byłby targany siłą 9240 N. Czyli ok. 1 tony!

Wyobraź sobie, że rozpatrzymy dowolny punkt na równiku i jak on przyspiesza względem Słońca w ciągu doby. Jego prędkość zmienna się od 0 do 1666 km/h. Wszystkie wieżowce na Ziemi by się powywracały...
Ot faktycznie, wchodzimy powoli w teorię względności.

W ruchu jednostajnym po okręgu działają tylko dwie równoważące się siły. Odśrodkowa i dośrodkowa.
Ostatnio zmieniony 22 kwie 2025, 15:10 przez MrWaski, łącznie zmieniany 1 raz.
- Ocena: 5.88235%
Romet R125 vel Debeściak
Suzuki DL650 XAM2 vel Ziutek
Suzuki DL650 XAM2 vel Ziutek
- lukas76
- A+B+C+D+E+T
- Posty: 5111
- Rejestracja: 10 mar 2019, 21:40
- Lokalizacja: Bielsko-Biała/Zwiesel
- Kontakt: