System diagnostyki silnika FI
W instrukcjach wykorzystałem zdjęcia i fragmenty opisu z Manual Serwice DL 650 AK9 oraz Manual Serwice DL 1000.
Na skróty : jeżeli szukasz info na temat konkretnego błędu , naciśnij tutaj - C11, C12, C13 , C14, C15, C17, C21, C22, C23, C24, C25, C28, C29, C31,C32,C33, C41, C44,C49,
Pomarudzę odrobinę i ponudzę na wstępie. Tak, tak, my to wszystko wiemy ale.. przy dokonywaniu jakichkolwiek czynności z podzespołami systemu diagnostyki FI lub jego serwisowaniu należy przestrzegać kilku ważnych zasad które mogą wydawać się idiotyczne lub banalne, ale kto o nich nie wie narobi sobie dodatkowej pracy lub nastręczy problemów.
1) Obsługa złącz elektrycznych :
• Po podłączaniu złącz, należy wsuwać je aż do wyczucia zaskoczenia zapadki – czyli kliknięcia. Wredna złączka źle złożona łatwiej nabierze wilgoci lub rozłączy się w najmniej korzystnym ( dla nas) momencie.
• Przed rozłączeniem wtyczek z gniazd , należy najpierw zwolnić blokadę ( zazwyczaj palcem lub śrubokrętem). Głupie? Może i tak ale mi także zdarzyło się mocować 10 minut z głupią wtyczką używając słów potocznie uważanych za obraźliwe i ordynarne - ponieważ nie zwróciłem uwagi że ma blokadę…
• Przy rozłączaniu wtyczek nie ciągniemy nigdy za przewody. Chyba że lubimy problemy.
• Po otwarciu złącza sprawdzamy osobno każdy zacisk, patrząc czy się nie wysunął , czy nie ma na niż żadnego luzu, czy wtyczka zacisku nie jest nadłamana. A to się niestety zdarza.
• W złączach wielo-pinowych sprawdź z osobna każdy przewód czy nie występuje na nim luz większy niż na innych przewodach. Jeżeli jest – sprawdź złączę ew. wymień lub napraw zacisk.
• Przed dokonaniem pomiarów elektrycznych w złączach za pomocą miernika czy testera należy włożyć sondy miernika od strony przewodów a nie od strony pinów wtyczki – by ich nie zdeformować i nie uszkodzić.
• Jeżeli jednak dokonanie pomiarów od strony przewodów jest niemożliwe ( w niektórych wtyczkach tak jest) – należy te czynności wykonywać bardzo ostrożnie by nie zagiąć pinów, nie dotknąć elektrodą sąsiednich pinów, nie rozgiąć styków żeńskich itp. Wbrew pozorom często przy okazji usuwania jednej usterki – tworzymy 2 nowe..
BEZPIECZNIKI
• Wymiana bezpiecznika na większy nie jest rozwiązaniem!!! Nowy bezpiecznik zawsze powinien mieć tę samą charakterystykę co stary – dobrany przez producenta. Wkładając większy bezpiecznik – zyskujesz chwilę którą musiał byś poświęcić na diagnozę i wykrycie np. przetartego przewodu, a ryzykujesz np. pożarem motocykla czy spaleniem komputera za kilka tyś. złotych. Pamiętaj że producent motocykla stosuje różne średnice przewodów, różny sposób ich prowadzenia – w zależności od zastosowania, przeliczając jaki prąd będzie przez niego płynął. I wie że większy nie popłynie ponieważ jest bezpiecznik. Chyba że ktoś włożył większy..
• Chyba nie musze przypominać że niedopuszczalne jest zastępowanie bezpieczników kawałkiem drutu… chyba że masz 4 motocykle a z tym nie jesteś w żaden sposób związany emocjonalnie. I nie zamierzasz ani ty ani nikt inny na nim podróżować by kogoś nie zabił.
Obchodzenie się z podzespołami ECM, czujnikami itd. -
• Wszystkie podzespoły elektroniczne są elementami precyzyjnymi i do najtrwalszych nie należą. Rzucaj i kop czujniki czy ECM tylko wtedy gdy masz ochotę na ich wymianę.
• Nigdy nie wolno dotykać styków ECM czy styków złączek idących do komputera . Pamiętajcie że na waszych narzędziach czy dłoniach błądzą potencjały elektryczne wystarczające do sprowadzenia ECM do roli specyficznej podkładki pod kwiatkiem w salonie. Bo w motocyklu się na pewno już nie przyda.
• Oznaczenia na akumulatorze + i – nie powstały dla jaj. Są po to byś nie puścił swojej elektroniki z dymem. Jak lubisz fajerwerki i znudził ci się sprawny motocykl – poeksperymentuj.
• Kolejnym cudownym środkiem na trwałe uruchomienie motocykla jest odłączanie akumulatora przy pracującym silniku. Tak naprawdę to jak całowanie lwa w dupę – niebezpieczeństwo wielkie – a przyjemność średnia. Możliwy skok napięcia w chwili odłączania i podłączania akumulatora naprawdę może przysporzyć wielkich kłopotów.
• Przed jakimikolwiek pomiarami czy testami w motocyklu , bądź uprzejmy sprawdzić czy masz naładowany akumulator. W innym wypadku po zakończeniu prac wiedze będziesz miał taką jak i przed.
• Nigdy nie dokonuj żadnych pomiarów ECM przy załączonej stacyjce. Chyba że planujesz jego wymianę.
I zawsze, zawsze i to 3 razy – korzystając z miernika uniwersalnego – sprawdź 3 razy jego nastawy , wybór pracy, i sposób a także miejsce dokonywania pomiarów.
Ale o tym w następnym poście...